Šachy jsou jednou z nejstarších deskových her, jaké lidstvo zná, své fanoušky si však dokážou najít i v dnešní době, které vládnou daleko dramatičtější počítačové hry. Když na jaře letošního roku uzamkla nucená karanténa spoustu lidí v domovech, prudce vzrostl zájem o internetové sledování šachu. Samozřejmě, oproti hitům jako Fortnite nebo Call of Duty jde o zanedbatelná čísla, to jsou však hry, které byly pro streamování přímo navrženy.
Jedním z lidí, kteří mají na nečekaném nárůstu popularity lví podíl, je Hikaru Nakamora, mimo jiné člen první dvacítky nejlepších hráčů světa a držitel rekordu nejmladšího šachového velmistra v historii. Ten pro internetový portál Chess.com pomáhal organizovat miniturnaje Pochgamps, ve kterých se v šachu utkají oblíbené internetové osobnosti, převážně streameři z platformy Twitch.
Nyní svět oblétla zpráva, že se dostal pod křídla e-sportové organizace TSM, která se jinak orientuje na klasické tituly jako třeba League of Legends, Apex Legends nebo Valorant. Jeho úkolem je kromě honby za co nejlepšími výsledky i zpopularizovat tuto hru pro mladší generaci.
Což zní jako obtížný úkol. Tradiční hra má v očích veřejnosti poněkud elitářskou image. Většina lidí si pod výrazem šachová partie představí mnohahodinový sedánek dvou důstojných a slušně oblečených intelektuálů, kteří se maximálně občas podrbají na nose. Na druhou stranu i sami hráči videoher mají svou zkušenost s negativním nálepkováním, a tak k této „novince“ přistupují bez předsudků.
Principy šachu jsou univerzální a v jisté formě jsou využívány i v dnešních videohrách. Bleskové šachy do hry přidávají časový limit a tím i poněkud dramatičtější spád. Kvůli svému nekonvenčnímu vyjadřování nebyl Nakamura nikdy mezi soupeři příliš oblíbený, ke komentování jinak vizuálně statické hry se však hodí výborně.
„Myslím, že šachy jsou určitě e-sport, a v budoucnosti budou ti nejlepší šachisté soupeřit online. Možná to ještě není tradiční e-sport, ale v horizontu šesti až dvanácti měsíců bude,“ nastínil Nakamura budoucnost šachu v rozhovoru pro magazín Kotaku.
„Jelikož jde jasně identifikovat vítěze a poraženého, lidi je budou sledovat, i když třeba přesně nerozumí tomu, co se na desce děje,“ odpověděl na otázku, zda hra není na dnešní mladou generaci příliš složitá.
Ostatně takové zápasy v Dota 2 nebo Overwatch jsou pro nováčky nejprve také docela zmatek. A jak se jim daří.