Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rollercoaster Tycoon 2 - hurá na pouť!

  12:00aktualizováno  12:11
První Rollercoaster Tycoon byl vynikající hrou a dodnes se řadí ke Transport Tycoonu a Railroad Tycoonu 2 do svaté trojice budovatelských strategií. Jeho pokračování vypadá na první pohled snad až příliš podobně svému předchůdci – je tomu ale skutečně tak? Naše recenze odhalí všechna tajemná zákoutí tohoto projektu.

Jak vypadá obal hry?
Rollercoaster Tycoon 2

Představte si následující modelovou situaci. Mladý, nadějný vývojář V naprogramuje takřka sám originální hru H a nabídne ji distributorovi D. D se hra líbí a rozhodne se ji vydat. H sklidí úspěch a přinese V částku peněz P. V je spokojen a odolává nabídkám D na tvorbu pokračování H2. Raději sám vydává úplně nový titul T. I T sklízí úspěch, snad ještě větší než H, z čehož pro V plyne ještě mnohem větší obnos Q. D opět nabízí lukrativní smlouvu výměnou za vývoj pokračování kasovního trháku. V podléhá a nechává se přesvědčit k tvorbě T2. Ale co to? Kouzlo vyprchává a na T2 je na první pohled poznat, že jde o komerční produkt…

Myslíte si, že se něco podobného nemůže stát? Ale ano, protože pouze pohádky musí končit dobře, zatímco příběhu o Chrisu Sawyerovi a jeho Transport a Rollercoaster Tycoonu se to nepodařilo. Rollercoaster Tycoon 2 Říkám to velmi nerad, slova jen ztěžka opouštějí zhrzenou mysl, ale je to tak: Rollerocaster Tycoon 2 čpí taháním peněz z kapes natěšených pařanů na tolik sáhů, že se k němu soudný člověk snad nemůže ani přiblížit…

První dojmy a možnosti hraní
Když nainstalujete a spustíte Rollercoaster Tycoon 2, překvapí vás nemastné neslané intro, které je navíc úplně stejné, jako u jedničky. Následně na vás vyskočí menu, kde bystré oko odhalí první změny. Zatímco scénáře v RCT1 se vám otevíraly postupně, zde si můžete rovnou zvolit jednu z dvanácti misí lišících se obtížností. To není velké číslo, avšak je třeba vzít v úvahu ještě jeden bonbónek – šest realistických parků vytvořených podle skutečnosti. Společnost Six Flags poskytla svou licenci a vy si tak můžete vyzkoušet nejen řídit již funkční "šestivlaječkový" park, ale dokonce si postavit vlastní zábavní zařízení na stejném místě a zjistit tak, zda jste lepší designeři než ti, kteří se o to pokusili v reálném světě.

Nabídka to ani tak není zrovna největší, už jsem skoro přemýšlel, kolik procent za tuhle vadu RCT2 strhnu, když tu mé oko padlo na asi nejvýraznější novinku ve hře vůbec – editor vlastních misí. V něm si můžete vytvořit krajinku, postavit do ní třeba základy funkčního parku, Rollercoaster Tycoon 2 nadefinovat úkoly, všechno uložit a vystavit třeba na internetu, aby se ostatní mohli pokochat výsledky vašeho snažení. Práce s editorem je jednoduchá a intuitivní, snad mi jen u označování pozemku chyběla funkce označení libovolného množství políček kliknutím a tahem – neustále jako dement razítkovat plochu skutečně není nejideálnější řešení.

Když už jsme u editorů, zastavme se ještě u další vymoženosti, kterou RCT2 přináší. V editoru horských drah si můžete zcela zdarma postavit vlastní rollercoaster, vypilovat jeho design k dokonalosti beze zbytečných časových ztrát, uložit ho a následně ho využít v rozehrané hře. Zmínku si zaslouží ve stejné kolonce menu se nacházející správa horských drah, kde je můžete přejmenovávat a mazat, a utilitka umožňující koverzi uložené pozice na novou misi, kde máte možnost měnit základní údaje jako typ úkolu, délka trvání mise apod.

Co bude vaším úkolem?
Tímto se u mě RCT2 alespoň na chvíli omilostnil, ovšem stále jsem k němu přistupoval se značnou skepsí a nervozitou. A "nezklamal" mě. Když se totiž rozhodnete pro některou misi, odklepnete všechna otravná tlačítka a pustíte se do akce, přivítá vás úplně ta samá hra jako minule. Rollercoaster Tycoon 2 Časově omezené úkoly, kde máte do parku přivést určité množství lidí, zajistit jejich spokojenost na určité úrovni, či vybudovat park o určité hodnotě už nikoho nepřekvapí a po pravdě začnou brzy nudit. Invenci projevil Chris Sawyer v trochu jiném směru – tvorbě prostředí. Ani variabilita, kdy vás hra jednou zavede do prostor starého hradu, jindy zas do opuštěné a již nefunkční továrny, však nemůže zabránit stereotypu a zachránit nevalný dojem, který ve vás mise vyvolají.

Samotná hra se odehrává přesně v tom stylu, na jaký jste zvyklí z prvního dílu. Ne všichni ho ale nutně museli hrát (byť patří k největším klasikám, které zrodila poslední léta 20. století), takže si alespoň ve stručnosti pojďme základní principy RCT, potažmo tedy i RCT2 probrat.

Srovnání holandského Six Flags ve hře a ve skutečnosti

Naši kolegové z Tiscali Games navštívili před nějakou dobou holandský park Six Flags. Fotky z jejich návštěvy naleznete na této stránce. V rámci recenze pak provedli zajímavé srovnání reálného parku Six Flags s tím vymodelovaným ve hře. Výsledek je přesvědčivý – všechny horské dráhy i jiné atrakce jsou na svém místě a designově odpovídají svým skutečným předlohám, jak dokumentují dva screenshoty, které jsme si z Tiscali vypůjčili (thx to jd & Mad Max). Inu – posuďte sami…

Rollercoaster Tycoon 2 Kolotoče, horské dráhy a obchůdky
Základem každého lunaparku jsou bezpochyby atrakce. Ty lze rozdělit do dvou základních skupin – atrakce menší, komornější, které mají předem danou podobu a na vás je jen, abyste je umístili, postavili vchod a východ, nastavili cenu za použití a případně ještě změnili barevnou kombinaci střechy či konstrukce. Patří mezi ně dětské kolotoče s nejrůznějšími roztomilými zvířaty, klasické autodromy, ale i divočejší šílenosti jako ruská kola, vikinské lodi nebo nejrůznější twistery. Jednotlivé atrakce se liší svým zaměřením – zatímco pomalejší kolotoče jsou určeny spíše dětem a starším osobám, rychlejší a divočejší atrakce jsou vhodné pro dospělé osoby s odolnými žaludky. Je záhodno myslet na obě skupiny a park vybavit rovnoměrně oběma druhy atrakcí. Jejich skladba je takřka kompletně převzatá z prvního dílu, i když několika nových budov se pochopitelně dočkáme (létající koberec, minigolf a další).

Když se vám omrzí stereotypní stavba domečků, je na čase pustit se do megalomanské stavby některé z desítek horských drah, které jsou v RCT2 k mání. Ta probíhá stejně jako dříve – začneme hlavní startovací plošinou (její délka určuje i počet vozíků) Rollercoaster Tycoon 2 a pokračujeme postupným přistavováním jednotlivých dílů s určeným směrem a sklonem. Nechybí ani speciální kousky jako nejrůznější loopingy. Tady si pozorný hráč všimne malého zlepšení – stavba pod povrchem je přehlednější a vy tak můžete snáz dosáhnout kýženého cíle. Přesto zůstává design vlastní dráhy záležitostí na delší dobu (chcete-li tedy mít rollercoaster kvalitní a vyvážený) a je k němu potřeba velké dávky prostorové představivosti. I proto se vám leckdy bude hodit možnost nepatlat se s vlastní velkostavbou, ale vybrat si jeden z předpřipravených designů a umístit ho do prostoru.

Ovšem pouze s atrakcemi si v RCT2 nevystačíte. Ostatně i na trapné Matějské jsou důležitým prvkem stánky s cukrovou vatou. V RCT2 musíte stavět tyto i řadu dalších stánků s občerstvením, jídlem a pitím a spoustou suvenýrů. Klasické obchody s balónky již známe, ale pár nových budov přeci jen přibylo i do této sekce (stánek se slunečními brýlemi nebo grilovanými kuřaty).

Poslední věcí, o jejíž stavbu se budete muset starat, je okolní krajina. Nezdá se to, ale estetická část je také velmi důležitá – a znám řadu lidí (především žen), kteří se v prvním díle výtečně bavili stavěním stromečků, soch, fontánek a nejrůznějších pitomůstek v egyptském, středověkém či hororovém stylu. Rollercoaster Tycoon 2 Krom toho, co již známe (veledůležité jsou především lavičky, odpadkové koše a záhonky s květinami), se dočkáme i několika nových schémat (třeba pirátské).

Bez lidí to není ono
V tuto chvíli byste již měli mít hotový park. Abyste ale měli jistotu, že se vám podaří udržet ho v chodu po delší dobu, je třeba najmout nějaké zaměstnance, kteří se vám o něj postarají. Základem jsou mechanici, kteří se starají o vaše atrakce, aby se neporouchávaly a neohrožovaly zdraví návštěvníků. Pak jsou to uklízeči, kteří udržují v parku rozumnou míru neuspořádanosti věcí, klauni, kteří baví svým uměním čekající ve frontách a bloudící nekonečnými cestičkami, a nakonec hlídači, kteří se po svém věnují vandalům a jiným nebezpečným živlům. Vzhledem k tomu, že své mužiky musíte pochopitelně čas od času platit, je třeba optimalizovat jejich využití, nenajímat jich zbytečně moc a určit jim vhodnou pracovní plochu, aby se vám jen tak zbůhdarma netoulali po parku.

Všechny budovatelské a designerské akce podnikáte za jediným účelem – abyste dovnitř dostali co největší množství návštěvníků a donutili je co nejdéle zde zůstat a utratit co nejvíce peněz. Rollercoaster Tycoon 2 K tomu si ještě můžete pomoci reklamní kampaní buď na celý park, nebo na nově otevřené atrakce, rozdáním nějakých lístků zdarma apod. Návštěvníci jsou, podobně jako v jedničce, osobnosti, každý má určité hodnoty vlastností, své preference (na některé atrakce zkrátka nevleze), určitý počet dolarů v peněžence – a vy můžete tyto údaje i údaje o momentálním stavu jeho mysli sledovat v tradičním okénku. Můžete si vyvolat i seznam atrakcí, které navštívil, v tomto směru jsou ale užitečnější globální statistiky u jednotlivých atrakcí či pro celý park kompletně.

Bohužel, vylepšení se nedočkala umělá inteligence návštěvníků. Opět se stává, že zcela zbytečně bloudí parkem, naštvávají se a odcházejí a často se chovají podle poněkud nepochopitelných pravidel.

Předchozí hry s pouťovou tématikou

Theme Park - pěkná budovatelská strategie od Bullfrogu z roku 1994, která poprvé nabídla stavbu parku ve stylu ne nepodobném RCT, byť stavba horských drah nebyla zpracována zvláštním módem. Hratelnost trochu shazovala vysoká obtížnost a nutnost se manuálně starat o takové pitomosti, jako je třeba nákup hranolek.

Rollercoaster Tycoon - vynikající původní hra Chrise Sawyera. Na vylepšeném enginu Transport Tycoonu, který v roce 1999 vypadal ještě více než dobře, zprovoznil Chris unikátní systém stavby horských drah. Poprvé jsme se v tycoon hrách setkali s panáčky pochodujícími po parku, u kterých jste si mohli vyvolat jejich statistiky a přečíst jejich myšlenky a přání.

Theme Park World - převedení původní hry Bullfrogu do 3D prostředí. Na atrakce se jedná o chudší záležitost než RCT, ale grafika je úžasná a na hratelnosti TPW zas tolik neztrácí, i když někomu se možná může zdát malinko nepřehledný.

Rollercoaster Tycoon 2 Ovládání je matka moudrosti
Bohužel, změny, které se dotkly ovládání RCT2, jsou hodně kosmetické – a většinou jsou k horšímu. Klikací systém původní hry není bůhvíjak geniální a chvíli mi zabralo, než jsem si na něj zase zvykl (například v Zoo Tycoonu je systém podobný, ale mnohem povedenější). Některé statistiky zcela zmizely a jsou přístupné až o několik kliknutí dál, což nepovažuji zrovna za ideální. Jsou pro ně sice klávesové zkratky, ale kdo si je má k čertu pořád pamatovat!

To snad nemyslíte vážně, pane Sawyere!
Technické zpracování ve mně zanechalo asi úplně nejhorší dojem ze všech stránek hry vůbec. Kdybych někomu, kdo nehrál první díl, pustil na dvou počítačích vedle sebe RCT1 a RCT2, jen těžko by je od sebe odlišil. Použitý engine je úplně stejný – a bohužel, dnes již pořádně zastaralý. Do hry byla sice přidána podpora rozlišení vyšších než 1024x768, ale v praxi jsou nepoužitelná, protože vše je tak titěrné, že je hra nehratelná.

Za naprostou nehoráznost považuji, že jsme se nedočkali ani zlepšení grafiky u stávajících objektů. Podobně jako u naprosto příšerného Golf Resort Tycoonu 2 se Chris Sawyer neobtěžoval ani upravit modely Rollercoaster Tycoon 2 starých atrakcí a textury povrchů, stejné zůstaly i animace panáčků a jednotlivých objektů. Celá hra působí neuvěřitelně zastarale (byť jistou dávku roztomilosti nepostrádá) a já, jako hráč jedničky, považuji skoro až za podraz, že je mi servírována stejná zábava v naprosto stejném kabátě za zbrusu novou (a ne nejmenší) cenu.

Rád bych na závěr řekl, že nechápu, proč vůbec vzniká tato slátanina jako druhý díl jedné z nejlepších her všech dob. Rád bych to řekl, ale nebyla by to pravda – já to moc dobře vím. Někdo podlehl lákání dolarových bankovek, někdo přichystal podraz na nás, natěšené hráče, někdo se snaží zbohatnout na lidské blbosti a důvěřivosti. Rollercoaster Tycoon 2 není špatná hra a těm, kdo neznají jedničku, se nejspíš i bude líbit (byť řada jejích vlastností je zastaralá). Ovšem drzost, s jakou nám Chris Sawyer a Hasbro Interactive přinášejí něco, co by vystačilo tak sotva na průměrný datadisk, v krabici s lákavým logem druhého dílu, je tak nebetyčná, že si u mě RCT2 nemůže vysloužit ani náhodou vyšší hodnocení, než je to, které vidíte v tabulce.

Rollercoaster Tycoon 2
Výrobce: Chris Sawyer
Vydavatel: Infogrames
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Stáhněte si: screenshoty
Oficiální homepage: www.rollercoastertycoon2.com
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM, 120 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 400 MHz, 128 MB RAM, 200 MB HDD
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Pokud vám z nějakého důvodu unikla jednička, můžete dvojku zkusit. Přináší tu samou zábavu v tom samém kabátě - a v tom je právě její problém.
Hodnocení 67%

Autor:


Témata: Socha, Zoo


Nejčtenější

FIFA 18
RECENZE: Fanoušci fotbalu ani letos neušetří. FIFA 18 se opět vyplatí

Nový díl jedné z nejprodávanějších herních sérií vůbec sice již nepřináší tolik novinek jako ten loňský, přesto jeho koupí nikdo neprohloupí. A to nejen kvůli...  celý článek

Pimax: The World's First 8K VR Headset
Virtuální realita v 8K rozlišení? Helma od Pimaxu boduje na Kickstarteru

Po třech dnech na Kickstarteru už má nová helma pro virtuální realitu od společnosti Pimax více než čtyřnásobek požadovaných peněz. Na papíře totiž vypadá...  celý článek

Outlast (PlayStation 4)
Stahujte brutální horor Outlast na PC zdarma. Ale pospěšte si

V časově omezené akci můžete prostřednictvím obchodu Humble Store získat zdarma brutální horor Outlast v deluxe edici, tedy i s rozšířením Whistleblower....  celý článek

WolfenDoom: Blade of Agony
Nemůžete se dočkat nového Wolfensteina? Vyzkoušejte WolfenDooma

Projekt vytvářený fanoušky skvěle kombinuje retro zpracování s moderními herními prvky. Takhle by dnes vypadal Wolfenstein, kdyby nedošlo k žádnému nárůstu...  celý článek

PlayerUnknown’s Battlegrounds
Příběhová kampaň do PlayerUnknown's Battlegrounds jen tak nepřibude

Brian Greene, autor úspěšného PlayerUnknown's Battlegrounds, utnul všechny spekulace svým oznámením, že příběhová kampaň pro jednoho hráče do největšího hitu...  celý článek

Další z rubriky

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.