Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rise of Legends - steampunková strategie

  12:01aktualizováno  8. ledna 5:45
Vzpomínáte si na Rise of Nations? Ano? Tak na něj raději zase hodně rychle zapomeňte, jelikož jeho pokračování zrovna moc nejde ve vyšlapaných stopách. Půjde o příběhovou RTS z velice atraktivního prostředí steampunku. A co dál? Přečtěte si náš článek!

Rise of Legends Většina stratégů si ještě s chutí vzpomene na několik let starou, přesto pořád hratelnou RTS s mnoha možnostmi – Rise of Nations. Tenkrát se Brianu Raynoldsovi a jeho týmu Big Huge Games podařil dobrý tah – ačkoliv jeho hra neoplývala 3D grafickým zpracováním, ale držela se tradičního izometrického pohledu, dokázala pokořit Rickem Goodmanem vyvíjený Empire Earth, hru v podstatě stejného ražení. Rise of Nations se mohlo těšit z jednoho povedeného datadisku, přičemž bylo docela jasné, že pokračování na sebe nenechá dlouho čekat. A v tom jsme se nemýlili. Jenže: zatímco původní titul zpracovával vývoj lidských dějin od prvopočátků až do blízké budoucnosti a dával hráčům možnost tuto evoluci svými kroky ovlivnit, staví následovník Rise of Legends na kompletně odlišných základech.

Giacomo, tedy hlavní hrdina hry, by vlastně nejradši seděl ve své výzkumné laboratoři a vynalézal tu použitelné, tu naprosto zbytečné stroje a hračky. Takový osud mu však sudičky do vínku nedaly.

Když jsem poprvé zahlédl ukázky herního prostředí, domníval jsem se, že došlo k nějakým nedopatřením k prohození názvu s jinou hrou, avšak po přečtení okolních informací mi to jakžtakž docvaklo. Brian Raynolds dobře zanalyzoval trh, čímžRise of Legends pádem mu bylo jasné, že po vydání Empires a Empire Earth 2 jsou hráči podobnými strategiemi přesycení, takže se uchýlil k tvorbě zcela vlastního a originálního světa, který mohutnými doušky čerpá ze steampunku, jenž dosud mnoho her nepředstavilo, čestnou výjimkou budiž kvalitní RPG Arcanum od dnes již neexistujících Troika Games. A v čem že spočívají specifika tohoto světa? Inu, především v kombinaci technologie a magie, čímž pádem se staneme svědky mnoha netradičních, možná až obskurních obrazů. Ale rovněž je třeba přiznat, že steampunk oplývá v dobře vyvedených případech atmosférou hodnou krájení.

Giacomo, tedy hlavní hrdina hry, by vlastně nejradši seděl ve své výzkumné laboratoři a vynalézal tu použitelné, tu naprosto zbytečné stroje a hračky. Takový osud mu však sudičky do vínku nedaly. I jeho bratr si jistě představoval něco jiného než krutou smrt. Po této nešťastné události si Giacoma národ vybral coby královského následníka, což roztáčí kolesa poměrně propracovaného příběhu. Jak seRise of Legends z nastíněné látky dá vytvořit prvotřídní zážitek nám vysvětloval Tim Train, který zastává funkci šéfa vývoje. Setkat bychom se měli s mnoha rasami, avšak jen čtyři z nich budou hratelné. Dvě z nich si zakládají na technologické bázi a další dvě pak spoléhají výhradně na magii. O tom, že jsou ve sporu, nemůže být pochyb. „Když jsme začali přemýšlet o tvorbě světa, okamžitě jsme udělali velký oblouk kolem všech profláklých fantasy klišé v čele s klasickými tolkienovskými rasami v čele s elfy a trpaslíky“, vysvětluje Tim. A vysvětluje dále: „Tyto se proháněly už v tolika dalších hrách, že se našim designérům Brianu Reynoldsovi a Dougu Kaufmanovi od začátku jevila jako uzavřená. Kluci se spíše zamýšleli nad orientálnějším prostředím čerpajícím z pohádek Tisíce a jedné noci. Výsledkem produktem tohoto brainstormingu se stal první z magických národů jménem Alim. Jako vzor Giacomovu království Vinci zase sloužila renesanční osobnost Leonardo da Vinci, ale také také filmy japonského režiséra Hayaoa Miyzakiho a kreslené snímky jako například Steamboy“.

Rise of Legends Jedním z nejvíce kritizovaných bodů Rise of Nations jistě bylo rychlé vyústění v rutinní práce, které nebyly opravdicky zábavné, ale spíše jen zdržovaly. To se v Rise of Legends zlepší díky mnohem lepšímu a kompaktnějšímu designu. Nechme zase promluvit našeho kamaráda Tima: „na našich singleplayerových kampaních pracuje třikrát více lidí, než tomu bylo u globálního modu v předchůdci“. Nejenže s Giacomem objasníte smrt svého bratra, to bude jen začátek, ale odhalíte i rozsáhlé spiknutí neohrožující pouze jeho národ, nýbrž rovnou celé svět. Vaše dlouhá cesta se rozprostře do čtyř nelineárních kampaní, v nichž pochopí, že jedině kombinace techniky a magie může odvrátit hrozící zkázu. Mluvili jsme sice o nelinearitě, avšak milovníci předchozího dílu se budou muset smířit s mnohem větší svázaností, přeci jenom nebudeme moci dělat, co nás napadne. Hra se má mnohem více podobat klasickým RTS jako je třeba Warcraft 3.

Pořádně záživné boje budou v Rise of Legends elementární součástí hratelnosti.

Už po prvních několika okamžicích strávených se hrou vám zdánlivě podivný svět Rise of Legendsbude připadat přeplněný atmosférou, matnými i jásavými barvami a životem. To všechno v neuvěřitelně detailní grafice. Na rohu každého netradičně vybudovaného Vinci městečka se něco pohybuje, ať už jsou to jen kolečka ne nepodobná hodinovým, nebo podivné bytosti obsluhující ještě podivnější stroje. Na samotné prostředí se vydržíte dívat dlouho, předlouho, to mi věřte. Avšak neměli byste zapomínat na výstavbu měst, která zde zastává do jisté míry klíčovou roli. Přistavováním nových částí získáváte různé bonusy. Takže pokud si například dopřejete militantní čtvrť, můžete se těšit na vyztuženější obranu a větší přírůstek obyvatelstva. Gildovní čtvrť zase zlepší všechno kolem obchodování a umožní nám sbírat více surovin. Podobné zaměření má i obchodní oblast, jež do města přiláká více karavan a rovněž rozšiřuje knihovní záležitosti. Vystavíte-li paláce, budete mít další tvorbu infrastruktury výrazně zlevněnou. Jinak těžba by měla zažít hodně účinnou odtučňovací kůru – místo šesti komodit budeme tentokrát obstarávat pouze dvě – zlato a timonium. Počkat! Není náhodou Timonium město ve státe Maryland, kde Big Huge Games sídlí? „Máte pravdu“, šklebí se Tim, „je Rise of Legendsto současně název naší suroviny i sídla firmy“. Timonium si obstaráte z dolů rozmístěných po celé mapě, a čím více jich máte pod kontrolou vy, tím spokojenější můžete být. V případě, že jsou vám zničeny některé stavby, neznamená to ztrátu dosaženého vývojového stupně.

Pořádně záživné boje budou v Rise of Legends elementární součástí hratelnosti. Zažili jsme útok na naše Vinci město. Nepřátelé se dostavili v hojném počtu, s kanóny i poletuchami a ukázali nám, jak moc je naše město interaktivní. Budovy se hroutily jako by to byly krabičky od sirek a zničen byl i náš most, který propojoval město s protivníkovou artilerií. Museli jsme tak rovněž vytasit podivné létající stroje a začít se bránit, což se nám po delší bitvě skutečně podařilo. Technicky založené kmeny se mohou pyšnit mnoha designově originálními tanky, mechy, pavoučími roboty a k mnoha rozdílným účelům určenými vojáky. Velice interesantní budovou je jakási dílna, jež se na požádání může proměnit hned v několik dalšíchRise of Legends institucí. Tak kupříkladu na teleskop, který nejenže rozšiřuje obzory, ale po upgradu může zasáhnout i do vzdušné bitvy. To ale funguje jen jednou za celou hru. Mystičtí Alimové nemají s technikou vůbec nic společného a většinu z jejich jednotek tvoří pouštní zvířata jako vypěstění obří škorpión. Samozřejmě nesmí chybět ani duchové a mágové. Ti mohou vyvolávat různé pomocníky, například Gina, jenž je natolik mocný, že se úspěšně postaví i armádě Vinciovských robotů.

Podobně jako v Rome: Total War nabízí i Rise of Legends světovou mapu, na níž sice nebudeme trávit tak dlouhou dobu jako ve zmíněném titulu, avšak budeme se zde rozhodovat, do jakých oblastí provedeme další výpad. Mise si totiž mohou hráči vybírat libovolně a podle chuti. Vyplatí se i trochu taktizovat a budovat si strategicky výhodné území. Ale pojďme si popsat jednu z misí trochu blíže: několika rychlými kliky si jí vybíráme na mapě, přičemž následující obrazovka společně s krátkým intrem osvětlují, že bude třeba dobýt Alimovské město, nad nimž hlídkuje Rise of Legendshned několik dobře rostlých draků. Naše pozemní armáda se vydává na cestu, avšak je zastavena třemi obřími Giny, každý se dvěma páry rukou, jež v našich řadách napáchaly slušnou paseku. Ale my jsme ještě nevytáhli všechny trumfy: na scéně se objevuje náš obří Leviathan tank v podobě ocelového pavouka. Ten zvládá pálit rakety jak na město, tak na draky. Alimové na něj vysílají dva ledové draky mající za úkol našeho miláčka zmrazit a následně zničit. To se jim sice podaří, ovšem až za několik dlouhých okamžiků. Ty se ukázaly být pro město, samozřejmě s podporou zbytku armády, smrtící. Skvělá bitva! Tvůrci sice ještě nemají pevnou představu o tom, jaký bude limit pro najednou vyobrazené jednotky na monitoru, avšak nebojíme se, že by to byla nízká čísla.

Podobně jako v Rome: Total War nabízí i Rise of Legends světovou mapu, na níž sice nebudeme trávit tak dlouhou dobu jako ve zmíněném titulu, avšak budeme se zde rozhodovat, do jakých oblastí provedeme další výpad.

Rise of Legends bere z úst munici všem pochybovačům nad skutečným přínosem sérií o několika pokračováních. Big Huge Games se s tím zrovna nepářou a ačkoliv je Rise of Nations vlastně úplně jiná hra, nebojí se na ní navázat. Pořád si užijeme dostatek volnosti, i když už ne tolik, jako minule, což zase napraví silněji vyprávěný příběh z atraktivního prostředí steampunku. Už jen pro originalitu, kterou RoL do strategického žánru vnese, se na ní těšíme.

Index očekávání: 85%

Autor:



Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

Další z rubriky

První dojmy: nový Assassin’s Creed mnohé naštve, ale hraje se skvěle

Assassin’s Creed: Origins

Vydali jsme se do Londýna podívat se, jak se povedl restart už poněkud vyčpělé série Assassin’s Creed. Všechny fanoušky...

OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...

OBRAZEM: Pirátská exkluzivita Sea of Thieves je těžké zklamání

Sea of Thieves

Rozlehlý oceán, hledání pokladů podle mapy, potápění či bitvy na moři. Zní to jako vzrušující zábava? Celkem ano. A...

Najdete na iDNES.cz