Rok Blizzardu a bojů mezi Sony a Microsoftem

  0:03aktualizováno  0:03

Jaro je ještě daleko a herní průmysl se slunných dní také jen tak nedočká. Nejenže v lednu došlo k dalšímu meziročnímu propadu prodejů her i herních zařízení, ale ztrátu za poslední čtvrtletí oznámil i největší vydavatelský dům, Activision Blizzard.

Ani nejúspěšnější MMOPRG (massive multiplayer online role playing game) světa v podobě World of Warcraft, ani akční Modern Warfare 2 jako nejúspěšnější videohra vůbec nestačila k tomu, aby se Activision za poslední tři měsíce roku 2009 dostal do zisku. Místo toho firma v posledním čtvrtletí roku 2009 prodělala 286 milionů dolarů. V černé díře tak zmizelo o 214 milionů více, než za stejné období předchozího roku.

Za celý kalendářní rok 2009 ale Activision vykázal zisk 113 milionů dolarů, čímž příjemně překvapil finanční analytiky, kteří očekávali výrazně horší výsledek. Důvodů ke skepsi měli odborníci hned několik. Kromě samotné neochoty lidí utrácet oslabily pozici Activisionu problémy s World of Warcraft v Číně.

Největším propadákem byl hlavně celý žánr hudebních her, které jakoby přestaly hráče bavit. A není divu. Activision vydal za poslední dva roky tolik her ze série Guitar Hero, že by to stačilo na deset let dopředu. Activisionu se nedařilo ani na poli her pro příležitostné hráče.

Místo hudby propouštění
Samotný management firmy s aktuálními výsledky hospodaření není spokojený a hned reagoval. Tento rok a nejspíš i v roce 2011 vydá Activision výrazně méně hudebních her, i když hodlá pokračovat s podporou mizerně se prodávajícího DJ Hero. Kromě nových skladeb se dočkáme i druhého dílu.

Podobný přístup zvolili i EA se sérií Rock Band. Her bude méně a vůbec se nemluví o plnohodnotném třetím dílu. Activison v hledání úspor našel kromě hudebních her ještě jednu možnost: přestane dělat hry pro konzoli PlayStation 2. Jak omezení hudebních her, tak konec podpory PS2 se samozřejmě okamžitě odrazily na struktuře celé firmy. Začalo propouštění.

Zatím se podle zdrojů odborného serveru Gamasutra rozhodlo o zavření celého studia Luxoflux, které se soustředilo na tvorbu her podle cizích licencí (Kung Fu Panda, Shrek nebo Transformers). Uzavření hrozí i studiu Underground Development, které naposledy pracovalo na titulu Guitar Hero: Van Halen. A tím to nekončí. Vývojové studio Radical Entertainment, tvůrci slušně hodnoceného Prototype, se dočkalo propuštění poloviny svých zaměstnanců, celkem 90 lidí. Další lidé museli odejít z Neversoftu, který je klíčovým studiem pro vývoj hudebních her Activisionu.

Kromě propouštění a rušení her se chce Activision více zaměřit na nejziskovější části svého podnikání, které jsou spojené s online hrami (WoW) a digitální distribucí softwaru. V případě Activision to znamená zejména prodej přídavků, jako jsou nové mapy nebo herní režimy pro střílečky, popřípadě nadstandardní placené služby pro World of Warcraft, ve kterém je možné za reálné peníze získat například speciální "přítelíčky", okrasné potvůrky, které chodí s hlavní postavou, ale v boji jsou naprosto neužitečné.

Blizzard jako zachránce
I když má Activision-Blizzard v bankách a cenných papírech uložené více než tři miliardy dolarů, musí na své budoucnosti zapracovat. V tomto roce bude sázet hlavně na dva koně ze stáje Blizzardu. Přídavek Cataclysm pro World of Warcraft a dlouho očekávaný druhý díl strategické hry Starcraft by totiž dohromady měly prodat 12 milionů kopií v hodnotě 400 až 600 milionů dolarů.

World of WarCraft: Cataclysm

To by mělo stačit na umístění v první pětce nejprodávanějších her roku pro oba tituly. Za tímto odhadem stojí analytik Michael Pachter, který dodává, že právě tyto dva tituly by měly vyvážit nižší zisky z prodeje her v sérii Call of Duty a hudebních her. Otázkou ale je, nakolik se prodeje obou her mohou projevit v hospodářských výsledcích Activisionu v aktuálním roce – u obou titulů se totiž předpokládá, že vyjdou spíše koncem roku.

Xbox a PlayStation 3 mají nové zbraně, PC jako rukojmí
Japonsko-americká telenovela věnovaná boji o druhé místo v srdcích hráčů a jejich obývacích pokojích pokračuje. Sony i Microsoft v novém roce trochu mění strategii v závislosti na loňských výsledcích.

Jednodušší to má Sony. Stačilo vzít hlavní argument Microsoftu. Redmondský obr se téměř celý uplynulý rok chlubil, že je jediný, kdo v krizovém roce prodává více zařízení a softwaru než v roce 2008, kdy byla světová ekonomika na vrcholu. Po zlevnění PS3 na podzim se ale karta obrátila.

A Sony si tento obrat vychutnává a děkuje svým zákazníkům. V prosinci totiž PS3 zaznamenala nejlepší měsíc historie s prodaným milionem konzolí a 7,3 miliony kopií her pro PS3. Právě růst prodejů her je pro Sony skvělá zpráva, protože z každé prodané hry dostane firma desátek podobně jako Microsoft. A bez přímých nákladů.

Nárůst zájmu o PS3 neopadnul ani v lednu, ale tady zase mohl trochu slavit Microsoft. Alespoň v Americe. Z dostupných čísel o americkém maloobchodním trhu je jasné, že Xbox meziročně rostl, i když pouze o necelých 8 procent. Rostly i prodeje PS3 , a to o výrazných 36 procent. Kouzlo je jinde. I přes dramatický nástup PS3 se pořád prodává více Xboxů 360 a trhu samozřejmě stále dominuje Nintendo Wii, i když si ho domů odneslo o třetinu méně lidí než před rokem.

Microsoft ale oslabení své pozice v globálním kontextu i na americké půdě vnímá. Sáhl proto k obnovení novinářských prezentací a chce rok 2010 prosadit jako Rok Xboxu 360, přestože to samé tvrdí Sony. Na své straně má Microsoft Halo Reach, jehož betatestování začne v květnu nebo Fable III, které se podobně jako Mass Effect 2 přikloní akčnějšímu pojetí s omezeným vlivem RPG prvků.

Microsoft navíc pokračuje ve strategii exkluzivních přídavků pro hry, které vychází i na konkurenčních platformách. V tomto roce se speciálních rozšíření na Xboxu dočkají hráči Dead Rising 2 a Modern Warfare 2. A co je překvapivější: Microsoft potvrdil, že Alan Wake jako jedna z nejočekávanějších her pro Xbox 360 nevyjde na PC.

A samozřejmě, velké naděje vkládá Microsoft do projektu Natal, přestože rozhodl o tom, že na hardwaru bude šetřit a složité výpočty přenechá samotnému Xboxu, namísto vyhrazeného procesoru přímo v kameře s mikrofony a dalšími senzory. Sony se s plány pro tento rok zatím tolik nechlubí. Ale to přijde nejspíše na herním veletrhu E3 v Los Angels. Jisté je, že na Natal odpoví vlastní pohybové ovládání Sony a Alana Wakea předběhne Heavy Rain. No, a možná přijde i kouzelník. Tedy Gran Turismo 5, na které fanoušci PlayStation 3 čekají už od chvíle, kdy se PlayStation 3 objevila na trhu.

Autor:

Nejčtenější

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Fanoušci vzpomínají na Stana Lee u jeho hvězdy na chodníku slávy v Hollywoodu....

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Komunitní sbírka na Star Citizen překonala hranici 200 milionů dolarů

Star Citizen

Více než dva miliony přispěvatelů již na účty autorů ambiciózního vesmírného simulátoru poslalo v přepočtu více než...

Potvrzeno: vzniknou remastery legend Command & Conquer a Red Alert

Command & Conquer (1995)

Po trapném odhalení mobilní verze Command & Conquer letos na E3 se EA pokouší napravit si reputaci. Potvrdilo, že...

Další z rubriky

Seriál podle Castlevanie byste neměli minout, ani pokud jste hru nehráli

Castlevania

Animovaný seriál z dílny Netflixu sice využívá licenci na sérii klasických videoher, ale funguje i jako samostatné...

Blizzard chystá předělávku WarCraftu 3 a nové Diablo pro mobily

WarCraft III Reforged

Zahajovací ceremonie Blizzconu, svátku všech fanoušků firmy Blizzard, poodhalila plány společnosti pro nadcházející...

KOMENTÁŘ: Velkolepý ceremoniál Game Awards odstartuje ankety o Hře roku

Josef Fares na předávání The Game Awards

Ceny Game Awards platí spolu s anketami D.I.C.E. a GDC za nejprestižnější hlasování o nejlepších hrách roku....

Najdete na iDNES.cz