Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sam & Max: Episode 1 - Culture shock

  12:00aktualizováno  12:03
Po dlouhých třinácti letech se na obrazovky vracejí blázniví hrdinové. Jak se trhlým zvířecím vede v novém miléniu? Čtěte v naší recenzi!
60

Sam & Max: Episode 1 - Culture Shock

Platforma: PC
Výrobce: Telltale Games

Herní karta

Sam & Max Přijít v dnešní době s nějakým originálním nápadem je opravdu složité, a i když se Vám nakrásně povede vytvořit skutečně originální a kvalitní hru, v žádném případě nemáte jistotu, že to dokáží hráči ocenit a svými penězi Vám alespoň vrátí finance do Vašeho projektu investované. Ono dělat hru pro pár věčně remcajících rádoby hardcore hráčů, kteří si jí stejně nakonec stáhnou z internetu se opravdu nevyplácí. Mnohem výhodnější je opřít svojí hru o nějakou slavnou licenci. A jelikož jsou již všechny atraktivní licence dneska vyčerpány (Lord of the Rings, Harry Potter, Leonardo da Vinci…), nesmíme se divit, že vývojáři loví ve stále hlubší a hlubší minulosti.
Tentokrát se chlapíci z Telltale Games rozhodli oprášit zpola zapomenutou adventuru Sam & Max z roku 1993. Počátky devadesátých let byly zlatou dobou všech příznivců tohoto žánru, kdy se zrodily největší legendy. Vzniklo jich tolik, že ani při nejlepší vůli jsem neměl čas dostat se ke všem, ona se taky herní doba nepohybovala v hodinách jak je tomu dnes, ale v dnech, či spíše týdnech. K Samovi a Maxovi jsem se nikdy nedostal, ale aspoň bude tato recenze objektivní, nezatížená nostalgií po dávných časech.

"První úkol je tedy jasný – osvobodit svůj telefon, čímž se rozjíždí bláznivé vyšetřování."

Pozadí vývoje

Vývoj pokračování Sama & Maxe nebyl úplně ideální. Původně na hře, v tu dobu pod názvem Freeland Police, pracovali lidé z Lucas Arts, pak ale přišla výměna vedení a změna firemní strategie. Místo tvorby klasických adventur se manažéři rozhodli orientovat na konzolový trh a hry z prostředí Hvězdných válek. Na to doplatil kromě Sam & Maxe i mnou velmi očekávaný Full Trottle 2. Jenže naštěstí v tu chvíli vstoupil do celé záležitosti tým Telltale Games složený z bývalých členů Lucas Arts a vývoj se mohl opět rozběhnout. Sam & Max Jenže noví autoři se rozhodli začít s vývojem od úplného začátku, místo aby jen dodělali již téměř původně dokončenou Freeland Police, proto se vývoj pozdržel o téměř celé dva roky. Mnohem horší zprávou se však stalo rozhodnutí vydávat hru nenáviděným epizodickým způsobem. O něm již bylo popsáno mnoho, přesto mi však dovolte podělit se s Vámi i o svůj názor. Podle mě jde totiž o jeden z nejhloupějších nápadů, který se v herním průmyslu od jeho počátků objevil. V praxi je totiž první díl jen maličká epizodka, ve které se téměř nic nestane, a zrovna když s začínáte bavit, vyskočí na Vás nápis To be continued… a před sebou měsíc čekání, v němž se můžete akorát tak modlit, aby vývojáři nezkrachovali. O jakémkoli pohlcení hrou nemůže být řeč, nehledě na to, že než nám vývojáři milostivě uvolní další díl svého „skvostu“, z celé slavné první epizody si budu pamatovat tak maximálně, že Sam je pes a Max králík. Ale dost už bylo zbytečných řečí, odhlédněme od nešťastného způsobu distribuce a podívejme se, jak samotná hra vůbec vypadá.

Šílený a šílenější

Sam a Max jsou dvojicí svérázných policejních detektivů. Sam je pes, nosí uniformu, a i když není žádný suchar, je v tomto bláznivém páru tím klidnějším a rozumnějším. Snad proto celou hru strávíme v jeho kůži a napůl šílený králík Max zde slouží pouze jako pomocník, který se kolem Vás jen neustále motá a komentuje veškeré vaše akce. A nutno říct, že komentuje velice vtipně – hlavně díky jeho černému humoru, jímž je celá hra až po okraj nabita, se výsledné hodnocení pohybuje v nadprůměrných výšinách. Sam & Max Na vtipy narazíme úplně všude, nejen v do dokonalosti vypilovaných rozhovorech. Například v samoobsluze se nachází značné množství plakátů, reklam a varovných cedulek, které Vás zaručeně polechtají na bránici. Naprostou nutností, je však alespoň průměrná znalost angličtiny, jinak Vám značné množství vtípků uteče, a to by byla veliká škoda.

"Veškeré kladné dojmy však spolehlivě zabije epizodický systém. Takhle má vypadat dobrá demoverze a ne produkt, za který se platí."

Na začátku hry se naši hrdinové nudí ve své kanceláři, už dlouho nenarazili na pořádný případ. Z letargie je vytrhne zvonící telefon – jenže na jeho místě se nachází pouze lísteček od krysího únosce, požadujícího výkupné v podobě ementálu. První úkol je tedy jasný – osvobodit svůj telefon, čímž se rozjíždí bláznivé vyšetřování. Příběh je poměrně šílený, vyskytují se v něm instruktážní videa na posilování očí, zhypnotizované dětské filmové hvězdy a spousta jiných neméně ujetých věcí.

Klady a zápory

Plus Nekonečná zásoba vtípků
Plus Stylové zpracování

Mínus Epizodický koncept
Mínus Možná až příliš šílený příběh

Cena 8,95$
EN Anglicky

Ačkoli využívá 3D zobrazení (běží na enginu Adventures of Bone), je hra klasickou point and click adventurou ze staré školy. I přes bláznivost příběhu jsou všechny úkoly logické, i když poměrně svérázné – například výroba ementálu spočívá v prostřílení obyčejného sýru. Je zde jen pouhopouhých 6 lokací zabydlených pěti NPC postavami, ani tak však nepocítíte jedinou stopu stereotypu. Oživení přichází v podobě akční mezihry (nebojte se, je sice povinná, ale natolik jednoduchá, že jí zvládne úplně každý) a také krátkého intermezza odehrávajícího se v Samově snu. Technicky je hra na výši - grafika se mi moc líbila, své kouzlo a komixový nádech si zachovala i po přechodu do třetího rozměru. Po zvukové stránce je také vše v naprostém pořádku, namluvení je výtečné a doprovodný jazzový soundtrack je snad ještě lepší.

Suma sumárum

Sam & Max Takže co s tím? Hodnocení je tentokrát mimořádně obtížné – hra je sice po hratelnostní i technické stránce na výborné úrovni a je jen málo věcí, které bych jí mohl vytknout. Veškeré kladné dojmy však spolehlivě zabije epizodický systém. Když jsem se po necelých třech hodinách proklikal ke konci, rozčílil jsem se jako už dlouho ne. Takhle má vypadat dobrá demoverze a ne produkt, za který se platí. Cena je sice vcelku rozumná (9 dolarů - necelé dvě stovky za jeden díl), hlavním problémem je spíše rozkouskovanost příběhu. Málokomu, se chce čekat celý měsíc, aby se dozvěděl jak bude zápletka dále pokračovat. A to ještě za předpokladu, že autoři termín dodrží, což nebývá vždy pravidlem. Pokud tedy nejste ortodoxní fanda, doporučuji počkat, až bude vydána celá, a teprve poté jí případně koupili celou najednou. Ušetříte si tak nervy a navíc si jí celou vychutnáte v jednom kuse, tak jak by se hry měly hrát. Momentálně je na trhu dostatek kvalitních adventur a i v nejbližší době nás čeká například pokračování veleúspěšné Runaway nebo čeští Reprobates.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

60 %

Čtenáři

70 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 25 čtenářů

Témata: Humor, Posilování, Vtip

Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

RECENZE: Far Cry 5 na Marsu baví vtipem a nudí zbraněmi

Far Cry 5: Lost on Mars

V Lost on Mars, jak se jmenuje druhý přídavek pro akci Far Cry 5 , se vydáme na rudou planetu bojovat proti arachnidům....

RECENZE: Agony měl šokovat zpracováním pekla, ale je to nudné béčko

Agony

Výlet do pekla by nechtěl asi zažít na vlastní kůži nikdo, ale taková virtuální exkurze ve hře, to je jiná. Madmind...

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...



Najdete na iDNES.cz