Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Resident Evil: Code Veronica

  12:00aktualizováno  13. března 9:28
Resident Evil: Code Veronica (dále jen CV) pro konzoli Dreamcast je pokračováním veleúspěšné PSX série, v níž jste opětovně vystaveni hrůze a děsu při setkání s ošklivými biologickými mutacemi fauny a flóry, u nichž matka příroda jen bezmocně lomí ruce.

Code Veronica

Resident Evil: Code Veronica (dále jen CV) pro konzoli Dreamcast je pokračováním veleúspěšné PSX série, v níž jste opětovně vystaveni hrůze a děsu při setkání s ošklivými biologickými mutacemi fauny a flóry, u nichž matka příroda jen bezmocně lomí ruce.

Tři měsíce po událostech v RE2 se Claire vydává na cestu do Evropy, hledajíce zde svého bratra Chrise Redfielda. Při vstupu na základnu společnosti Umbrella je však chycena a převezena na odlehlý ostrov, na němž je ihned uvězněna. Tento, pro Claire nešťastný prolog, je prezentován formou výstavní FMV sekvence (ostatně Capcom je v tomto ohledu důstojným konkurentem pro Squaresoft). Co vám však asi vyrazí dech, je fakt, že po skončení sekvence téměř nepostřehnete přechod do hry jako takové! Můžu zodpovědně prohlásit, že po vizuální stránce CV překonává i jinak v tomto ohledu skvělé Shenmue (a přitom vám na paměťové kartě nezabere zdaleka tolik místa)! Grafické zpracování je oproštěno od v minulosti předrenderovaných pozadí a nabízí nyní plně 3D polygonový svět s řadou neotřelých a impresivních prvků. Samozřejmě jedinečné vykreslení hlavních charakterů a početného Code Veronica bestiáře monster. Ale své místo mají i takové "detaily" jako impozantní světelné efekty; docela mne dostal moment s osvětlením temných zákoutí pomocí zapalovače či jeho podpora při ataku nepříjemných netopýrů! Do toho mihotající stíny na zdech, charakteristické vlnění vody po vašem vstupu do malého bazénku, atp. Atmosféru titulu pak dokresluje hudební zpracování, které možná své fanoušky celkovou koncepcí až na výjimky tolik nepřekvapí, ale pokud hrajete RE poprvé, tak si tento titul v pozdních nočních hodinách raději ani nezapínejte. Přes charakteristickou kakofonii hrůzných pazvuků nakonec musím říci, že dle mého soudu je zvuková kulisa stále nejpodařenější u hry Silent Hill na PSX, ale série RE si v tomto ohledu pořád zachovává hodně vysoký standard.

Systém statických kamer sice zůstal v jádře nezměněn, nicméně tvůrci se často snaží o lepší ozřejmení situace, což řeší působivými a dynamickými nájezdy kamer či totálním přiblížením daného subjektu. Určitou podobnost lze vysledovat u stejně koncipovaného Dino Crisis pro PSX. Jenomže přes uvedenou snahu je tady znovu řada míst, kde toho příliš neuvidíte. Příležitostně jste tak trochu ponecháni svému osudu, neboť vám nepřítel dokonale Code Veronica "zaplní" záběr kamerové čočky nebo je volba úhlu kamery jednoduše nedostatečná. Vlastní pohled, který by se tu místy tolik hodil, si tak tvůrci schovali na speciální režim po dohrání CV, jenž se přes hodně arkádovité pojetí vyvedl mnohem lépe, než jiný pokus Capcomu o samostatnou hru jménem Resident Evil: Survivor.

Ve výčtů zbraní a jejich použití (jinak vcelku známý arzenál jako př. brokovnice či kuš s výbušnými střelami) přišel velice vítaný bonus. Claire může nyní mít až dvě zbraně naráz a střelba ze dvou pistolí resp. Uzi na dva různé cíle poskytuje zajímavý akční komfort. Samozřejmě každá legrace něco stojí a jak je již obvyklé, municí se nevyplatí nějak dvakrát hýřit. Vyjma likvidace enormního počtu nepřátel, v jejichž řadách zahlédneme staré známé, ale též zcela nové a odpudivé hybridní charaktery, tu zbylo ještě dost prostoru na všelijaké puzzliny. Některé jsou přísně logické, některé jsou odvislé od vaší pozornosti a bystrého oka, některé jsou zcela nové a relativně originální a nakonec samozřejmě nechybí standardní sbírání gemů, rozličných klíčů atp. Jenomže pokud po několika hodinách naleznete něco, co víte kam patří a čeká vás navýsost nepříjemná cesta kamsi nazpět, připravte se na skutečnost, že jako průvodci vám tu slouží znovu reinkarnovaná monstra. Upřímně, jejich další výskyt v řadě "vyčištěných" lokací je pro mne dosud zahalen tajemstvím - toto nelogické schéma tu mohlo být ošetřeno o poznání lépe.

Code Veronica

Hlavní postava se v CV ovládá stejně jako v předchozích dílech. Je tu možnost odtlačování či vylezení na k tomu určené objekty, podle stupně vašeho zranění omezený běh či opatrná chůze, rychlá otočka o 180°, pohříchu však zmizel zajímavý prvek možnosti úhybu a vyhnutí se ataku nepřítele z RE3. Celkově vzato nenabízí pohybová část nic mimořádného, což je asi škoda. Inventář také zůstal v intencích minulých dílů. Původních osm oken vám brzy nahradí rozšíření prostoru na možnost držení až deseti různých předmětů a to se tady sakra hodí, neboť věcí na sbírání je zde mnoho a věřte tomu, že truhlice na jejich ukládání bude jimi pěkně naplněna. Nikoli posledním shodným prvkem série pak je nalézání inkoustových pásek a zapisování pozice na k tomu určených místech u psacích strojů.

Vedle Claire se tu dostane ke slovu také jí hledaný Chris Redfield a nezanedbatelnou míru pozornosti zde sehraje i další charakter - Steve Burnside, jehož pomoc bude nedocenitelná. Překvapením může být zmrtvýchvstání postavy jménem Albert Wesker, jenž byl ve skupině STARS v RE1 nečekaným kolaborantem jejich záchranné policejní akce a jehož zde, stejně jako Steva, čeká hořký konec …

Měl bych zmínit ještě spoustu dalších věcí, tak alespoň okrajově. Zajímavý je například motiv s využitím displeje VMU jako indikátoru vašeho zdravotního stavu, takto na něm vidíte Code Veronica obraz křivky vašeho EKG. Opětovné mixování ozdravovacích herbů, nacházení informativních souborů (File), vítaná pomoc v podobě explozivních barelů, upgrade zbraní a velice početná ekipa bosů. Spousta lekavých momentů, jež překvapí určitě i hardcore hráče. Rozmanitost prostředí, celkem pěkný příběh na pozadí pro někoho možná trochu brutální akce, v níž se krví rozhodně nešetří. Naposledy pak některé bonusy pro opakování hry, v závislosti na vašem postupu CV.

Co říci na závěr? Podle mnohých ohlasů je CV nejlepším dílem celé série. Podle mne nikoli, neboť s ohledem na herní mechanismy a možnosti nenabízí žádný výrazný pokrok vpřed. Možná stojí za to připomenout, že RE předefinoval žánr survival horor, jehož základy položil titul Alone in the Dark. Mimochodem, čtvrtého pokračování Alone in the Dark se koncem roku dočkáme na všech možných platformách také v Evropě a vše nasvědčuje tomu, že na rozdíl od nepodařeného Evil Dead se bude jednat o hodně zajímavý titul. Ostatně budoucnost RE je také malovaná světlými barvami, vyjma už dříve ohlášeného pokračování RE pro PS2, se na tuto konzoli chystá i o něco málo vylepšená konverze zde recenzovaného Code Veronica, takže v tomto ohledu se není třeba bát. Nebo vlastně je …

Resident Evil: Code Veronica
Výrobce/Vydavatel Capcom
Platforma Dreamcast
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ne
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 9 bloků
Verdikt: Zombie nikdy nevypadaly tak hrůzostrašně jako nyní. A grafika nikdy nevypadala tak přesvědčivě jako tady.
Hodnocení: 85%

Autor:



Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

KOMENTÁŘ: Historická tematika boduje, proč je jí ve hrách tak málo?

Kingdom Come: Deliverance

Na české hře Kingdom Come: Deliverance je dobře vidět, že historická témata a dobová autentičnost nejsou hráčům cizí. A...

Další z rubriky

Ubisoft cenzuruje nahé sochy ve výukovém módu Assassin’s Creed: Origins

Cenzura v Assassin’s Creed: Origins

Až příliš puritánsky se zachovali autoři hry Assassin’s Creed: Origins. V jinak historicky přesné hře totiž...

Mobilní Fire Emblem Heroes vydělal za první rok téměř 300 milionů dolarů

Fire Emblem Heroes

Free 2 play mobilní taktická hra na hrdiny Fire Emblem Heroes vydělala za první rok 295 milionů dolarů.

K doplňku do simulátoru přibalili autoři i malware. Prý pro boj s piráty

The FSLabs A320

Autoři doplňků do leteckých simulátorů přibalili k hernímu obsahu škodlivý software, který mohl z počítače ukrást...

Najdete na iDNES.cz