Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rise of Nations: Rise of Legends

  12:01aktualizováno  13. června 10:26
Velký rozruch vzbudila zfilmovaná podoba knihy Šifra mistra Leonarda. O tom, jaký tento film je, si musí každý udělat názor sám. Pokud jste však okouzleni vším tím, co Leonardo Da Vinci ve svém životě vymyslel, mohla by vás tahle hra zajímat.
74

Rise of Nations: Rise of Legends

Platforma: PC
Výrobce: Big Huge Games

Herní karta

Rise of LegendsZarytým stratégům není jistě třeba představovat hru Rise of Nations, která nás provedla celou historií lidstva od doby kamenné až do smyšlené lidské budoucnosti. Na velký úspěch této hry navazoval datadisk Throne and Patriots, který však hru rozšířil jen o několik nových civilizací, ale do samotného herního systému nijak nezasáhl. Nyní se autoři rozhodli vytvořit hru navazující na dobré jméno, které si RoN v herním světě vydobilo. Odehrává se ve zcela jiném světě a na původní hru navazuje pouze a jen herním stylem.

Hra se odehrává ve fiktivním světě Land of Aio, kde na sebe narazí tři rozdílné civilizace. Tou první jsou technologicky založení Vinci, jejichž stroje a jednotky vycházejí z návrhů renesančního mistra, druhou civilizací jsou Cuotlové, jež vycházejí z uctívání mayské víry. Poslední civilizací jsou Alinové, jejichž budovy a jednotky připomínají arabskou kulturu a jejich hlavní síla tkví ve využívání magie.

Stejně jako v jakékoliv jiné RTS je vaším hlavním cílem porazit nepřítele. Tento sytém, kdy těžíte suroviny, stavíte budovy a vyrábíte jednotky se nezměnil od dob Duny 2, avšak i zde přináší samozřejmě něco neokoukaného. Stejně jako v původních Rise of Nations začínáte s malým městem a malou sférou vlivu. Postupně musíte rozšiřovat své území, na němž můžete stavět a těžit suroviny.

Rise of LegendsSuroviny – základ všeho

Spektrum surovin je zde pro zjednodušení omezeno pouze na dvě základní. Tou hlavní je Timonium, které je rozeseto po celé mapě v dolech s neomezenou zásobou. Je tím hlavním, co vás nutí k rozšiřování sféry vašeho vlivu, protože na cizím území těžit nemůžete a kdo má více surovin, vyrobí více vojáků a vyhraje, to je asi všem jasné. U každého dolu, který objevíte, musíte postavit těžební středisko a v něm vyrobit dělníky pro jeho těžbu – zde je důležité poznamenat, že s každým vyrobeným dělníkem se zvyšuje jeho cena. To platí i pro všechny další jednotky a budovy. Každý důl má, jak bylo poznamenáno neomezenou zásobu Timonia, jediné co vás limituje je počet dělníků, které na každém dole můžete zaměstnat a toto se liší dle polohy dolu na mapě. Ty doly, které jsou v centru mapy a ohnisku bojů bývají obvykle ty nejvýnosnější.
 Druhou surovinou je Wealth, jedná se vlastně o zlato, které získáváte obchodem. V každém městě můžete vyrábět obchodní létající karavany, které cestují mezi vašimi městy a při každém přeletu vám dodají určité množství této suroviny, za kterou se vyrábějí hlavně silnější jednotky. Počet karavan je limitován počtem obchodních center, která přistavujete k vašemu městu, za každý tento Market District můžete vyrobit jednu obchodní karavanu. Kromě výroby obchodních karavan mají tyto districty ještě ten účel, že vám zvyšují limity těžby. S každým dalším můžete těžit za minutu více surovin. Bez těchto budov je vám na nic, že máte zaměstnáno desítky dělníků na Timoniu, protože limity vám nedovolí získávat ho více.
Speciálním druhem suroviny je Energie, kterou získávají Cuotlové místo Wealthu. Jedná se prakticky o zcela stejný princip s tím rozdílem, že po postavení příslušného districtu s atomem ve znaku nemusíte již vyrábět obchodní karavanu, ale budova generuje Energii sama od sebe. Nehrozí vám tak nebezpečí že o karavanu přijdete někde během cesty.

Rise of LegendsNeutrální místa

Po celé mapě je na začátku rozseto velké množství neutrálních míst, která je postupně nutné obsazovat. Jedná se buď o města nebo jiná místa, která jsou hlídána neutrálními vojáky. Existuje několik způsobů, jak tyto místa získat. Tou nejjednodušší je samozřejmě boj, kdy vezmete svou armádu a jdete hlídače napadnout. V tento moment se stávají vašimi nepřáteli a musíte je vybít. V případě, že vidíte, že na to nemáte, je možné vyhlásit jim za určitých podmínek opět mír.  Pokud nechcete celé město postupně dobývat, objevuje se zde možnost přímo obětovat určitý počet vojáků, kteří automaticky padnou při střemhlavém útoku a daná lokace vám poté připadne. Po výhře trvá určitý čas než město dostanete plně pod kontrolu.
Existují však i mírové cesty jak lokaci získat. Tou nejjednodušší je její odkup. Prostě kliknete na město a ukáže se vám cena, za niž lze danou lokaci koupit. Tato však nebývá nikterak nízká a obvykle na ní hned nemáte dost finančních prostředků. Pokud se však pro odkoupení přesto rozhodnete, získáte pod sebe i všechny strážné jednotky. Cena, za kterou lze lokaci odkoupit,  se redukuje pokaždé, když k danému místu přiletí vaše obchodní karavana. Takto lze cenu dostat na poměrně přijatelnou hodnotu. Pokud však vyčkáte, nastane moment kdy se cena zredukuje na nula a město vám připadne zcela bez jediné koruny jen díky obchodním karavanám.
Neutrálními místy bývají nejčastěji města, ale i jiné lokace, které vám nabízejí například výrobu jednotek či vývoj technologií, ke kterým nemá vaše civilizace normálně přístup.

Rise of LegendsDominance

Jedná se o zcela nový prvek. Hráč, který splní určitou podmínku získává v určitých fázích hry danou dominanci. Jedná se o speciální, velmi účinné efekty, o něž je třeba se rvát, protože díky jejich použití získáváte značnou výhodu. Dominancí je několik druhů. Podmínky pro jejich získání lze shrnout do těchto hlavních čtyř.
Získávání neutrálních míst vám zajistí kouzlo Summon allies, které vám vytvoří v dané lokaci instatní armádu. Zabití určitého počtu jednotek dříve než váš soupeř vám dává kouzlo Ceasefire, které na určitý čas zastaví všechen boj. Další dominance získáte za nejvíce natěženého Timonia během určitého času či za vynalezení nových položek v tzv. Tech tracks – což jsou čtyři hlavní vývojové linie o čtyřech stupních, z nichž každá vám vylepšuje jiné věci. Dvě technické linie jsou vždy unikátní pro danou civilizaci.

 Districty

Jak již bylo řečeno v předchozích odstavcích, ke každému městu lze přistavovat další části a tím ho rozšiřovat. Existují tři základní typy districtů: Military – rozšiřuje váš populační limit a slouží zároveň k obraně města. Economic – zvyšuje limity těžby a umožňuje vám postavit více karavan. Také zvyšuje atraktivitu města pro obchod, čímž získáváte více wealthu. U Cuotlů je nahrazen districtem vyrábějícím energii. Palace – rozšiřuje město, to jak přesně bude popsáno níže. Civilizace Vinci může navíc stavět Industrial district, díky němuž se otevírají cesty k novým technologiím a jednotkám v Prototyp factory. Alinové mohou stavět Magus district, který jim přidává body nutné k výzkumu technologických linií.

Rise of LegendsČasové epochy

Samotné postupování mezi jednotlivými údobími vývoje se ve hře přímo neodehrává. Bylo nahrazeno rozšiřováním vašich měst o Palace districty. Každé město má tři stupně vývoje a sice Small city, Large city a Great City. S tím, jak k danému městu přistavujete další části můžete ho postupně upgradovat v těchto třech stupních. Každý další stupeň vám umožní vyvíjet nové technologie a vyrábět nové jednotky.

Hrdinové

Jsou to super silné jednotky s velmi širokým spektrem schopností, které dokážou zcela zvrátit průběh boje. Jejich přítomnost na bojovém poli je nezbytná. Každá civilizace má na výběr ze tří unikátních hrdinů, které může svolat kdykoliv během hry, pokud na ně má dost finančních prostředků. První hrdina je poměrně levný, ale s každým dalším cena rapidně stoupá.

Single player kampaň

Je tím, co mě na hře nejvíce zklamalo. Postupně projdete kampaně za všechny tři civilizace v pořadí Vinci, Cuotl a Alin. V každé mapě, kterých je sice dostatečné množství jde však o ten samý úkol zabalený do o málo jiné příběhové obálky. Cíl je vždy stejný – zabij svého nepřítele a bohužel není doplněn mnoha jinými úkoly, což by kampani jistě jen prospělo. Další temnou stránkou kampaně je, že si v ní vždy zahrajete pouze proti stejné civilizaci s jakou hrajete vy.

Multiplayer

Jako u každé správné novodobé RTS nechybí ani této multiplayer, hraný buď lokálně nebo online. Současně může hrát až 8 lidí a samozřejmě je jasné, že s lidskými soupeři si užijete mnohem více zábavy než s umělou AI. Ta sice není úplně hloupá a na těžší obtížnost vám dokáže taky pěkně zavářet, ale její herní systém je stále ten samý a dosti stereotypní, takže se po nějakém čase snadno prokoukne a následně i omrzí.

Závěr

Klady a zápory

Plus Velké spektrum vynálezů a jednotek
Plus Tři velmi odlišné civilizace
Plus Výborné statistiky po hře
Mínus Velmi stereotypní kampaň
Mínus Styl hraní AI protivníků

Big Huge Games udělali se svým posledním kouskem krok správným směrem a místo další historické RTS nám nabídli nové herní spektrum se třemi odlišnými civilizacemi, přinášejícími mnohadenní zábavu. Single playerová kampaň se bohužel příliš nepovedla a po odehrání pár scénářů se stává velmi stereotypní. Dostatek zábavy však přináší hraní náhodných map ať už s počítačovým nebo lidským soupeřem. Grafické zpracování je na současnou dobu na více než průměrné úrovni. Plně 3D grafika se opírá o AGEIA PhysX engine, který však oceníte pouze s Ageia katrou ve vašem kompu, při softwarovém přepočítávání se musíte spokojit s kvalitou o něco horší, což však na hratelnost nemá vliv. Co musí ukázat až čas a dlouhodobější hraní na profesionálnější úrovni je vyrovnanost jednotlivých civilizací.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

74 %

Čtenáři

89 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 759 čtenářů

Témata: karavan


Nejčtenější

PlayerUnknown’s Battlegrounds
Příběhová kampaň do PlayerUnknown's Battlegrounds jen tak nepřibude

Brian Greene, autor úspěšného PlayerUnknown's Battlegrounds, utnul všechny spekulace svým oznámením, že příběhová kampaň pro jednoho hráče do největšího hitu...  celý článek

Resident Evil: Revelations
Zaoceánská plavba s mutanty potřetí. Recenze Resident Evil Revelations

„Tati, já nechci zase na zaoceánskou plavbu,“ postěžoval si mladý hráč. „Kušuj,“ řekl otec Capcom a naservíroval mu tu samou hru už potřetí.   celý článek

Destiny 2
Co budete hrát o víkendu?

Prozraďte, na které hry se chystáte o víkendu. Pustíte se do něčeho nového, nebo rozehrajete nějakou klasiku?  celý článek

Pimax: The World's First 8K VR Headset
Virtuální realita v 8K rozlišení? Helma od Pimaxu boduje na Kickstarteru

Po třech dnech na Kickstarteru už má nová helma pro virtuální realitu od společnosti Pimax více než čtyřnásobek požadovaných peněz. Na papíře totiž vypadá...  celý článek

FIFA 18
RECENZE: Fanoušci fotbalu ani letos neušetří. FIFA 18 se opět vyplatí

Nový díl jedné z nejprodávanějších herních sérií vůbec sice již nepřináší tolik novinek jako ten loňský, přesto jeho koupí nikdo neprohloupí. A to nejen kvůli...  celý článek

Další z rubriky

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Alternativní, nebo přirozený? Normální porod chápe každý jinak
Alternativní, nebo přirozený? Normální porod chápe každý jinak

Chcete porod bez léků a věčného vyrušování, jenže lékaři vás označí za alternativní matku.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.