RETRO: Zapomenuté střílečky zlatých devadesátek

  • 31
Na kultovní akční hry jako Doom, Duke Nukem 3D nebo Dark Forces si vzpomene každý, co ale ty ostatní? V následujícím článku lovíme v paměti a připomínáme ty hry, které z dnešního povědomí již prakticky vymizely. Jejich případná pokračování či datadisky spadají bez výjimky do devadesátých let.

Blake Stone: Aliens of Gold (1993)

Společnost Apogee snad nemohla vydat hru Blake Stone v nejnevhodnější dobu. Hra vyšla 3. prosince 1993, tedy pouhý týden před startem dnes již legendárního Doomu (profil). Asi není třeba dodávat, že ten svého soupeře roznesl na kopytech. Blake Stone nejvíce ze všeho připomínal Wolfensteina 3D. Proti vám však nestáli nacisté, nýbrž velice pestrá škála nepřátel, mezi nimiž nechyběli mimozemšťané, roboti, mutanti i jejich lidští spojenci.

Blake Stone: Aliens of Gold
Blake Stone: Aliens of Gold

Blake Stone: Aliens of Gold

Kromě grafiky sloužil Wolfenstein evidentně i jako vzor herního designu s úrovněmi strukturovanými jako bludiště. Také zde hráč narážel na dveře, jež se otevřely pouze po získání karty určité barvy. Hra však představila i jeden originální prvek: vědci – informátoři vás zásobovali například municí nebo cennými předměty, které bylo možné u speciálních stanic směnit za zdraví. Nebylo proto výhodné bezmyšlenkovitě postřílet všechno, co se jen pohnulo. Kromě toho byl váš postup podobně jako ve „Wolfovi“ bodován a při pečlivém průzkumu jste mohli narazit i na cenné předměty.

Terminator: Future Shock (1995)

Terminator: Future Shock
Terminator: Future Shock

Terminator: Future Shock

Terminator představuje tak trochu zapomenutý milník ve vývoji stříleček z pohledu vlastních očí. Hra totiž byla pionýrem ve stylu 3D hraní, při kterém využíváte myš pro přesné míření do všech směrů. Nyní bylo trojrozměrné opravdu vše včetně modelů nepřátel nebo herní mapy. 3D hraní plně rozvinul o rok později mnohem známější Quake. Future Shock však kromě klasické akce nabídl i ovládání vozidla nebo vznášedla.

Misím předcházely vojenské brífinky, během nichž vám vedlejší postavy zadaly úkol, a vy jste se mohli seznámit s jednotlivými typy nepřátel. Za hrou přitom nestál nikdo jiný než slavné studio Bethesda. To si spojujeme spíše s hrami v otevřených světech, jakými jsou série The Elder Scrolls nebo třetí Fallout.

V této souvislosti je zajímavé, že mapy Terminátora byly na svou dobu nebývale otevřené a zároveň stylizované tak, aby evokovaly úvodní momenty prvního filmu. Hra samotná byla časově zasazena do temné vize budoucnosti, v níž zuří válka mezi lidmi a stroji. Dějištěm je Los Angeles roku 2015. Opravdu.

Strife (1996)

The Original Strife: Veteran Edition
The Original Strife: Veteran Edition

The Original Strife: Veteran Edition

Nenápadná akce Strife sice běžela na enginu z Doomu, představovala však výraznou evoluci žánru. Ani zde nebylo vaším úkolem rozstřelit každé postavě na potkání kebuli raketometem. Na rozdíl od Blake Stonea spřátelené postavy nesloužily jen na získání věcí jako munice, ačkoliv obchodovat s některými z nich šlo také. Ve Strife přišly ke slovu regulérní dialogy, které pomáhaly rozvíjet i nezvykle komplikovaný příběh se zajímavými zvraty. Ten se točil kolem autoritářsky-náboženské organizace The Order, jejíž vládu se snažila svrhnout partyzánská frakce The Front.

The Original Strife: Veteran Edition

Příběh hry včetně konce jste mohli ve Strife přímo ovlivnit, což je další z prvků známých spíše z her na hrdiny než stříleček. Kromě toho do hry přibyl i regulérní inventář a možnost vylepšovat schopnosti vaší postavy. Pokud vám to celé zní povědomě, vězte, že Strife vyšel celé dva roky před druhým System Shockem, jehož později následoval i Deus Ex.

Obě hry pracovaly s podobnými nápady a mechanismy. S mnohem známějšími klasikami sdílel Strife kromě toho i mnohá témata jako umělá inteligence, diktatura nebo biotechnologie. Hra je k dispozici ve vylepšené edici i na Steamu.

Outlaws (1997)

Outlaws
Outlaws

Outlaws

Klasická střílečka od LucasArts, která se nejmenuje Dark Forces? A dokonce ani není zasazena do univerza Hvězdných válek? Westernová střílečka Outlaws ve své době bodovala nejen svým zasazením a atmosférou, ale i větším důrazem na příběh, k jehož vyprávění sloužily povedené filmečky (připomněl bych ještě fantastický soundtrack - pozn. Ondra Zach). Ty svým stylem připomínaly žánr adventur, kterými se LucasArts proslavili nejvíce. Asi nepřekvapí, že Outlaws si brala hodně inspirace z klasických westernů.

Hra je však důležitá z jiných důvodů. Proti zažitému bezhlavému stylu totiž vyžadovala taktičtější přístup, který nutil k opatrnějšímu postupu a vypořádáváním se s nepřáteli na dálku. Ne náhodou byla Outlaws hrou, která popularizovala dnes běžný zoom, pokud jste používali pušku s hledím. Rozvážnějšímu stylu hry odpovídal i ukazatel staminy, po jehož vyplýtvání jste museli zpomalit. Zajímavý doplněk představovaly bodované historické mise, kde vaším úkolem bylo přivést banditu živého nebo mrtvého.

Redneck Rampage (1997)

Redneck Rampage
Redneck Rampage

Redneck Rampage

Redneck Rampage patří společně s hrami jako Shadow Warrior, Blood nebo Exhumed do skupiny stříleček postavených na klasickém Build enginu, který zpopularizoval Duke Nukem 3D. V Redneck Rampage ukradnou mimozemšťané hlavním hrdinům prase. Hra v první řadě paroduje jižanské buranství, jehož stereotypy jsou patrné na každém kroku.

Tvůrci je v některých případech dokázali kreativně využít. Zdraví si tak například doplňujete jídlem nebo alkoholem. Jenže snězte toho příliš a vaše postava není kvůli krkání a pšoukání schopná nenápadně proklouznout kolem nepřátel. Alkohol zase stěžuje ovládání a celkovou viditelnost.

Na konci každého levelu na vás v této buranské jízdě nečekal spínač schovaný za dveřmi s nápisem „Exit“, nýbrž váš obtloustlý bratr, kterého jste ještě museli bůhvíproč vždy praštit po hlavě páčidlem.


Témata: DOOM