Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s Filipem Oščádalem

  12:00aktualizováno  10. prosince 12:15
O hru Vietcong je stále větší zájem, rozhodli jsme se proto udělat krátký rozhovor se zvukařem a webmasterem firmy PTERODON - Filipem Oščádalem, na téma jak podporují podporují fan stránky.

Jsem velice rád že jsi přistoupil na tento rozhovor, takže tímto ti děkuji a můžeme přejít na otázky.

Ještě než přejdeme k těm zajímavějším otázkám týkajících se tématu, rád bych se tě zeptal spíše na otázky o tvém životě. Pokud někdo hrál jednu z vašich her, což je určitě spousta hráčů, jak zahraničních, tak českých, určitě tě většina může znát jako sound designera, ale mimo to taky webmastera vašich stránek, co tedy vlastně všechno jako zaměstnanec firmy Pterodon děláš, a jak si s touto prací spokojen?

Ve stručnosti: starám se o vývoj zvukového systému (hlavní programový kód píše Chalim Žbleka), nahrávání zvuků (foley recording), ozvučení hry, zpracování dabingu (mastering), vývoj informačních systémů v PHP a údržbu www serverů a herních serverů (ve spolupráci s dánským webmasterem Christianem Konieczkou a naším technickým správcem Josefem Pokorným).

Předchozí otázka se spíše týkala pracovní části tvého života, ale teď bych se chtěl spíše zeptat, pokud mohu, na tvůj volný čas, co děláš mimo práci apod.? Protože pokud je někdo všímavý, mohl si všimnout, že si dělal také chvíli pro firmu Illusion Softworks nebo třeba hudbu pro českou logickou hru Rybičky. Takže máš za určitě spoustu zkušeností ve soustě projektů, mohl bys nám k tomu něco říci?

Začal jsem si hrát s počítači ve 12 letech, takže si můžeš spočítat, že už je to řádku let. V současné době se spíše ve volném čase věnuji www aplikacím. Na hudební tvorbu nemám v současné době ani chuť ani čas. Většina starých věcí je pro fanoušky k dispozici v mém online archivu na www.oscadal.com.

Mimo to všechno, jsi také velice dobrým programátorem, mohl bys nám říci na jakých projektech si spolupracoval, a hlavně co sám si vytvořil a v čem všem se orientuješ?

Začínal jsem se strojákem a BASICem, později přisel motorolácký assembler na Amize, pak Pascal a x86 na PC a v současné době pracuji výhradně s JavaScriptem + Active X pod Win32 a PHP pro vývoj www aplikací. Ostatní jazyky již neovládám, jen jsem jimi tak chvíli brouzdal (C, Fortran, Perl, LaTex). Výčet projektů by byl příliš rozsáhlý a asi bych snad ani na všechno nevzpomněl. Je to přece jen skoro 19 let.

Galerie: PTERODON točí zvuky I. Galerie: PTERODON točí zvuky I. Galerie: PTERODON točí zvuky I.

Pokud zde mohu zveřejnit informaci, byl jsi jedním ze zakladatelů, neboli prvních zaměstnanců PTERODONu. Vaše první hra byla Flying Heroes, dále pak Vietcong a nyní datadisk Vietcong Fist Alpha. Chtěl bych se tedy zeptat na začátky. Jak to bylo v první den práce?

Pravdou je, že jsem byl jedním z prvních oslovených v prosinci 1997, ale s Jarkem Kolářem (producent PTERODONu) se známe zhruba od 1991, kdy nás seznámil Petr Vochozka. Přesně si určitě nevzpomenu, ale byl to určitě normální běžný tvůrčí chaos. A jinak se mýlíš, první hrou byly Hesperian Wars, na kterých jsem spolupracoval po dokončení hudby k Fish The Fillets pro Altar. K FH jsem se dostal až později, to už ve firmě pracovalo několik špičkových grafiků (David Brumla, Petr Klvač, Honza Hlavatý) a tvořil se design hry.

Teď bych spíše přešel k fanouškovským stránkám o vašich hrách, tedy k tématu tohoto rozhovoru. Vietcong se těší docela velkému zájmu, ať už kvůli ohlasu fanoušků a s nimi spojených fanstránek, zejména zahraničních nebo kvůli zařazení hry do seriálu Mistrovství České republiky v počítačových hrách a samozřejmě nemluvě o menších lan párty firmy Progamers. Co si o tom myslíš?

Asi že máš pravdu a samořejmě to celý náš team velmi těší. Přináší to s sebou i mnoho problémů, jakožto např. cheatování nebo poštovní spam. Ale jsme rádi, že veřejnost stále Viectong hraje, že se hráči účastní turnajů a soutěží.

Už jak jsem nakousl v předchozích otázkách, vznikla spousta fandovských stránek a klanů, které se dále rozvíjejí. Vy jste se rozhodli je zvláštním způsobem podpořit. Na vašich stránkách můžou čtenáři nalézt v sekci odkazy všechny zaregistrované klanové stránky (www.pterodon.com/wsa2) a fanouškovské weby (www.pterodon.com/wsa). Jak jinak stránky podporujete nebo lépe řečeno, co jim poskytujete? Určitě si spousta lidí mohla povšimnout, že jde z velké části o reklamu ale také o poskytnutí jakýchsi podkladů které si mohou v balíčcích stáhnout. Můžeš nám k tomu něco říci?

Na www stránce http://reg.pterodon.cz je možnost zaregistrovat novou www stránku. Po ověření obsahu někým z teamu je stránka přidána do našeho listingu a hráči mohou o daných stránkách hlasovat. Na www stránce http://bonus.ptero.biz je zase k dispozici část bonusových materiálů, které se nám bohužel nevešly na CD s VCFA. Navíc poskytujeme MODerům a všem ostatním hráčům HelpDesk na adrese http://help.pterodon.com. Snažíme se na položené otázky do několika pracovních dnů odpovědět. Dále bych chtěl upozornit na PTERODON www server č. 2 pro fanoušky http://www.ptero.biz, kde naleznou nové mapy ke stažení.

Galerie: PTERODON točí zvuky II. Galerie: PTERODON točí zvuky II. Galerie: PTERODON točí zvuky II.

Teď zase spíše taková osobní otázka, jak se asi cítíš, když vidíš, že o vaše výtvory je docela velký zájem? Nebo jak to cítí celý tým, určitě neuděláte hru - zapomenete na ni, pokračujete dál a už nechcete slyšet jak dopadla ve světě?

Už jsem na to odpovídal výše. Velmi nás přízeň hráčů těší a budeme rádi, když nám ji zachovají. Samozřejmě se to podepíše vždy i na lepší psychické náladě našich pracovníků.

Teď bych se ještě chtěl zeptat na otázku týkající se týmu Pterodonu. Můžeš nám nějak stručně popsat jak vypadá takový týden v práci? Určitě si většina lidí myslí, že je to sezení u PC a hraní si s modelem obličeje, a až z toho něco je tak se to umístí do hry. Jak bys to pospal ty?

Vzhledem k tomu, že můj záběr je celkem široký, tak bych to popsal jako sezení u PC a koukáním do 2 monitorů tak dlouho, až z toho za pár měsíců je dobrá hra. Jde o teamovou činnost, jednotlivec není až tak důležitý.

Ještě bych se vrátil ke zvuku a hudbě. Je jasné, že ptát se Tě na modelování postav a podobné věci, je zbytečné, tak se Tě zeptám, jak vypadá takové zpracování zvuků, nebo-li jak se takové zvuky tvoří? Já sám jsem měl tu čest být spolupracovníkem natáčení zvuků pro vaši hru, ale čtenáři by to rádi slyšeli od hlavního zvukaře. Klidně nám řekni i nějaké zajímavé zážitky, určitě nějaké jsou, ne?

Tak hlavní (tzn. jediný) zvukař to vidí asi takto. Mám nějaký nápad nebo bloumám po okolí, natočím zvuky mikrofonem na MiniDisc, pak se přetáhnou do počítače, zpracují v Adobe Audition, přidělí se jim čísla v databázi a parametry, zkompresují a vloží do hry. Podobné je to i u dabingu, kde ovšem už dostávám sestavy zvuků ze studia a pouze upravuji např. vysílačkové efekty nebo celkovou dynamickou kompresi. Je to celkem balík dat, u Vietcongu to bylo přes 7.000 dabingových souborů a 2.000 dalších zvuků.

Galerie: PTERODON a střelnice Galerie: PTERODON a střelnice Galerie: PTERODON a střelnice

Chystáte nějaký nový projekt pro hráče, více zaměřený na multiplayer vašich her nebo něco na tento způsob? Ad třeba váš multiplayerový server?

Na tuto otázku nemohu v tuto chvíli odpovědět. Fanoušci by měli sledovat naše www stránky, kde se tyto informace dozvědí, jakmile to bude možné.

Nedávno se na vašem webu objevila zpráva, že probíhá tvorba nového projektu, pod jménem „next vietcong“. Můžeš tedy hráčům prozradit něco nového na co se mohou těšit?

No comment.

Nakonec co by jsi vzkázal hráčům a čtenářům?

To co máme v titulcích. Hrajte dál. Life is a game. PTERODON game.

Ještě jednou díky za rozhovor. Přejeme vám hodně úspěchů, nápadů na nové hry a hlavně velký zájem o vaše projekty.

Není zač, děkuji i já za celý PTERODON team.

Autor:


Témata: dabing

Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Online střílečka The Culling 2 nemohla dopadnout hůře, nikdo ji nehraje

The Culling 2

Týden po vydání battle royale hry The Culling 2 můžeme její hráče spočítat na prstech jedné ruky. Pro autory to bude...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...



Najdete na iDNES.cz