Resident Evil Gaiden

12:00aktualizováno  10:44
Pokud toho ještě nemáte dost, tak se na scéně objevuje další rozšíření tolik známé a oblíbené hororové série, cílené protentokráte na handheld GBC. A nemyslete si, že další díl lze odbýt pouhým mávnutím ruky – připravte se na něco opravdu originálních prvků, díky nimž si RE: Gaiden stále udržuje tu pomyslnou laťku vysoké kvality.

Resident Evil Gaiden

Další kapitola pověstné hororové série se tentokráte ocitá na platformě GameBoy Color a představení to je, v rámci možností tohoto handheldu, opravdu podařené. Ke slovu se tentokráte dostane Barry Burton, starý známý z prvního dílu Resi, kde sloužil coby policista ve speciálním oddílu S.T.A.R.S. V současné době je však členem tajné organizace snažící se zastavit nelegální aktivity společnosti Umbrella Corporation.

Překvapivě je zde znovu v pohybu jakási bio-organická zbraň, která se v lidském těle dostala z laboratoří Umbrella až na loď plující do Evropy, na níž posléze infikovala všechny zdejší pasažéry a personál! Leon Kennedy, pro změnu hrdina ze dvojky Resi, se sice na zmíněnou loď jménem Starlight infiltruje, ale po chvíli je s ním přerušena veškerá komunikace a na scénu nastupuje (resp. z vrtulníku sestupuje) Barry. Vaším úkolem je nalezení Leona a eventuálních přeživších a také objevení subjektu, v jehož těle dlí onen nebezpečný bio virus, díky němuž je zámořské plavidlo plné nebezpečných zombie!

Zdejší herní rámec je rozdělen na dva hlavní herní režimy. Tím prvním je standardní prozkoumávání zejména interiérů lodě, při kterém vám přijde vhod mapa jednotlivých podlaží a také jakýsi přenosný počítač, jenž vám mimo "uschovávání" nalezených zápisků též zohledňuje, jaký je váš momentální úkol. K tomu tu nechybí ani textová komunikace s NPC charaktery, do čehož lze počítat příležitostné radiové dialogy s ústředím nebo s jedinou přeživší osobou Resident Evil Gaiden zdejší story, záhadnou Luciou, která disponuje opravdu zvláštními schopnostmi! Nezbytná interakce s okolním prostředím je ošetřena naprosto příkladně; vždy, když jste blízko něčeho, co lze sebrat (ze země, ze skříně apod.), objeví se na obrazovce indikační ikona a stiskem akčního tlačítka danou věc (obvykle klíčové předměty, náboje a zbraně) získáte automaticky do svého inventáře. Tento motiv dokonce funguje i v případě zombie, jejichž několik typů tvoří vaše jediné zdejší, stále se generující nepřátele. Pokud totiž taková zombie u sebe má nějaký předmět, i v tomto případku vám indikační ikona na obrazovce dá jasné povědomí, že se tady vyplatí bojovat. Ale jinak - pokud je prostor - se naopak vyplatí se těmto kreaturám vyhnout, neboť znovu platí pro tento žánr tak oblíbené schéma, že nábojů nemáte na rozdávání. Jenom malou noticku – nůž se tady ukazuje jako konečně plně akceptovatelná zbraň! Tím se plynule dostáváme ke druhému hlavnímu hernímu režimu a tím je ten soubojový. Tento se totiž odehrává na speciální obrazovce, na níž ve vlastním pohledu střílíte po nemrtvých oponentech. Ještě než však k samotnému souboji dojde, máte jednu nespornou výhodu díky faktu, že tuhle partii zpravidla zahajujete vy! Před vstupem do soubojového módu totiž můžete vybraného nepřítele během normálního prozkoumávání lokací již zdálky zacílit, pak se přepnout do souboje a v této obrazovce jej rychle zlikvidovat ještě předtím, než se k vám vůbec stačí přiblížit. Zde pak hraje velkou roli nejenom vzdálenost, ale i třebas moment, že k vám je zombie právě otočená zády, čímž získáváte další cenné sekundy pro přesné zaměření. Dobrou muškou se má na mysli toto zajímavé schéma:
Na obrazovce máte ukazatel (který se velikostně různí podle vzdálenosti od nepřítele, čím je Resident Evil Gaiden od vás dále, tím menší je uvedený ukazatel) a současně vám tady v horizontální ose rychle běhá zaměřovací terčík. Pokud stisknete "fire" v okamžiku, kdy je terčík v oblasti rozsahu ukazatele, zasáhli jste cíl. Váš úspěch je ještě determinován typem zbraně (pistole, puška, granátomet) a typem zombie. Pokud se dostanete do obklíčení, musíte se vypořádat buď postupně se všemi protivníky, nebo lze boj ukončit vaším útěkem, který nabízí nejprve vyvolání speciální stupnice a následného trefení jejího přesného středu. Se soubojovou obrazovkou se dá ještě v rámci 2D možností hýbat, přičemž jejím vycentrováním se snáze dostanete k tomu, že dokážete rychleji a přesněji střílet. Tím ovšem není všem překvapením konec. Ve hře sice hrajete primárně za Barryho, nicméně v tříčlenné partě se posléze ocitnou i výše zmiňovaní Leon a Lucia, přičemž oba lze dovybavit nějakou dostupnou zbraní ze společného inventáře, eventuálně nalezenou zbrojí. V soubojovém módu se pak mezi všemi lze libovolně přepínat, takže možná zranění při střetu tak strategicky rozdělíte mezi všechny zúčastněné. Jinak ozdravování probíhá klasickou cestou, to znamená, že opět musíte nalézt příslušné byliny, jež tentokráte nemixujete, ale zase tu máte vícero druhů a váš inventář je podle všeho bezedný.

Jinak herní mechanismy nijak nevybočují z obvyklého rámce Resi, to znamená zejména hledání klíčů k zamčeným dveřím, u nichž však trochu zbytečně tápete,neboť pouze metodou pokus-omyl lze u klíčové věci zjistit, které zamčené dveře v daném patře otevře. Když už jsem u těch chyb, tak musím také říci, že s koncem zdejšího příběhu se nadějete Resident Evil Gaiden poněkud otravného maratónu x-tého procházení již známých lokací, abyste na jednom konci zjistili, že nyní musíte pádit pro změnu na úplně opačnou stranu, což je hodně laciné natahování délky zdejšího dobrodružství. Profláknutým nápadem jsou též neustálé vstupy olbřímího mutanta, připomínajícího do značné míry Nemesis ze trojky, nicméně jeho nejasná vazba na Luciu je takovým sympatickým příběhovým oživením, díky kterému jste napjatí do poslední chvíle a čekáte nedočkavě na závěrečné rozuzlení tajenky, kdože vlastně má toho Černého Petra. Ještě poznámku k soubojům – tvůrci tu mají jeden nepříjemný logický exces, který z oči do očí malému množství munice zamrzí. Pakliže sestřelíte zombie a tato se pak v několika málo případech ještě plazí po zemi – vstoupíte tedy do soubojového režimu ještě jednou s tím, jak ji nyní snadno dorazíte, ale tu máš čerte kropáč! Náhle a hlavně naprosto nečekaně do ní musíte vystřílet stejné množství munice co předtím, kdy se na vás hnala ve vzpřímené poloze, což je značně nedořešené!

Co se týče grafické stránky, na poměry GBC se jedná o hodně dobré a tematicky zdařile koncipované vizuální představení, zvuková kulisa je sice také poměrně stylová a nabízí několik alternativ ústředního námětu s působivou dominantou pazvuků nepřátel, ale tenhle kolovrátek může začít po nějaké době lézt na nervy. Nicméně přesto musím tvůrce pochválit, neboť s ohledem na výkon GBC je vše uvedené rozhodně akceptovatelné.

Co dodat? Resident Evil Gaiden sice není bez chyb, ale příjemně se hraje. A to díky poměrně originálnímu zpracování (zdejší soubojový systém mi do jisté míry připomíná stařičké RPG Immortal, ale ten v Resi je přeci jenom o poznání dynamičtější a lepší), v němž nechybí obvyklá puzzle, lehce načrtnutý příběh s několika otazníky pro finálové překvapení, nehratelné sekvence pro dokreslení atmosféry a v neposlední řadě velmi vstřícný save systém s kupou continue, díky čemuž vás případná smrt nemusí až zase tolik trápit. Na druhou stranu i díky naposled citované feature vám tato hra vystačí s bídou na jeden den, což se musí na výsledném hodnocení (bohužel) projevit!

Resident Evil Gaiden
Výrobce/Distributor Capcom / Virgin
Platforma GameBoy Color