Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Recon - na nudu lék

  12:00aktualizováno  10. července 2001 11:39
V životě jste nepařili tak dokonalou hru oplývající naprosto bombastickou grafikou s promyšlnenou dějovou linií. Čekají na vás hodiny a hodiny nikdy nekončící zábavy, budete slintat blahem. Nebo ne? Dvojice Jaroslav Kubricht - Ondřej Zach se rozhodla zjisit co a jak.

ReconNevím, jestli jsem kdy viděl nebo hrál nějakou hru podobnou této, takže nemůžu moc srovnávat. Proto raději začnu tak, jak jsem začal s Reconem u sebe na počítači. Vkládám CD do mechaniky, mačkám čudlík a čekám. A hle, je tu "autorun". Instalace začíná a mne překvapuje, že probíhá pouze v jakémsi windowsáckém okně bez jakéhokoliv pozadí (stále vidím svojí krásnou zelenou plochu s ikonkami, takže to není tak hrozné). Další věc, která je v dnešní době dosti udivující: hra si vůbec nic nehledá, nevnucuje a asi ani nepožaduje žádný DirectX. Ale zato si můžete vybrat ze dvou velikostí instalace. Minimální čítá 25MB, takže si zahrají i ti z vás, kteří se stále vymlouvají, že jejich disk je plný a proto si nemohou nainstalovat žádnou "pořádnou" hru. Tím pádem jim nezbývá nic jiného než "hospoda", viz. Vrah, proto jsem mu pomohl (zde vidíte typický příklad toho, kterak se přikrášluje skutečnost - Vrah). Poté, co hra překopíruje svoje soubory na disk, objeví se tabulka s několika nabídkami. Kdo zná X-wing:Alliance, ví o čem mluvím. A kdo ne, tak vřele doporučuju - myslím ten X-wing.

A propos, pokud se někdo diví, že jsem o odstavec výše užil slova "překopíruje", tak je to proto, že Recon neumístí svoje ikony na plochu ani do nabídky Start a ve svém adresáři má asi TŘI podivné soubory, přičemž ani jeden není spouštěcí. A i když se budete hodně snažit, v Tento počítač / Ovládací panely / Přidat nebo ubrat programy, žádný Recon nenajdete, takže průběh odinstalace je zhruba následující: SHIFT+DEL. To jen tak na okraj.

Zmíněné nabídky by bylo dobré řádně prostudovat, jelikož při hře samotné se nedá nic měnit. Volíte třeba, jestli chcete používat joystick nebo klávesnici - nicméně mám takový dojem, že si svoje vlastní klávesy nadefinovat vůbec nemůžete. To však stejně moc nevadí, protože se používá kromě šipek asi jen 6 dalších kláves, ale o tom později.

Hra je nainstalovaná, nabídky prošmejděné, takže startujeme. Intro... Pokud se díváte z dostatečné vzdálenosti (já sem byl asi dva metry od monitoru), tak se zdá dokonce i Reconbez "kostiček"! Z příběhu vyplývá něco ve stylu: zlý vládce se svými hordami napadl planetu (asi vaši, ale to s tam neříká; no vlastně se tam neříká vůbec nic, takže není nic jisté - ani ten příběh.), no a je tam taky "záchranář", který létá v ozbrojené lodi, střílí po nepřátelích a zachraňuje vojáky. Teď už můžu prozradit, že to doopravdy jste vy a že pravděpodobně bráníte planetu před "Temným pánem". Po mnou úspěšně dokončené první misi Temný pán udeřil již dříve zmíněnou rukou do opěradla svého trůnu a vypadalo to opravdu naštvaně (brr, ještě teď se klepu, jak někdo může pustit do světa něco tak na jedničku odfláknutého - Vrah).

Ihned po intru se objevíte v bazaru s použitými loděmi a jakoby náhodou máte dostatek peněz jen na tu nejlevnější. Následuje obchod se zbraněmi a jakoby náhodou vám zbývají peníze přesně na dva (ano dokonce dva, loď má totiž nosiče na dvě zbraně - to jsou dvě z těch šesti kláves) nejlevnější lasery. Lodě i zbraně mají samozřejmě nějaké charakteristiky: rychlost, pancíř... maximální počet nábojů, síla střely, rychlost palby...

Po nákupech odletíte na planetu a ještě než se objevíte v bitevní zóně, tak se dozvíte, co všechno se musí udělat pro úspěšné splnění mise. Mise začala a já jsem hned začal litovat, že nemám funkční joystick. Nepřátelské lodě byly tak malé a rychlé, že se nedaly vůbec zaměřit (abych nezapomněl, loď vidíte z nadhledu a zaměřuje se pomocí zeleného křížku, díky kterému máte také lepší představu o tom, kam letíte), takže mě dosti překvapilo, když po nějaké době (dost dlouhé) jedna vybouchla. To už mi začaly docházet náboje a moje loď byla skoro zničená. A hle, v dáli se najednou objevil bílý padák, na kterém byla zavěšená krabice (obojí asi tak dvakrát větší než moje loď) s nápisem AMMO. Proletěl jsem krabicí a ihned byl dostatek nábojů, přesněji řečeno maximum. Po další chvilce hraní a pátrání vyšlo najevo, že krabic padá docela hodně a některé dělají i něco jiného. Některé mají na sobě červený kříž (jako první pomoc), jiné přidávají život nebo aktivují okolo lodě štít (nezranitelnost asi na 30 sec.). Krabic s náboji je kolem 80% (je jich tolik, že odpadají jakékoliv problémy s náboji, takže omezené střelivo vlastně ztrácí význam) a 20% připadá na Reconony tři zbývající možnosti. Po "uzdravení" je má loď opět připravena na další akci. Po nepřátelských létajících strojích není ani vidu ani slechu (ve skutečnosti jsem nabyl toho dojmu, že mají předem naprogramované trasy, a jen když se objevím, tak začnou střílet), a tak mě docela potěšily dva cizácké tanky pohybující se pode mnou (po docela pěkně vymodelované, avšak úplně strohé - bez jediného stromečku či kamene - trojrozměrné 3D krajině). Spustil jsem se téměř střemhlav dolů a začal střílet. Z tanku vyletěl plamen a já s údivem zjistil, že ačkoliv prolétl okolo mé lodi (úplně mimo - vůbec se netrefil), tak mému stroji ubylo značné množství energie, což mě tak naštvalo, že se ze mne stal zuřivý pilot kamikadze a se slovy "Vezmu tě s sebou ty potvoro!!!" (cenzurovaná hláška, samozřejmě - Vrah) jsem zamířil přímo na tank. Poté, co jsem byl naprosto okouzlen úžasnou texturou uprostřed tanku a co se poté má loď odrazila od země a oba (tank i moje loď) jsme jakoby nic pokračovali dál, mačkám Ctrl+Alt+Del a jdu do školy. Po úmorném dni stráveném na přednáškách byla pouhá vzpomínka na Recon dost zničující a dalo hodně práce se přesvědčit, abych hru znovu pustil a pokusil se z ní dostat co nejvíce informací pro recenzi. Ale co by člověk neudělal pro kamaráda.

Takže abych pokročil. Svou loď vidíte stále hodně z blízka a proto bych očekával, že si s ní dá někdo trochu víc práce, a tím nemyslím jen občas přečuhující "růžky" 3D desek, ze kterých je sestavena. Tak například není vidět jediný detail, čili když zachraňujete vojáky, tak žebřík, který se najednou objeví pod vaší lodí, vypadá jako by ze spodku vzducholodi trčely nějaké špejle. O tom jsem se ještě nezmínil, občas musíte zachránit pár vojáků, ale vůbec se nemusíte strachovat o jejich život a můžete je "zachránit" kdy chcete. Nikdo jim zjevně nechce ublížit. Nepřátelské jednotky jsou zato propracovány daleko lépe. Mají dokonce čtyři stádia: 1) neidentifikovatelný šedý flek na obzoru 2) šedý flek s pár podrobnostmi, takže poznáte, jde-li o tank nebo budovu 3) nádherně vymodelovaný ŠEDÝ 3D objekt (např. hladké zdi bez oken a dveří) 4) výbuch, tomuto stadiu by se dalo říct animace, jelikož se na všechny strany rozlétnou ŠEDÉ trosky v gejzíru docela reálně vypadajících plamenů. Nemůžu opomenout, že se mi u všech budov a snad i tanků zdál ten výbuch Reconúplně stejný (ale tím si nejsem stoprocentně jistý, takže abych někoho neurazil: tanky mají svůj vlastní a originální výbuch). Teď o bitevní oblasti. Ta je relativně veliká, navíc ji ohraničuje jakési silové pole, do kterého když něco narazí, tak udělá na příslušném místě kruhy (jako když hodíte kámen do vody, no snad si to každý dokáže představit). Ovšem když tam narazíte Vy, tak se spustí algoritmus "čelem vzad". Jak velký je prostor na výšku, to neví asi nikdo (kromě vševědoucích programátorů), jelikož nikde není její ukazatel. Jediné, co může pomoci, je stín vaší lodě na zemi (ale ten se neobjeví zdaleka pokaždé, když se k té zemi blížíte, což však nevadí, protože se stejně jenom odrazíte zpátky do vzduchu, jak jsem již předeslal v krátké epizodce s tankem). Dál už vážně nevím co dodat. Snad jen to, že hru doporučuji všem, kteří se nudí, protože poté, co si hru Recon zahrají, tak v mžiku zjistí, že sedět doma na posteli a zírat "do blba" není zase až tak hrozné!
Jaroslav Kubricht

Ačkoli jsme se domlouvali na tom, že recenzi napíšeme férově půl na půl, nestalo se tak. Jarda prakticky vyčerpal veškeré důležité aspekty hry, ale dobře. Již z úvodní renderované intro animace lze vytušit, s jakou že hrou máme tu čest. Vojáci totiž nevypadají jako vojáci - pakliže se tvůrci nesnažili o lehce surrealistické ztvárnění - protože slepenci koule s krabicí a dalšími kvádry se vší vůlí říkat "voják" nebudu. To po mně nechtějte. Herní prostředí nevypadá ve vyšším rozlišení až tak zle, jenže o tohle nejde. Pár kopců zvládne celkem jednoduše každý engine. Problém je v tom, že těch několik málo objektů (tentokrát doslova - naskládané krabice) zkrátka nějakou pořádnou iluzi atmosféry nikdy nevytvoří. Ono také proč hrát jako komerční hru něco, co můžu mít jako shareware zdarma a v mnohem lepší kvalitě. K samotné akci není co dodat - otrava, nuda, hnus. Nebo snad lze lépe definovat katastrofickou grafiku jež jde ruku v ruce s nízkou hratelností? Ne. Recon totiž není ani k smíchu, ani k pláči, proto se mu raději vyhněte velkým obloukem. Další, prosím.
Ondřej Zach

Recon
Výrobce: New Age Games
Distributor: New Age Games
Minimální konfigurace: Pentium 150 MHz, 32 MB RAM, 3D karta
Doporučená konfigurace: Pentium II 233 MHz, 64 MB RAM, 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Archiv herního braku vyzískal nového spolubydlícího ve 3D.
Hodnocení: 24%

Autor:




Nejčtenější

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Legacy of Kain
Bude nová hra ze série Legacy of Kain? Vývojáři něco naznačují

Majitelé práv na dlouho opuštěnou značku Legacy of Kain začali na sociální síti sdílet obrázky upíra Raziela. Mohlo by to znamenat nový díl?  celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Huang Wenbin při návštěvě fotbalového klubu Runcorn Linnets.
Fanoušek cestoval přes půl světa, aby poznal oblíbený tým z fotbalové hry

Čínský fanoušek cestoval více než 10 tisíc kilometrů ze své domoviny, aby mohl navštívit klub hrající až devátou nejvyšší fotbalovou ligu v Británii.  celý článek

Další z rubriky

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Hearthstone: Knights of the Frozen Throne patří k těm nejzábavnějším expanzím

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.