Motorkářská závodní série SBK Superbike World Championship už má na kontě několik povedených ročníků, jejichž jediným zásadnějším problémem byla skutečnost, že se od sebe příliš nelišily.
To se autoři s ročníkem novým, který má díky kulatému letopočtu i příznačnou symboliku, rozhodli změnit. SBK X přináší řadu příjemných změn a vylepšení, které z něj dělají definitivně nejlepší motorky, které jsou aktuálně k mání. Konkurenční MotoGP 09/10 se totiž zrovna nepovedlo.
Hra se pyšní oficiální licencí šampionátů Superbike. Ten není tak slavný jako konkurenční MotoGP, které je možné běžně vidět na komerčních televizních stanicích a je to podobná show jako Formule 1. O "superbajky" se zajímají spíše fajnšmekři, což znamená, že například jména jezdců vám nic moc neřeknou. Snad s výjimkou slavného Maxe Biaggiho či Čecha Jakuba Smrže.
Na druhé straně ale nad použitou licencí netřeba žehrat. Superbajky si co do požitku jízdy si s MotoGP nezadají. Navíc se tento šampionát jezdí na podobných tratích, kupříkladu v Brně, španělské Valencii nebo v Kataru.
Ani značky strojů nejsou neznámé. Osedlat můžete Ducati, Hondu, BMW či Kawasaki. Příjemné je, že se od sebe motorky liší nejen barevně, ale třeba i zvukem motoru. Výkonnostní nuance jsou i v reálu spíše jemné, takže snad ani nešlo očekávat, že by je autoři zřetelněji převedli do hry.
První volba, která vás v SBK X: Superbike World Championship čeká, je výběr arkádového či simulačního módu. Jedná se o dvě dosti odlišné linie, které na sebe vážou ostatní herní varianty.
Pokud zvolíte arkádu, bude se vše další odehrávat poněkud odlehčeným a nenáročným způsobem, ať už půjde o kariéru, šampionát nebo rychlou jízdu.
Vyberete-li si simulaci, bude muset ctít fyzikální zákony.
Rozdíl mezi arkádou a simulací je přitom značný a patrný už na startu závodu. Arkádový mód je evidentně určen pro ty, kdo se nechtějí zatěžovat včasným brzděním, jízdou v ideální stopě či vhodnému průjezdu zatáčkou. V tomto případě bohatě stačí přibrzdit až těsně před zatáčkou nebo rovnou v ní a můžete si být jisti, že ještě v pohodě projedete.
Ale popravdě: takové ježdění se docela rychle omrzí, protože není problém velmi brzy dosahovat vítězství v závodech, aniž byste se museli dvakrát snažit. Navíc je chování motorek v arkádovém módu opravdu odtržené od reality, a kdo hledá jistou autentičnost, rozhodně ji tu nenajde. Stroje například sedí jako přibité, vůbec se při rychlém přidání plynu nepřetáčí apod.
Zato simulace, to je jiné kafe. V podstatě se dá říct, že i méně zkušení hráči by si ji měli vybrat spíše než arkádu. Je totiž možné si v ní vybrat z míry realističnosti. Stupně jsou tři. Už ten nejnižší nabízí jistý požitek z jízdy, lépe řečeno nutnost s motorkou nějak zacházet a nejen držet plyn a zatáčet. Zároveň ale stroj po nějaké době dostanete celkem dobře do ruky, a budete-li ctít fyzikální zákony, neměl by být problém dostat ho nejen do cíle, ale po čase i vyhrát.
Nejvyšší stupeň simulace už je pochopitelně o něčem jiném a hodí se hlavně pro zkušené virtuální jezdce, kterým neposedná motorka, s níž je třeba skutečně přesně brzdit a ctít ideální stopu, způsobuje radost, nikoliv frustraci.
Celkově vzato je SBK X nutno pochválit za širokou škálu způsobů, jakým způsobem si hru zahrát a užít. Jednotlivé stupně lze navíc dále ovlivňovat a přizpůsobovat vlastním potřebám podrobnějším nastavením, jako jsou schopnosti soupeřů či různými pomocníky typu zobrazení ideální stopy nebo asistence při brzdění.
Ve hře si můžete tradičně střihnout rychlý závod a šampionát, což je jedna sezóna, kdy je možné, nikoliv však nutné absolvovat celé závodní víkendy včetně tréninků a kvalifikace.
Novinkou je však kariéra, která propojuje jednotlivé sezóny manažerským předivem. Na rozdíl od šampionátu si zde na počátku vytvoříte vlastního jezdce, s nímž se pak přesunete do kanceláře, která je jakýmsi středobodem kariéry. A podepíšete první smlouvu.
Ta bude ještě s jedním z těch nejhorších týmů bez velkých ambicí. Tým vám jako cíl nastaví například skončit na 20. místě v konečném pořadí. Samozřejmě budete chtít udělat lepší výsledky, a pokud se vám to podaří, podepíšete další sezónu v lepším týmu, až se postupně propracujete na špičku.
Ne, že by kariéra přinášela kdovíjakou přidanou hodnotu. Oproti sterilním šampionátům je ale příjemné vytvořit si vlastního jezdce a s ním se postupně propracovávat až na vrchol, či sám za sebe podepisovat smlouvy u týmů, které o vás mají zájem.
Po vizuální stránce je SBK X podařeným kouskem. Možná není technologicky zcela na špici, daří se mu ale zobrazovat detailní motorky s jezdci i kvalitní okolí tratě. Zároveň na hráče dobře přenáší pocit rychlosti. Důležité také je, že se hra svižně hýbe i na průměrném hardware.
SBK X je tedy nejlepší volbou pro ty, kdo hledají nějaké ty virtuální motorky. Tyhle uspokojí jak začátečníky, tak zkušené jezdce.