Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rise of Nations: Thrones & Patriots

  12:00aktualizováno  11. května 8:07
Může být už tak prakticky dokonalá historická RTS ještě lepší? Mohutný přídavek Thrones & Patriots k nejlepší strategii minulého roku ukazuje, že ano. Vynikající datadisk se vyplatí i za poněkud vyšší cenu.
85

Rise of Nations: Thrones & Patriots

Platforma: PC
Výrobce: Big Huge Games

Herní karta

Rise of Nations: Thrones & Patriots Asi by se na úvod slušelo vychválit do nebes designéra Briana Reynoldse a vyjmenovat něco málo z ocenění, která si získala jeho prvotina v týmu Big Huge Games pod microsoftí taktovkou, historická RTS Rise of Nations. Bylo by to však zbytečné mlácení prázdné slámy – stejně jako opakování faktů o strhující hratelnosti, inovativních a zábavných herních mechanismech a perfektním multiplayeru, kterým si podmanila statisíce fanoušků. Zamotávání do recenzentských klišé nemají starší čtenáři a fetišisté z řad Andrejovského kultu v lásce, z čehož jako nejvhodnější varianta pro následující řádky vyplývá rychlý skok na podrobný popis novinek, s nimiž Thrones & Patriots přicházejí, a jejich dopadu na hratelnost.̈

Nový národ: Holanďané

Holanďané jsou národem obchodníků. Minimálně v Rise of Nations, kde začínají s rozvinutou první úrovní obchodního výzkumu v knihovně, postaveným tržištěm a dvěma obchodníky zdarma. Získávají dále bonusy za nalezené suroviny a když postaví dok, dostanou k němu dvě lehké lodě zdarma. Navíc upgrady lodí mají o 10 procent levnější. Mezi jejich speciality patří fakt, že všechny jednotky vyráběné na tržišti, jsou obrněné a vydrží výrazně více než u jiných národů, navíc disponují Holanďané třemi vlastními loděmi.

Globálně lze T&P charakterizovat jako datadisk add-onového typu. Američané říkají "never change the winning team", Češi kontrují poctivým příslovím o ševci a jeho kopytu. A v sídle Big Huge Games si pod vlivem těchto konverzačních klasik a tradičních žurnalistických floskulí řekl: proč měnit to, co je už samo o sobě takřka dokonalé? T&P tak přinášejí řadu nových národů, nové kampaně a mise, kartičky a zázraky, ba dokonce i něco málo bonusů do jádra herního systému, stále jsou to však změny, jež si těžko vyslouží jiné přízvisko než kosmetické. A je to tentokrát dobře, neboť podobně jako čas neubral na jakémsi pochybném kouzle totalitním mumiím od Gotta po Vondráčkovou, nezkalil ani průzračnou hratelnost původních Rise of Nations.

Rise of Nations: Thrones & Patriots Při popisu přídavků je třeba začít u čtyř rozsáhlých nových kampaní. Ty jsou, podobně jako v případě datadisku k Civilization 3, zaměřeny dějinně úžeji než kampaň původní, jež se snažila obsáhnout období od starověku až po jednadvacáté století. První z nich sleduje dobyvatelské řádění válečného génia starověku, Alexandra Velikého, jenž vytvořil obrovskou říši na Balkánském poloostrově a Středním východě (že se po jeho smrti rozdrobila a rozpadla je jedním z mnoha příkladů totální funkčnosti zákona schválnosti aneb zparchantělosti přírody). Podobně invazně a destrukčně laděná je i kampaň následující, v níž se hráč stává zprvu generálem, později císařem v nejslavnějším (byť krátkém) období Francie: období Napoleonských válek. Povede se virtuálnímu Bonapartovi vyhnout se chybám reálného předchůdce a nenechat své jednotky zmrznout a zmasakrovat v Rusku? To už je otázka.

T&P přinášejí řadu nových národů, nové kampaně a mise, kartičky a zázraky, ba dokonce i něco málo bonusů do jádra herního systému.

Rise of Nations: Thrones & Patriots Další kampaň je určena spíše zámořskému publiku. Z pochopitelných důvodů není téma osidlování Ameriky v našich krajích tak oblíbené a za srdce beroucí, jako za velkou louží. Výrazně větší ohlas zřejmě sklidí kampaň ze čtveřice nových zdaleka nejpropracovanější, nejzáživnější a nejnáročnější: studená válka. V ní je možné obratným manévrováním na světovém poli posílit pozici Ameriky a zničit Sovětský svaz a socialistický blok (a mimojiné též kupříkladu vyhrát válku ve Vietnamu), či se naopak přidat na stranu stalinské diktatury a sjednotit svět pod rudou krutovládou. Tato kampaň představuje výrazné obohacení hry na globální mapě, kde je možné kreditů využívat k nákupu jaderných zbraní, či širším diplomatickým účelům, než bylo doposud zvykem. I oponenti jsou už chytřejší a agresivnější, což nutí k obezřetnému zvažování jednotlivých kroků.

Nový národ: Indové

Indové jsou úctyhodným stavitelským národem. Mohou stavět beze strachu – cena za budovy jim nenarůstá, s výjimkou divů světa, věží a pevností, u nichž se tak děje naopak strměji, a měst, kde cena roste normálním způsobem. Jejich města mají o 4 procenta větší ekonomický rádius, získávají o 15 procent více peněz z karavan a mohou zdarma vylepšovat své válečné slony. Ti jsou zároveň jejich unikátními jednotkami: ve čtyřech majestátních stupních, přičemž jeden je užitečnější než druhý…

Co se přímo bojových misí v singleplayerové části datadisku týče, jsou výrazně propracovanější a zajímavější než v původní hře. Stále je možné v nich objevit stereotypní prvky, což se ostatně vyhne málokteré RTS, autoři ale udělali opět velký krok vpřed v designu. Jednak se to týká prostředí, které se výrazně liší mapu od mapy a odpovídá zasazení do globálního kontextu – ve Vietnamu jsou džungle a těžko prostupný terén, v Číně velké úrodné nížiny, v Africe pouště. Jednak se pak scénáristé pokusili obohatit úkoly misí, a tak často hrají roli různé vedlejší národy, které se mohou stát spojenci, a často je třeba k úspěšnému dokončení splnit i více úkolů, než jen zničení hlavního města protivníka.

Rise of Nations: Thrones & Patriots Spolu s kampaněmi přichází celkem šestice nových národů, která se přidává k již existujícím osmnácti. Jsou to Američané, Holanďané, Peršané, Indové a indiánské kmeny Lakotů a Irokézů. První dva jmenované národy jsou zaměřeny na obrannou strategii a rozvoj, Američané mají silnou technologii, Holanďané vynikají v obchodu (přesto jsou ve fanouškovských fórech slyšet hlasy, že právě oni jsou jedním z nejslabších národů vůbec). Peršané a Indové jsou orientováni útočněji a stavitelsky, indiánské kmeny pak vyhoví milovníkům stealth stylu boje a hit and run taktik. Samozřejmostí jsou nové speciální jednotky, poprvé se ve hře například objevují váleční sloni, přibyly i tři nové divy světa.

Výrazný ohlas zřejmě sklidí kampaň ze čtveřice nových zdaleka nejpropracovanější, nejzáživnější a nejnáročnější: studená válka.

Rise of Nations: Thrones & Patriots Aby přidané hodnoty nebylo málo a marketingoví pracovníci měli čím plnit bodové seznamy v PR materiálech a na krabicích, bylo do hry implementováno ještě několik systémů mírně ovlivňujících již fungující herní mechanismy. Že má hlavní designer Brian Reynolds kořeny v klasické Civilizaci, dokáže hned první z nich – budova senátu a díky ní přístupné různé typy vlády. Rozdíly jsou méně výrazné než u jmenované tahovky, nicméně vhodnou volbou mezi demokracií, komunismem či feudálním zřízením lze získat dodatečné bonusy k určitým odvětvím ekonomiky, vojenství či obchodu. Novinkou jsou též jednotky Patriotů – silných vojevůdců, speciálních jednotek, jež ovlivňují situaci na bojišti. Jejich využití se projeví ale hlavně při střetech většího než lokálního významu, a takových většinou příliš nebývá.

Nový národ: Irokézové

Irokézové se nejlépe cítí v lese. Postaví-li kasárna, získají zdarma průzkumníka, kterého mohou zdarma vylepšit, mohou též procházet lesy a skrýt se před zraky nepřátelských jednotek. Taktéž jejich vojenské jednotky, nebojují-li, nejsou na domovském území vidět a pokud se nepohybují a nacházejí se na vlastní půdě, pomalu se též léčí. Irokézové získávají vždy zdarma a okamžitě budovu senátu. Mezi speciální jednotky této konfederace indiánských kmenů patří různé druhy průzkumníků a kopiníků.

Autorům se podařilo všechny změny integrovat do hry naprosto nenásilně, dokonce tak, že si některých z nich lze snadno nevšimnout a vzít je jako samozřejmost. Dá se předpokládat, že kvůli tomu budou mnozí recenzenti vyvádět a nadávat na vyděračskou politiku Microsoftu jako distributora, jenž si za datadisk takto pochybného obsahu účtuje dvojnásobnou cenu, než bývá u expansion packů zvykem. Ve skutečnosti je to jen důkaz geniality autorů, neboť teprve návrat k původní hře odhalí naplno, jak okleštěná oproti kompletnímu T&P je. Brian Reynolds a jeho tým dokázali novinky začlenit do systému a přitom udržet jeho vybalancovanost. Povedlo se jim hru obohatit – a přitom neposílit žádnou strategii na úkor jiné, žádný herní prvek ani mechanismus na úkor jiného, což je obdivuhodné.

Rise of Nations: Thrones & Patriots T&P je prakticky dokonalý datadisk, jenž však mohl být i přese všechno ještě mnohem lepší. Zůstaly některé chyby: umělá inteligence stále ještě nevyužívá zdaleka všechny možnosti, jež herní systém poskytuje (i když porazit ji na nejvyšší z obtížností už není žádná brnkačka). Mírného pokroku jistě mohla doznat i vizuální stránka globální mapy (proti izometrické grafice bojové části nelze namítat zhola nic: je roztomilá a přehledná). A ovládání vzhledem k posílení variability možností klade opět o něco větší důraz na učení klávesových zkratek, neboť bez nich není možné zejména ve tvrdé multiplayerové konkurenci obstát: různých výrob, upgradů, stavění a vynalézání je nutné obstarat tolik, že to pouhým klikáním myši jednoduše nejde zvládnout.

Autorům se podařilo všechny změny integrovat do hry naprosto nenásilně, dokonce tak, že si některých z nich lze snadno nevšimnout a vzít je jako samozřejmost.

Verdikt: I přes výtky v minulém odstavci je ale na závěr nutné dodat, že se Brian Reynolds a jeho chlapci opět vytáhli. Thrones & Patriots dělají už tak vynikající hru ještě lepší a i přes vysokou cenu jsou skutečně dobrou investicí.

Rise of Nations: Thrones & Patriots
Minimum: CPU 500 MHz, 128 MB RAM
Optimum: CPU 1,4 GHz, 256 MB RAM
Multiplayer: ano
Další informace: screenshoty
Výrobce/distributor: Big Huge Games / Microsoft
Distributor v ČR: Microsoft
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Vynikající datadisk k neméně vynikající hře. Nutnost.
Hodnocení: (info) 85%
Autor:


Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

94 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 754 čtenářů

Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

RECENZE: Ve strategii Ancestors Legacy budete dobývat a plenit

Ancestors Legacy

Nová historická strategie od polského studia Destructive Creations se hlásí o vaši přízeň a rozhodně má s čím vyrukovat.

RECENZE: Banner Saga 3 láká na špičkové tahové souboje a epický závěr

Banner Saga 3

Každý příběh jednou dospěje do konce a tak to je i s oblíbenou Banner Sagou, která třetím dílem vše v epickém stylu...

RECENZE: Far Cry 5 ve Vietnamu jde cestou Ramba, tiché zabíjení netřeba

Far Cry 5: Hours of Darkness

Hours of Darkness je první placené rozšíření střílečky Far Cry 5. Jako jednohubka na dvě až tři hodiny svůj účel splní....



Najdete na iDNES.cz