Vzpomínáme na závody Stunts ze zlaté éry her pro DOS

K instalaci vám stačila jedna 3,5palcová disketa. Bylo však třeba zapamatovat si sadu frází, případně si vytisknout papír s hesly, na která se hra v rámci protipirátské ochrany tázala. Dnes to zní bláznivě, v minulosti však listování manuálem pro spuštění hry nebylo až tak výjimečné.
Stunts

Stunts | foto: Andrej Brabec

Titul vás například požádal, abyste na druhé straně a čtvrtém řádku našli osmé slovo. Tím v tomto případě bylo convention, jež bylo třeba správně přepsat do kontrolní obrazovky.

Pokud hráč slovo nezadal, vůz během prvních tří sekund nabořil. A pokud jste požadovanou část fráze objevili správně, těšit jste se mohli na závody v rozlišení 320 × 200 pixelů a v luxusních 256 barvách.

S projektem jsou spojeny společnosti, které byly pro videoherní průmysl zásadní. Hru v roce 1990 vydala firma Brøderbund, v níž o rok dříve vznikl hit Prince of Persia, a autory Stunts bylo studio Distinctive Software spoluzaložené Donem Mattrickem.

Stunts
Stunts
Stunts
Stunts

Ve studiu kromě toho vznikla série Test Drive a Don Mattrick později vedl návrh konzole Xbox One. Kromě toho byl na čas i ředitelem firmy Zynga, známé například titulem FarmVille.

Stunts nebyly zdaleka jedinou hrou, ve které závodník mohl přeskakovat propasti a projíždět vertikálními kruhy. Oproti tradičním závodům však titul nabízela až nezvykle dynamické tratě a vzácné bylo i využití polygonové grafiky ve spojení se skutečným 3D prostorem. Většina titulů totiž v té době třetí dimenzi jen simulovala za pomoci plochých obrázků.

Z dnešního pohledu je hra úsměvně jednoduchá. Tehdejší recenzenti však chválili možnost volit z jedenácti automobilů, u nichž bylo možné vybírat i barvu a přepínat mezi manuálním a automatickým řazením.

Takovou protipirátskou ochranu dnes již ve hrách neobjevíte.

Titul měl navíc na svou dobu i relativně propracovaný fyzikální systém, ve kterém vůz mohl dostat smyk a přilnavost k vozovce závisela na jejím sklonu. Například nárazy však působí primitivně. Stačilo jen lehce zavadit o zeď a auto skončilo nepojízdné.

Omezení doby připomene také doskakující prostředí, kdy jste před sebou v jeden moment viděli rovnou planinu a o sekundu později se v relativní blízkosti objevil masivní kopec.

Naopak pokrokový byl systém záznamů vašeho závodění (replaye), ve kterém bylo možné přepínat mezi několika kamerami a některé z nich volně polohovat. Hra kromě toho umožňovala záznam kdykoliv zastavit a pokračovat z něj v jízdě. Čas z takového závodu se však nezapisoval do tabulek.

Stunts
Stunts

Hlavním důvodem, proč se Stunts objevily na seznamu nejpopulárnějších DOSových her, však pravděpodobně byl editor tratí. Nabízel totiž nezvyklou svobodu ve vytváření vlastních okruhů, od těch zcela primitivních až po ty nedohratelné. Přátelé tak navzájem mohli soupeřit v návrhu co nejobtížnějších tratí a závodit v nich na čas.

Evropskou verzi navíc vydala společnost Mindscape, která hru chtěla zařadit do své série 4D Sports, a titul proto vyšel pod názvem 4D Sports Driving. Z návštěv u kamarádů si však vybavuji právě název Stunts. Zdá se tedy, že ona pofidérní protipirátská ochrana stejně příliš nefungovala.

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...