Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vzpomínáme na závody Stunts ze zlaté éry her pro DOS

aktualizováno 
K instalaci vám stačila jedna 3,5palcová disketa. Bylo však třeba zapamatovat si sadu frází, případně si vytisknout papír s hesly, na která se hra v rámci protipirátské ochrany tázala. Dnes to zní bláznivě, v minulosti však listování manuálem pro spuštění hry nebylo až tak výjimečné.

Stunts | foto: Andrej Brabec

Titul vás například požádal, abyste na druhé straně a čtvrtém řádku našli osmé slovo. Tím v tomto případě bylo convention, jež bylo třeba správně přepsat do kontrolní obrazovky.

Pokud hráč slovo nezadal, vůz během prvních tří sekund nabořil. A pokud jste požadovanou část fráze objevili správně, těšit jste se mohli na závody v rozlišení 320 × 200 pixelů a v luxusních 256 barvách.

S projektem jsou spojeny společnosti, které byly pro videoherní průmysl zásadní. Hru v roce 1990 vydala firma Brøderbund, v níž o rok dříve vznikl hit Prince of Persia, a autory Stunts bylo studio Distinctive Software spoluzaložené Donem Mattrickem.

Stunts
Stunts
Stunts
Stunts

Ve studiu kromě toho vznikla série Test Drive a Don Mattrick později vedl návrh konzole Xbox One. Kromě toho byl na čas i ředitelem firmy Zynga, známé například titulem FarmVille.

Stunts nebyly zdaleka jedinou hrou, ve které závodník mohl přeskakovat propasti a projíždět vertikálními kruhy. Oproti tradičním závodům však titul nabízela až nezvykle dynamické tratě a vzácné bylo i využití polygonové grafiky ve spojení se skutečným 3D prostorem. Většina titulů totiž v té době třetí dimenzi jen simulovala za pomoci plochých obrázků.

Z dnešního pohledu je hra úsměvně jednoduchá. Tehdejší recenzenti však chválili možnost volit z jedenácti automobilů, u nichž bylo možné vybírat i barvu a přepínat mezi manuálním a automatickým řazením.

Stunts

Takovou protipirátskou ochranu dnes již ve hrách neobjevíte.

Titul měl navíc na svou dobu i relativně propracovaný fyzikální systém, ve kterém vůz mohl dostat smyk a přilnavost k vozovce závisela na jejím sklonu. Například nárazy však působí primitivně. Stačilo jen lehce zavadit o zeď a auto skončilo nepojízdné.

Omezení doby připomene také doskakující prostředí, kdy jste před sebou v jeden moment viděli rovnou planinu a o sekundu později se v relativní blízkosti objevil masivní kopec.

Naopak pokrokový byl systém záznamů vašeho závodění (replaye), ve kterém bylo možné přepínat mezi několika kamerami a některé z nich volně polohovat. Hra kromě toho umožňovala záznam kdykoliv zastavit a pokračovat z něj v jízdě. Čas z takového závodu se však nezapisoval do tabulek.

Stunts
Stunts

Hlavním důvodem, proč se Stunts objevily na seznamu nejpopulárnějších DOSových her, však pravděpodobně byl editor tratí. Nabízel totiž nezvyklou svobodu ve vytváření vlastních okruhů, od těch zcela primitivních až po ty nedohratelné. Přátelé tak navzájem mohli soupeřit v návrhu co nejobtížnějších tratí a závodit v nich na čas.

Evropskou verzi navíc vydala společnost Mindscape, která hru chtěla zařadit do své série 4D Sports, a titul proto vyšel pod názvem 4D Sports Driving. Z návštěv u kamarádů si však vybavuji právě název Stunts. Zdá se tedy, že ona pofidérní protipirátská ochrana stejně příliš nefungovala.

Autor:




Nejčtenější

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Další z rubriky

Phantasmagoria (PC)
Hrajete někdy retro? Co jste si pustili naposledy?

Vracíte se ještě ke starým hrám, nebo se naplno věnujete hraní současné produkce?  celý článek

Netrpělivě očekávanou rubačku ze světa Pána prstenů jsme bohužel nedostali k...
Jatka ve Středozemi. Prvních pár hodin Shadow of War obrazem

Jednu z nejočekávanějších her podzimu hrajeme již třetí den a ještě stále nejsme na konci. Přečtěte si zatím naše dosavadní dojmy.  celý článek

Tracer z Overwatche
Blíží se sportovní revoluce? Vše, co víme o chystané lize v Overwatch

Již letos v prosinci začne zřejmě největší událost v historii progamingu. Blizzard spustí úvodní sezonu ligy ve hře Overwatch, která by časem mohla konkurovat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.