V žánru motocyklových závodů už nějakou dobu soupeří dvě značky. V první řadě to je známější, s posledním ročníkem však dobrou reputaci ztrativší MotoGP. Druhou sérií je SBK: Superbike World Championship, která se nemůže pyšnit známější licencí jako její konkurent, nýbrž pouze tou superbikovskou. V posledních ročnících se ale výrazně zlepšila.
Za pár měsíců přijde ročník nový, který si z očividných důvodů zkušení autoři z italského studia Milestone mohli dovolit pojmenovat SBK X: Superbike World Championship, což má tu správnou údernost. A nebude to jen název, který nabude svěžesti. Oproti předchozím ročníkům se SBK X v mnohém změní. A autoři se pochopitelně snaží, aby to bylo k lepšímu.
SBK X cílí na všechny hráče, kteří si chtějí zajezdit na motorkách. Nechce upřednostňovat veterány před nováčky a naopak. Chce dát všem zábavnou hru pro potřeby různě zkušených hráčů.
V první řadě je možné využít rozsáhlé parametry nastavování simulace. Je možné ovlivnit, jak těžké důsledky budou mít bouračky, jak moc vám bude technika pomáhat se řízením nepoddajného stroje, zapnete si tu i zobrazení ideální stopy, když bude potřeba, případně ovlivníte kvalitu soupeřů.
Prakticky každý si nastaví takový jízdní model, aby mu vyhovoval. Nutno však dodat, že to neznamená, že by v takzvaném módu simulace, pod jehož rouškou se celé toto nastavování bude odehrávat, nastaly kdovíjaké eskapády patřící do kategorie arkád.
Motorky s benevolentním nastavením budou lépe ovladatelné, ale to stále ještě neznamená, že se budete moct vřítit do zatáčky v plné rychlosti. Pomoc pro nováčky spočívá v tom, že dostanou k dispozici brzdového asistenta, který začne ve vhodný moment přibrzďovat a dá tak hráči na vědomí, že by měl zatáhnout za brzdu sám. I tak si užijete přinejmenším realisticky působící zážitek z jízdy. Kdo si vypne všechny pomocníky a kvalitu soupeřů nastaví na maximum, ten si užije víceméně regulérní motocyklovou simulaci.
Ale kdo by ale přeci jen bažil po té arkádě, může mít radost, protože autoři mu vyšli vstříc. Vedle výše popsaného módu simulace tu bude vlastní kolonka arkády. Už nebude třeba nic moc nastavovat, protože motorky pojedou jako šílené. Tvůrci tvrdí, že by zážitek z této herní varianty měl být podobný ztřeštěným arkádám typu Need for Speed či Outrun.
V arkádovém módu se vše podřizuje maximální zábavnosti, tudíž se na nějaké fyzikální zákony nebude třeba ohlížet. Hra bude mít parádní dynamiku a rychlost, do zatáček se pojede na plný plyn. Ale pozor: tento mód není jen nováčkům. Stojí jakoby stranou a tvůrci počítají, že se v něm dosyta vyřádí i zkušení hráči, kteří si budou chtít odpočinout od simulace.
Předchozí díly SBK byly velmi kvalitní, hráči jim však vyčítali značnou míru odosobnění. V podstatě umožňovaly pouze ježdění jednotlivých sezón a nějaké to zatraktivnění chybělo.
To se s desátým ročníkem konečně mění. Představí se v něm totiž plnohodnotná kariéra, na jejímž počátku si vytvoříte vlastního jezdce, který se bude ze spodních pater vypracovávat až na naprostou špičku, kde pak bude závodit proti skutečným, tedy licencovaným soupeřům o vítězství v šampionátu.
Kariéra by měla být opravdu robustní, takže nejprve budete jezdit se slabšími motorkami a teprve pak se dostanete do šampionátu superbiků. Na cestě za slávou získáváte sponzory a postupujete z horších týmů do lepších. V nich se ale nestanete hned hvězdou, zpočátku budete pravděpodobně jen nosičem vody, který bude muset čas od času vyslechnout taktický příkaz ve prospěch preferovaného týmového kolegy.
Pokud si kariéru budete chtít vychutnat se vším všudy, pak se nevyhnete ani tréninkovým jízdám či kvalifikacím. A to nejlepší nakonec: budete mít k dispozici luxusní kancelář, v níž budete za pomoci sličné asistentky vyřizovat nutnou agendu. A nejen to: budete se tu moci i procházet a kochat se nejrůznějšími trofejemi, případně měnit outfit svého jezdce.
Jakoby všech těch vylepšení nebylo málo, přidávají tvůrci ještě jedno významné plus. SBK X poběží na zcela novém enginu, který se jmenuje příznačně X Engine. Nesoustředí se konečně jen na skvělé modely motorek a jezdců jako předchůdci, ale parádně vykresluje rovněž okolí trati, jež by mělo být pro jednotlivé okruhy specifické a rozeznatelné (jezdí se i v Brně).
Nejsou to ale jen statické objekty v okolí. Na trať se konečně dostanou také maršálkové, kteří vám případě potřeby zamávají vlajkou té které barvy, což slouží k orientaci dění v závodě. Nový engine má příjemné dopady na hratelnost.
Po několika kolech závodu se trať v některých místech pogumuje. To vám nejenže naznačí, kdy se hodí brzdit, ale také pomůže k větší přilnavosti stroje k povrchu tratě.
Po několika kvalitních, ale navzájem si velmi podobných ročnících SBK, se zdá, že v květnu přijde opravdu vynikající motocyklová záležitost pro všechny. MotoGP to letos bude mít hodně těžké.