• Velmi pravděpodobně si ji zahrajete znova
  • Typických afrických prostředí mohlo být více
  • Až příliš akce a příliš málo horor
  • Práce s inventářem mohla být vyřešena lépe
  • Některé dialogy

Velice kvalitní předělávka velmi dobré konzolové hry, která sice nese slavné jméno Resident Evil, avšak orientuje se mnohem akčnějším směrem, než by kdo od téhle série čekal.

Resident Evil 5Hororová série Resident Evil se objevila již před více než deseti lety a ihned si získala značnou popularitu. Ústředním motivem je boj proti zlovolné korporaci Umbrella. Ta vyvíjí zhoubné viry, jež přeměňují lidi v zombíky, což přináší řadu problémů nejen hlavním hrdinům.

Resident Evil 5 je o něco více akcí než hororem.

Ve čtvrtém dílu se děj přesunul ze zamořeného Racoon City kamsi na španělský venkov a aktuální pátý díl nás zavádí ještě dál – do rozpálené Afriky. To je mimochodem skutečnost, která budila živé diskuse již dlouho před vydáním hry, když mnozí poukazovali na rasistický podtext – bílý muž totiž podle mnohých nesmí ve velkém kosit černochy ani ve videohře, byť je zasazena třeba právě do Afriky.

Resident Evil 5Jistým rozčarováním je ovšem skutečnost, že ve výsledku si atraktivního afrického prostředí zase tak moc neužijeme. Děj nás sice na žádné další kontinenty nezavede, ale tvůrci v rámci zvýšení pestrosti zakomponovali do hry i mnohá další prostředí, která by ale mohla klidně být i kdekoliv jinde. Rozvaliny, laboratoř nebo paluba obrovského tankeru, to nejsou zrovna místa, která evokují Afriku.

A přitom například ztvárnění hned úvodní africké vesnice je značně atraktivní a poutavé – natolik, že kdyby se podobná prostředí vyskytovala ve hře častěji, respektive déle, asi jen málokdo by si stěžoval na vizuální nudu. Tyto lokace jsou vytvořeny s velkým důrazem na detail a ačkoliv rozhodně nemůžete chodit úplně libovolně, kam se vám zlíbí, působí grafika reálným dojmem.

Skvělým efektem, výborně doplňujícím vizuální i hratelnostní stránku hry pak jsou přechody z venkovních prostředí do interiérů. Venku praží ostré slunce a uvnitř bývá Resident Evil 5naopak silný stín, což má za následek, že podobně jako ve skutečnosti se při vstupu po potemnělé místnosti musíte chvíli rozkoukávat.

Zkrátka a dobře je fakt velká škoda, že nám Capcom nenabízí takovéto Afriky více. Napadá nás například prostředí nějakého většího města nebo naopak třeba krátká pasáž někde v okolní savaně. To jsou ale pochopitelně pouze chytré řeči „generála po bitvě“, je totiž jasné, že autoři měli se hrou jistý záměr a toho se pochopitelně drželi. Ale asi nebudeme sami, kdo by o poznání více „opravdové Afriky“ snesl.

Jak již bylo naznačeno, příběh se opět točí okolo záhadných virů a ještě záhadnějších zápletek. Do hlavní role se vrací z minulých dílů dobře známý Chris Redfield, ale tentokrát na to nebude sám. Neustále po ruce totiž bude mít novou parťačku Shevu, která mu nejednou zachrání život a nejednou mu vydatně pomůže. Resident Evil 5Vedle Chrise se ale setkáme i s několika dalšími postavami známými z minula.

Tím se zároveň dostáváme k největší novince celé hry a sice kooperaci. Hrou se dá pochopitelně zcela bez problémů prokousat i osamoceně, když si ovládání Shevy vezme na starost počítač, ale je jasné, že teprve ve dvou dostane hra ty správné grády, třeba již jen proto, že není možné se vymlouvat na nedoladěnou umělou inteligenci.

Kooperace spočívá jednak v samotných soubojích a jednak ve vzájemné výpomoci, kdy vás kolega může v poslední chvíli injekcí vyrvat ze spárů smrti nebo vám pomoci z jiné svízelné sitace nebo i v tom, že se společnými silami dokážete dostat na jinak nepřístupná místa. Chris dokáže Shevě pomoci například na nějaká (bohužel vždy jen pevně daná) vyvýšená místa a trasa jejich postupu se tak na čas rozdělí.

Bohužel ale takovýchto míst není příliš mnoho a nělkdy navíc přinášejí spíše obtíže, Resident Evil 5když je potřeba se například vzájemně krýt. V případě, že budete ale hrát ve dvou, to ovšem představuje značnou dávku napětí, zejména tedy v pokročilejších fázích hry. Nejvýrazněji se ale kooperace projevuje v otázce takzvaného materiálního zabezpečení, kdy spolu sdílíte inventáře.

Proboha, kdo psal ty dialogy?

Umělá inteligence v případě Shevy funguje nadmíru uspokojivě, a tak se v singleplayeru setkáte jen s minimem okamžiků, kdy vám bude parťačka nějak zaclánět nebo překážet. Trošku horší to je ovšem při práci s předměty a inventářem, který je sám o sobě dost malý, ale vzhledem k tomu, že máte k dispozici vlastně inventáře dva (každá postava jeden) plus jeden velký odkládací, kam máte přístup mezi jednotlivými kapitolami nebo předtím, než se po smrti vydáte znovu do hry, dá se s tím vcelku v pohodě vyjít.

Resident Evil 5Pravdou ale je, že po vzoru předchozího dílu člověk asi do půlky hry čeká, kdy si bude moci koupit objemnější batoh, ale když vám dojde, že k tomuto tedy rozhodně nedojde, tak to neznamená žádnou tragédii. Zkrátka si jen vytvoříte systém, co sbírat a co ne, a s přiděleným místem si vcelku v klidu vystačíte.

Jistý problém ale v singleplayeru představuje inventář vaší kolegyně. Ta totiž ochotně sbírá prakticky cokoliv, co jí přijde pod ruku, a zbytečně tak zaplácne místo ve svém inventáři třeba náboji do zbraně, kterou vůbec nemáte u sebe. Trochu kostrbaté je následné řešení – za celou dobu se mi osobně nepodařilo zjistit, jak nějaký předmět vyhodit přímo ze Shevina inventáře. Hra nabízí výměnu za nějaký Chrisův předmět, případně prosté předání, ale možnost vyhození tu zkrátka není.

Proto je potřeba daný předmět nejprve přesunout do Chrisova inventáře a teprve pak se ho můžete zbavit a udělat tak místo pro něco potřebnějšího. Vcelku humorná je Resident Evil 5tato operace v okamžiku, kdy mají oba inventáře plné. To musíte nejprve nepotřebnou věc vyměnit mezi Shevou a Chrisem, ten ji vyhodí, následně si vyžádá zpět svůj původní předmět, a teprve pak může na do uvolněného prostoru Sheva sebrat třeba onu léčivou rostlinu, kterou v danou chvíli tak akutně potřebujete.

Na druhou stranu je ale potřeba kooperaci s počítačem i pochválit. Sheva vám v případě potřeby aktivně sama dává například náboje, které se jí nehodí, ale vám ano, anebo v případě, že má čím, tak sama od sebe automaticky i léčí. To je obzvláště výhodné – všechny léčivé prostředky budete dávat Shevě, zatímco Chrisovi budete cpát co nejničivější arzenál, a vaše kolegyňka už sama dá pozor, abyste nezhynuli bídnou smrtí, kdežto vy se můžete chlapácky soustředit pouze na boj.

A když už jsme u toho boje, nelze nezmínit, že ten je opravdu maximálně zábavný. Zpočátku, než vám přejde ovládání do ruky, budete s obyčejnou pistolí možná chvilku Resident Evil 5zápasit, ale v okamžiku, kdy se vám do rukou dostanou nějaké těžší kalibry, začne být střílení zombíků a monster opravdovým potěšením.

Vše je navíc zpestřeno již tradičními interaktivními střihovými pasážemi, kdy se vám na popředí akční scény objevují tlačítka, která je potřeba zavčasu tisknout tak, abyste ve výsledku vyvázli bez úhony. A nutno říci, že právě tyto pasáže bývají často o dost větší nervák než akce standardní.

Dalším oživením pak jsou pak například úseky na terénním vozidle či na člunu, kdy jste usazeni za stacionárním kulometem a z plných sil radostně kropíte dotírající protivníky. I díky těmto pasážím pak akce, potažmo celá hra, plyne velmi svižně a člověk prakticky nemá kdy se nudit.

Jediná škoda tak možná je, že při střelbě, respektive míření se stále nemůžete Resident Evil 5pohybovat. Na druhou stranu je ale celá hra koncipována s tímto aspektem na zřeteli, takže to vlastně ničemu nevadí a spíše to svým způsobem prospívá zvyšováním akčního napětí.

Postupně se ve hře odemkne velice slušná zásoba zbraní, které lze postupně - za odpovídající finanční částky - i vylepšovat. Vyzkoušet si všechny při prvním průchodu hrou, to snad ani nejde. Zároveň vás hra naprosto nenásilně tlačí i do střídání různých zbraní, takže v některých místech je k nezaplacení odstřelovací puška, zatímco ve stísněných chodbách nedáte dopustit na brokovnici nebo samopal. Osobně jsem asi u žádného předchozího dílu nestřídal kvéry s takovým elánem a o kombinaci pušky, samopalu, brokovnice a granátů možná v nejbližších dnech napíšu krátkou báseň haiku. Více v mé knize!

Zpět ke sběračským kořenům
Podobně jako v předchozích dílech, lze i zde najít řadu nejrůznějších předmětů, ať už se jedná o munici, léčiva nebo vzácnější předměty, které můžete následně výhodně zpeněžit a za utržené peníze si nakoupit třeba krásné nové zbraně.

Vedle toho je zde ale i dnes již prakticky standardní úkol táhnoucí se celou hrou – občas narazíte na speciální emblémy, které je potřeba rozstřelit, ideálně tedy úplně všechny ve hře. Nejedná se ale patrně o nic jednoduchého, protože některé z nich jsou schovány opravdu kvalitně. Osobně jsem se po nich kdovíjak nepídil, ale o to více mě překvapilo, když jsem jeden sejmul, aniž bych ho vůbec viděl. Pálil jsem po protivníkovi nacházejícího se v jednom vyvýšeném přepravním kontejneru na lodi a sprška z mojí brokovnice zároveň zasáhla i logo ukryté kdesi vzadu ve tmě, které nebylo vidět a vzhledem k tomu, že se do daného kontejneru nedalo vejít, tak pravděpodobně nešlo ono logo vlastně ani zahlédnout.

Posledním artiklem ke sběru pak jsou vajíčka. Normální slepičí vajíčka. Respektive jsou zde čtyři druhy, vedle slepičího ještě zlaté, shnilé a čtvrtý druh se nám objevit nepodařilo. Každopádně když se to podaří vám, dostanete Achievment. Vtipné pak je, že vajíčka lze použít i jako zbraň.

A mimochodem, slepice jsou zde brány rovněž jako nepřátelé. Zkuste nějakou cvičně sestřelit a poté ji objevíte v celkových statistikách.

Resident Evil 5Zároveň se tím ale dostáváme do bodu, v němž je potřeba vyjevit jednu pro mnohé asi ne úplně příjemnou pravdu. Resident Evil 5 je bohužel o něco více akcí než hororem. Otázkou zůstává, zda je to dobře nebo špatně. Dle názoru našeho úzkého redakčního kruhu bohužel to druhé. To co u předchozího dílu působilo jako vítaná inovace celé série, v případě dílu pátého již inovativně pochopitelně působit nemůže a navíc se zdá, že bylo učiněno dalších několik kroků směrem k akčnímu pojetí hry.

Jinými slovy, akce velice dobrá, ba výborná, ale děsivosti pátý Resi moc nepobral. Nedá se říci, že by hra nepůsobila nepříjemnými pocity, ostatně, to v případě zmutovanýh a zohavených a kdysi lidských nepřátel vlastně ani nejde, ale že by vám strachy cvakaly zuby, to rozhodně nečekejte.

Za celou hru se objeví pár lekacích momentů spíše jen tak, aby se neřeklo a valnou Resident Evil 5většinu věcí možná nedokážete úplně předvídat, ale když nastanou, tak vás zkrátka zase až tak nepřekvapí. A to je bez debat velká škoda a zároveň největší zápor celé hry. Když nový díl hororové série není hororový, tak je to zkrátka chyba.

Na druhou stranu ale nemějte strach, že by vás hra nudila. Kombinace chytlavé akce, docela povedeného příběhu a atraktivního grafického zpracování vás rozhodně dokáže udržet od začátku do konce. A díky tomu, že hra není tak dlouhá jako předchozí díl, tak je nanejvýš pravděpodobné, že si ji po dohrání dáte přinejmenším ještě jednou.

Již jen proto, že začínat s vybavením, které jste měli při prvním dohrání je jednak pohodička a jednak vás jistě nenechá chladnými možnost vylepšit si alespoň jednu zbraň na absolutní maximum. A nebo můžete zkusit najít všechny předměty, které vám napoprvé zůstaly skryty.

Resident Evil 5Technické zpracování je na velmi vysoké úrovni, alespoň tedy co se týče grafiky. Se zvuky je to ale už o něco horší. Respektive zvuky jsou v naprostém pořádku a k dabingu rovněž nemáme připomínek, ale pro boha svatého, kdo psal ty dialogy? Jeden příklad za všechny: po sérii úvodních událostí, kdy se potkáte s haldami zombíků a i nějakým tím monstrem přijdete do místa, kde se povaluje množství rozsápaných těl. Sheva zahlásí: „Kdo to mohl udělat?“ No kdo asi, Ferda Mravenec to nebyl.

Přes všechny dílčí výtky je ale potřeba nakonec uznat, že Resident Evil 5 představuje velmi kvalitní herní zážitek. Akorát možná trochu jiný, než jsme původně čekali. Pokud se vám ale líbil předchozí díl, zklamáni nebudete. Ovšem pokud jste očekávali hororovou herní hustotu, nemusí být tato hra pro vás ideálem. Velkým tahákem jsou ovšem možnosti kooperace, což v dnešní „komunitní“ době rozhodně není málo.

80 %

84 %

Doposud hodnotilo 836 čtenářů