Grand Theft Auto IV

Grand Theft Auto IV

Rockstar Games - ti, kteří mají na svědomí kontroverzní sérii Grand Theft Auto

  • 8
Rockstar Games nejsou jen autoři Grand Theft Auta 4. Mají na svém triku další hity. A je jich hodně.

Grand Theft Auto IVVývojářských studií je mnoho. Ale jen velmi málo z nich disponuje portfoliem, ve kterém by se mezi sebou skvělé tituly hádaly o celkové pořadí důležitosti a úspěšnosti.

Rockstar Games, spolu s Blizzardem, BioWare a pár dalšími, k těmto vynikajícím studiím patří. A není to jen kvůli městské akci Grand Theft Auto. Podívejme se do minulosti tohoto podniku a nahlédněme na základy jeho nynější slávy.

Rockstar Games je překvapivě mladá firma. Byla založena teprve před deseti lety. V roce 1998 se o něj zasloužilo hned několik spoluzakladatelů: Sam Houser a jeho bratr Dan, Terry Donovan, Jamie King a Gary J. Foreman. Všichni už tehdy spolupracovali s rostoucím vydavatelským domem Take Two. Jako hlavní sídlo si partička zvolila kosmopolitní New York.

Grand Theft Auto IVRockstar je v herním světě poměrně zajímavým úkazem. Krátce po svém založení připadl právě do chřtánu Take Two a stal se jedním ze základních kamenů úspěchu této korporace, která vedla až ke snaze Electronic Arts o její odkoupení. Rockstar jsou vlastně uskupením devíti studií, která se starají o vývoj celé řady titulů.

Většina z nich má docela slušný rodokmen, jelikož Rockstar využil financí mateřské společnosti a po světě skupoval zajímavé menší vývojářské firmičky. Ty pak přeměnil na samočinné jednotky, které dnes sídlí v Kanadě, Evropě, Spojených státech i Japonsku.

Například DMA Designs, který se k Rockstaru připojil koncem roku 1999. Toto anglické studio bylo známé svým talentem, který projevilo v titulech jako Lemmings, Blood Money či Hired Guns. Ale největší trefu do černého zaznamenalo ještě před akvizicí Rockstarem. Ta trefa se jmenovala Grand Theft Auto a roku 1997 odstartovala příběh plný úspěchů.

Midnight Club: Los AngelesDistributorem bylo už tenkrát Take Two, takže není divu, že se cesty Rockstaru a DMA Designs jednoho dne seběhly a z Angličanů se rázem stal Rockstar North. Zbytek už je notoricky znám. Ať Liberty City, Vice City, San Andreas nebo naposledy GTA 4, vždycky to byla pecka. Záruka kvality? Stoprocentní!

Ještě v roce 1997 slavilo úspěch studio Rockstar Toronto. S čím? No přece s Grand Theft Auto: London 1969, prvním a posledním datadiskem slavné ságy. Příběh kanadské pobočky se v následujících letech nesl ve znamení vývoje nových herních konceptů, jako například originální akce Oni, kterou pak na zakázku vytvořilo Bungie.

V Torontu se ale dělo ještě více věcí. Například tu byla dokončena zajímavá akce The Warriors pro PSP. Místní se také dost podepsali na úspěchu jednoho newyorského policisty s jeho tragickými příběhy. Možná ho znáte jako Maxe Payna. Zdejším vývojářům prošla rukama také Nintendo Wii verze zábavné Canis Canem Edit.

Midnight Club: Los AngelesPřestože Rockstar Toronto všechny tyto hry nevyvíjelo přímo a u některých (Oni) plnilo jen roli dozorce, jsou jeho zásluhy nezpochybnitelné. Navíc by bylo vydavatelem série Halo, kdyby ji nakonec neodkoupil Microsoft. To by teprve bylo terno.

Následující roky se opět nesly ve znamení akvizic. Řady Rockstaru rozšířili Barking Dog Studios (Rockstar Vancouver) a Neo Software (Rockstar Vienna). Popravdě, tyto přírůstky se kdovíjak nevyvedly. Ve Vancouveru se dosud ve spolupráci s Relicem postarali akorát o Homeworld Cataclysm. A ve Vídni pracovali jen na různých konverzích, než byli v roce 2006 definitivně zavřeni. Zaměstnanci přišli ráno do práce a prý tu našli akorát bezpečnostní agenturu, která je poslala domů.

Roku 2003 přichází zásadní krok, konkrétně nákup dobře zavedeného studia Angel, tedy tvůrců série Midtown Madness, Midnight Club a Smugglers Run. Už jako Rockstar San Diego se vrhli na zvelebování druhé jmenované značky a prostřednictví druhého a třetího dílu z ní udělali slušnou sérii arkádových závodů, konkurující i takovým komerčním velikánům, jako je Need for Speed.

Grand Theft Auto IVNásledoval Red Dead Revolver, jedna z nejlepších akcí z divokého západu vůbec. Vyšla však bohužel jen na konzolích. Stejně jako Table Tennis pro Playstation 3 a Xbox 360.

Tematicky a obsahově sice velmi omezený, ale pořádnou porcí zábavy vyvážený titul. Pak se z Rockstar San Diego stala technologická základna celé společnosti.

Dosud totiž většina her využívala licencovaný RenderWare engine. Jeho tvůrce, Criterion Studios, ovšem koupilo Electronic Arts a licencování konkurenci zatrhlo. Proto v San Diegu vytvořili multifunkční engine RAGE (Rockstar Advanced Game Engine). Momentálně tu vzniká druhý díl Red Dead Revolver, zřejmě exkluzivně pro Playstation 3.

A nákupy pokračují. Ve stejném roce jako Rockstar San Diego vzniká také Rockstar Leeds, který je založen na akvizici Mobius Entertainment. V tradičním anglickém městě se vývojáři starají o stále rostoucí segment handheldů, tedy Sony PSP a Nintendo DS. K tomu si přidávají pořád více titulů pro rostoucí trh s hrami pro mobilní telefony.

Grand Theft Auto IVOvšem Rockstar umí nová studia také zakládat. Předvedl to v hlavním městě Velké Británie Londýně a také v Japonsku, což svědčí o snaze expandovat na dálněvýchodní trhy. V anglické metropoli se postarali zřejmě o největší skandály firmy.

Vznikla tu totiž série Manhunt, která byla v řadě zemí zakázána. Její druhý díl měl problémy se získáním povolení k prodeji dokonce v domovské zemi.

Japonský tým zatím těsně spolupracuje s Capcomem, který drží asijská práva na šíření Grand Theft Auta. Další pobočka, Rockstar Lincoln (dříve Tarantula Studios), se pro změnu stará zejména o lokalizace. V poslední době si k tomuto „džobu“ přibrala také kontrolu kvality her celého koncernu Rockstar.

Velké věci si Rockstar slibuje od svého nejnovějšího přírůstku, kterým se v loňském roce stalo studio Mad Doc Software (Empire Earth, datadisky k Dungeon Siege). To nyní nese název Rockstar: New England a pracuje na několika titulech, které se již brzy představí světu.

Grand Theft Auto IVPočítejte s námi: devět studií, nespočet her a úžasná kvalita produkce. Ano, Rockstar Games je garantem kvality. Na druhou stranu je zajímavé, že ty nejúspěšnější série, jako Grand Theft Auto a Midnight Club, nebyly k životu přivedeny Rockstarem.

Dobrou otázkou je, zda by tyto tituly měly takový úspěch i mimo dům Rockstaru. Možná že nikoliv – pod hlavičkou téhle firmy totiž vše šlape jako hodinky.

A do budoucna se máme na co těšit. V přípravě je „masivní projekt“ jménem L.A. Noire, který hráče zavede do Los Angeles čtyřicátých let. A prý jde o vůbec nejdražší herní produkci vůbec. Od koho jiného ji také čekat, že ano?