Milovníky hobitů, on-line her na hrdiny a díla J. R. R. Tolkiena ještě nestačila přejít radost z toho, že se hra Lord of the Rings On-line od podzimu zbaví měsíčních poplatků, a přichází zpráva o další hře, která se měsíčních poplatků zbavuje. A jako zpráva o místu uložení svatého grálu působí letmá zmínka o tom, že o přechodu na "bezplatný model" uvažují i provozovatelé nejúspěšnější klasické on-line hry na hrdiny World of Warcraft.
Globálně bez peněz
On-line hra Global Agenda nepatří na úplnou špičku žánru her na hrdiny. Už proto, že nejde o klasický hrdinský titul, ale o střílečku zasazenou do živoucího světa. Hráči mohou své postavy dál rozvíjet podobně jako ve hrách na hrdiny, ale jejich úspěch v boji více záleží na schopnosti rychle a přesně zamířit ukazatel myši na protivníky.
To nijak nesnižuje význam toho, že se autoři hry rozhodli po pár měsících provozu zrušit doplňkové předplatné. Sloužilo jako vstupenka k vybraným funkcím hry v čele s velkými bitvami hráčských klanů, které tvoří základ on-line života globálních dobrodruhů.
Už při uvedení na trh se ale odborníci shodovali na tom, že poplatek 13 dolarů měsíčně za minimální nabídku obsahu ve srovnání s prostou krabicovou verzí nemůže obstát.
Měli pravdu. Autoři hry vydané v únoru dokonce došli tak daleko, že poplatky nikdy nezvedli. Původně chtěli nabídnout všem hráčům měsíční přístup k prémiovým funkcím v rámci nákupu krabice.
Poté se v reakci na názory hráčů rozhodli zavést poplatky až po vydání aktualizace Sandstorm, která měla odstranit chyby v původní hře a přidat nový obsah včetně přepracovaného systému boje mezi hráčskými organizacemi. Ani to nevyšlo. Na konci června vývojáři oznámili, že měsíční poplatky nadobro ruší.
Hra se nyní prodává například na Steamu za 20 euro (cca 500 Kč). Peníze na další vývoj a provoz serverů chtějí vývojáři získat prodejem rozšiřujících balíčků. Jak to ale dopadne, není úplně jisté. K úspěšnému obchodnímu modelu totiž nejspíš chybí mikrotransakce: malé platby za drobná zvýhodnění přímo ve hře, která z bezplatných on-line her dělají pro provozovatele zlatý důl.
WoW: Předplatné nemusí dávat smysl
Jak prodat hodně herních časopisů? Stačí udělat rozhovor s vedoucím designerů populárního World of Warcraft a vypustit do světa upoutávku, ve které Toma Chiltona ocitujete: "v určitém okamžiku pro nás předplatné nemusí dávat smysl". To zájemcům o World of Warcraft s omezeným rozpočtem musí udělat radost.
A to i v případě, že čekání na bezplatný originální World of Warcraft může trvat ještě několik let. Podle Chiltona Blizzard sleduje nárůst popularity her placených mikrotransakcemi, bez měsíčních poplatků, ale zatím nemá pocit, že by "bezplatné" hry mohly konkurovat jejich produktu.
Pokud by ale nastala situace, že Blizzard začne masově přicházet o hráče kvůli bezplatným hrám, bude reagovat. Stejně tak by zrušení pravidelných měsíčních poplatků mohlo přijít ve chvíli, kdy by Blizzard spustil novou on-line hru na hrdiny.
Blizzard má ostatně s mikrotransakcemi bohaté zkušenosti. Na západě úspěšně vysává z hráčů další peníze právě prodejem virtuálních předmětů, za které si neváhá účtovat i ekvivalent měsíčního předplatného, jako v případě kouzelného průhledného koně.
Blizzard navíc v různých zemích zkouší jiné způsoby prodeje svých her. V Asii například hráči neplatí měsíční poplatky, místo toho si Blizzard účtuje pár haléřů za každou odehranou hodinu.
I když zrušení měsíčních poplatků v USA a Evropě bude trvat ještě nějaký ten pátek, už teď je jisté, že on-line hry prošly zásadní změnou. A nic na tom nezmění ani poslední akční hrdina, kterým se podle všech předpokladů stane on-line verze Hvězdných válek od Bioware. A možná nás Star Wars: The Old Republic překvapí a předpokládané měsíční poplatky nakonec ani nezavede. Kdo ví.