Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S.W.I.N.E. - válka mezi prasaty a králíky

  12:00aktualizováno  7. února 2002 1:53
V počítačových hrách se už objevilo leccos, ale tanky s mrkví na pancíři a prasata střílející z artilerie jsme tady ještě neměli. S.W.I.N.E. ovšem není hra pro děti, ale pořádně tuhá RTS s neuvěřitelně detailní a naprosto vynikající grafikou. Navíc překypuje humorem. Máte chuť si zaválčit se zvířaty, která občas vídáváte na talíři?
70

S.W.I.N.E.

Platforma: PC
Výrobce: StormRegion

Herní karta

S.W.I.N.E. Když se řekne prase, spíše ale vepřové, každému se vybaví flák masa. Někomu taky roztomilé zvířátko, které několik let žere a žere, aby potom skoncovalo svůj život a nasytilo naše žaludky. Ovšem toto povědomí o tlusťoučkém tvorečku se snaží změnit zatím neznámá společnost Stormregion z Maďarska, která prasata vtělila do role zlého národu, jenž chce dobít zemi králíků. S.W.I.N.E. ale není hra pro děti, nýbrž originální a vtipná RTS.

Recenze hry obvykle začíná příběhem a hlavní zápletkou. Nicméně v případě hry S.W.I.N.E. není čím začít. Příběh se jaksi vytratil do neznáma. Na začátku si můžete přečíst krátký text, z něhož pochopíte, že prasata útočí na zemi králíků, ale příběh se dále vůbec nevyvíjí a během hry o něm nepadne ani zmínka. Prostě, pokud si zvolíte kampaň za prasata, budete dobývat králičí zemi, jestli si vyberete kampaň za králíky, budete prasata vyhánět a bránit svou mrkvovou vlast.

S.W.I.N.E. se od ostatních klasických RTS postavených na systému základna – suroviny – desítky jednotek – mrtvý nepřítel – trochu odlišuje. Tedy trochu víc. Marně budete hledat základnu a nějaké suroviny k těžení. Peníze získáváte za úspěšné splnění mise S.W.I.N.E. a slouží k nákupu jednotek před začátkem mise další. V akci si tedy musíte vystačit s tím, co jste si nakoupili. I když jistá možnost, jak doplnit jednotky během mise, tady je. Každopádně jedna věc je mnohem důležitější. Válečné mašiny nabírají během bojů zkušenosti a stávají se veterány, což je naprosto vynikající nápad, a navíc jednotky přecházejí z mise do mise. Takže ztráta ostříleného mega super tanku na nejvyšší úrovni se citelně projeví na síle vaší armádičky.

Tu můžete poskládat přibližně z deseti typů válečné techniky – nejrůznějších tanků, raketometů, dělostřelectva a všemožných průzkumných mašinek. Skoro každá jednotka má nějakou speciální vlastnost, která je něčím vyvážena. Třebas lehký tank se umí zakopat do země a tím si vylepší obranou schopnost, ale samozřejmě se nemůže pohybovat. A například raketomet dokáže kromě normální střelby vypálit několik raket najednou, leč takováto střelba není moc přesná, a proto se hodí jen k likvidaci větších grup jednotek. Výzbroj prasat a králíků se liší jen vzhledem, nikoliv vlastnostmi a využitím. Tak či onak je z čeho vybírat, ale i přesto mohli autoři do hry začlenit pěchotu (taková bitka dobře vykrmeného prasete s kulometem v kopytech a králičích výsadkářů by vypadala určitě zajímavě). Finance jsou dost omezené, a proto musíte uvážlivě nakupovat nové stroje. Kromě navyšování zkušeností S.W.I.N.E. jdou jednotky vylepšovat rovněž dalo by se říct hardwarově – například přidáním pancíře nebo palivových nádrží. Totiž kromě opravárenského přívěsu, který se připojuje k náklaďáku, si chtě nechtě budete muset brát s sebou přívěs s palivem a municí, protože jednotkám dochází zásoby.

Co je týká jednotek, je vše nádherně přehledné a nekomplikované. Při nákupu máte ve sloupečku vypsány všechny důležité parametry (dostřel, dohled, spotřeba paliva, rychlost atp.) a jejich číselné hodnoty, a tudíž ihned vidíte, o kolik je vylepšená jednotka lepší než ta obyčejná a zda se vyplatí koupit ten či onen tančík. V samotné misi, máte-li označenou třebas artilerii, krásně a přehledně vidíte její minimální a maximální dostřel znázorněný tečkami kolem ní. Co se týká systému hry, nemá S.W.I.N.E. chybu, zvláště získávání zkušeností je obzvláště vypečené.

Se samotnými misemi je to poněkud horší a jejich náplň lze označit za běžný průměr. Vzhledem k charakteru hry – RTS bez základen – máte za úkol obvykle něco zničit či se někam probojovat a potom ono místo chvíli udržet ve svých spárech. V obou kampaních nehledejte žádnou originální náplň a zajímavé úkoly, protože byste hledali marně. Navíc jsou S.W.I.N.E. mise přímočaré a nemůže vás nic překvapit. Na druhou stranu se prostředí a přírodní kulisa v průběhu kampaně mění. Někdy se dostanete na poušť, jindy do džungle, občas uvidíte sněhové závěje. To vše v totálně skvělé a detailní grafice.

Až spatříte grafiku hry S.W.I.N.E. v akci, nebudete věřit vlastním očím. Nejenže je sama o sobě skvělá, ale překypuje desítkami detailů, na které je radost se dívat. Jednotky zanechávají stopy, na poušti se jim práší od kol a pokud povýší na lepší úroveň, projeví se to na jejich vizáži – objeví se na nich stopy opotřebování a na pancíři jejich hodnost. Výborně je zpracován i fyzikální model, díky němuž můžete pozorovat třeba zpětný ráz a zákon akce a reakce v praxi. Samotné prostředí obsahuje taktéž plno detailů a kopce, městečka, stromky a další prvky krajiny vypadají neuvěřitelně krásně. Obzvláště vás uchvátí zimní mise v noci, kdy padající sníh společně se světlomety jednotek a dokonale zpracovanými výbuchy tvoří úchvatnou podívanou. Navíc je kamera opravdu dobrá a nemusíte se bát, že byste neměli přehled o dění na bojišti. Pohled sice lze různě natáčet a přibližovat, leč kamera jde lehce dostat do pozice, kterou všichni známe z RTS z dob minulých – náhled shora ze zhruba sedmdesáti stupňů, což je asi nejpřehlednější pohled, který může RTS nabídnout.

S.W.I.N.E. Nejen grafika, ale též zvuky patří k absolutní špičce. Hudba hraje jen v úvodním menu, v akci už po ní není ani stopy. Z počátku se vám to bude zdát divné, nicméně později zjistíte, že autoři udělali správně, protože jedině tak vyniknou zvuky okolního prostředí (například zpěv ptáků a bimbání kostelního zvonu), výbuchy i střelba a hlavně naprosto dokonalé hlášky jednotek. Každá má zhruba tucet a více nejrůznějších připomínek a keců, a to se silným francouzským přízvukem na straně králíků a s německým na straně prasat (sami si odvoďte, co že vlastně S.W.I.N.E. paraduje). Hlášky jsou dost originální a hlavně vtipné. Ona je úsměvná celá hra, nicméně nevěřili byste, jak vás rozesměje taková obyčejná věc jako výkřik a zachroptění prasete v okamžiku jeho smrti. Dokonce si králíci a prasata během boje nadávají a vyhrožují, a to společně s dokonalou grafikou vytváří perfektní atmosféru. Daň za ni jsou trochu tvrdší požadavky na počítač. Na minimální konfiguraci hru maximálně spustíte a moc si nezahrajete, protože kvůli trhavosti bude S.W.I.N.E. připomínat spíše tahovou strategii, proto berte doporučené požadavky opravdu vážně.

Na hře S.W.I.N.E. vás krom grafiky překvapí taky několik zajímavých a originálních nápadů, které sice nejsou pokaždé jenom ku prospěchu hratelnosti, ale i tak aspoň přináší čerstvou a S.W.I.N.E. průzračnou vodu do zatuchlého rybníčku jménem RTS. Konečně někoho napadlo, že pokud bojuje na svém území, zná vlastní terén. Přesněji řečeno – třeba králíci brání vlastní zem, v níž žijí, a tak je vždy mapa odkrytá a jen ji zahaluje stará známá mlha, neboli fog of war. Další, tentokrát už úplnou novinkou, je ničení jednotek. Když vaše tančíky zničí třeba nepřátelský raketomet, zůstane mu pancíř na nule a nemůže se ani hýbat, ani střílet. Ovšem může být opraven a znovu se zapojit do boje. Jestli chcete definitivně vyřadit polomrtvou nepřátelskou jednotku (totéž dělá i nepřítel), musíte na ni ještě jednou poslat své svěřence, aby jednotku úplně zničili – vybouchne a je po ní. Tento systém hraní zrovna moc nezpříjemňuje, protože jednotky s pancířem na nule blokují cestu ostatním a klikat ještě jednou na polomrtvý raketomet, aby jej vaši tankisté rozstříleli do posledního kousíčku, docela otravuje.

Kdyby recenze teď skončila, zasloužila by si hra S.W.I.N.E. určitě pětaosmdesát, možná i více procent, jenomže má několik dost závažných chyb, které závěrečné hodnocení srazily dolů. Na hře je vidět, že někdo spěchal s jejím vydáním (pravděpodobně už neměli autoři co jíst). Leč když vám počítač vytuhne, nebo se hra sekne třikrát za hodinu, je něco S.W.I.N.E. v nepořádku. Patch verze 1.4, jenž byl v době psaní recenze k dispozici, valnou většinu problémů vyřešil, ale přesto hra občas dělá psí kusy, které vedou ke zmáčknutí tlačítka reset.

O nic lépe na tom není ani umělá inteligence, která je velmi, velmi slabá. Předně vaše jednotky nemají ve své zvířecí hlavě mozek a donutit je, aby přejely most, znamená pětiminutové trýznění a zkoušku pevnosti vašich nervů. Pokud třebas pošlete jednotku na místo, poblíž kterého stojí nějaká překážka, začne neuvěřitelně zmatkovat a zmítat se v jakési křeči. Občas tančíky na místo určení vůbec nedojedou, někdy si cestu rádi prodlouží přes území, kde na vás čeká nepřítel. Ten taky příliš inteligence nepobral, ba i žádnou nemá. Nepřítel je po mapě v misích, v nichž máte za úkol něco dobít, rozeset v několika skupinkách, které jenom pasivně čekají, až za nimi přijedete. Pokud vás spatří, rozjedou se za vámi a začnou pálit po nejbližší jednotce, a jestli se jim ztratíte z dohledu, jednoduše se zastaví na místě, nebo odjedou zpátky. Naneštěstí autoři, vědomi si své chyby, dali soupeři k dispozici jednak jednotky zkušenější a lepší, než máte v dané chvíli k dispozici vy, jednak i obrovskou armádu, která tu vaši může roznést jedna dvě – zhruba v polovině hry narazíte na mise, v nichž máte asi deset jednotek a nepřítel armádu sedmkrát větší. Ačkoliv se dá nepřítel S.W.I.N.E. s vypětím sil nakonec přelstít a poslat do zvířecího pekla, leckdy mise smrdí přehnanou obtížností. K tomu připočtěte absenci formací, což je věc na dnešní dobu nevídaná a neslýchaná, a vyjde vám, že se S.W.I.N.E. ovládá neuvěřitelně špatně a že kvůli tuposti jednotek a chybějícím formacím vás hra někdy ubije k smrti.

Posledním neduhem je krátkost celé hry – po dohrání obou nepříliš dlouhých kampaní nemáte kromě multiplayeru žádnou možnost, jak si hraní prodloužit. Editor misí a nějaké sólo bitvy chybí, což odpovídá tomu, že autoři uspěchali vydání hry a měli na ní ještě několik měsíců pracovat. A tak je S.W.I.N.E. hra plná protikladů – na jedné straně stojí vynikající nápad, originalita, vtipnost a dokonalé technické zpracování, na straně druhé opravdu špatná umělá inteligence i ovládání, nepříliš zábavná náplň misí, absence příběhu v kampaních a krátkost celé hry. Přesto se dá S.W.I.N.E. hrát a jestli překousnete těch několik chyb a chybiček, tak vás S.W.I.N.E. chytí. Vždyť ty prasátka mají opravdu něco do sebe.

S.W.I.N.E.
Výrobce: Stormregion
Vydavatel: Fishtank Interactive
Distribuce v ČR: Dynamic Systems, plná lokalizace
Hratelná demoverze: BonusWeb.cz
Oficiální homepage: swine-online.com
Minimální konfigurace: procesor 466 MHz, 96 MB RAM, 32 MB 3D karta, 1 GB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 800 MHz, 192 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Originální a vtipná RTS s dokonalou grafikou. K lepšímu hodnocení by ale potřebovala alespoň nějaký příběh, lepší ovládání, kvalitní umělou inteligenci a vyšší trvanlivost.
Hodnocení 70%

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

90 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 679 čtenářů



Nejčtenější

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Další z rubriky

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Škoda Superb 1,8 TSI Style...
Škoda Superb 1,8 TSI Style...

r.v. 2016, naj. 47 365 km, benzín
639 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.