Rok 2000 byl jedním z vůbec nejdůležitějších v historii herního průmyslu (viz náš článek) a tehdy populární značky jako Baldur’s Gate, Deus Ex nebo Diablo jsou dodnes relevantní. V záplavě hitů se tak trochu nespravedlivě zapomíná na onlinovku RuneScape od britského studia Jagex.
Původně šlo o zajímavý prototyp naprogramovaný v jazyku Java a bylo jej možné hrát pouze přes internetový prohlížeč, s růstem jeho popularity však rostla i technická kvalita. Velikým mezníkem byl rok 2016, kdy hra přešla na nový grafický engine, v roce 2020 se objevila i na Steamu, což ještě nakoplo její popularitu. K dnešnímu dni autoři evidují 200 milionů založených uživatelských účtů.
Prakticky vzato však jde o úplně jinou hru, než jakou byla ve svých počátcích. Někteří ji proto říkají RuneScape 3, pro drtivou většinu fanoušků je RuneScape jen jeden. Ostatně hru pod tímto názvem uznává i Guinessova kniha rekordů, která ji uvádí jakožto největší a nejčastěji aktualizovanou free 2 play MMORPG hru.
RuneScape byla ve své době velice populární i v Česku, dokonce se pořádaly srazy fanoušků. Při letmém pohledu zvenčí jsem už žádnou aktivně fungující tuzemskou komunitu nenašel. Což samozřejmě neznamená, že žádné neexistují, spíše se přesunuly do hlubin sociálních sítí.
Každopádně RuneScape stále žije a i když se jeho popularita nemůže rovnat s daleko slavnějším World of Warcraft, stále má co nabídnout. Autoři plánují slavit celý rok formou speciálních herních událostí i výročních kosmetických předmětů.