Staří pařani si jistě se slzou v oku zavzpomínají na jednoduchou hru pro Sinclair ZX Spectrum, kde jste ovládali starého cestovatele v typickém tropickém kloboučku na jeho strastiplné cestě zarostlým bludištěm. V putování vám pomáhaly i kreatury s „dobrým přesvědčením“ a naopak ty zlé škodily, kde se dalo. Sabreman byl vydán již v roce 1985 a prakticky do dnešních dob je stále oblíben. To značí i jeho konverze na PC, která je zadarmo ke stažení na internetu. Nová reinkarnace zcestovalého staříka však kromě shodného názvu a používání nestvůr nemá se svým starým předchůdcem pranic dalšího společného. Jistě, hlavní hrdina je stále ten vitální stařík, dnes s několika vráskami navíc, nicméně hraje úlohu v moderní, vizuálně přitažlivé adventuře, která je šiknuta klasickou 2D plošinovkou.
Sabremana totiž vyruší v jeho zaslouženém odpočinku starosta blízké vesničky, kterou terorizuje pobratřený šílený vědec a divoký vlk. Tito jim ukradli všechny cennosti, poklady, ale hlavně kouzelný amulet, který jediný dokáže ochránit vesnici před zlými uzurpátory. Po chvilce přemlouvání Sabreman kývne na pomoc starostovi a vyráží na nové dobrodružství, v jehož průběhu musí najít a složit potřebný amulet, naneštěstí rozlámaný do osmi kousků. V Sabremanovi se velmi zdařile prolínají a doplňují dva herní žánry. Adventurní část je zobrazena v izometrické perspektivě a Sabreman v ní putuje rozlehlým světem, rozpráví s jeho obyvateli, prozkoumává domy a stavení a přijímá vedlejší úkoly od nešťastných obyvatel.
Plošinovková část je viděna z klasického bočního pohledu a cestovatel v ní skrze rozmanité nástrahy skáče a hopsá pro uloupené poklady a předměty, které hlídá zlý vlk. Kromě mnoha propastí, skoků, plošin a říms se po úrovni vyskytují v hojném počty i zlá stvoření, která musí Sabreman buď eliminovat, nebo obejít. Je jich několik desítek, tudíž alespoň namátkou jmenuji vosí roj, ostnaté koule, flusače bodavého hmyzu, nebo ledové obry metající sněhové koule. Jelikož vlk s uloupeným kouskem pokladu spí až na konci u svého doupěte, musí tedy Sabreman skrze stále přibývající nepřátelstvo dojít až k jeho sluji. Naštěstí má cestovatel v rukávu také slušnou zásobu kreaturek, byť jen hodných a ochotně pomáhajících.
Tudíž se v pohodě dostane na vysoko položená místa skokem na pérovací břich spícího médi, překážky na cestě odpálí samovýbušným drakem, kráčející potvory spolkne nenasytná placatá ryba, nebo lepkavý sliz. Tato přátelská stvoření si můžete buď koupit u vetešníka ve vesnicích i u cest ale nová se schovávají výhradně zabalená v pytlíčkách v plošinkové části hry. Sympatické na Sabrewulfovi je správná konfrontace mezi nepřátelskými a přátelskými potvůrkami, na které stojí a padá uzmutí pokladu spícímu vlkovi na konci každé skákací úrovně. Vlastně ne tak docela, protože vlk se za vámi okamžitě pustí, tudíž Sabremana ještě čeká zběsilý úprk s pokladem na ramenou.
Po několika navrácených pokladech přichází na řadu uzmutí kousku talismanu. Jeho části se skrývají v laboratořích zlého doktora, které tvoří zase krapet jiné skákání, než v předešlých případech, navíc okořeněné časovým limitem. Jak vidíte, je toho ve hře nacpáno hodně, však je SabreWulf velmi dlouhý a rozlehlý. I když část kapacity cartridge zabírá ukládání pozic, hru za několik večerů jen tak nedohrajete, i když se již za polovinou hry začíná projevovat mírný stereotyp skákacích úrovní. Ke skvělému konceptu střídání izometrických a dvojrozměrných částí padne jako ulitá i precizní a detailní grafika, která patří k vrcholným dílům na GBA. Veselé animace postaviček i rozmanité světy pod zemí, v bažinách, v dolech, ve městech, lesích a mnoha dalších prostorách doplňují neméně působivé interiéry a animace deště, či sněhu.
Pozornost k detailům zachází dokonce až tak daleko, že Sabreman zanechává ve sněhu postupně zapadající stopy! Hudba je také příjemně uchu lahodící a s každou novou úrovní se mění její styl. Blekotání postaviček a skřeky potvor jsou někdy hodně legrační a díky ukládání v jakémkoli místě je postup takto nádherně zpracovanou hrou balzámem na duši. I když jsou pozdější skákací úrovně čím dál tím obtížnější, cestovatel ale i po pádu do propasti vlastně nezemře, jen pokračuje dalším pokusem. A to jsem vám ještě neřekl o sbírání medailí za dokončené úrovně, o mnoha rozhovorech s ostatními obyvateli, ani o atlasu všech nestvůr ve vesnické knihovně. Na to již ale přijdete sami, když si tento špičkový kousek zahrajete, poněvadž jinak byste přišli o parádní zážitek jedné z nejlepších her, které může GBA vůbec nabídnout.
SabreWulf | ||||
| ||||
| ||||
| ||||
|