Možná si říkáte, že byste dokázali vymyslet daleko lepší film nebo seriál, než jakými nás zásobují Kavčí hory a Hollywood. Nejste sami.
Sbližování kinematografie s videohrami je stále viditelnější. Fenomén amatérských filmů vytvářených ve virtuálním prostředí her, tzv. machinima, je tu už několik let a má za sebou řadu zajímavých děl.
Za opačný konec téma uchopil bývalý herní vývojář Will Wright, jehož tvorba sahá až do herního pravěku. Začátkem roku uvede na stanici Current TV (mimochodem, spoluzakládal ji bývalý viceprezident USA Al Gore) první televizní seriál, jehož děj ovlivňují sami diváci.
Jmenuje se Bar Karma, ale o čem má být, se zatím neví. Vypuštěné informace zmiňují zasazení k "mystickému rybníku baru na konci světa". To nezní moc konkrétně. Znám je naopak produkční proces slibující spoluúčast diváků:
1. Registrace: diváci se zaregistrují na webu seriálu.
2. Tvorba: zaregistrovaní účastníci navrhnou dějové linky, ze kterých producenti seriálu vyberou ty nejzajímavější. Autoři vybraných dějů musí sestavit tzv. storyboardy, čili obrázkové scénáře.
3. Volení: účastníci vyberou vítězné obrázkové scénáře.
4. Produkce: voilà; producenti přetransformují vítězný kus pomocí štábu a herců v třicetiminutovou hranou epizodu. A tak pořád dokola každý týden.
Bar Karma neslibuje divákům takovou kontrolu nad postavami jako Wrightova nejúspěšnější herní série The Sims. Ale není od ní příliš daleko. Televizní zkušenosti zajišťují spolutvůrci seriálu Albert Hecht (bývalý prezident Spike TV) a David Coch (generální manažer MTV2).
Vítejte v Bar Karma. Jenom zatím nevíme, co to je.
William Ralph "Will" Wright |
Letos padesátiletému dinosaurovi interaktivní zábavy vděčíme za existenci budovatelské série SimCity, prvních The Sims i kontroverzní "simulace evoluce" Spore. Ale i mistr Wright se občas utne. Stalo se tak v případě simulací mraveniště (SimAnt) a farmy (SimFarm). I když: vzhledem k existenci úspěšného Farmville v něm zřejmě skutečně dřímá duch vizionáře. |
Československé kořeny
Koncept interaktivního filmu, z části předchůdce dnešních videoher, není nový. Průkopníkem bylo shodou okolností Československo na Expu '67 v Montrealu.
Pražský scénárista Radúz Činčera zde uvedl Kinoautomat (číst více o Kinoautomatu), první interaktivní film na světě. Diváci v něm v určitých částech děje sami vybírali pokračování příběhu. Dodejme, že Kinoautomat byl i přes fenomenální úspěch průměrný film. Nebýt interaktivity, do učebnic by se nikdy nedostal.
I pozdějších projektů typu Kinoautomat by člověk napočítal na prstech jedné ruky válečného veterána. Bar Karma je přitom daleko náročnější na tvorbu než klasický interaktivní film. O něco podobného už se pokoušela například 8. řada americké reality show Big Brother. Neúspěšně.
Nabízí se otázka, může-li Bar Karma vůbec uspět. Produkce hraného seriálu je časově i finančně ošemetná záležitost a Bar Karma zatím láká výhradně na interaktivitu. Přitom utajené a překvapivé dějové zvraty jsou mnohdy to, čím dnes seriály diváka upoutají.