S.W.I.N.E. – čuníci do boje!

  • 31
O to, že tvůrci her dokáží být občas pěkná prasata, jsme se již několikrát přesvědčili. O tom, že mnozí hráči jsou ve skutečnosti pěkná prasata, také není pochyb. Prasata se bezesporu najdou i mezi redaktory herních magazínů. Ale že by prasata hrála hlavní roli v hardcorové realtimové strategii? Tak to tu ještě nebylo...
S.W.I.N.E.

Svět je na pokraji globálního konfliktu. Třetího srpna blíže neurčeného roku překročila silná prasečí armáda pod vedením známého generála Fatclawa hranice státu králíků a během dvou týdnů dosáhla razantním postupem hranic hlavního města. Králičí armáda se však po počátečních drtivých porážkách zkonsolidovala a připravuje poslední obrannou pozici. Souběžně s tím podnikají malé partyzánské skupinky hlodavců diverzní akce proti týlovým uskupením čuníků. Z počátku jasně rozhodnutý boj se může během několika hodin změnit v dlouhou vyčerpávající válku.

Pilotní příběh chystané realtimové strategie S.W.I.N.E. tak trochu připomíná netradiční pojetí první světové války. Máme tu agresivní výbojné vepře, jejichž anglické hlášky jsou silně poznamenané německým přízvukem, a také žoviální, leč nepříliš silné králíky, kteří mají s anglickou mluvnicí stejné problémy, jako hlasatelé na pařížských letištích. Pod pláštěm humorné a silně komiksově laděné vizáže se však skrývá poměrně náročná hra, která zapotí mozky i ostřílených S.W.I.N.E. strategických veteránů. Splnit dvojí dvanáctku misí, která na hráče čeká v kampaních na straně králíků i vepřů, tak dá docela práci...

Již kreslená intra jednotlivých misí přesvědčí i poslední pochybovače o tom, že obě válčící strany berou konflikt smrtelně vážně – takové video z přepadení prasečího konvoje jednotkami králičí lehké pěchoty si ve své brutalitě nezadá s podobnou misí v Operation Flashpoint. Dost však obdivování animací – samotný boj se odehrává v plně trojrozměrném prostředí (jako u všech podobných her se dá s pohledem libovolně otáčet i zoomovat) a na obou stranách se objeví patnáct typů bojových jednotek. Příjemným překvapením je skvěle zvládnutá fyzika pohybu – takový rozjetý tank se při náhlém zastavení dokáže pěkně zhoupnout, což citelně rozhodí mířidla. Také nasazení samohybného dělostřelectva odpovídá do značné míry realitě – pro přesnou střelbu je nutné zastavit a vysunout stabilizační podpěry (což samozřejmě ztěžuje možnost ústupu v případě napadení). V hojné míře bude nutné používat i speciální vlastnosti S.W.I.N.E. jednotlivých strojů – v některých (zejména králičích) misích budou hráči s lehkými jednotkami čelit přesile mnohem robustnějších strojů, které bez speciálních akcí prostě neporazí.

Všechny jednotky přecházejí z jedné mise do druhé a postupně se jim zvyšuje zkušenost, což se navenek projeví (kromě změny kamufláže) vylepšenou inteligencí a přesnější střelbou. Je však jasné, že se musí ztráty nějak nahrazovat – v tomto případě nákupem nových strojů. Po výběru posil se na obrazovce objeví zelená signalizační dýmovnice, na jejíž místo zanedlouho přiveze nákladní helikoptéra kýžené „zboží“. Relativně propracovaný je rovněž systém opravy a doplňování paliva či munice – ve hře existují univerzální tahače, za které se připojují jednotlivé nákladní přívěsy (opravárenský, cisternový či muniční). Teprve s takto vylepšeným kamionem je možné přispěchat na pomoc vyčerpaným bojovým jednotkám. Příjemnou změnou oproti podobným hrám je fakt, že existují dva stupně „zničení“ vozidel. Jakmile dojde k vyčerpání jejich hit pointů, nepokračují v bojové činnosti, zůstávají bezmocně doutnat na bitevním poli, ale stále ještě se dají opravit. S.W.I.N.E. Teprve opakovaný útok nadělá z hořícího vraku doslova a do písmene mastný flek (doprovázený zakvičením či zaprskáním umírající posádky). A s takovým dobře propečeným mastným flekem nehne ani stovka opravárenských vozů...

Technické provedení hry staví především na detailní 3D grafice (v plných detailech na 1,4 GHz Athlonu a GeForce 3 byl obraz naprosto plynulý). Členitý terén je potažený solidními texturami a nad tím vším se prohánějí mraky, dešťové kapky a další vrtochy nevyzpytatelného počasí. Na poměry 3D realtimových strategií je všude opravdu velké množství zničitelných objektů – ať již se jedná o stromy, vojenské stavby, nebo domky civilních obyvatel. U obytných budov překvapí i další příjemná maličkost – jakmile se poblíž objeví první vojenská jednotka, začnou jejich obyvatelé překotně zavírat okenice a zabedňovat vchod (jako by si mysleli, že pár prkýnek bude pro tříštivé projektily nějakou překážkou – obrovská exploze, která srovná barák se zemí, je přesvědčí o opaku). Tvůrci hry nás rovněž upozornili, že silnou devizou S.W.I.N.E. budou také hlasy jednotlivých postaviček – již zmiňované německé a francouzské přízvuky jsou pouze slabým odvarem toho, co bude čekat v ostré verzi, na jejíž tvorbě se podíleli (alespoň na západ on našich hranic) známí komici a moderátoři.

Je škoda, že S.W.I.N.E. svým pojetím nejspíš nebude útočit na první místa herních hitparád. V mém pomyslném žebříčku nejlepších her vystavovaných na ECTS však po právu získala cenu za nejoriginálnější příběh – přeci jenom chrochtající německá prasátka bojující v tancích proti obrněným francouzských králíkům nevídá člověk na počítačových monitorech každý den. Vepřový debut studia Channel 42 na světové herní scéně vyjde snad již koncem letošního roku. Více screenshotů ze hry naleznete zde.