Rollercoaster Factory 2 - na horské dráze

12:00aktualizováno  4:37
Postavit si vlastní horskou dráhu a zažít na vlastní kůži, jak působivou jízdu nabízí, je možná zajímavá představa. Její uskutečnění nabízí hra, jejíž náplň spočívá právě a jen v těchto dvou činnostech. Budovat můžete v libovolném počasí a krajině, ze spousty rozličných dílů vyrobených z nejrůznějších materiálů. Záleží pouze na vaší fantazii

Rollercoaster Factory 2

Rollercoaster Factory 2 je volné pokračování titulu společnosti ValuSoft, simulátoru horské dráhy. I když by tomu název mohl napovídat, nejedná se o hru příliš podobnou titulům jako Rollercoaster Tycoon či Theme Park Rollercoaster. Zatímco v nich hráč celkově obhospodařuje provoz dráhy se všemi aspekty a vnějšími vlivy, nebo dokonce celý zábavní park, zde je vše soustředěno pouze na konstrukci drah a jízdu na nich. To je také veškerá náplň hraní. Ať už si o atraktivitě takového námětu myslíme cokoliv, rozhodně příliš nepřekvapí, že i takové oblasti činností získávají spodobnění ve formě počítačových her. Pojďme se podívat blíže na vlastnosti Rollercoaster Factory 2.

V menu se nacházejí pouze dvě jednoduché volby - stavění dráhy a jízda. Pro první seznámení s hrou je možné vybrat několik hotových drah od výrobce. Po volbě pozice sezení ve voze přichází samotná jízda, kde už jste pouze pasivním účastníkem. Jediné, co lze, je myší napodobovat otáčení hlavou. Žádná možnost zcela libovolných pohledů kamery se nekoná, přesto jsou jízdy velice graficky působivé. Výtvarné stránce není co vytnout, vše sice působí funkčním dojmem, bez zbytečných ozdob, ovšem velmi jemně a precizně. Použitý 3D engine Rollercoaster Factory 2je bezesporu kvalitní a pro oko atraktivní. Projíždět si ale stále dokola hotové dráhy by asi málokoho bavilo delší dobu, tudíž přichází ke slovu hlavní stránka hry, konstrukce drah.

Po volbě typu krajiny, vozíku a materiálu dráhy se ocitáte v celkem přehledném a detailním zmenšeném 3D pohledu na krajinu vyhrazenou ke stavbě. Začínáte umístěním hlavního stanoviště, poté se vždy objeví výběr stavebních prvků, které jsou k dispozici pro konkrétní existující napojení. Škála dílů je opravdu pestrá, takže není problém vytvořit dráhu plnou téměř jakýchkoliv záhybů a převýšení dle vlastní fantazie. Vše tedy vypadá na první pohled přiměřeně a bezproblémově, tak jak by se dalo na podobné zaměření hry čekat. Hra může stát a padat jedině s úrovní této hlavní, konstrukční části, jelikož v ní dále už kromě jízdy na vytvořených "dílech" jednoduše nic dalšího nenajdeme. Bohužel, tento úsek se záhy ukáže jako dobře nezvládnutý. Místo aby se autoři poučili z chyb předchozího dílu a usnadnili pohyb po mapě, opět tu narážíme na systém, který delší hraní proměňuje v téměř nepříjemný zážitek. Oproti snadné kombinaci kompletního pohybu, otáčení a přibližování, ať už pomocí myši samotné nebo spolu s klávesnicí, tu nacházíme jednu ikonu pro vertikální, jednu pro Rollercoaster Factory 2horizontální pohyb, a další pro otáčení. To znamená, že pro každý z těchto druhů pohybu je nutné nejprve kliknout zvlášť na příslušnou ikonu a teprve poté ho provést. Sice je tím pokryt veškerý potřebný náhled na krajinu, ale hráčský komfort je tak minimální a od chuti více pronikat to tajů a možností stavění spíše odrazuje. Celkově je hra technicky v naprostém pořádku a precizně zpracována, ale nelze se nepozastavit nad tím, proč autoři pro pohyb v editoru drah nevytvořili přátelštější a nápaditější systém i když ten stávající hře evidentně snižuje na atraktivitě i základní použitelnosti hry.

Zkonstruovat dráhu není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Jedná se skutečně o pokus o simulátor, tudíž po jejím zhotovení přichází testovací jízda, která teprve ukáže, zda vozík bude schopen projet dráhou bez úhony. Může se stát, že v některém úseku nenabere dostatečnou rychlost a zastaví se, vyletí úplně z dráhy či narazí. V takovém případě je samozřejmě nutné dané části přepracovat. Jakmile je dráha v pořádku, dá se na ní... už pouze vozit, což může být zajímavé nějakou chvíli, ale pochopitelně při delším hraní omrzí. Další a poslední věc, kterou lze s dráhami provést, je jejich zaslání na speciální email společnosti ValuSoft, která na svých www stránkách nabízí k stáhnutí některé výtvory uživatelů hry, což jistě není špatná myšlenka.

Rollercoaster Factory 2

Nic ale nemůže zakrýt hlavní problém hry, ubíjející stereotypnost. Logická by se zdála být například podpora 3D brýlí a podobných zařízení, protože asi tak to jediné, čím by hra mohla opravdu nadchnout, je prostorový zážitek z jízdy, ovšem jak se dalo očekávat, takovou možnost zde nenajdeme. Grafika místy vyvolává dojem atraktivního, ale možnostmi zdaleka nevyužitého 3D enginu. Některé momenty jakoby téměř vnucovaly představu, co kdyby se místo kolejí horské dráhy nacházela jízdní dráha a hráč se po ní mohl prohánět s volně řiditelným vozem. Mohlo by se pak jednat o velmi atraktivní závodní hru. Podobně editor, stačí si představit opravený systém pohybu, místo kolejí kusy silnic, a máme tu skoro staré dobré Stunts. Bohužel to jsou jen iluze, a hráč se v tomto případě ničeho víc, než trochu krkolomně ztvárněného editoru horské dráhy a graficky precizní, avšak monotónní jízdy, nedočká.

Celkově je Rollercoaster Factory 2 vzhledem ke svému námětu a obsahu zpracován na solidní úrovni. Jediné, co hru výrazně sráží, je nepochopitelně nepříjemný způsob pohybu v editoru drah. To ale pouze v rámci své kategorie. Nakolik je takový herní námět, byť i třeba s bezchybným provedením, možné považovat za atraktivní, Rollercoaster Factory 2už si musí každý zodpovědět sám. Cílová skupina bude zřejmě zaměřena spíše na mladší hráče, i když odhadnout, který typ uživatelů by mohl hře doopravdy propadnout, je obtížné. Pokud vůbec nějaký. Na druhou stranu určité konkrétní kvality hře nelze upřít, hezká grafika, čisté technické ztvárnění, slušná zvuková složka, snaha zohlednit skutečné fyzikální zákony i přese všechno jistý druh dočasné zábavnosti, nejsou zcela zanedbatelnou věcí. A to, co bychom od simulátoru právě jen stavění horských drah a jízdy na nich čekali, RCF2 celkem uspokojivě splňuje. Takže tomu, kdo považuje podobný námět pro hru za přitažlivý a je ochoten překousnout i nějaké ty chybky v podobě ne zrovna přátelského ovládání, lze tento titul s čistým svědomím doporučit. U těch ostatních je asi závěr jasný.

Rollercoaster Factory 2
Výrobce: Fusion Digital Entertainment
Vydavatel: ValuSoft