Ron Loo – česká fantasy pod lupou

  12:00
Po Poslu Smrti vám dnes podrobně představíme další českou adventuru, která se kutí pod křídly vydavatelské společnosti Future Games. Hra od vývojového týmu Peregrius nás zavede na fantasy planetu Gaerdan a svěří nám do rukou osudy čestného šlechtice a diplomata Rona Loo. Zajímá vás, jak tato připravovaná adventura vypadá?

Ron LooLetošní první květen, tedy svátek práce, jsem se místo tradičního povalování na zahradě u bazénu a krmení želvích dvojčat rozhodl strávit překvapivě prací. Tedy – pokud se vůbec dá za práci považovat odpolední výlet do malé vesničky nedaleko Prostějova, kde sídlí Pavel Černohous a Tomáš Vaněk, jádro vývojového týmu Peregrius. Pokud se vám při vyslovení tohoto jména vybaví šlechtická adventura Ron Loo, o níž jsme na BonusWebu již několikrát psali, můžete si připsat první dnešní trefu do černého. Právě ona totiž byla důvodem mé sváteční výpravy plné dobrodružství, překvapení a humoru. Do detailů ale raději zacházet nebudu – jistě pochopíte, že své reputace si cením víc než vlastního života :o).

Peregrius – the story teller.
Peregrius je věčně žijící bytost, která putuje mezi různými světy a vypráví příběhy.“ Takto charakterizuje Pavel Černohous, hlavní grafik a scénárista, postavu, která stojí a bude stát v pozadí každé jejich hry, a nepřímo tak naznačuje cestu, po níž se jeho pětičlenný tým vydal – cestu vyprávění příběhů. Historie Rona Loo je nedílně spjata s historií samotného týmu, neboť je jejich vůbec prvním projektem a zároveň odrazovým můstkem do divoké džungle herního byznysu. Dějiny jeho tvorby však sahají hlouběji, než si kdokoliv z nás představoval. Ron LooPrvního Rona Loo jsem dělal ještě sám před mnoha lety na Spectru – nejdříve to bylo jen grafické a hudební demo, posléze klasická textovka“, svěřuje se Pavel Černohous a dodává: „Někdy v té době jsme já a tehdejší hudebník měli přichystanou naši první hru, kterou jsme chtěli vydat komerčně. Jenže tehdy Spectrum z nenadání skončilo, takže jsem se rozhodl přejít na PC s tím, že chci dělat Rona.“ A tak se vlastně na hře pomaloučku pracuje už od poloviny devadesátých let. Vzhledem k tomuto faktu vás možná zaráží, proč dodnes nespatřila světlo světa. Důvodem je skutečnost, že Ron Loo představuje pro Peregrius v podstatě učební projekt, který se zkomplikoval především po stránce programování. S tím se ruku v ruce nesla nutnost neustále překreslovat grafiku, aby nepůsobila příliš zastarale. Dnes už je ale podle slov tvůrců vše v naprostém pořádku, tým získal nového programátora a hra tak bezpečně směřuje ke svému zdárnému dokončení.

Příběh je to nejdůležitější,
obzvláště pak v adventurách a Ron Loo pochopitelně není výjimkou. Naopak – jeho celkový děj je natolik propracovaný a komplikovaný, že se mi ho ani po perné snaze Pavla Černohouse nepodařilo dokonale pochopit, což bylo na mém výrazu ve tváři Ron Loozřetelně znát. „Z toho si nic nedělejte, já už to s pochopením příběhu vzdal dávno“, vtipně reagoval na mé žalostné grimasy Tomáš Vaněk, manažer týmu, čímž mě vyprostil z nezáviděníhodné situace. Věc se má totiž tak, že děj je situován na fiktivní planetu Gaerdan, jejíž geografie, obyvatelstvo, kultury, jazyky a vůbec celá její historie pochází z Pavlovy hlavy a ono průběžné poznávání do detailu promyšleného fantasy světa je jedním z pilířů, na nichž hra staví. Samotný příběh má pak několik samostatných linek, které se různě prolínají, a hráč v podstatě tu hlavní linii odhalí až ve velmi pokročilé fázi příběhu, přestože po ní nevědomky kráčí již od samého počátku. Do té doby bude plnit jen postupné cíle, z nichž tím nejdůležitějším je zůstat naživu. „Prakticky každý půjde hlavnímu hrdinovi po krku, protože má něco, co všichni chtějí“, nastínil Pavel Černohous. Ale co TO je, mi už pochopitelně neprozradil.

Přesto vám, čtenářům, nechci zůstat nic dlužen a alespoň ve stručnosti vám představím hlavní postavy (jsou totiž dvě!) a svět, v němž se děj odehrává. A začnu právě oním světem, jehož historii vážně poznamenala Velká válka. Ta měla za následek téměř úplné "vyhynutí magie" a rozdělení planety na dvě znesvářené strany – několik malých zaostalých barbarských království a Alianci čtyř, v níž se sjednotily čtyři rozlehlé a vysoce vyspělé země. Z těch jsou pro nás důležité jen dvě: Arekan a Boren. Hlavní hrdina hry, pětadvacetiletý šlechtic Ron Loo, Ron Loopochází z Arekanu a po odporné zkušenosti z krvavé bitvy takzvané Letní války se rozhodl vzdát dalšího výcviku se zbraní a stal se diplomatem ve službách své země. Ostatně diplomatem byl taktéž jeho strýc, který zastával funkci velvyslance v sousedním Borenském království. Jednoho dne však Ronův strýc zemřel a náš hrdina byl povolán na jeho místo. Vlastní příběh hry pak začíná ve chvíli, kdy během cesty na své nové působiště zastihne Rona silná bouře a jeho létající loď se zřítí do okrajové a řídce osídlené části Borenského království.

A právě do prostředí rozsáhlého Borenu bude děj hry situován. Zde Ron potká řadu spřízněných i nespřízněných duší, z nichž asi nejdůležitější je dvacetiletá dívka Semila, dcera nepříliš urozeného šlechtice. Právě ona je tou druhou hlavní postavou, která se s Ronem seznámí již v ranné fázi hry a bude mu během jeho cesty nápomocná. Její význam je poměrně důležitý, několikrát ji dokonce dostaneme pod kontrolu namísto Rona, ale stane se tak jen výjimečně, pro oživění děje (obdobně jako ve hře Broken Sword II). Naopak za největšího Ronova nepřítele lze považovat mladého bojovníka Gwalůma, kterého se ale tvůrci zdráhají označit za vyloženě zápornou postavu. „Naše hra si nehraje na černou a bílou“, poznamenává k tomuto tématu Pavel Černohous. „Gwalům prostě jen hájí zájmy své vlastní strany, strany barbarských království.Ron LooJedna z barbarských legend totiž hovoří o muži, který jednou sjednotí všechny jejich malé země a svrhne nadvládu Aliance čtyř. Zdá se, že tímto mužem je právě Gwalům - pro barbary zachránce, pro Rona muž, jehož meči by se měl obloukem vyhýbat.

Jak již bylo zmíněno, velmi podstatnou složkou příběhu a atmosféry hry vůbec bude detailně navržený a propracovaný herní svět a jeho kultura. „Prostředí bylo původně zpracováváno ve stylu přelomu mezi gotikou a renesancí v Itálii, ale začínám do něj zakomponovávat i prvky průmyslové revoluce“, popisuje Pavel Černohous a pokračuje: „Je to vlastně moje vlastní vize našeho světa, který by neprošel dobou temna a ve kterém by církev neměla takový vliv, jako ve skutečnosti. Velký důraz klademe taktéž na kulturní aspekty dané doby, tedy na vyspělost jednotlivých národů a na jejich vlastním jazyku.“ Obzvláště použití různých jazyků je velice zajímavá raritka. Pavel vytvořil hned tři naprosto rozdílné řeči, z nichž jedna vychází z latiny, další z japonské gramatiky a nejzajímavější asi bude ruština v německé gramatice, ke všemu ještě čtená pozpátku :o). Ve hře se ale bude hovořit v drtivé většině klasicky "česky“ a když už dojde na využití cizí mluvy, bude opatřena českými titulky.

Stará dobrá klasika…
Zpracováním se Ron Loo řadí mezi adventurní klasiky. Scrollující 2D lokace, viditelná postavička hlavního hrdiny, point-and-click ovládání – na to vše jsou příznivci dobrodružných her moc dobře zvyklí. Kurzor všeuměl se stará o všechny možné operace, pohybem postavy počínaje a sbíráním předmětů konče. Inventář je přítomen v horní části obrazovky a Ron Loogarantuji vám, že s jeho zaplněním nebudete mít sebemenší problémy. Přesto asi nejpodstatnější částí hry jsou dialogy, které oplývají velkou rozvětveností a působí někdy snad až příliš rozvláčným dojmem. Během rozhovoru dostanete na výběr obrovské množství témat, z nichž ty "prokecané“ ze seznamu automaticky mizí a zabraňují tak vzniku nepřehledných situací. Samotné dialogy jsou zpracovány starým sierráckým způsobem – ve středu obrazovky se objeví rámeček s textem a po jeho stranách můžete sledovat obličeje komunikujících postav, které nejenže pohybují ústy, ale též příhodně mění výrazy ve tváři. Mimochodem, tváře většiny herních postav mají svoji reálnou předlohu; přiklad takové "proměny“ skutečného člověka na herní postavičku můžete vidět na jednom z okolních screenshotů.

Hratelnost a vyvážená obtížnost,
to jsou i v dnešní době jedny ze základních parametrů, které mají vliv na úspěšnost hry. Přestože jsem měl možnost vyzkoušet si hratelnou demoverzi Rona Loo, netroufám si po tak krátké době testování hratelnost hodnotit. K obtížnosti si ale několik poznámek neodpustím. I když se tvůrci sami obávali, že je jejich hra až příliš jednoduchá, ve skutečnosti tomu tak ani zdaleka není. Mnohé herní úkoly jsou totiž velice rafinované (ale stále logické!) a Ron Loopři hraní jsem přímo cítil, jak jsou Pavel s Tomášem zvědaví, jestli se mi na ty nejmazanější puzzly podaří přijít. Nepodařilo :o). Slíbil jsem ale, že zde žádné příklady řešení úkolů neprozradím, a svůj slib taky splním. Vězte však, že do problémů se dostanou především rutinně hrající hráči (jako třeba já), kteří používají zažité adventurní praktiky automaticky bez většího přemýšlení a experimentovat začnou až ve chvíli, kdy jsou v koncích.

Kromě tradičních adventurních akcí tvůrci plánují hru obohatit o četné "adrenalinové“ okamžiky, kdy bude Ron muset zápasit o svůj holý život. Čeká nás například únik rozsáhlým bludištěm (30 obrazovek) před bandou ozbrojených chlapíků, které budeme muset nějakým způsobem zlikvidovat. Nemusíte ale mít strach – nepůjde o žádné přímé akční souboje, naopak se vše bude odehrávat pouze na bázi použití předmětu. Občas dojde řada dokonce i na magii, ale taktéž kouzlení nevybočuje z řady klasického adventurního schématu.

Další z věcí, která mě velice příjemně překvapila, je rozsáhlost hry. Příběh je rozdělen na dvanáct zhruba stejně dlouhých kapitol a odehrání ani ne poloviny té první mi zabralo skoro dvě hodiny. Nadstandardní rozsáhlosti odpovídá též počet lokací (80), interaktivních postav (40+) a počet stran dialogů, který přesáhl stovkovou hranici. Posledním důkazem by mohla být Pavlem vedená statistika počtu "akcí“, tedy úkonů typu "promluv si, seber předmět, použij..." V ní je Ron Loo na srovnatelné úrovni s věhlasnou The Longest Journey!

Ron LooGrafika si píše svoji vlastní historii…
Za nejvytíženějšího člena týmu se dá jednoznačně považovat hlavní grafik Pavel Černohous, protože ten si s tvorbou lokací a animací herních postav užil svoje. To, jak grafika vypadá teď a jak ji můžete vidět na okolních obrázcích (stále se jedná jen o pracovní screenshoty), je výsledkem několikaletého vývoje a sám Pavel své nejnovější výtvory označuje jako už sedmou generaci grafiky Rona Loo. Úplně první obrázky lokací (pocházející někdy z roku 1997) byly ještě ručně kreslené na papíře a ze všeho nejvíce připomínaly hru Ve stínu havrana. Postupně se ale přecházelo od ruční malby k renderingu a veškerá současná grafika je vytvářena v programu Blender, který by se dal ve stručnosti označit jako „freeware 3D Studio“. Ostatně rozdíly mezi posledními dvěmi generacemi můžete vypozorovat ze dvou srovnávacích screenshotů, které by se tu někde kolem měly povalovat. Každopádně jak se sami můžete přesvědčit, ani kvalita poslední verze grafiky není tak vysoká jako u konkurenčního Posla Smrti (což Pavel Černohous sám uznává), přesto ale nevypadá vůbec špatně a rozhodně by neměla kvality hry nijak výrazně snižovat. Zapomenout nemohu samozřejmě na nejrůznější efekty, mezi něž patří déšť, jednorázová změna denní doby (den / noc) nebo stínování postav podle intenzity zdroje světla.

Ron LooZajímavou formou jsou vytvářeny animace všeho živého, co se ve hře vyskytne - tedy převážně lidí, ale taky zvířat. Tvůrci se patrně inspirovali českou adventurou DreamLand a využívají totožnou techniku blue screenu a digitální kamery. Nasnímané pohyby živých protagonistů se posléze převádějí do PC, nastříhají na jednotlivé fáze a graficky upravují ve Photoshopu. Jednotlivé role obsazují přímo členové týmu nebo celá řada externistů a přede všemi teď musím smeknout svůj pomyslný klobouk, protože na takto rizikové pracoviště by MĚ nepřitáhli ani párem volů. Měl jsem možnost shlédnout několik videozáznámů přímo z místa natáčení a můžu vám dosvědčit, že při všech těch kaskadérských kouscích doslova tekla krev. Obzvláště nebezpečně vypadal Ron v podání Pavla Černohouse, jehož manipulace s nožem nebo katanou šeredně odneslo hned několik nešťastníků (nechť je jim země lehká). Přesto jsem se u sledování všemožných scének docela dobře bavil, třeba takové schovávání obrovské dřevené klády pod kabát nebo házení cihly po nepříteli (živém!) jsou skutečně nezapomenutelné. Hledáčku kamery a sadistickým machinacím režiséra neunikla ani různá zvířata a čestnému prohlášení tvůrců, že žádnému z nich nebylo ublíženo, se mi nějak nechce věřit. Třeba takový havran, kterého jsem zahlédl v hratelném demu, na mě působil dojmem, že praktiky při natáčení psychicky neunesl :o).

Ron LooVýsledek této techniky animování je však v dnešní době velice rozporuplný, ať už vzhledem k nutnosti fázovat pohyby nebo k možná nadšeným, ale přeci jen amatérským hereckým výkonům. Na mě osobně sice finální animace v demoverzi nepůsobily špatně, ale pokud jste zhýčkaní moderní metodou motion-capture, nejspíš vás trochu kostrbatější pohyby herních postav neosloví.

Kromě grafiky se pilně pracuje též na zvucích a hudebním doprovodu, který ale ve hře patrně uslyšíme jen sporadicky. To Pavel Černohous vysvětluje následovně: „Zastávám názor, že základem mají být zvukové efekty a hudba má zaznít, jen když se něco stane – prostě jako v Broken Swordu nebo The Longest Journey.“ Pokud se ale má hra opírat především o zvuky, budou je muset tvůrci v některých ohledech vylepšit a rozšířit, což také mají v úmyslu. Naopak hudební ukázky jsou řešeny v orchestrálním stylu a už v tuto chvíli je mohu označit za skutečně výborné, především pak pilotní melodii. Ta je navíc špičkově nazpívaná studentkou operního zpěvu, což je na jejím hlase setsakramentsky znát. Vřele vám doporučuji si ji taktéž poslechnout, její zkrácená verze ve formátu .mp3 je ke stažení na oficiálních stránkách hry http://www.peregrius.cz. Poslední záležitost se týká dabingu, který je však v plné moci distributora. Autoři ale preferují před známými osobnostmi spíše profesionální dabéry, kteří se specializují na animované filmy.

Letos už se snad konečně dočkáme…
Rona Loo na český herní trh přinese Future Games, tedy tatáž společnost, která se postará o vydání ambiciózního Posla Smrti. K dohodě o distribuci přitom došlo poměrně náhodou. „Po vytvoření prvního traileru jsme kontaktovali všechny místní distributory a nabídli jim naši hru, ale dostali jsme jen samé zamítavé odpovědi“, komentuje událost Pavel Černohous. „Na jediného distributora jsme ale zapomněli – byli to právě Future Games, kteří kdovíjak vyštrachali náš trailer na internetu a ozvali se nám sami.“ „Navíc jsou FutureGames chápaví a tolerantní, takže na nás nijak netlačí a naopak nás hodně podporují“, přidává se s chválou na svého vydavatele Tomáš Vaněk a dodává, že bychom se jejich hry měli s konečnou platností dočkat o letošních vánocích. Snad to tedy tentokráte klapne a my si budeme moci vánoční svátky zpříjemnit další kvalitní českou adventurou.

VE ZKRATCE:

  • Klasická point-and-click adventura
  • Propracovaný fantasy příběh
  • Velká rozsáhlost
  • Dvě hlavní postavy (muž a žena)
  • 4 speciální jazyky, jaké jste doposud nikde neslyšeli

  • Autor:
    • Nejčtenější

    Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

    Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

    Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

    Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

    Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

    Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

    Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

    V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

    Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

    Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

    Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

    Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

    PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

    Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

    VIDEO: Remake očekávaného Paper Maria zaujal s citem předělaným intrem

    Remake dvacet let starého akčního RPG Paper Mario: The Thousand-Year Door z éry konzole GameCube...

    Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
    Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

    Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...

    Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

    Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

    Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

    Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

    Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

    Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

    Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

    S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

    Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

    Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...