Rise and Fall - první dojmy

  12:09aktualizováno  12:04
Očekáváná strategie Rise and Fall se po mnoha trampotách konečně dostává do konenčné fáze svého vývoje a my vám ještě před vydáním můžeme přinést první dojmy z hratelné verze.

Rise and Fall Byla jednou jedna strategie. Strategie od středně známého herního designéra Ricka Goodmana. Toho Ricka Goodmana, který má na triku Empire Earth a Empires. Zpočátku čekal snad každý pouhou ordinérní RTS ve stylu zmíněných dvou. Krásné obrázky si začaly získávat pozornost hráčů. Tu na svou stranu definitivně obrátil tzv. hrdinský mód. S nim budeme konečně moci zažít do dějin vešlé bitvy očima jejich hlavních protagonistů – nikoliv pouze řadových vojáků, ale rovnou persón, jejichž činy nahánějí strach nejednomu maturantovi. To vše však vešlo v ohrožení ve chvíli, kdy vývojářské studio Stainless Steel ohlásilo bankrot. Vývoj však nakonec skončil pod křídly vydavatelského domu Midway, který do něj nasypal nemálo prostředků, a tak se zdá, že pohádka bude mít dobrý konec.

Spolu s přibývajícími body slávy roste zároveň i moc hrdiny – z nepříliš mocného chlapíka, kterého byste měli problémy rozpoznat od jeho pohůnků, vyroste na druhém levelu rek v pravém slova smyslu, a to již se zmiňovanou schopností umožnit vám přímé zapojení se do víru dění.

Zpočátku tažení za Alexandra se Rise and Fall tváří jako naprosto řadová strategie, vykreslená podle šablony Age of Empires 3, případně jakéhokoliv žánrově příbuzného titulu. S malou skupinkou jednotek procházíme v kůži Makedonského prince Rise and Fall první mapu – osvobozujeme vesnice, dobýváme pozice nepřítele a hledáme vzácné poklady. Těžíme dřevo a zlato, za což pak stavíme budovy a cvičíme první jednotky. Za pokořené soky dostáváme další „surovinu“ – slávu. Za ní si pak na speciální obrazovce můžeme pořídit vítané upgrady, kupříkladu lepší výběrčí daní, příjemně zvyšující obnos zlata na všem účtu. Spolu s přibývajícími body slávy roste zároveň i moc hrdiny – z nepříliš mocného chlapíka, kterého byste měli problémy rozpoznat od jeho pohůnků, vyroste na druhém levelu rek v pravém slova smyslu, a to již se zmiňovanou schopností umožnit vám přímé zapojení se do víru dění.

Jak to funguje? Stačí stisknout tlačítko a už tu máme starost pouze o jedinou postavu. Díváme se na záda Alexandra (v druhé kampani pak Kleopatry) a ovládáme ho jako v klasické akční hře kombinací kláves WSAD a myši, jejímž levou částí provádíme útoky. Samozřejmě, když se pustíte sami do boje a nejste úplná nemehla, početní stavy nepřítele to zřetelně pocítí. Jednoduše ze své postavy uděláte skutečněRise and Fall zasloužilého hrdinu. Nicméně, takhle to nejde provádět pořád – pomalu ubíhající čas signalizuje, kdy se zase budete muset pustit do „nudného“ rozhodování shůry. Avšak čas na bojišti si prodloužíte sbíráním jakýchsi power-upů, takže s trochou šikovnosti se zde chvilku ohánět budete. Alexander bojuje buď pomocí meče nebo luku, který navíc nabízí dvojstupňový zoom. Příjemným zpestřením je neustále zlepšování zbraní v průběhu celé kampaně.

Přichází nejlepší perský válečník, což s náležitou vážností neopomíjí zdůraznit in-game animace. A vám je jasné, že právě tady byste měli zapojit svůj um a vydat se mu vstříc se vztyčeným mečem.

V zásadě můžeme do hrdinského módu přepnout kdy chceme, ale časové omezení nás časem nutí k tomu, abychom ho používali pouze v nejnutnějších situacích, jichž ale nenastane zrovna málo. Tak kupříkladu v kůži Kleopatry zabíjíme ze zálohy dva proklatě přesné lukostřelce, kteří z našeho oddílu při průchodu údolí chtěli nadělat maděru. Zatímco u Alexandrovy kampaně se autoři snažili držet historických faktů, v případě Kleopatřina tažení již popustili uzdu své fantazii, už z toho titulu, že sama egyptská královna nikdy neválčila.Rise and Fall

Tvůrci ze svého hrdinského módu ždímají opravdové maximum. Představte si, že probíhá bitva o perské město Pydma – na pobřeží tisíce vojáků odstřelovaných z lodí, prostě typický válečný chaos. Snažíte se kočírovat své jednotky, ale znáte to – jako v každé RTS to při větších bojích končí neovladatelností s pouhým přáním, aby to dopadlo dobře. Ano, Rise and Fall přesně tohle také nabízí, ale přidává i něco navíc. Přichází nejlepší perský válečník, což s náležitou vážností neopomíjí zdůraznit in-game animace. A vám je jasné, že právě tady byste měli zapojit svůj um a vydat se mu vstříc se vztyčeným mečem. Bojujete, postupně ukrajujete z jeho zdraví, přičemž kolem neustále zuří lítá bitva. V podobných momentech jistě oceníte i možnost rozdávat základní příkazy, jako „následuj mě“ nebo „držte pozici.“ Prostě atmosféra k pohledání. Právě ta mnoha RTS výrazně chyběla.

Rise and Fall Jistě se teď mnozí z vás bojí a ptají, zda pod nánosem veškeré té akce neutrpí strategická komponenta. Naštěstí vás můžeme uklidnit. Pod vaší kontrolu se dostanou celá hradiště, jež bude nutno spravovat a bránit. Jak již bylo zmíněno, nevyhnete se ani mikromanagementu báze, ačkoliv zde krom vojenských budov příliš stavět nebudete. To však můžeme jen kvitovat, aspoň se ve změti baráků neztratíme. Automatické stavění formací funguje již teď na jedničku s hvězdičkou, výtku ale musíme směřovat směrem k pathfindingu jednotek, především pak při nalodění mívají problémy. Vývojáři nicméně o tomto problému vědí a budou se ho snažit do vydání vychytat.

Graficky se možná nejedná o takový zázrak, jak se dříve počítalo – čím více se blížilo vydání, tím méně polygonů se začalo objevovat na tělech nebohých vojáků. Pořád je ale na co se koukat, ke všemu hra běží příjemně svižně.

Pod vaší kontrolu se dostanou celá hradiště, jež bude nutno spravovat a bránit.

Rozhodně bych řekl, že se máme na co těšit. Na trhu se opět objeví originálním prvkem ověnčená realtime strategie, a to se nestává vůbec často. A když už, tak to většinou nefunguje, což ovšem, zdá se, není případ Rise and Fall.

Index očekávání: 85%

Autor:


Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Poslední Tomb Raider je ve slevě a autoři za to čelí vlně kritiky

Shadow of the Tomb Raider

Ani ne dva měsíce po vydání je hra Shadow of the Tomb Raider ve slevové akci. Někteří hráči nemohou unést fakt, že ji...

Sedm nejtypičtějších výmluv chudáka hráče

Hráč na kokainu - ilustrační foto (Angry Gamer)

Za okny pomalu vychází slunce, na krku spousta povinností a rozechvělé prsty ospalého hráče se jen velmi neochotně...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Další z rubriky

Mutant Year Zero je jako XCOM s příběhem a zvířaty. První dojmy

Mutant Year Zero: Road to Eden

Vezměte Fallout, XCOM, Beyond Good & Evil a pořádně je zamíchejte. Na výsledku si pochutnají příznivci hardcore...

Pátý Battlefield v betě zklamal. Bude stačit odklad vydání?

Battlefield 5

Beta letošního Battlefieldu nervózní fanoušky neuklidnila. Nedodělanost ze hry přímo čiší a podobně jako v případě...

První dojmy: Spider-Man má našlápnuto stát se nejlepší komiksovou hrou

Spider-Man (PS4)

Po filmovém světě bere komiksové vydavatelství Marvel útokem i ten herní. Vyzkoušeli jsme si první dvě hodiny...

Advantage Consulting, s.r.o.
VEDOUCÍ PLÁNOVÁNÍ VÝROBY

Advantage Consulting, s.r.o.
Ústecký kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč



Najdete na iDNES.cz