Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šachy 2002 – nenadchnou, ale uspokojí

  12:00aktualizováno  10:28
Pravděpodobně první solidnější šachový program v českém jazyce přichází mezi nás. Pochází od našich polských sousedů a do češtiny je přeložen až na výjimky celkem solidně. Má ale své mouchy, které by slabší povahy mohly přimět k tomu, aby se raději naučily trochu anglicky... Koneckonců, posuďte sami.

Šachy 2002Šachy? Co k nim říci...
Představovat vám tuto hru, jejíž geniální koncept přetrval celá tisíciletí, bude asi u drtivé většiny z vás nošením dříví do lesa. Leč časy se od mého mládí přece jen poněkud změnily, takže si netroufám odhadovat, kolik ze čtenářů BonusWebu má širší šachové povědomí. V dnešní době, charakterizované nejroztodivnějšími zábavami, které jsou vymýšleny a provozovány především jako co nejúčinnější vyplavovače adrenalinu, již mohou šachy někomu připadat jako něco příliš poklidného až akademického. K faktorům, které přispěly k jistému útlumu obliby šachů mezi mládeží, náleží v neposlední řadě počítačové hry. Ale dosti už šachového pesimismu - i v dnešní pohnuté době se této královské hře věnuje obrovské množství lidí po celém světě a její popularita je stále taková, že se vývojářským firmám vyplatí vytvářet její počítačové podoby. Jaké jsou vlastně její principy a jaké byly její osudy v průběhu věků?

Trocha historie pro zájemce
O původu šachů se bohužel můžeme pouze dohadovat – předchůdci této hry jsou natolik staří, že vystopovat je až ke kořenům se jeví prakticky nemožné. Šachy vznikly velmi pravděpodobně v Indii a jejich nejstarší známou formou je tzv. čaturanga, kterou hrály čtyři osoby (dvě proti dvěma) a figurami byli král, slon, střelec, kůň a pěšci. Této formy hry se v 6. století chopili Peršané a její modifikací vytvořili šatrandž, který už byl určen jen pro dva hráče. Armády, které hrály v čaturanze spolu, se sloučily do jedné, přičemž z jednoho ze dvou králů učinili perští mudrci dámu a ze slonů se staly věže. Figuře krále říkali Peršané samozřejmě šáh, což předznamenalo dnešní název šachové hry. Šachy 2002Do Evropy přinesli šatrandž posléze Arabové a obliba této hry se po dalších 500 let udržovala na vysoké úrovni. Koncem 15. a začátkem 16. století se udály další změny v pravidlech, které už vedly k jejich dnešní podobě: mj. pěšák může od této doby zahajovat vyjetím o dvě pole a byla zavedena rošáda.

Šachy a počítače
Elektronické počítače jsou záležitostí poměrně mladou, ale již od počátků jejich existence s nimi byly myšlenky šachové hry úzce spojeny. Alan Turing, legenda kybernetiky, ačkoli sám šachista nevalné úrovně, se již kolem roku 1945 pokoušel vytvořit algoritmy řešící šachové problémy a v roce 1950 napsal první šachový program. Problém vytvoření co nejlepšího "počítačového hráče" postupně zaujal mnohé, zejména teoretičtěji založené programátory, a v průběhu času se šachové programy začaly objevovat jako houby po dešti. Trvalo však ještě několik desetiletí, než byl počítačový program schopen porazit úřadujícího mistra světa; poprvé se to stalo v roce 1992, kdy program Fritz 2 dokázal porazil Kasparova. Pak už se staly výhry počítačů nad nejlepšími šachisty světa běžnou záležitostí.

Šachy 2002 – nebo snad 2001?
Ostravská firma TOP Distributor, s.r.o., která se zabývá především prodejem levných počítačových her, sáhla přes hranice do sousedního Polska ke společnosti Techland a vytáhla od ní program, který Techland prodává pod názvem Szachy 2001. Musím říci, že snaha o zvýšení atraktivity produktu tím, že mu bez jakýchkoli funkčních a designových změn Šachy 2002přiřkneme oproti originálu jen tak číslovku o jedničku vyšší, ve mně zanechává dost rozpačitý dojem. Překlad produktu do češtiny jistě není důvodem zvyšovat číslo verze, že?

První pohled
Hra se distribuuje na jednom CD, které se nachází v příjemně graficky provedené krabici. Nebudete se muset potýkat s polštinou, protože, jak už jsem naznačil výše, je hra kompletně lokalizována do češtiny. To je ovšem bohužel také jediná skutečná deviza tohoto programu. Musím ostře polemizovat s větou uvedenou na krabici, která hlásá, že "Grafickým i technickým provedením jsou Šachy 2002 jedním z nejlepších existujících programů tohoto druhu". Ale na jednotlivé atributy se podíváme dále.

Instalace Šachů 2002 je poměrně bezbolestná, protože je totálně jednoduchá. Žádná 3D akcelerace se nekoná, takže odpadají problémy s verzemi DirectX a ovladači grafické karty. Už zde se však objevuje první amatérismus - změníte-li cílový adresář, kam se má program nainstalovat, zobrazuje okno instalačního programu stále, že se bude instalovat do implicitního C:\Program Files\Šachy 2002. V rozporu s tím se ale Šachy 2002 skutečně nainstalují do změněného adresáře.

Tištěná dokumentace se skládá z přehnutého papírku formátu A5, na němž je zachyceno několik vybraných témat nápovědy programu, která vysvětlují použitou šachovou notaci (= způsob zápisu tahů) a pravidla šachů. Udivila mě zde věta řkoucí, že "kompletní český manuál najdete přímo ve hře". Ač jsem ho ve hře nějakou dobu hledal, Šachy 2002našel jsem pouze klasickou nápovědu, která bohužel nedisponovala rejstříkem – ten by zde byl (zejména pro šachového a / nebo počítačového začátečníka) velmi užitečný. Ještě fatálnější je nefunkčnost tlačítek "Obsah" a "Zpět", takže se můžete hypertextovým stromem nápovědy pohybovat jen jedním směrem – dopředu. Ačkoli obsahově je nápověda Šachů 2002 zpracována poměrně přehledně a obsahuje všechny potřebné informace o pravidlech a o programu, výše zmíněné nedostatky jsou velmi iritující a výrazně degradují komfort prohlížení.

Jdeme hrát
Jak je v moderních šachových programech zvykem, skládá se jejich prostředí z šachovnice a několika oken, jejichž zobrazení lze zapnout nebo vypnout a na ploše programu si je libovolně uspořádat. Jedno z oken ukazuje hráče a jejich časy, které spotřebovali na přemýšlení, v dalším se hromadí sebrané figury a další okno obsahuje číslovaný seznam odehraných tahů. Jste-li začátečníky, můžete si nechat zobrazit okénko, které po kliknutí na ikonu otazníku ukáže tah, jenž vám počítač momentálně doporučuje. Další okno ukazuje počet tahových variant, které program propočítal, a čas, který na to spotřeboval. Ve zbývajících dvou oknech se zobrazují tahy, které program považuje za oboustranně nejlepší pokračování dané partie, průběh uvažování programu a číselné ohodnocení aktuální pozice. To, která strana má podle počítače výhodu, je indikováno číslem a písmenem – například "100 C" znamená, že černý má momentálně výhodu o přibližné hodnotě jednoho pěšce. Upozorňuji na chybu v nápovědě, kde se dočtete, že se v tomto okně objevují písmena W a B ve významu "bílý" a "černý"; pravdou je, že se tu v uvedeném významu objevují písmena B a C (tedy počeštěná).

Šachy 2002

Důležitou vlastností šachového programu je možnost nastavit úroveň kvality hry počítačového protivníka. Šachy 2002 to řeší tak, že hráč může určit buď počet potenciálních tahů (v intervalu od 1 do 10), které bude program analyzovat, anebo maximální čas, který bude program mít na promyšlení jednoho tahu. Lze také zapnout nebo vypnout používání knihovny známých zahájení. Začínající šachista ocení možnost zapnout zobrazování všech polí, na které může vybraná figura táhnout. Příjemnou součástí programu je také soubor několika desítek partií významných šachistů, které lze tah po tahu procházet a učit se strategiím od zkušenějších. Uložit a později nahrát a procházet si samozřejmě můžete i své vlastní partie.

Šachy 2002 lze hrát i po lokální síti používající protokol TCP/IP nebo Internetu. Neexistují ovšem žádné herní servery, na které by bylo možné se připojit a vybírat si soupeře z přítomných hráčů – soupeři musejí znát IP adresy počítačů svých protivníků a propojit se způsobem 1:1. Při síťové hře lze se soupeřem komunikovat prostřednictvím chatového okna.

Ergonomie? Trpí.
Dostáváme se k záležitosti, která je u šachových programů velmi podstatná, a to je grafika a zvuk. Při tom množství času, který strávíte hleděním na šachovnici a posloucháním zvuků představujících táhnutí figurami, je kvalita jejich ztvárnění jedním z klíčových faktorů Šachy 2002vaší spokojenosti. Autoři Šachů 2002 si toho zřejmě byli do určité míry vědomi – drtivou většinu z více než 100 MB instalace zaberou nekomprimované bitmapové soubory, v nichž jsou uloženy obrázky sad figur, pozadí a šachovnic. Jenže... Po mnohých experimentech jsem vyloučil trojrozměrné zobrazení šachovnice a figur, které program umožňuje – nepodařilo se mi najít něco, na co bych se chtěl alespoň po dobu jedné partie dívat. S dvojrozměrnou šachovnicí to už bylo podstatně lepší, dokonce i z nabízených sad 2D figur se jich dalo pár obstojných vybrat. O tom, že by snad byl pohyb nějak animován, si můžete nechat jen zdát. Figura při tahu zmizí a objeví se na novém místě, což je pro nás zhýčkané lepšími šachovými programy docela rušivý jev.

Zvuky jsou jedním slovem strašné, a autoři bezpochyby dobře vědí, proč jsou implicitně vypnuty. Synteticky znějící chrčení a pípání je horší, než jsem kdysi slýchával u šachových programů na osmibitových počítačích.

Pro koho?
Trpíte-li nepřekonatelným odporem k angličtině, nic lepšího než Šachy 2002 podle mého nejlepšího vědomí a svědomí v češtině neseženete, a jejich cena je relativně nízká. Pokud ovšem nepatříte do skupiny "Czech only", vřele vám doporučuji se poohlédnout po vzhledově a sluchově výrazně příjemnějších výrobcích, jako je například ChessRally 2 (lze koupit přes Internet za zhruba stejnou cenu jako Šachy 2002) nebo Chessmaster 8000.

Šachy 2002
Výrobce: Techland
Vydavatel: Techland
Distribuce v ČR: TOP Distributor, kompletně v češtině
Oficiální homepage: http://www.topcd.cz/sachy
Minimální konfigurace: procesor 75 MHz, 16 MB RAM, 500 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 100 MHz, 32 MB RAM, 500 MB HDD
3D karty: ne
Multiplayer: ano
Verdikt: Průměrný šachový program, který splňuje základní požadavky po stránce funkční, nikoli už však po stránce ergonomické. V jeho prospěch hraje čeština a cena.
Hodnocení 60%

Autor:


Témata: knihovny, TCP/IP


Nejčtenější

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Další z rubriky

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.