Pro mnohé fandy bylo vydání EDQ encyklopedie vcelku velikým překvapením. Co tě vedlo k tomu vytvořit tak obsáhlou sbírku pojmů a kuriózních screenshotů?
No, popravdě řečeno, už jsem to plánoval dlouho, ale až příchod internetu mi to umožnil zrealizovat. Dříve jsem neměl připojení a mnohé pojmy by mě takto unikly. Taky vyšly nové hry, Doom3 a Quake4, které rozhodly.
Kolik má nyní EDQ ve své sbírce pojmů, o kterých si může hráč něco zjisti?
No, něco přes 1120. Přesně sám nevím, nějaké pojmy se odstranili a některé přibyly.
Je známo, že chystáš i aktualizace a jejich doplnění. Pověz nám o tom více. Budou i jiné novinky?
Jasně, chci doplnit EDQ vždy o 100 nových pojmů, které se časem objeví (hodně pomohou nové varianty hry quake4, jak tak sleduju a také nové módy). Další částí EDQ jsou již publikované seznamy secretů (tajných míst) pro všechny hry Quake. Úplnou novinkou budou podrobné návody na všechny 4 hry Quake. Zatím sepisuju podklady.
Jaké jsou ohlasy od čtenářů? Dokonce jsi se mi jednou zmínil, že se ti ozval člověk i z id Software.
No to je těžko říct, zatím bylo několik ohlasů kladných ale i záporných. Z Id se sám neozval nikdo, ale kamarád má na ICQ Brandona Jamese (designéra levelů v Quake2) a poslal mu link na EDQ. Brandon to viděl a řekl, že je to dobré, ale chtělo by to anglický překlad.
A našel jsi již někoho, kdo by byl schopen vše lokalizovat do angličtiny? Nebo zatím stále někoho hledáš?
Zatím nikoho nemám. Chtěl jsem se do toho pustit sám, ale už teď vidím, že na to nemám jak z důvodu času tak z důvodu kvality mé angličtiny. Já ale doufám, že to jednou anglicky bude.
Máš raději série Quake nebo Doma? Nehodláš EDQ zaměřit i na různá vydání Wolfensteinů či jiných her?
No moje nejoblíbenější hra je Quake2, i když jsem vyrostl (asi jako každý důmař) na Doomu. Quake 2 je ale pro mě jediná opravdová super hra. Má vynikající prostředí, monstra, vychytávky, secrety atd. Přitom to jede na stařičkém P100. Doom samozřejmě hraju taky, ale už to není, co bývalo. Jistě, o ostatních Id hrách jsem přemýšlel, možná by se hodilo sepsat i všechny 3D hry co vznikly, i když nebyly od Id softu. Uvidíme co mi čas dovolí.
Zmínil jsi se o vychytávkách v Quake 2. Jaké například?
Jde o to, že v Quake 2 (ale i jinde) si lze vyzkoušet, co hra umí. Zkuste si dát cheat notarget a využívejte nepřátel, aby bojovali sami se sebou. Prostě blasterem do jednoho střelte a ten půjde po vás, ale vy uhnete a jeho střeli dopadnou na jiného protivníka… pak půjdou po sobě. No, musíte si to vyzkoušet sami. Nebo s notarget najít místa, kde je nepřítel nad lávou či u vody a brokovnicí jej shodit dolů...v lávě padne hned, ale ve vodě se bude pomalu dusit. Quake 2 nabízí velmi mnoho zajímavostí a věcí, co možná ani netušíte. Jen je musíte objevit. Možná bych o tom mohl někdy něco napsat více.
A Wolfenstein se tě nijak nedotkl? :)
No hrál jsem ho, ale to už je dávno. Jak si člověk zvykne na pohyb myší a ještě k tomu na pohledy na horu a dolů, těžko se pak vrací ke hraní na klávesnici a bez free look pohledu.
A co jeho pokračování Return to Castle Wolfenstein?
Oh, na to bych málem zapomněl. To mě v jeden moment chytlo, obzvláště plamenomet a nebo pancéřovka - výborné zbraně. Je to taková hra, která se z ničeho nic objevila a rychle zanikla, nevím, ale Quake je prostě Quake.
Čím se jinak ty zabýváš ty ve volném čase? Co tě baví mimo počítače?
Je toho spousta, sbírám krabičky od cigaret, rád jezdím na kole, líbí se mně oblaka, hlavně tedy bouřky a obloha všeobecně. Fascinuje mě vývoj letní bouřky z malého obláčku po černý mrak, z něhož pak létají blesky. Kromě toho všeho rád čtu, teď zrovna Mládí v hajzlu, kdo nečetl, neví co je humor.
Zajímáš se nějak podrobněji meteorologií, potažmo tedy bouřkami?
no tak všeobecně, rád si přečtu nějakou vědeckou práci ohledně oblaků nebo bouřek. Na netu je toho mnoho, ale ne všemu lze věřit. Když víte, kam jít, najdete informace o všem možném. Pokud napozoruji něco opravdu výjimečného, posílám to na speciální stránku, zabývající se právě bouřkami.
Chtěl by jsi nakonec něco vzkázat čtenářům?
Ano. Hrajte hry i "mezi řádky", využívejte prostředí, s cheaty choďte na místa, kam se normálně nedostanete. Nestřílejte bezmyšlenkovitě protivníky za účelem co nejrychleji utéct do exitu. Zkoumejte level, dokud jej nebudete znát z paměti. Chtěl bych poděkovat všem, co mě pomohli s uveřejněním EDQ na net a také Martinu Jankovičovi z Brna, který mi naprogramoval exe verzi EDQ. Díky všem!