Risen (PC)

Risen (PC)

Risen - RPG od tvůrců série Gothic

  • 21
Studio Piranha Bytes se vzpamatovalo ze ztráty série Gothic a vrhlo se na psaní a zpracování zcela nového příběhu!

Risen (PC)Gothic už je minulost – přinejmenším pro německé vývojářské studio Piranha Bytes. Nejúspěšnější německá RPG série, která ve střední Evropě celkem úspěšně konkurovala The Elder Scroll, po deseti letech vstupuje do nové etapy. O její vývoj se stará jiný tým. Ale Piranha Bytes nesvěsili hlavy. Proč také? Dostali skvělou příležitost vytvořit nový příběh. Příběh, který ponese jméno Risen. Částečně se bude zakládat na starých dobrých základech, má však v rukávu spoustu překvapivých novinek.

Předně: autoři se vykašlali na megalomanii a gigantismus praktikovaný v Gothic 3. Všichni víme, že to relativně malý tým nezvládl úplně dokonale a kvůli různým tlakům jsme se nakonec museli potýkat s haldou bugů, kazících jinak solidní zážitek. Risen se bude odehrávat na o poznání kompaktnějším vulkanickém ostrově, který má zhruba rozlohu světa z Gothic 2.
 
Risen (PC)Také tady bydlí lidé ve středověkých sídlech – architektura a styl má ovšem být ještě o třídu špinavější a naturalističtější než v Gothicu. Orkové a další klasické fantasy národy musejí tentokrát na odpočinek. Přitom ale vedoucí designer, poměrně dobře známý Mike Hoge, tvrdí, že na ostřově sídlí také jiné civilizace. To znamená, že si autoři nějaké sami vymysleli, jelikož se chtějí vyhnout otřepaným klišé, které mnohým hráčům fantasy hry docela znepříjemňují.
 
Přestože bude svět relativně malý, má být geograficky variabilnější. Tvůrci slibují středomořské oblasti, zasněžené pohoří, husté lesy, nechutné bažiny a samozřejmě v centru trůnící vulkán. Obzvlášť hodně píle se Piranha Bytes snaží věnovat kobkám, katakombám a jeskyním.
 
Risen (PC)Zkrátka, všech možných dungeonů si užijete dosyta. V prvních prezentacích byl k vidění například ohromující chrám, jehož podzemí bylo hotovým malým městečkem. Prostředí má vévodit zejména exotické vzezření. To platí také o monstrech, jež mají jenom minimálně připomínat reálná zvířata.
 
Stejně jako v případě Gothicu nenarazíte při prozkoumávání Risen na žádné loadingové předěly, jak se zprvu mylně uvádělo. Ovšem do některých regionů si nejprve budete muset zajistit přístup. Herní svět a příběh prý budou rozděleny do několika kapitol. Odpadá tím koncept zcela volného světa?
 
 „V otevřeném světě může hráč přijít ze zcela neočekávaných směrů – to vyžaduje flexibilní systém. Proto jsme se rozhodli vzdát se na některých místech volného světa a namísto toho lépe inscenovat určité scény,“ říká Mike Hoge. Například některé postavy musí zůstat na živu, dokud se nedostanou ke svému výstupu v rámci příběhu. To by byl v neomezeném světě docela problém.
 
Risen (PC)Jasně, Hoge a jeho tým chtějí klást větší důraz na strhující příběh. Žádné „najdi Xardaxe a jinak si dělej co chceš“. Výchozí situace Risen navíc dávají tušit, že v dějové otázce mají autoři pěkných pár trumfů a překvapení v rukávě. Jelikož magie starých božstev ztrácí na síle, objevují se všude na ostrově antické chrámy, které vyrůstají doslova ze země. Navíc jsou doprovázeny výbuchy vulkánu. Z chrámů pak vystupují pekelné bestie, které pořádají lov na všechno a všechny.
 
Na ostrov je vyslán inkvizitor, aby vyšetřil tyto podivné případy a ulevil obyvatelstvu. Jenže také jeho popadla mocichtivost, a tak se vrhnul na vykopávky právě v tajemných chrámech. Za tímto účelem ale zotročil spoustu místních lidí. Po čem se vlastně inkvizitor pídí? To budete s celkem velkou pravděpodobností moct sami prozkoumat. Inkvizitor totiž zotročí každého, kdo opustí mohutné hradby hlavního města.
 
Risen (PC)Hlavního hrdinu zase jednou vyplaví moře – samozřejmě na břeh stejného ostrova. Jak už to i v Gothicu bývalo zvykem, netuší kde je, kdo je, ani v jaké šlamastyce se to ocitnul. Většina příběhu bude opět vyprávěna prostřednictvím dialogů, při obzvlášť důležitých událostech ale přijdou na řadu speciální sekvence. „Snažíme se spojit inscenovaný příběh se simulovaným světem. Na některých místech je lepší simulace, na jiných zase inscenace,“ vysvětluje Hoge.
 
Díky simulaci má hráč na některých místech mnohem větší prostor k improvizaci a rozhodování než v jakékoliv jiné hře. Ale to tvůrcům nebrání, aby čas od času uchopili iniciativu oni a skrz mohutnou inscenaci hráče strhli. Piranha Bytes se tímto zdánlivým rozporem zabývali dlouhou dobu a prý našli ideální řešení.
 
Risen (PC)Kdo chce posekat pekelnické bestie, musí umět dát pořádnou ránu. Bojový systém vyvíjí autoři od základů nový. Sice sekáte stále v reálném čase, ale vlastnosti a schopnosti vašeho hrdiny budou o poznání důležitější než v Gothicu 3. Proto můžete každou z vašich schopností ve spojitosti s určitou zbraní vylepšit, a tím se dostat k odpovídajícím důsledkům a bojovým animacím.
 
Některá monstra budou prý k poražení jen tehdy, když budete obzvlášť dobře ovládat určitou zraň. Základní RPG systém ale Piranha Bytes nemění. Za každý level dostanete několik bodíků, které můžete investovat do nových schopností. Ty vás naučí specializovaní učitelé. Velkou roli bude hrát také magie. O ní autoři prohlásili akorát to, že převtělovaní kouzla získají na důležitosti. A to je hodně slibné, přátelé!
 
Risen (PC)Piranha Bytes vyvíjí pro Risen zcela nový grafický engine, který si dobře rozumí i s fyzikou. Dost možná, že přijde na přetřes zejména ve spojení s nejrůznějšími hádankami a pastmi. Obojího se totiž v Risen dočkáte ve větší míře než v Gothicu.
 
Bylo by chybou považovat Risen za pokračování Gothicu. Piranha Bytes se poučili ze svých chyb a zároveň se chtějí posunout dále, byť menší svět může působit jako krok zpět. Ale nikoliv, menší svět je vlastně kompaktnější svět s větší porcí příběhových elementů. Navíc se chystá zajímavý bojový systém a spousta magie. Snad všechny ty sliby vyjdou. Pokud jde o datum vydání, zatím nebylo specifikováno – tipujeme však konec příštího roku.