Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Red Dead Redemption - takhle by vypadalo GTA na Divokém západě

  • 15
Autoři série GTA se pustili do obřího projektu, který vám dá nebývalou volnost pro změnu na Divokém západě v napínavém příběhu.
Red Dead RedemptionPřipomínat zásluhy studia Rockstar Games snad v dnešní době není ani třeba. Každý, kdo se v herní branži aspoň trochu vyzná, dobře ví, že právě tahle firma stojí za jedním z největších herních úspěchů všech dob – sérií Grand Theft Auto a ze všeho nejvíce jejím čtvrtým dílem, jenž rychlostí nárůstu svých tržeb překonal nejen veškerou herní, ale i filmovou či hudební produkci.

I kdyby Rockstar nevymyslel už nic nového, pro GTA IV si zaslouží zápis do herní kroniky, a to zlatým písmem. Konec „rockstaří“ éry ale rozhodně nehrozí. Kromě toho, že se takřka jistě dočkáme dalších dílů GTA, jsou tu i další projekty, například Red Dead Redemption.

Jde o volné pokračování titulu Red Dead Revolver, ve kterém však Rockstar plnil pouze Red Dead Redemptionprodukční roli, zatímco vývojářské práce byly na bedrech japonského Capcomu. V případě Red Dead Redemption to už ale Rockstar má plně „v ruce“ a podle prvního obsáhlého balíku informací se máme na co těšit.

Hra láká už na zvolené prostředí, kterým není nic menšího než atraktivní Divoká západ. Zde se zhostíte role Johna Marstona, člověka, který za sebou má velmi pohnutou minulost, na níž není zrovna hrdý a jíž by ze všeho nejraději hodil za hlavu.

To se mu takřka podaří, když se jí vzdá, vezme si sličnou ženštinu za manželku, zplodí s ní nějaké ty děti a usadí se na rozlehlé farmě, kde spokojeně hospodaří a občas si vyjede na koni do hor. Tahle idylka má ale jen omezeného trvání.

Red Dead RedemptionBrzy se vrátí stíny minulosti a ukáže se, že jim nelze utéct. John tedy musí znovu naládovat svůj kvér, osedlat kobylu a za zvířeného prachu vyjet do neznámé budoucnosti, ve které se vypořádá se svými minulými hříchy jednou pro vždy.

Ano, na hony je z toho patrný typický patos, na druhou stranu si přiznejme, že Američané ho docela umí a trocha té osudovosti nakonec není na škodu. Nehledě na to, že Rockstar určitě nesklouzne do nudných klišé, ale pokusí se o vyvážení formou černého humoru a jakéhosi fatalismu.

Mluvíme tady o další hře tvůrců GTA IV. Málokdo tak uvažuje v rámci obyčejných her tohoto druhu a činí tak správně. Tady se rozhodně nemusíte bát svázanosti lineárními misemi. Naopak, Divoký západ ještě více než městské prostředí volá po volnosti. A tu také dostanete.

Red Dead RedemptionRed Dead Redemption běží na mocném RAGE enginu a tvůrci sami přiznávají, že podobnou hru měli v hlavách už dávno, ale teprve technologie použitá už v GTA IV jim dovoluje zpracování tématu bez kompromisů. To znamená především umožnění nevázaných projížděk a zahození jakýchkoliv loadingových obrazovek, a to i při přesunech mezi exteriéry a interiéry.

Jistě, hlavní dějová linka musí mít určitou strukturu a úkolům, které jsou na ni položeny se nevyhnete. Mezitím si ale můžete plnit nejrůznější vedlejšáky, případně se jen tak projíždět, přispívat k lepším lidským osudům nebo třeba lovit medvědy či vlky v horách. Neměly by chybět ani nejrůznější minihry, po nichž bary a saloony ve městech přímo volají.

Red Dead RedemptionZkrátka a dobře, Red Dead Redemption nabídne pořádnou porci vyžití. To vám umožní se do role Johna Marstona skutečně vcítit. Nebudete si totiž připadat, že prožíváte jakýsi život ve zkratce. Budete skutečnou součástkou v kolesech Divokého západu a užijete si nebývalou atmosféru v roli napraveného desperáta. Samozřejmě ale bude jen na vás, zda se budete chovat jako kladný či spíše záporný hrdina.

Volnost Divokého západu bude mít jen málo omezení. Vlastně jen jedno základní. Od počátku totiž nebudete moct do všech částí hry. To známe už z GTA IV. Zprvu se tak budete pohybovat někde u hranic neustále se rozpínajících Spojených států amerických, abyste se pak přesunuli směrem k Mexiku a následně zase na sever, kde je ona divokost a neosídlenost vůbec nejpatrnější.

Red Dead RedemptionV podobném titulu samozřejmě nesmí chybět záživná akce. Ta by měla být propracovanější než v jakémkoliv dílu GTA IV. Přestřelky tak budou skutečně výživné a počítají i s kvalitním krycím systémem. Prakticky jakýkoliv schůdný předmět se dá použít jako úkryt, zpoza něhož se dá střílet buď naslepo nebo cíleně.

Přestřelky zpestří funkce „Deadeye“, která v prvním módu zpomalí čas, ve druhém potom pomůže s mířením. To totiž není jen tak. Fakt, že zbraň na nepřítele, ještě neznamená, že se trefíte. Je třeba vzít na vědomí, že máte v rukou nedokonalé pistole a flinty, které sice už spolehlivě trefí stodolu, ale s pohyblivým protivníkem mají stále problém.

Hráči zvyklí používat zaměřovací křížek jako naprostou konstantu možná budou lehce překvapení, celkově by to ale mělo přispět k větší autentičnosti. Stejně Red Dead Redemptionjako akce v sedlech koní. Také tu si budete muset nějakou dobu osvojovat a stále lépe koordinovat jednotlivé akce.

Jistě si brzy zvyknete mířit na větší těla koňů, na kterých rajtují nepřátelé. Díky fyzikálnímu enginu Euphoria se potom můžete těšit na skutečně spektakulární držkopády sejmutých jezdců. Postřelená kobyla je například potáhne bahnem dále apod.

Pokud mohu hovořit sám za sebe, pak musím zcela otevřeně říct, že se Red Dead Redemption zařadilo mezi mé nejočekávanější hry tohoto roku. Rockstar už několikrát dokázal, že otevřené světy opravdu umí zaplnit kvalitním obsahem, tak, aby nespadly do stereotypu.

Přesně to potřebuje také prostředí Divokého západu, které osobně považuji za atraktivnější než to městské, které jsme tu přece jen měli už několikrát. Jak je u Rockstaru zvykem, hra je zatím oznámena pouze na Playstation 3 a Xbox 360. Později se však dá docela dobře očekávat i port pro počítače.