Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češka šije kostýmy z her a filmů teprve dva roky, ale už ohromila svět

aktualizováno 
Madla Moozová se může pyšnit vítězstvím, které řada lidí nezíská ani po mnoha letech usilovné práce. Disciplínou zvanou cosplay se přitom zabývá teprve dva roky a je již držitelkou první ceny z londýnské soutěže Eurocosplay 2016.

Madla Moozová v divadelním kostýmu, který do její tvorby nepatří. | foto: Madla Moozová

Ta přitom pro fanoušky realistického ztvárnění postav z her, filmů a seriálů patří mezi nejprestižnější akce.

Odvětví se přezdívá cosplay a zejména v posledních letech díky stoupající popularitě prosakuje i do středoproudé kultury. Madla si vydělává jako učitelka na základní škole, v rozhovoru nám však prozradila, že by se cosplayem jednou ráda živila. Mluvili jsme také o tom, jak probíhá rešerše a tvorba kostýmů a čím člověk může zaujmout na soutěžích.

Madla vystupuje pod přezdívkou Germia a je členkou poloprofesionálního ženského týmu eSuba Ladies, který soutěží ve střílečce Counter-Strike: Global Offensive.

Madla Moozová jako Pharah

Snímek z vítězného vystoupení na Eurocosplay 2016.

Jak jste se ke cosplayi dostala, co byl ten první popud pro vytvoření vlastního kostýmu?

Se spoluhráčkami jsme se pokusily ztvárnit postavy z her a propagovat tak náš tým eSuba. Kostým nás dokončilo jen málo, ale mě to chytlo a od té doby je dělám stále složitější a složitější.

A jak ten první pokus dopadl?
Kupodivu se můj cosplay lidem opravdu líbil a sklidil dobré ohlasy. To posloužilo jako motivace k založení vlastních profilů na sociálních sítích a to zase rozjelo kolovrátek, ve kterém jsem dnes.

Jak dlouho se tomuto koníčku věnujete?
Cosplayi se věnuji přes dva roky a všechny mé výtvory lidé zatím přijali nadmíru pozitivně. Toho si vážně cením.

Měla jste předtím nějaké modelářské zkušenosti, případně zkušenosti se šitím?
Vždy jsem tíhla k řemeslnému vyžití. Od lepení papírových modelů vojenské techniky až k výrobě šperků. Ale zkušenosti se šitím jsem měla nulové. V cosplayi jsem naprostý samouk a internetové zdroje mi v učení nových věcí nesmírně pomáhají.

Madla Moozová jako Demon Hunter
Cosplay inspirovaný hrou PayDay 2
Madla Moozová jako Paladin

Madla Moozová a její kostýmy.

Jak dlouho zabere příprava kostýmu a jak náročné to je finančně?

Liší se to člověk od člověka, ale mně příprava jednoho cosplaye zabere v průměru čtyři měsíce.

A jakým způsobem probíhá rešerše?
Máte-li rešerší na mysli přípravu podkladů pro výrobu kostýmu, skládá se pochopitelně ze shromažďování obrázků, či ještě lépe zkoumání 3D modelu dané postavy. Důležité je pak znát i fakta o postavě, například její rodinné vztahy, postoje, ale také její chování.

Výroba doplňků mnohdy může být poměrně technickou záležitostí. Mohla byste na konkrétním příkladu popsat, jak to vypadá?
Každý doplněk nebo jeho součást se vyrábí jinak a je k tomu potřeba jiných materiálů podle požadovaných vlastností dané součásti. Jelikož se při výrobě řídíme předlohou ze hry či filmu, je nutné spočítat velikost daných částí. A z obrázků nebo záběrů odhadujeme materiál, ze kterého by se daly vyrobit.

Pak přichází na řadu výroba, je třeba vymyslet upevnění a doplňky je podle předlohy nutné co nejrealističtěji nabarvit.

Z některých videí jsem nabyl dojmu, že vystoupení na cosplay akci má takřka divadelní kvality. Absolvovala jste nějaký herecký kurz, nebo jste se učila vše sama?
Je pravdou, že kvalitní cosplay scénka by kromě představení kostýmu měla obsahovat i prvky roleplaye. Tedy hereckého pojetí postavy. I to je něco, co cosplayeři trénují a v čem je nutné se zlepšovat. Já však herecký kurz neabsolvovala.

Své scénky se snažím doplnit o příběh s vhodně sestříhanou hudbou. Choreografie závisí na osobnosti dané postavy a vystoupení trénuji jen krátce před akcí. Přiznávám, že je pro mne prioritou spíše kvalitní provedení kostýmu, do kterého investuji maximum času.

Madla Moozová jako LeBlanc

Madla Moozová jako LeBlanc

Madla Moozová jako Pharah

Madla Moozová jako Pharah

Co jsou podle vás ty nejdůležitější vlastnosti a schopnosti úspěšného cosplayera?
Zatím se za úspěšného cosplayera nepovažuji. Cosplayem se neživím, je to pouze můj koníček. Pro úspěch jsou ale zásadní společenské dovednosti, silná vůle, šikovné ruce a chuť se učit něco nového. Někteří populární cosplayeři využívají také smysl pro humor nebo těží z pohledného těla.

Zmiňujete, že se cosplayem neživíte. Existují v odvětví vůbec lidé, pro které to zdroj příjmů je?
Určitě to možné je. Někteří lidé si zakládají Patreon účty, díky kterým jim je možné posílat měsíční příspěvky. Lidé výměnou za to získávají různé návody, fotografie, nebo další typy odměn. Alternativou je prodej vlastního zboží, tedy hlavně tištěných obrázků nebo knih. Ty mohou sloužit jako návody na zvládnutí určité techniky.

První dvě možnosti jsou dostupné pouze známým cosplayerům, co mají dostatečně širokou fanouškovskou základnu. Poslední možností je zakázková výroba. Ta je cestou pro ty, kteří pracují rychle, kvalitně a mají na výrobu dalších cosplayů mimo svou tvorbu ještě čas.

Madla Moozová jako Paladin

Madla Moozová jako Paladin

Je možné na cosplay soutěžích vyhrávat peníze? Dá se tím koníček alespoň částečně financovat?
Některé soutěže slibují i peněžité odměny, na takové se však většinou musí cestovat. Z případné výhry se tedy většinou zaplatí jen cesta, ubytování, strava a oprava i amortizace kostýmu. Řekla bych, že odměny nestačí ani na částečně pokrytí výroby.

Jste vítězkou londýnské akce Eurocosplay 2016. Čemu svůj úspěch přičítáte? Čím myslíte, že jste předčila ostatní soutěžící?
Myslím, že jsem do svého kostýmu vložila stejné úsilí jako další účastníci. Všichni z nich prožili práci přes noc a ze svého života téměř vytlačili volný čas, aby právě jejich kostým byl ten nejlepší. V současné době je ale zásadní do kostýmu kromě preciznosti a věrnosti vložit i něco navíc. Tedy něco, co nikdo další nemá. Nebo něco, co je nové a zaujme. Rok od roku je to těžší, ale věřím, že můj kostým tu podmínku splnil. Měl pohyblivá křídla, na dálku ovládané nárameníky, střílející raketu, raketomet i svítící doplňky.

Madla Moozová v dresu herního týmu eSuba

Madla Moozová v dresu herního týmu eSuba

Jste členkou poloprofesionálního herního týmu eSuba. Podporuje vás nějak i v rámci cosplaye? A jak taková podpora vypadá?
Zpočátku to byla podpora především díky rozhovorům a sdílení obsahu na sociálních sítích. Ta spolupráce se ale rozvíjí. Zafinancovali mi například akci Dreamhack Winter ve Švédsku, na které se zúčastním cosplay soutěže. Za veškerou podporu jsem nesmírně vděčna a vážím si jí.

Autor:




Nejčtenější

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Další z rubriky

Ovládání Oculus Touch v akci
Autor Oculus Riftu chce robotickou ruku pro porno ve virtuální realitě

Ve zvláštním diskusním pořadu se zakladatel firmy Oculus Rift, mladý kontroverzní miliardář Palmer Luckey, rozhovořil o tom, že budoucnost virtuální reality je...  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Sherlock Holmes: The Awakened
Kniha vázaná v lidské kůži či podivná hra TRIHAYWBFRFYH. Mýtus Cthulhu

Herní průmysl si od jiných médií půjčuje motivy a nápady odnepaměti. Nikoho nepřekvapí, že již na samém počátku sáhl i do pokladnice jednoho z nejkultovnějších...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.