Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rune

  11:13aktualizováno  30. ledna 11:23
Rune
Rune

Vikingové zůstávají i po staletích národem opředeným fantastickými dohady a mýty. Odkud se vzali tito podmračení válečníci s dlouhým vousem, kteří vzbuzovali respekt i děs po celé Evropě od Cařihradu až po Gibraltar? Jak se naučili svému příslovečnému mořeplaveckému umění? A kde přišli primitivní severské kmeny na kloub záhadám lodní konstrukce, aby mohli konstruovat své drakkary a snekkary, lodi se skvělými nautickými vlastnostmi, které perfektně obstály na rozbouřeném moři i v mělkých evropských řekách? Mluví se v pravém slova smyslu o svébytné Vikingské civilizaci, která fascinovala a fascinuje historiky, etnografy, spisovatele a samozřejmě i tvůrce počítačových her.

Asi nejslavnější titul s "vikingským" námětem je logická hra The Lost Vikings. Ta byla natolik úspěšná, že se dokonce dočkala druhého dílu. Připravovaná hra Rune, které bychom se mohli dočkat o letošních Vánocích, spadá do žánru trojrozměrných akčních adventur: Nenechte se mýlit. "Akční adventura" je krycí pojem pro brutální 3D řežbu, který vynalezli američtí výrobci počítačových her po masakrech na amerických středních školách, aby mohli dál produkovat oblíbené trojrozměrné krváky. A že Rune krvák bude, o tom není pochyb. Koneckonců, vždyť se jedná o Vikingy.

Hráč se převtělí do veskrze sympatického hrdiny. Je jím udatný bojovník Ragnar, který věrně slouží svému klanu tím, že podřezává krky bojovníkům z konkurenčních klanů. V této činnosti si vede nesmírně úspěšně a nordické krasavice typu Claudie Schiffer se po tomto osvědčeném utínači hlav mohou utlouct. Na důkaz důvěry, které Ragnar požívá, se stává účastníkem důležité diplomatické mise za náčelníkem Conrackem, o kterém panuje podezření, že organizuje zákeřné přepady okolních vesnic. Rune Ragnar nasedne na loď, jenže, jak už to v počítačových hrách bývá, na místo určení nikdy nedopluje, neboť zuřivá bouře rozmetá Ragnarovu kocábku na kusy. Ragnar se probudí ztracen v jakési podzemní kobce, aniž by měl potuchy, co se s ním vlastně stalo. Od této chvíle bude jeho osud záviset na hbitých prstech hráče.

Nejdříve je třeba probít se temného podzemí přes sály plné ukrutných goblinů a agresivních trpajzlíků. Potom se hráč dostane konečně na denní světlo a bude se kochat nádhernými scenériemi, kterými může lidské oko pohladit jen drsně krásná Skandinávie. Ve finále je třeba proniknout do pevnosti Temných Vikingů a fyzicky zlikvidovat původce všeho zla. Příběh je ještě v plenkách, nicméně měl by být plný hrdinství, odvahy a severské mytologie, která tolik okouzlila J. R. R. Tolkiena.

Autoři dávají na grafiku obrovský důraz a pilně si upravují licencovaný engine z Unreala k obrazu svému. Velká část hry by se měla odehrávat ve volné přírodě, tak jsem zvědavý, jak to upravený Unreal engine zvládne a hlavně kolik budu muset zase investovat do upgradu svého dýchavičného Pentia II/ 300 MHz. Ale do Vánoc je času dost.

Tvůrci hry usilovně tvrdí, že se bude jednat o "akční adventuru". Podívejme se tedy blíže na ony adventurní prvky. Co se týče příběhu, ten bude lineární s tím, že se hráč bude moci vydat splnit i různé vedlejší úkoly, díky kterým může získat nějakou výbornou zbraň nebo se dostat do zajímavých bojových situací. "Adventurní" nádech hry budou dotvářet i různé "puzzly". Příklad: Aby se hráč probil trpasličími sály, musí zastavit jakýsi komplikovaný důlní stroj. Naštěstí objeví, že složitá mašina je poháněna velmi jednoduchým způsobem - několik goblinů usilovně běhá v obrovském kole, které pohání celé soustrojí. Stačí tedy nebohé gobliny-stachanovce odpravit a puzzle je vyřešen. Řeknu vám, tohle je hlavolam podle mého gusta!

Rune

Nebo jiný příklad: Octnete se v síni plné naštvaných trpajzlíků. Samozřejmě je možné odkráglovat jednoho podruhém. Celá věc se ale báječně zjednoduší, pokud vás napadne přeseknout lano držící u stropu lustr. Polovina permoníků pojde, ještě než vytáhnou meče z pochvy. A konečně poslední exemplum, které svědčí o "adventurním" duchu hry: Vchod do důležité budovy hlídá několik temných Vikingů známých svým bojovým uměním. Nebezpečné bitce se lze vyhnout, pokud hráč opodál objeví klec s jistým milým zvířátkem, které je zatím pracovně nazýváno "sněžná příšera". Stačí otevřít, schovat se opodál a pak sledovat obzvlášť krvavou epizodu ze seriálu Cirkus Humberto. Po několika okamžicích je vstup do budovy volný. Přiznám se, že adventury nemám ve velké oblibě, ale po příchodu Rune možná změním názor.

Zdaleka ne všechny situace však půjdou vyřešit hlavou. Stejně často bude nutno používat zbraň. Ve hře bude hráč moci disponovat v jednom okamžiku pouze třemi zbraněmi. Zpravidla to bude sekera na zádech, meč u opasku a bojové kladivo v ruce (je možná libovolná kombinace). Nemožnost mít u sebe obrovský arzenál bude asi nejednomu fanoušku Quaka či Unreala připadat omezující, mně se to naopak zdá logické i správné. Pokud by byly postavy v běžných 3d střílečkách aspoň trochu reálné, musely by kvůli své supertěžké výzbroji do boje táhnout valník. Rune je výrazně zaměřena na boj zblízka. Rune Hráč bude muset perfektně ovládat svůj meč či kladivo podobně jako ve hře Die By The Sword. Občas se hráči sice dostane do rukou luk s několika šípy nebo hůl s mocným kouzlem, jedná se však o vzácné zbraně pro případ nouze. Ve hře prý bude možno použít jako zbraň takřka jakýkoliv předmět. Může dokonce dojít k situaci, kdy hráč usekne protivníkovi ruku, načež ho jeho vlastní paží umlátí. Prostě "adventura", jak má být.

Dalším zaklínadlem současných tvůrců trojrozměrných akčních her je umělá inteligence. Zde se programátoři holedbají, že právě jejich příšery se budou chovat nejlidštěji, tedy tak záludně, jak jen homo sapiens může být. Goblin se dá na předstíraný ústup do místnosti plné kámošů, nepřátelé budou Ragnara pronásledovat po celém levelu, dokud ho mají na dohled a budou se křikem svolávat. Na hráčově nátuře pak bude záviset, zda se bitkám bude vyhýbat a místo toho obdivovat severskou přírodu (autoři slibují nádherný svět plný fauny i flóry), nebo půjde od masakru k masakru.

Rune mi na první dojem přijde jako lákavá hra. Trošku mě však děsí ona "adventurní" část hry, neboť coby hráč se vyznačuji totální neschopností nejen dohrát, ale vůbec hrát i sebelehčí adventuru bez návodu. Něco mi ale říká, že u Rune nebude návodu třeba.

Autor:




Nejčtenější

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Legacy of Kain
Bude nová hra ze série Legacy of Kain? Vývojáři něco naznačují

Majitelé práv na dlouho opuštěnou značku Legacy of Kain začali na sociální síti sdílet obrázky upíra Raziela. Mohlo by to znamenat nový díl?  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Huang Wenbin při návštěvě fotbalového klubu Runcorn Linnets.
Fanoušek cestoval přes půl světa, aby poznal oblíbený tým z fotbalové hry

Čínský fanoušek cestoval více než 10 tisíc kilometrů ze své domoviny, aby mohl navštívit klub hrající až devátou nejvyšší fotbalovou ligu v Británii.  celý článek

Další z rubriky

Destiny 2
Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní misi, nebo bojování v arénách. Hra...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.