Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Salt Lake 2002 – zimní olympijské hry

  12:00aktualizováno  15. února 2003 11:50
Po dlouhé době si letos můžeme vychutnat počítačové zpracování Zimních olympijských her, které se tentokráte konají v Salt Lake City. V naší recenzi zjistíte, jak se zpracování do virtuální reality povedlo a jak celkově tato dlouho očekávaná oficiální olympijská hra dopadla.

Salt Lake 2002

Před dvěma lety při příležitosti konání Letních olympijských her v Sydney, vydala obří herní společnost Eidos Interactive hru Sydney 2000, která olympijské klání převedla do světa počítačových her. Tato simulace se však moc nepovedla - sice byla zpočátku zábavná, ale postupně člověk zjišťoval, že autoři vsadili spíše na název hry než na její kvalitní zpracování. Přibližně před rokem začaly prosakovat informace o další olympijské hře - společnost Eidos Interactive podle očekávání opět využila situace a nepříliš levné licence a těsně před začátkem Zimních olympijských her v Salt Lake City vydává jejich počítačovou podobu jménem Salt Lake 2002.

Salt Lake 2002 (dále jen SL 2002) a Sydney 2000 nejsou první olympijské hry. Možná, že si někdo z vás vzpomene na dva legendární klenoty herní historie - Summer Games a Winter Games. Obě hry jsou si vesměs podobné a obojí nabízí spoustu zábavných disciplín v olympijském podání. Přestože vyšly velmi dávno a graficky patří do starého železa, i dnes mohou nabídnout vynikající hratelnost. Winter Games jsou navíc o trochu lepší než jejich letní obdoba - totiž v reálném světě si přece každý může zaběhnout „stovku“, ale skákat z můstku nebo projet v bobech ledovou dráhu může většina lidí jenom virtuálně Salt Lake 2002 (tohle je ryze subjektivní, já bych měl třeba po zaběhnutí si stovky infarkt, kdežto zaběhnu-li ji ve hře, mám jenom zmožené zápěstí a rozbitý Enter na klávesnici :o) - by Vreco).

SL 2002 se snaží přiblížit staré časy hry Winter Games v nové grafice s novým ovládáním a s novou paletou disciplín. Zatímco Sydney 2002 jich obsahovala dvanáct, z toho tak pět šest zábavných, SL 2002 nabízí disciplín šest - konkrétně skoky na lyžích, slalom, sjezd, paralelní obří snowboardistů, akrobatické lyžování a boby. Každou z těchto disciplín si můžete vyzkoušet v tréninku. Když už se budete cítit zdatní, můžete se vrhnout do víru závodění, a to ve třech různých módech. Ten olympijský není potřeba moc popisovat, jednoduše si vyberte disciplínu a potom se stejně jako skuteční sportovci budete snažit dosáhnout nejvyšších příček. Dalším stylem hry je jakýsi turnaj, v němž se utkáte s dalšími patnácti sportovci ve čtyřech kolech ve stylu play-off. Poslední možností je „classic mode“. Ten vás postupně provede všemi disciplínami - máte tři životy a pokud nesplníte zadaný úkol (projet cílem například během maximálně jedné minuty a získat přitom určitý počet bodů), ztrácíte jeden život. Tento mód je úplně nejtěžší, protože musíte bravurně zvládnout všech šest disciplín. Salt Lake 2002 A protože se jejich ovládání, obtížnost a zábavnost liší, probereme si je podrobněji.

Skoky na lyžích jsou, stejně jako ve hře Winter Games, úplně nejlepší. Skáče se z můstku K120, tedy toho středního. První důležitý moment je správné načasování odrazu, poté musíte v letu vašeho sportovce šipkami nahoru a dolů korigovat sklon lyží, aby byl pokud možno co nejlepší (což je znázorněno barevnými šipkami) a byste doplachtili co nejdál. Těsně před dopadem na zem musíte zmáčknout klávesu pro přistání. Jestli ji zmáčknete pozdě, v nejhorším případě skokan spadne, nebo se přinejmenším při dopadu takřka vyvrátí. Ideální je dopad do telemarku, který rozhodčí oceňují vysokými známkami. Těžko říct, co je skákání tak zábavné, každopádně se určitě budete ke skokům neustále vracet a pilovat svou techniku. Škoda jen, že je tato disciplína opravdu lehká a po dvaceti skocích budete létat do vzdálenosti sto třiceti metrů a rozhodčí vám budou dávat za styl známky kolem devatenáctky.

Dalším sportem převedeným do virtuální simulace v této hře jsou boby, lépe řečeno dvojboby. Na startu tudíž stojí řidič a „brzdič“. Salt Lake 2002 Když dáte pokyn, aby vyrazili, musíte co nejrychleji mačkat jedno tlačítko, čímž vaši svěřenci co nejvíce zaberou a boby pořádně roztlačí. Závod vidíte z pohledu řidiče, takže se zpočátku možná budete bát najíždět do zatáček co nejostřeji. V jízdě korigujete směr šipkami doprava a doleva a o nic jiného se nemusíte starat. Zní to jednoduše, leč jakákoliv chybička, byť sebemenší škrtnutí o mantinel ledové dráhy, vás budete stát drahocenné setinky v cíli.

Akrobatické lyžování je sport mladý, přesto populární. Autorům se tuto disciplínu povedlo zpracovat velmi dobře. Nejdříve si vybere skok, jaký bude provádět. Na výběr jich je zhruba dvacet od těch nejjednodušších až po ty kombinované a nejtěžší. Za složitější skok dostanete od rozhodčích více bodů, jenomže udělat dvojité salto a k němu přidat pár výkrutů není jen tak. Když se váš akrobat vznese do vzduchu, v dolní části obrazovky začne probíhat kombinace kláves (vždy šipka udávající směr a jedno ze dvou dalších tlačítek). Tu musíte zmáčknou pokud možno co nejpřesněji, důležité je též správné načasování. Složitější skoky jsou složeny z náročnějších a krkolomnějších kombinací, proto je lepší si vybrat jeden skok a ten trénovat.

Stejně jako akrobatické lyžování, tak i paralelní obří slalom snowboardistů, Salt Lake 2002 je sport, který se na zimní olympiádě objevil teprve nedávno. Na startu stojíte společně s vaším počítačovým soupeřem. Každý má svou dráhu; jak vaše, tak jeho jsou úplně stejné, liší se pouze barvou. Na rozdíl od slalomu a sjezdu je v této disciplíně důležitý přesný start, následně stačí korigovat směr a projíždět střídavě zleva a zprava kolem jakýchsi praporků. Zpočátku se vám určitě stane, že se minete, leč po pár jízdách zjistíte, že to až zas tak těžké není a že při troše cviku soupeře porazíte o několik sekund.

Sjezd je jeden z nejtradičnějších zimních sportů a ve hře SL 2002 se opravdu povedl. Než si zapamatujete všechna problémová místa, bude vám sjezdovka dělat problémy, ale po dvaceti jízdách ji budete znát nazpaměť. Svého sportovce buď můžete vidět zezadu, a to z různých vzdáleností, nebo si závod můžete projet přímo v jeho kůži z pohledu jeho očí. Ovládání je jednoduché, šipkami doprava a doleva se určuje směr a jedna klávesa slouží ke skrčení se do sjezdařského postoje. V něm sice naberete větší rychlost, jenže prudší zatáčky byste nemuseli vybrat, takže se z něj občas musíte zvednout. Sjezdovka, stejně jako všechna ostatní závodiště, se podle slov autorů podobá svým reálným vzorům, které spatříme na letošní olympiádě. Salt Lake 2002 Tratě byly zhotoveny podle satelitních snímků; z televizních přenosů a fotografií v tisku se můžeme přesvědčit, jestli opravdu odpovídá tomu, na čem skuteční sportovci bojují o olympijské medaile.

Posledním sportem je slalom, jenž je zpracován podobně jako sjezd. Ve slalomu ovšem hodně záleží na přesnosti a v tom je hlavní problém - branky jsou blízko u sebe a slalom se proto k počítačovému zpracování vůbec nehodí. Projet všechny branky bez deseti zaseknutí je takřka nemožné a trefit se mezi branky v některých místech se prostě nedá. Minutí branky ale není podle autorů nijak závažné a jakmile najdete úplně mimo, váš sportovec se z ničeho nic objeví před brankou, kterou minul. Je to divné a slalom působí takovým nepřehledným i chaotickým dojmem.

Pomineme-li slalom, ostatní disciplíny jsou zábavné, jenomže ne zrovna moc dlouho. Nějaký týden vám bude trvat, než vypilujete svou techniku a zjistíte, jak všechno zajet co nejrychleji a jak eventuelně dostat co nejvíce bodů. A když už pojede v té samé bobové dráze po třicáté, přestane vás SL 2002 bavit. SL 2002 je sice skvělá zábava na takových sedm osm dnů, nicméně oněch šest disciplín na delší zábavu nestačí. Autoři se alespoň hru snažili zpestřit a zpestřili ji dobře Salt Lake 2002 - každou disciplínu si můžete vyzkoušet ve dne, odpoledne a v noci, a to za různých podmínek (můžete si nastavit sněžení, mlhu atp.). Taková jízda v bobech v pořádné chumelenici a za husté mlhy zahalující všechno kolem je dost zajímavá, každopádně pár disciplín navíc by určitě neškodilo. Dá se pochopit, že takové netradiční sporty jako curling ve hře nejsou. Ovšem bruslení, ať rychlobruslení nebo krasobruslení, autoři ignorovat nemuseli a nezajímavý slalom klidně mohl být nahrazen jednou z bruslařských disciplín. Ze záhadného důvodu není ve hře zastoupen ani běh na lyžích. Škoda, taková severská kombinace by byla zajímavá. Když už jsme u těch skoků - přidat můstek K90 by zas až takový problém nebyl (on je dokonce ve hře přímo vidět), ale to by autoři hru SL 2002 museli dělat s tím, že chtějí vydat něco kvalitního. Místo toho nám nabízejí hru, která byla udělána narychlo, která má spousty chyb a která ke své prodejnosti využívá hlavně svého názvu a olympijského fenoménu.

Ostrá slova - jenže vezměme si třeba takový výběr států, jejichž barvy můžete reprezentovat. Kdo čeká, že jakožto Čech přeskočí světovou špičku v čele s Malyszem a Hannawaldem, má smůlu. Autoři, jak jinak, totiž do hry dali jenom velké státy, a tak jsou v SL 2002 zastoupeny takové "zimní velmoci" jako Řecko a Španělsko. Salt Lake 2002 Dejme tomu, že to až takový prohřešek není, vždyť podobné případy známe z jiných sportovních her, ovšem čím to, že oficiální olympijská hra nemá s olympiádou nic společného? Třeba takové skoky na lyžích jsou opravdu podivné. Proč? Problém je v tom, že kromě vás je na startu dalších patnáct skokanů. A kvalifikace? Tak ta ve hře vůbec není. Netřeba asi dodávat, že ve skutečnost proti sobě stojí v prvém kole padesát sportovců a ve druhém kole třicet. V SL 2002 jich skáče ve dvou kolech celkem šestnáct. A to není vše. Autoři nesehnali licenci, tudíž budete soupeřit s vlaječkami ostatních zemí, u kterých je napsán jejich název. Co to znamená? To jsou takhle na startovní listině závodníci jménem Francie, Velká Británie, Španělsko atp. Člověk proto nemá žádnou motivaci a atmosféra je taková zvadlá. Pokud se těšíte, že alespoň uvidíte snažení soupeřů, budete napjati a budete si přát, ať skočí míň než vy a ať skok pokazí, opět máte smůlu. Výkony ostatních neuvidíte, pouze jsou náhodně generovány podle zvolené obtížnosti (čím vyšší, tím získávají více bodů - podobně je to i u všech ostatních sportů). Výsledky soupeřů spatříte pouze v psané formě v několika špatných a ne příliš informativních tabulkách.

Salt Lake 2002

Když bylo oznámeno, že na jednom počítači mohou hrát až čtyři hráči, všem se vybavily zážitky z hraní starých dobrých Winter Olympic Games, v nichž sste se mohli s kamarády předhánět, kdo skočí na lyžích dále a kdo rychleji projede na bobech záludnou ledovou dráhu. Nicméně abyste si zahráli s někým jiným, potřebujete další ovladač, tedy nějaký gamepad. Proč nemohou všichni nemohou hrát na jedné klávesnici, je záhadou. Klasického multiplayeru se taky nedočkáte, protože SL 2002 je hra vyvíjená zároveň pro PlayStation 2.

O technickém zpracování si každý udělá obrázek z okolních screenshotů (pokud vám nestačí, podívejte se na tuto galerii screenshotů. Sice jsou dnes k vidění hezčí hry, ale grafika SL 2002 je sama o sobě velmi dobrá, občas i úžasná. Například okolí bobové dráhy je propracováno do posledního detailu, sportovcům se kouří od pusy, některé letecké záběry jsou skvělé a všeobecně všechny disciplíny (obzvláště v noci) jsou vizuálně přitažlivé. Přesto se pár věcí nepovedlo - i když byl pohyb sportovců vytvořen pomocí motion-capturingu, leckdy jejich gesta a pohyb těla v určitých situacích vypadají dost nepřirozeně. S grafikou také souvisí opakovaný záznam (replay), který svou funkci v SL 2002 vůbec neplní. Salt Lake 2002 Opakovaný záběr je totiž naprosto chaotický a díky špatně zvoleným kamerám nikdy pořádně neuvidíte svůj předchozí pokus tak, jak byste chtěli. Nemluvě o neherních sekvencích (záběry na sjezdovku, vyjadřování emocí, nájezd kamery na tabuli s výsledky atp.), kterých je zbytečně moc a nikoho nebaví neustále mačkat klávesu, aby se zastavily a aby mohl závodit. Co se týká zvuků, není co vytknou, ale ani co pochválit. Hudba není špatná, avšak ke hře se absolutně nehodí, tudíž ji při nejbližší příležitosti vypnete. Hru také doprovází krátký a nevýrazný komentář.

Hra Salt Lake 2002 dopadla, přesně tak, jak se čekalo - grafika je výborná, zbytek horší. Na první pohled vypadá SL 2002 výborně, leč za pár dnů zjistíte, že těch šest disciplín je žalostně málo a atmosféra je díky absenci jmen, chudému výběru států a podivnému systému závodění nulová. S klidným srdcem tedy můžete na SL 2002 zapomenout a místo toho držet našim sportovcům palce, ať se jim na letošní olympiádě daří co nejvíc.

Salt Lake 2002
Výrobce: ATD
Distributor: Eidos Interactive
Distribuce v ČR: Cenega, český manuál
Stáhněte si: hratelné demo, trailer, video ze hry
Oficiální homepage: www.eidosinteractive.co.uk/games/embed.html?gmid=118
Minimální konfigurace: procesor 450 Mhz, 128 MB RAM, 16 MB 3D karta
Doporučená konfigurace: procesor 800 Mhz, 128 MB RAM, 32 MB 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ano (na jednom počítači)
Verdikt: Ani na druhý pokus se zpracování oficiální olympijské hry nepovedlo. Snad zase za dva roky.

Hodnocení:

55%

Autor:


Témata: virtuální


Nejčtenější

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.