• Návyková hratelnost
  • Hudba a dabing
  • Promyšlené RPG prvky
  • Nemožnost srovnávat vlastnosti předmětů
  • Malá motivace k plnění vedlejších questů
  • Příběh je odsunut na druhou kolej

Sacred 2 sice není žádným přelomem, ale jde o velmi propracované a výborně hratelné akční RPG, které pěstuje většinu silných stránek žánru, na druhou stranu se ale nevyvarovalo ani tradičních přešlapů.

Sacred 2Hry z žánru akčních RPG mají docela těžkou situaci. Obvykle se totiž jejich hodnocení zvrhává v něco ve stylu „Je to skoro jako Diablo, je to trošku jako Diablo, vůbec to není jako Diablo“. Dobrá, je pravda, že Diablo tak trošku otřáslo žánrem a dosáhlo takového úspěchu, že si o tom spousta jiných her může nechat zdát. Ale neznamená to, že by každé akční RPG mělo být klonem tohoto titulu, trošku snahy o inovaci vždy oceníme (samozřejmě, pokud dopadne dobře). No, a když už jsme si situaci vyjasnili, tak můžeme prohlásit, že hra Sacred 2 je Diablu docela podobná.

Ale také se ubírá svým vlastním směrem a přichází s novými nápady. Jak to tak bývá, některé jsou povedené, jiné už tolik ne, ale snaha navázat na legendu, ovšem ne ji jen věrně kopírovat, je tu cítit.

Sacred 2Autoři se snažili zvýraznit rozdíly mezi jednotlivými hrdiny tak, abyste měli chuť projít si celou hru znovu.

Sacred 2 není dějovým pokračováním prvního dílu, ale odehrává se zhruba dva tisíce let před ním. Dostáváme se do světa Ancaria, kterému vládne magie v kombinaci s technologií (ale převládá fantasy). Zdrojem všech kouzel i života je energie zvaná T-Energy. Ta byla od nepaměti strážena Serafíny, kteří časem předali část zodpovědnosti Vznešeným Elfům.

Díky tomu se z nich stala nejmocnější rasa v celé Ancarii, ale postupem času se Elfové rozdělili na dvě frakce, z nichž každá toužila po nadvládě nad T-Energy. Ta se díky těmto sporům vymkla kontrole a stala se z ní děsivá síla, která měnila mírumilovné bytosti v krvelačná monstra, ničila prosperující města a ohrožovala všechny obyvatele. A kdo to má vyřešit? Jistě, že vy.

Sacred 2Intro vás zasvětí do děje, ale pak zájem o příběh pomalu opadá. Je vám prezentován hlavně tak, že procházíte dějovými questy, kde vám dané osoby sdělí střípky příběhu v podobě několikařádkových, ne moc záživných dialogů. Odvážnější z vás budou pár desítek minut poctivě číst/naslouchat tomu, co vám různé osoby sdělují, ale skoro bychom se vsadili, že to každý dříve nebo později vzdá.

Na počátku si zvolíte (u čtyř ze šesti postav, dvě to mají předem dané), jestli budete chtít hrát Světlou nebo Stínovou kampaň, tedy za dobro či za zlo. Asi vám netřeba vysvětlovat, že příběh se bude lišit. Za Světlou stranu budete pomáhat a chránit, za Stínovou ubližovat a ničit.

Sacred 2Tříd, ze kterých můžete volit je šest a jsou mezi nimi vcelku výrazné rozdíly v klasickém stylu – jeden je dobrý na magii, ale není příliš fyzicky odolný, další je ničivý jako kombajn, ale chtít po něm vyvolat ohnivou kouli je nadlidský úkol. Každý hrdina má vybavení, které může užívat jen on, ale na druhou stranu, tvůrci byli vcelku benevolentní, takže kouzelnici můžete dát do rukou meč a podobně.

Z jedničky se do pokračování dostala pouze Serafínka, u které můžete hrát jen Světlou kampaň. Je to vcelku dobrá bojovnice a slušně si rozumí i s magií. Pravděpodobně půjde o nejvhodnější volbu pro ty, kteří si rádi zaskotačí se sečnou zbraní, ale občas chtějí povolat na pomoc i nějaké to kouzlo.

Specialistkou na magii je Vznešená Elfka, která se vyžívá ve vrhání blesků, vyvolávání ledových bouří a podobně. Ale docela slušně se ohání i se zbraněmi pro boj na blízko, i když její útoky nejsou tak zničující jako u tříd, které jsou pro boj se zbraněmi Sacred 2primárně určeny.

Tím je například Stínový válečník, který je mistrem boje s různými druhy zbraní. Ale trošku si pohrává i s nekromancií. Dryáda je nejlepším lučištníkem z celé šestice a je také specialistkou na přírodní magii a temné voodoo. Inkvizitor pak může projít jedině Stínovou kampaní a je nejtemnější bytostí, kterou si můžete vybrat. Je specialistou na černou magii. A nakonec je tu Chrámový strážce, kyborg, který je dobrý na boj zblízka, ale také střílí velmi nebezpečné projektily.

Co se týče peněz, obecně s nimi není velký problém, protože předměty sbíráte takřka neustále.

Autoři se snažili zvýraznit rozdíly mezi jednotlivými hrdiny tak, abyste měli chuť projít si celou hru znovu a nutno poznamenat, že se postavy liší poměrně výrazně. Současně se ale musí nechat, že jsou vcelku vybalancované, i když samozřejmě ne Sacred 2úplně dokonale, čehož je v podstatě nemožné docílit.

Ale když si zvolíte postavu a kampaň, tak ještě nekončíte, musíte si ještě vybrat bohyni nebo boha, kterému se budete klanět, a ten vám za odměnu poskytne speciální vlastnost, která je relativně mocná, a tudíž užitečná.

Herní náplň je standardní – ono se pravděpodobně v tomto ohledu asi nic moc nového vymyslet nedá – a lze to popsat jednoduše: dostanete úkol (v drtivé většině případů se dá popsat jedním ze tří slov najdi/zabij/ochraň) a probijete si cestu skrze desítky a desítky protivníků, kteří stojí mezi vaší startovní pozicí a místem, kam máte dorazit.

Útoky si rozložíte mezi základní barevná tlačítka, tedy jinak řečeno, máte na ně k dispozici čtyři pozice. I když to není tak úplně pravda. Při stisknutí LT nebo RT se zobrazí čtyři jiné volné sloty, kam můžete vložit další akce (nejlépe ty, které Sacred 2neužíváte tak často). Na směrovém kříži je pak předdefinována božská síla a lektvar, který doplňuje zdraví.

Kromě standardního útoku si do volných slotů jistě nacpete i Combat Arts, což jsou speciální údery a kouzla. Ty získáváte tak, že nacházíte runy a použijete je. Pokud použijete runu několikrát, pak se zvyšuje úroveň daného Combat Artu. Jejich level se tedy nezvyšuje používáním, ale nacházením run. Dle našeho názoru to není úplně nejmoudřejší řešení, ale tvůrci si to trošku vyžehlili tím, že čtyři runy, které nemůže váš hrdina použít, můžete u Runemastera směnit za jednu runu, dle vašeho výběru.

Pak jsou tu ovšem ještě skilly, do těch se klasicky investují body, které získáváte během přechodu z levelu na vyšší level. Jde o pasivní talenty, které například urychlují obnovu energie potřebné pro Combat Arts, popřípadě vylepšují jejich účinek.

Sacred 2A aby to bylo ještě složitější, tak podle toho, jaké skilly volíte, získáváte modifikační body, které se investují do Combat Arts. Každé z Combat Arts má šest dalších přídavných atributů (větší účinek, postihne rozsáhlejší území atd.), ale do každého Combat Artu je možné vložit jen tři body.

Pokud použijete v boji Combat Art, tak se vám nevyčerpává mana, ale danou techniku pak nemůžete chvíli aktivovat. Za jak dlouho bude opět k dispozici, záleží na tom, do kterých skillů a atributů investujete (mnoho z nich urychluje jejich regeneraci).

A projedete se na …
Základním zvířetem, kterému můžete hupsnout na záda a cestovat rychleji je kůň. Toho seženete ve spoustě měst. Každý hrdina má ovšem i unikátní dopravní „prostředek“, který může využít jen a pouze on. Jejich výhodou je, že zatímco na koni nelze použít standardní Combat Arts, na unikátním zvířectvu ano.

Stínový válečník má k dispozici pekelného psa, dryáda obřího ještěra, Vznešená Elfka větrného ještěra, Inkvizitor osedlává pavouka, Chrámový strážce nemá jediný tvora – prohání se v gigantickém kole a nakonec Serafínka hrozí nepřátelům ze zad šavlozubého tygra.

A nebo ještě můžete k přesunům využít teleportační brány. Ty se nacházejí v některých městech a musí být aktivovány, ale na rozdíl od obelisků zůstávají aktivní všechny a ne jen ta poslední.

Sacred 2Pokud není vaše po RPG orgiích toužící srdce ukojeno, tak další spoustu času strávíte u kováře a obchodníka. Obchodník klasicky vykupuje nalezené předměty (které mimochodem vypadávají skoro ze všech mrtvých) a nabízí další a kovář vám vylepší vlastnosti vašich zbraní, brnění a dalších artefaktů. Samozřejmě pouze v případě, že máte něco, čím se dá daná věc upgradovat a dost peněz.

Co se ale vysloveně nepovedlo, je, že nemáte šanci jak srovnat atributy předmětu, který máte u sebe a toho, který chcete koupit. Musíte si je prostě zapamatovat, jiná možnost není. A to je hodně velké minus.

Co se týče peněz, obecně s nimi není velký problém, protože předměty sbíráte takřka neustále (stačí přes ně přejít nebo stisknout LB a už je máte v inventáři) a z jejich prodeje získáte dostatek zdrojů, abyste u obchodníka „nesušili hubu“.

Sacred 2Prodejce najdete téměř v každém městě (a že je jich tu je dost), kovář a Runemaster ale všude nejsou, stejně tak ani obchodník s koňmi. Ve většině měst je ovšem magický obelisk. Pokud ho aktivujete, tak se hra automaticky uloží a kromě toho, se odkudkoliv můžete teleportovat k poslednímu aktivovanému monumentu. V případě, že neudýcháte nápor protivníků a zemřete, opět se objevíte u obelisku.

Alfou a omegou hraní jsou pochopitelně úkoly. Jak to tak bývá, jsou příběhové (tedy povinné) a vedlejší (tedy nepovinné). Jelikož herní svět je velmi rozsáhlý a v podstatě můžete vyrazit kamkoliv bez omezení, je tu pomoc, abyste zbytečně nebloudili – na minimapě vidíte šipky (zlatá je pro příběhový úkol, stříbrná pro postranní), které vás navigují. Pro milovníky hodiny trvajících průzkumů a bloudění je to spíše zápor, ale Sacred 2 nabízí stovky postranních questů, takže šipky nešipky, každý, pokud má zájem, může hodiny bloumat po okolí, jak je mu libo.

Sacred 2Docela zarážející ale je, že vás k plnění vedlejších úkolů Sacred 2 příliš nemotivuje. Odměny za ně nejsou obvykle příliš lákavé (až na zkušenostní body, které nikdy neuškodí) a hra vás ani nenutí příliš levelovat, protože během hraní se stalo málokdy, že bychom vtrhli do lokace, kde by byla nezvládnutelná monstra.. A to jsme stěží plnili zhruba třetinu (možná ani to ne) nepovinných questů. A jestli vás zajímá, jaký je nejvyšší dosažitelný level, tak je to 200.

Multiplayer je přítomen a to ve formě 4 lidí přes Xbox Live, popřípadě dva hráči u jedné konzole. Z vlastní zkušenosti to zaručit nemůžeme, ale multiplayer by měl fungovat na principu toho, že můžete opustit singleplayerový mód, připojit se do multiplayerové hry a následně se vrátit zpět do singleplayeru se stejnými předměty a na stejné úrovni, jako když jste ho opouštěli (je to tedy k něčemu?).

PC verze „proslula“ tím, že byla docela slušně zabugovaná. Podle našich informací a Sacred 2zkušeností jsou verze pro Playstation 3 a Xbox 360 vyladěnější , ale objevují se informace že hra občas „zamrzne“. Na vlastní kůži se nám to ale nestalo. Takže jen pro jistotu – ukládat, ukládat a ukládat. Je to možné kdykoliv, ale počítejte s tím, že se při dalším hraní objevíte u posledního aktivního monumentu.

Vizuální stránka není oslnivá. Textury nejsou z nejdetailnějších a pohyby postav si dozajista nezaslouží jedničku s hvězdičkou. Poměrně chudě působí i efekty u kouzel. Nikdo neříká, že by měly vypadat, jako když spadne sirka do náklaďáku s rachejtlemi, ale zkrátka to není nic, na co byste v úžasu zírali. Sacred 2 odkazuje ke „starým“ izometrickým RPG. Na svou postavu nahlížíte z výšky, ale úhel kamery je dost omezující a ať si s ním pohráváte, jak chcete, tak moc prostoru před sebou neuvidíte.

Naopak hudba stojí za to, je sice zvláštně koncipovaná – nejdříve vám hraje skoro Sacred 2ukolébavka, aby se vzápětí ozvaly hlasité píšťaly a docela zvláštní zpěv – ale i přes svou netradičnost, je muzika příjemná a poslouchatelná. Lahůdkou jsou pak hlášky vaší postavy i nepřátel, kterým scénáristé poskytli dost smyslu po humor, takže se slušně zasmějete. Nadabování samotné je záměrně trošku strojené, ale ne natolik, aby to ze hry dělalo parodii.

Sacred 2 zaujme i rozsahem. Pokud se budete věnovat jen příběhovým questům, dá se proběhnout za nějakých 30 hodin, což není málo, ale jestliže se vrhnete i na vedlejší úkoly, pak se herní doba navyšuje o desítky a desítky hodin. Budete se prohánět po lesích, horách, v jeskyních, malých vesnicích i velkých městech. Je tu toho opravdu dost, co se dá zkoumat.

Jde tedy o opravdu hutné a rozsáhlé akční RPG, nabízí přehršel akce, RPG elementů, i dialogů, aby uspokojilo v podstatě každého fanouška žánru. Není úplně Sacred 2dokonalé, ale důležité je, že je skvěle hratelné a vyvolává i onu tradiční závislost „ještě se vyšvihnu o jednu úroveň a končím“. A snaží se přinést i pár zajímavých nápadů.

Technické provedení lehce pokulhává, ale pořád to ještě jde a výsledný dojem to příliš neovlivňuje. Sympatické jsou i výrazné rozdíly mezi postavami, takže nechybí motivace k dalšímu hraní. My jsme vcelku spokojeni, aby také ne, když se nám dostalo několik desítek hodin slušné zábavy.

77 %

80 %

Doposud hodnotilo 205 čtenářů