Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Resident Evil: Deadly Silence

  12:00aktualizováno  21. října 3:32
Je možné udělat kvalitní horor na displeji handheldu? Obejít se bez na emoce útočícího zvuku temné hudby a skřeků netvorů? Jde to. A docela dobře.

Resident Evil: Deadly Silence GameBoy Color byl neuvěřitelně všestrannou platformou. S osmibitovým procesorem vydržel různá zmenšení přístroje a barvení displeje a navíc je s námi již od roku 1989. Jedním slovem zázrak. Zahrajeme si na něm i nejvíce hodnocený příběh Solida Snaka, známý v zahraničí jako Ghost Babel, několik dílů Final Fantasy a dokonce i Resident Evil.

První díl Resident Evilu měl původně přistát i na GBC, ale sám Shinji Mikami rozjetý projekt zastavil. Postavy se mu v GBC verzi nezdály dostatečně děsivé pro horor. Zdálo se, že značku RE hráči na GBC nemají šanci uvidět. Netrvalo dlouho a vznikl unikátní projekt Resident Evil: Gaiden. Opustil tradiční RE vzhled a vsadil na kombinaci pohybu malého panáčka a unikátní bojové obrazovky. Nutno říct, že se vydařil.

Dva displeje umožňují dost zajímavá kouzla.

GBC pomalu vzala voda a nastoupila nová generace handheldů. Velké displeje, velký výpočetní výkon a neuvěřitelné možnosti. Zatímco výše zmíněná série Metal Gear vzala útokem PSP v podobě nově založené větve příběhů Solida Snaka Metal Gear Acid, Resident Evil zamířil na NDS. Světe div se, půjde o remake úplně prvního dílu. Nechci se pitvat v nesčetných konverzích, nejznámější remake prvního dílu vyšel pro Resident Evil: Deadly Silence GameCube a byl trefou do černého. Přinesl grafiku snů a příběh naprosto úžasně odvedl do jiné dimenze strachu. Bravo.

Nyní ale Capcom znovu bere recyklovaný Resident Evil 1 a nechává ho jako výchozí materiál pro tvorbu hry na handheld Nintendo DS. Dalo by se říct, že je to bezmezná drzost, kdyby nebylo právě onoho klíčového slova „kdyby“. Pokud nejsou programátoři úplní tupci, na NDS lze každou hru udělat znovu, změněnou jen stylem ovládání a přesto se při jejím hraní budete bavit. Možnosti dvou displejů a zvláště toho dotykového, jsou takřka nevyčerpatelné. A to pochopili i hoši z Capcomu. Nenadřou se při vymýšlení děje ani prostředí a úspěch je zaručen.

Zatím není jasné, kolik z původního příběhu bude zachováno a jakou nadstavbu Capcom ke hře přidá.

V Resident Evil: Deadly Silence, jak se chystaný titul pro NDS má jmenovat celým jménem, si užijete zvláště dotykového displeje. Kulisy a příběh by měly sice být podobné jako v PSone verzi původního Resident Evilu, ovšem zombíky budete likvidovat za pomoci stylusu a ťukání do dotykového displeje. Hra samozřejmě tím pádem umožní specifický pohled vlastníma očima, což samozřejmě fanouška RE potěší.Právě nemožnost palby ve Resident Evil: Deadly Silence first person pohledu byla často pociťována hráči RE jako handicap. Capcom se pokusil vstoupit do 3D prostředí již na PSone svým titulem Resident Evil: Survivor, ale příliš neuspěl. Druhý pokus byla úplná blamáž, nějaké body tak posbíral až Resident Evil: Dead Aim, kde se mixoval pohled na postavu a palba z pohledu vlastníma očima.

Resident Evil: Deadly Silence se rozhodl vyrazit podobnou cestou. Dva displeje umožňují dost zajímavá kouzla, dema na Metroid Prime: Hunters se dodnes nemůžu nabažit a nedočkavě hledím, kdy už ta hra vyjde. Capcom má zatím co pilovat. Ačkoliv má NDS velice slušný výkon, překonávající PSone, není hračkou vytvořit něco, co neurazí již prvním pohledem. Znovu bych asi připomněl Metroid Prime: Hunters. Ale z uvolněných screenshotů se zdá, že mistři hororu se snaží seč mohou.

Zombie či nezombie?

Je hodně hráčů, kteří potěšeně kvitovali absenci zombií v Resident Evil 4. Nepatřím mezi ně. Potácející se nahnilé mrtvoly, přitahované jako magnetem k postavě hlavního hrdiny, plazící se přestřelené v pase a odpadávající po zásahu do hlavy, jsou geniální ikonou ve světě hororu. Film Úsvit mrtvých ukázal, že neztratí nic na půvabu, když mrtvoláci předvedou i možnosti běhu, jaký by jim záviděli i olympionici. I v Resident Evil Remake uměli někteří běhat jak vítr a v RE 5 to patrně bude jejich základní vlastnost. I z tohoto důvodu se tradicionalisticky těším na staré dobré bručouny z RE pro NDS.

Resident Evil: Deadly Silence Problémem hororů na handheldech skutečně je zmiňovaný zvuk. I graficky nejdokonalejší GBC hra, Alone in The Dark IV, využívající předrenderovaná pozadí jako PC a PS2 verze, ale s postavou z pixelů místo polygonů, měla problém s vyjádřením depresivní atmosféry. I když nutno uznat, AITD IV je neuvěřitelným zjevením a člověku se prostě nechce věřit, že TO běhá na osmibitu. Nové handheldy se zvukem ale již problémy nemají. Jak PSP tak i NDS mají impozantní repráčky, takže už stačí najít večer na chatě klidné místo a ponořit se do příběhu o oživlých mrtvých, toulajících se po lesích a v okolí osamělých chat :-) RE: Deadly Silence je přesně to, co se vám bude hodit. Nerozumím však jediné věci. Většina hráčů se shoduje, že RE 2 je nejlepší z celé série a to včetně revolučního čtvrtého dílu a přesto si Capcom vybral pro remake díl první.

Na druhou stranu zatím není jasné, kolik z původního příběhu bude zachováno a jakou nadstavbu Capcom ke hře přidá, potažmo jak vylepší atmosféru. Přece jen dotekový displej dokáže zprostředkovat mnohem více emocí než ovladač a tak zoufalá bitka s několika oživlými mrtvolami může získat na napínavosti a děsivosti. Zatím není jasné, kdy se hra objeví na trhu, doufám, že dostatečně brzy před Resident Evil 5, který je jednou z nejvíce očekávaných her jak pro Xbox 360, tak pro PlayStation 3.

Index očekávání: 85%

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Konami zatrhlo výrobu portu hororu P.T., jeho autora však odměnilo

P.T.

Právníci firmy Konami zakázali distribuci už téměř hotového remaku hororové hry P.T. Jeho tvůrce však nemusí smutnit,...

Fanoušek prohrál soud s vývojáři hry Star Citizen, peníze mu nevrátí

Star Citizen

Neustále protahovaný vývoj chystané hry Star Citizen už nevydržel jeden z nejštědřejších přispěvatelů a chtěl po...

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...



Najdete na iDNES.cz