Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Steam zavádí ochranu proti recenzím naštvaných uživatelů

aktualizováno 
Někdy stačí málo a jinak oddaní hráči se vrhnou proti vývojářům. Jejich rajonem jsou internetové diskuse a jejich tempo je vražedné. Mohou vývojáři vůbec něco dělat proti tzv. „review bombingu“?

Review bombing hry Dota 2 | foto: Steam

Nedávno jsme přinesli článek o tom, jak steamový profil hry Dota 2 začal nečekaně sklízet stovky špatných hodnocení od naštvaných hráčů. Důvod? Někdo přišel s myšlenkou, že Dota 2 je tou žábou na prameni, která může za to, že tu ještě dnes nemáme Half-Life 3. 

Ponechme stranou, že takovéto pranýřování prakticky nijak nesouvisejícího titulu připomíná spíše hon na čarodějnice a jeho skutečný dopad se limitně blíží nule. Faktem je, že tzv. „review bombing“ není jen záležitostí frustrovaných „klávesnicových bojovníků“, ale docela dobrým ukazatelem nikoli toho, že vydavatel hry udělal něco vyloženě špatně, ale toho, že má problémy s komunikací vůči veřejnosti.

Felix „PewDiePie“ Kjellberg

Youtuber Felix „PewDiePie“ Kjellberg si na kontroverzním chování vybudoval živobytí.

Naposledy se o tom přesvědčil tým Campo Santo, známý díky loňskému hitu Firewatch. Vývojář Sean Vanaman zareagoval na nedávnou kauzu populárního youtubera PewDiePie, kterému během streamování „vyletělo“ z úst slovo „nigger“ (více o kauze zde), tím, že nechal z YouTube odstranit PewDiePieova videa obsahující záběry z jeho hry.

Jistě, měl na to svaté právo a dokážu pochopit, že nechce své jméno spojovat s někým, kdo je „horší než rasista, propagátorem opovrženíhodného odpadu, který poškozuje celou kulturu kolem videoher“ (jak se o PewDiePie vyjádřil na svém Twitteru), nicméně tím zabrousil do nebezpečných vod. Lidé, kterým byla dosud celá kauza v podstatě ukradená a jen se zpovzdálí bavili tím, jakými pseudoproblémy se ostatní zabývají, jakoby si najednou museli vybrat jednu ze znesvářených stran. Následný review bombing hry Firewatch měl, na rozdíl od mainstreamové Doty 2, významný dopad na její celkové hodnocení.

10.září 2017 v 22:54, příspěvek archivován: 25.září 2017 v 11:30

He's worse than a closeted racist: he's a propagator of despicable garbage that does real damage to the culture around this industry.

Steam, jakožto nejpopulárnější distribuční platforma digitálních her, se rozhodl celému problému postavit čelem a vymyslel šalamounské řešení. Nepřistoupil totiž k žádnému omezování uživatelů, jakým by třeba bylo dočasné zablokování jakýchkoli recenzí do doby, než kauza odezní.

On totiž i takový skokový „nájezd“ špatných hodnocení může mít skutečně závažný důvod a být pro ostatní uživatele varováním. Tak jako například u skvělého Pinballu FX 2, kde se zničehonic změnila pravidla používání EULA, a pokud jste si nadále hru chtěli zahrát, museli jste souhlasit s tím, že jeho autoři mohou naprosto bez omezení nakládat s vašimi registračními daty.

Steam zavedl opatření proti review bombingu.

Kauza Firewatch. Koho zajímá samotná hra? Důležitější jsou přeci vývojářovy politické názory.

Steam tedy nově u prodávaných her zavedl graf vývoje hodnocení, z něhož je jasně patrné, zdali jsou jednostranné recenze rovnoměrně časově rozprostřeny, anebo se někdy v minulosti objevil nějaký výkyv. Je pak na uživateli, aby si rozhodl, nakolik je důvod takového kolísání pro něj relevantní. Pro někoho jsou politické názory toho, komu posílá své peníze, důležité, zatímco druhého zajímá jen to, zda-li nějaký nově vydaný patch neničí vybalancování hry.

Jakkoli je tato nová funkcionalita podařená, samotný problém neřeší, to by se k němu musely připojit i všechny ostatní stránky typu Metacritic. Samotný „review bombing“ je navíc jen jednou z mnoha forem, kterými negativně naladění uživatelé dávají najevo svou nespokojenost.

Kázat vodu, pít víno.

Dokud budou hráči bojkotovat tímto způsobem, nemusí si s tím vydavatelé příliš lámat hlavu.

Poměrně rozšířené jsou i nejrůznější petice a bojkoty, jejichž dopad je však také minimální. Tragikomický nádech měla například steamová skupina požadující dedikované servery pro hraný Call of Duty: Modern Warfare 2. Jak šlo jednoduše zjistit z pouhého nahlédnutí do seznamu zapojených uživatelů, drtivá většina z nich přes hlasité protesty samotnou hru hrát nepřestala. 

Tím hlavním argumentem, kterým se vývojáři her řídí, jsou hráčské peněženky. Dokud se jim vyplatí tvořit takové hry, jaké tvoří, nemají moc důvodů něco na svém chování měnit. Samotní hráči by raději měli věnovat své úsilí tomu, najít si titul, který jim vyhovuje lépe, nikoli tomu, aby nadávali všem ostatním.

Jeden z podvodných programů pro hru Counter-Strike

Někdy je potřeba vyhrát tak silná, že se hráči uchylují k podvodům. Je to ještě vůbec zábava?

Ředitel vývoje hry Overwatch Jeff Kaplan se v nedávném videu obrátil na hráče s vysvětlením, jak moc toxické chování kazí zážitek ostatním. Počítačové hry mají být především o zábavě, což bohužel spoustě jedinců nedochází. Byť je takových lidí pouze malé procento, dokážou svým chováním kazit zábavu všem. Místo aby se autoři věnovali přidávání dalšího obsahu a snaze hru dále posunovat, musí nemalou část svých vývojářských kapacit věnovat do systémů ochrany proti podvodníkům, reportům nevhodného chování, rozdávání banů a podobným věcem.

Apelovat na lidskou slušnost a zdravý rozum je asi v prostředí videoher a anonymního internetu naivní, ale občas je dobré si uvědomit, že to není jen o „hodných“ hráčích na jedné straně a „zlých“ vývojářích na té druhé. Protože ani když se všichni idioti spojí do veliké skupiny, která je lépe slyšet, nedělá to z nich o nic menší idioty. Neplatí to ve skutečném světě a neplatí to samozřejmě ani v prostředí počítačových her.

Autor:



Nejčtenější

Finální účtenka za Battlefront II: EA prohrálo na všech frontách

Logo Electronic Arts

Měl to být jeden z největších herních hitů letošního roku. Místo toho je Star Wars Battlefront 2 všem pro smích a firma...

Nejlepší hry roku 2017? Nominujte své favority

Injustice 2

Závěr roku již tradičně patří anketě Hra roku. A protože je to čtenářská anketa, o tom, které hry se v hlasování na...



Hra ještě není hotová, přesto už v ní autoři prodávají pozemky za tisíce

Star Citizen

Autoři již vybrali na vývoj Star Citizen v přepočtu přes tři miliardy korun. Hra sice není ani po šesti letech hotová,...

Obtížnost ve hrách: jsou dnešní hry lehké, těžké, nebo tak akorát?

Doom

Jsou dnešní hry lehké, těžké, nebo tak akorát? Napište nám, jak vnímáte obtížnost v dnešních hrách.

RECENZE: Skyrim už můžeme hrát i na cestách, port dopadl skvěle

The Elder Scrolls V: Skyrim - verze na Switch

Hledáte další hru na Switch, v níž můžete strávit desítky hodin? The Elder Scrolls V: Skyrim je vám nově k službám i v...



Další z rubriky

Bedny s náhodnými předměty ve hrách. Co ano a co je pro vás už přes čáru?

Star Wars Battlefront II

Tzv. loot boxy, tedy bedny s náhodnými předměty, které si lze ve hrách kupovat i za skutečné peníze, rezonují kvůli...

Nejlepší hry roku 2017? Nominujte své favority

Injustice 2

Závěr roku již tradičně patří anketě Hra roku. A protože je to čtenářská anketa, o tom, které hry se v hlasování na...

Zvolte hru roku 2017 na PlayStation 4

Hra roku 2017 na PlayStation 4

Ve čtenářské anketě Hra roku 2017 na Bonuswebu pokračujeme hlasováním v kategorii her na PlayStation 4.



Najdete na iDNES.cz