Rise of Nations: Thrones & Patriots
Asi by se na úvod slušelo vychválit do nebes designéra Briana Reynoldse a vyjmenovat něco málo z ocenění, která si získala jeho prvotina v týmu Big Huge Games pod microsoftí taktovkou, historická RTS Rise of Nations. Bylo by to však zbytečné mlácení prázdné slámy – stejně jako opakování faktů o strhující hratelnosti, inovativních a zábavných herních mechanismech a perfektním multiplayeru, kterým si podmanila statisíce fanoušků. Zamotávání do recenzentských klišé nemají starší čtenáři a fetišisté z řad Andrejovského kultu v lásce, z čehož jako nejvhodnější varianta pro následující řádky vyplývá rychlý skok na podrobný popis novinek, s nimiž Thrones & Patriots přicházejí, a jejich dopadu na hratelnost.̈
|
Při popisu přídavků je třeba začít u čtyř rozsáhlých nových kampaní. Ty jsou, podobně jako v případě datadisku k Civilization 3, zaměřeny dějinně úžeji než kampaň původní, jež se snažila obsáhnout období od starověku až po jednadvacáté století. První z nich sleduje dobyvatelské řádění válečného génia starověku, Alexandra Velikého, jenž vytvořil obrovskou říši na Balkánském poloostrově a Středním východě (že se po jeho smrti rozdrobila a rozpadla je jedním z mnoha příkladů totální funkčnosti zákona schválnosti aneb zparchantělosti přírody). Podobně invazně a destrukčně laděná je i kampaň následující, v níž se hráč stává zprvu generálem, později císařem v nejslavnějším (byť krátkém) období Francie: období Napoleonských válek. Povede se virtuálnímu Bonapartovi vyhnout se chybám reálného předchůdce a nenechat své jednotky zmrznout a zmasakrovat v Rusku? To už je otázka.
T&P přinášejí řadu nových národů, nové kampaně a mise, kartičky a zázraky, ba dokonce i něco málo bonusů do jádra herního systému.
Další kampaň je určena spíše zámořskému publiku. Z pochopitelných důvodů není téma osidlování Ameriky v našich krajích tak oblíbené a za srdce beroucí, jako za velkou louží. Výrazně větší ohlas zřejmě sklidí kampaň ze čtveřice nových zdaleka nejpropracovanější, nejzáživnější a nejnáročnější: studená válka. V ní je možné obratným manévrováním na světovém poli posílit pozici Ameriky a zničit Sovětský svaz a socialistický blok (a mimojiné též kupříkladu vyhrát válku ve Vietnamu), či se naopak přidat na stranu stalinské diktatury a sjednotit svět pod rudou krutovládou. Tato kampaň představuje výrazné obohacení hry na globální mapě, kde je možné kreditů využívat k nákupu jaderných zbraní, či širším diplomatickým účelům, než bylo doposud zvykem. I oponenti jsou už chytřejší a agresivnější, což nutí k obezřetnému zvažování jednotlivých kroků.
|
Spolu s kampaněmi přichází celkem šestice nových národů, která se přidává k již existujícím osmnácti. Jsou to Američané, Holanďané, Peršané, Indové a indiánské kmeny Lakotů a Irokézů. První dva jmenované národy jsou zaměřeny na obrannou strategii a rozvoj, Američané mají silnou technologii, Holanďané vynikají v obchodu (přesto jsou ve fanouškovských fórech slyšet hlasy, že právě oni jsou jedním z nejslabších národů vůbec). Peršané a Indové jsou orientováni útočněji a stavitelsky, indiánské kmeny pak vyhoví milovníkům stealth stylu boje a hit and run taktik. Samozřejmostí jsou nové speciální jednotky, poprvé se ve hře například objevují váleční sloni, přibyly i tři nové divy světa.
Výrazný ohlas zřejmě sklidí kampaň ze čtveřice nových zdaleka nejpropracovanější, nejzáživnější a nejnáročnější: studená válka.
Aby přidané hodnoty nebylo málo a marketingoví pracovníci měli čím plnit bodové seznamy v PR materiálech a na krabicích, bylo do hry implementováno ještě několik systémů mírně ovlivňujících již fungující herní mechanismy. Že má hlavní designer Brian Reynolds kořeny v klasické Civilizaci, dokáže hned první z nich – budova senátu a díky ní přístupné různé typy vlády. Rozdíly jsou méně výrazné než u jmenované tahovky, nicméně vhodnou volbou mezi demokracií, komunismem či feudálním zřízením lze získat dodatečné bonusy k určitým odvětvím ekonomiky, vojenství či obchodu. Novinkou jsou též jednotky Patriotů – silných vojevůdců, speciálních jednotek, jež ovlivňují situaci na bojišti. Jejich využití se projeví ale hlavně při střetech většího než lokálního významu, a takových většinou příliš nebývá.
|
T&P je prakticky dokonalý datadisk, jenž však mohl být i přese všechno ještě mnohem lepší. Zůstaly některé chyby: umělá inteligence stále ještě nevyužívá zdaleka všechny možnosti, jež herní systém poskytuje (i když porazit ji na nejvyšší z obtížností už není žádná brnkačka). Mírného pokroku jistě mohla doznat i vizuální stránka globální mapy (proti izometrické grafice bojové části nelze namítat zhola nic: je roztomilá a přehledná). A ovládání vzhledem k posílení variability možností klade opět o něco větší důraz na učení klávesových zkratek, neboť bez nich není možné zejména ve tvrdé multiplayerové konkurenci obstát: různých výrob, upgradů, stavění a vynalézání je nutné obstarat tolik, že to pouhým klikáním myši jednoduše nejde zvládnout.
Autorům se podařilo všechny změny integrovat do hry naprosto nenásilně, dokonce tak, že si některých z nich lze snadno nevšimnout a vzít je jako samozřejmost.
Verdikt: I přes výtky v minulém odstavci je ale na závěr nutné dodat, že se Brian Reynolds a jeho chlapci opět vytáhli. Thrones & Patriots dělají už tak vynikající hru ještě lepší a i přes vysokou cenu jsou skutečně dobrou investicí.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 754 čtenářů
Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us
Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...
Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí
Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně
Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...
Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky
Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova
V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...
Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry
Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...
Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost
Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...
PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky
Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....
VIDEO: Remake očekávaného Paper Maria zaujal s citem předělaným intrem
Remake dvacet let starého akčního RPG Paper Mario: The Thousand-Year Door z éry konzole GameCube...
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...