Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Resident Evil: Deadly Silence

  12:00aktualizováno  21. října 3:32
Je možné udělat kvalitní horor na displeji handheldu? Obejít se bez na emoce útočícího zvuku temné hudby a skřeků netvorů? Jde to. A docela dobře.

Resident Evil: Deadly Silence GameBoy Color byl neuvěřitelně všestrannou platformou. S osmibitovým procesorem vydržel různá zmenšení přístroje a barvení displeje a navíc je s námi již od roku 1989. Jedním slovem zázrak. Zahrajeme si na něm i nejvíce hodnocený příběh Solida Snaka, známý v zahraničí jako Ghost Babel, několik dílů Final Fantasy a dokonce i Resident Evil.

První díl Resident Evilu měl původně přistát i na GBC, ale sám Shinji Mikami rozjetý projekt zastavil. Postavy se mu v GBC verzi nezdály dostatečně děsivé pro horor. Zdálo se, že značku RE hráči na GBC nemají šanci uvidět. Netrvalo dlouho a vznikl unikátní projekt Resident Evil: Gaiden. Opustil tradiční RE vzhled a vsadil na kombinaci pohybu malého panáčka a unikátní bojové obrazovky. Nutno říct, že se vydařil.

Dva displeje umožňují dost zajímavá kouzla.

GBC pomalu vzala voda a nastoupila nová generace handheldů. Velké displeje, velký výpočetní výkon a neuvěřitelné možnosti. Zatímco výše zmíněná série Metal Gear vzala útokem PSP v podobě nově založené větve příběhů Solida Snaka Metal Gear Acid, Resident Evil zamířil na NDS. Světe div se, půjde o remake úplně prvního dílu. Nechci se pitvat v nesčetných konverzích, nejznámější remake prvního dílu vyšel pro Resident Evil: Deadly Silence GameCube a byl trefou do černého. Přinesl grafiku snů a příběh naprosto úžasně odvedl do jiné dimenze strachu. Bravo.

Nyní ale Capcom znovu bere recyklovaný Resident Evil 1 a nechává ho jako výchozí materiál pro tvorbu hry na handheld Nintendo DS. Dalo by se říct, že je to bezmezná drzost, kdyby nebylo právě onoho klíčového slova „kdyby“. Pokud nejsou programátoři úplní tupci, na NDS lze každou hru udělat znovu, změněnou jen stylem ovládání a přesto se při jejím hraní budete bavit. Možnosti dvou displejů a zvláště toho dotykového, jsou takřka nevyčerpatelné. A to pochopili i hoši z Capcomu. Nenadřou se při vymýšlení děje ani prostředí a úspěch je zaručen.

Zatím není jasné, kolik z původního příběhu bude zachováno a jakou nadstavbu Capcom ke hře přidá.

V Resident Evil: Deadly Silence, jak se chystaný titul pro NDS má jmenovat celým jménem, si užijete zvláště dotykového displeje. Kulisy a příběh by měly sice být podobné jako v PSone verzi původního Resident Evilu, ovšem zombíky budete likvidovat za pomoci stylusu a ťukání do dotykového displeje. Hra samozřejmě tím pádem umožní specifický pohled vlastníma očima, což samozřejmě fanouška RE potěší.Právě nemožnost palby ve Resident Evil: Deadly Silence first person pohledu byla často pociťována hráči RE jako handicap. Capcom se pokusil vstoupit do 3D prostředí již na PSone svým titulem Resident Evil: Survivor, ale příliš neuspěl. Druhý pokus byla úplná blamáž, nějaké body tak posbíral až Resident Evil: Dead Aim, kde se mixoval pohled na postavu a palba z pohledu vlastníma očima.

Resident Evil: Deadly Silence se rozhodl vyrazit podobnou cestou. Dva displeje umožňují dost zajímavá kouzla, dema na Metroid Prime: Hunters se dodnes nemůžu nabažit a nedočkavě hledím, kdy už ta hra vyjde. Capcom má zatím co pilovat. Ačkoliv má NDS velice slušný výkon, překonávající PSone, není hračkou vytvořit něco, co neurazí již prvním pohledem. Znovu bych asi připomněl Metroid Prime: Hunters. Ale z uvolněných screenshotů se zdá, že mistři hororu se snaží seč mohou.

Zombie či nezombie?

Je hodně hráčů, kteří potěšeně kvitovali absenci zombií v Resident Evil 4. Nepatřím mezi ně. Potácející se nahnilé mrtvoly, přitahované jako magnetem k postavě hlavního hrdiny, plazící se přestřelené v pase a odpadávající po zásahu do hlavy, jsou geniální ikonou ve světě hororu. Film Úsvit mrtvých ukázal, že neztratí nic na půvabu, když mrtvoláci předvedou i možnosti běhu, jaký by jim záviděli i olympionici. I v Resident Evil Remake uměli někteří běhat jak vítr a v RE 5 to patrně bude jejich základní vlastnost. I z tohoto důvodu se tradicionalisticky těším na staré dobré bručouny z RE pro NDS.

Resident Evil: Deadly Silence Problémem hororů na handheldech skutečně je zmiňovaný zvuk. I graficky nejdokonalejší GBC hra, Alone in The Dark IV, využívající předrenderovaná pozadí jako PC a PS2 verze, ale s postavou z pixelů místo polygonů, měla problém s vyjádřením depresivní atmosféry. I když nutno uznat, AITD IV je neuvěřitelným zjevením a člověku se prostě nechce věřit, že TO běhá na osmibitu. Nové handheldy se zvukem ale již problémy nemají. Jak PSP tak i NDS mají impozantní repráčky, takže už stačí najít večer na chatě klidné místo a ponořit se do příběhu o oživlých mrtvých, toulajících se po lesích a v okolí osamělých chat :-) RE: Deadly Silence je přesně to, co se vám bude hodit. Nerozumím však jediné věci. Většina hráčů se shoduje, že RE 2 je nejlepší z celé série a to včetně revolučního čtvrtého dílu a přesto si Capcom vybral pro remake díl první.

Na druhou stranu zatím není jasné, kolik z původního příběhu bude zachováno a jakou nadstavbu Capcom ke hře přidá, potažmo jak vylepší atmosféru. Přece jen dotekový displej dokáže zprostředkovat mnohem více emocí než ovladač a tak zoufalá bitka s několika oživlými mrtvolami může získat na napínavosti a děsivosti. Zatím není jasné, kdy se hra objeví na trhu, doufám, že dostatečně brzy před Resident Evil 5, který je jednou z nejvíce očekávaných her jak pro Xbox 360, tak pro PlayStation 3.

Index očekávání: 85%

Autor:



Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...



Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

RECENZE: Subnautica je nejlepší podmořská hra všech dob

Subnautica

Podmořská Subnautica je na první pohled nenápadná hra, která se od svého vydání drží mezi nejprodávanějšími hrami na...

Další z rubriky

Díky změnám na Steamu bude utrácení ještě o něco jednodušší než dříve

Steam

Na Steamu započalo další kolo slev. Díky změnám ve struktuře wishlistu se tentokrát můžete v akcích zorientovat mnohem...

Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

KOMENTÁŘ: Historická tematika boduje, proč je jí ve hrách tak málo?

Kingdom Come: Deliverance

Na české hře Kingdom Come: Deliverance je dobře vidět, že historická témata a dobová autentičnost nejsou hráčům cizí. A...

Najdete na iDNES.cz