Sbohem, Same a Maxi?

  12:00
Nemožné se stalo skutečným. Po zrušení Full Throttle II posílají LucasArts ke dnu i Sama a Maxe - nejočekávanější adventuru tohoto roku, a to pohých pár měsíců před jejím dokončením. Proč? Pro peníze...

Jistě už to všichni víte. Tato zpráva obletěla internet jako blesk a krutě zasáhla srdce každého fanouška adventur. Sam a Max: Freelance Police, nejočekávanější adventura tohoto roku, která mohla nést největší podíl na odtažení závěsu opomíjení či dokonce opovrhování svého žánru, byla zrušena. Důvod? „Po pečlivém zhodnocení situace na současném herním trhu a s přihlédnutím k ekonomickým důvodům jsme došli k závěru, že tato doba není vhodná pro vydání grafické adventury na PC“.

Po přečtení tohoto prohlášení prozatimního prezidenta LucasArts Mike Nelsona jistě ve většině z vás začala vřít krev. My na tom nebyli jinak. Emoce z nás ovšem už (částečně) vyprchaly. Zatímco zpočátku se toto rozhodnutí zdálo absolutně nelogické a Lucas Arts jsme nepovažovali ani v nejmenším za společnost se zdravým rozumem, jeví se nakonec vzniklá situace jako klasický případ změny taktiky a zaměření společnosti. Konec konců – se zrušením vývoje hry jen pár měsíců před jejím plánovaným dokončením se nesetkáváme v herním byznysu poprvé. V případě Sama a Maxe 2 je to ovšem citelně bolestivá rána, která nezasáhla jen natěšené fanoušky, ale dost možná negativně ovlivní celý adventurní žánr a zpomalí jeho proces obrození, který před čtyřmi lety nastartovala The Longest Journey.

Pokud bychom měli hledat počáteční příčinu této smutné události, museli bychom se vrátit k datu 9. října 2003. V tento den totiž rezignoval Simon Jeffery na funkci prezidenta společnosti, opustil Lucas Arts a odstěhoval se i s rodinou do rodné Anglie. Údajně z osobních důvodů. Důvodem však také mohly být tlaky z jiných vysokých míst firmy, které se neztotožňovaly s Jefferyho vizí. Zkušený herní harcovník, který v devadesátých letech pracoval 7 let pro Electronic Arts, rozeběhl po svém nástupu do funkce prezidenta Lucas Arts v roce 2001 takzvaný program „Fifty-Fifty“. O co šlo? V té době se společnost potácela ve svém nejkrizovějším období a soustředila se pouze na vývoj akčních her s tématikou Star Wars. Tuto skutečnost chtěl Jeffrey změnit – vývoj titulů na motivy Hvězdných válek omezil na polovinu a větší úsilí věnoval tvorbě nových originálních projektů. O které šlo, už dnes dobře víme. RTX Red Rock, Wrath Unleashed, Gladius (vše jen na konzole), Armed and Dangerous, no a konečně také pokračování adventur ze zlatých časů firmy – Full Throttle a Sam and Max. Ostatně o návratu ke kořenům svědčila i jména, která za těmito projekty stála: Hal Barwood, Sean Clark, Mike Stemmle. Všechny tři najdeme v titulcích skvělých Lucasovských adventur devadesátých let.

Jenže po E3 v roce 2003 se začala Jefferyho vize bortit jako domeček z karet. Z Barwoodova RTX Red Rock se stal propadák, a vývoj Clarkova Full Throttle II byl koncem srpna samotným Jefferym pozastaven s odůvodněním, že hra nedosahovala takové kvality, aby náročné fanoušky prvního dílu dokázala uspokojit (s čímž po shlédnutí prezentace na E3 2003 nelze než souhlasit). Tlak na Jefferyho se vystupňoval. A tak z „rodinných důvodů“ z rozjetého vlaku vystoupil.

Na jeho místo byl dosazen vice-prezident financí Mike Nelson. Dost možná právě jeden z vůdčích lidí, kteří se s Jefferyho vizí neztotožňovali. A jeho kroky proti nastolenému proudu vyšly najevo právě nyní. Chudáci Sam a Max se musejí odebrat do věčných lovišť v době, kdy Broken Sword 3 slaví úspěchy po celém světě, kdy The Longest Journey 2 dostává státní grandy, a kdy společnost The Adventure Company, specializující se výhradně na adventury, zažívá nebývalé finanční úspěchy. Ale podle pana Nelsona není pro vydání grafických adventur na PC správný čas. Všichni dobře víme, o co tu jde. LucasArts se vrací tam, kde byli před čtyřmi, pěti lety. Hry už opět nedělají s láskou a nadšením, ale jen pro peníze. Tvrdá, leč smutná realita.

Nemusím být žádný věštec, abych vytušil, jak se bude budoucnost LucasArts vyvíjet dál. V jejím čele stojí ekonom. Člověk, který se více než ve hrách vyzná v číslech a dokáže si spočítat, že další Star Wars rubačky pro všechny herní platformy se prodá mnohem víc než nějaké hloupé adventury pro stále méně herně využívanou platformu PC. Obzvláště pak, když se ta adventura neovládá na klávesnici, ale myší, což už se přece dávno nenosí. Vize návratu LucasArts ke své bohaté adventurní historii se tedy za jeden jediný den rozplynula jako oblak kouře nad dýmkou starého indiána z kmene Čejenů.

Je nám z toho sice do breku, ale nehodláme jen zbaběle sedět a říkat si, že s tím stejně nic nenaděláme. Když už nic jiného, můžeme dát alespoň nahlas znát svůj nesouhlas a zklamání. Inspirováni aktivitou serverů jako The International House of Mojo nebo AdventureGamers jsme se rozhodli napsat LucasArts a hlavně panu Nelsonovi otevřený dopis, jehož český překlad máte právě před sebou:


Dámy a pánové,
Je vidět, že jste ani po 21 letech své existence neztratili schopnost své fanoušky a hráče počítačových her neustále překvapovat. Zatímco v minulosti jste tak činili prostřednictvím výborných a zábavných her, z nichž se většina po letech stala klasikami, dnes překvapujete jejich rušením. A váš důvod? Říkáte, že není vhodná doba na vydávání adventur. Proboha v jaké době to žijete? Jistě – žánr advenur není v současnosti na výsluní, jako byl před deseti lety, a Max Payne by jistě svého králičího jmenovce v počtu prodaných kusů předstihl. To ale neznamená, že se hry tohoto žánru neprodávají. Žijete v době, kdy adventura Runaway dosáhla téměř půlmilionové hranice prodaných kusů. Žijete v době, kdy se společnosti DreamCatcher podařilo prodat 300.000 kopií takové břečky, jako je The Crystal Key. Ale to je pro vás asi málo, když dokážete zastavit vývoj hry, jíž obětovali vaši zaměstnanci rok a půl svého života a která si ještě před svým vydáním získala srdce nejen hráčů adventur, ale i zapřísáhlých adventurních odpůrců, jakými jsou například redaktoři amerického PC Gameru.

Zrušili jste vývoj vůbec nejočekávanější hry ve vašem portfoliu. Zrušili jste vývoj hry, která se mohla podstatnou měrou podílet na obrození žánru, na jehož úpatí právě stojíme. Ale především jste zrušili vývoj hry, která mohla vaší společnosti navrátit ztracenou slávu.

Many Calavera odvedl Sama a Maxe na cestu po Zemi mrtvých. Jistě pro ně má lístek do rychlíku první třídy. Až přijde řada na vás, půjdete po svých.

Redakce herního magazínu BonusWeb.cz


Jsme si moc dobře vědomi toho, že tento dopis představuje jen pouhou kapku v moři. Že na vzniklé situaci nic nezmění, že LucasArts nepřesvědčí, aby vrátil Sama s Maxem zpět do hry. Ale nehodláme mlčet a jen tak se smířit s tím, že adventurní pokladnice bude o jeden klenot chudší pouze kvůli rozhodnutí nenasytných manažerů, kteří jsou schopni zastavit vývoj pečlivě propagovaného projektu pár měsíců před jeho dokončením, navíc s tak směšným odůvodněním. Jen ať slyší, co si o nich myslíme. A pokud umíte anglicky, sdělte jim své znechucení taky (pr@lucasarts.com).

Přestože se tedy se psem Samem a králíkem Maxem letos nejspíš nesetkáme, do hrobu je házet nebudeme. Žádné sbohem, chlapci, ale na shledanou! Věříme, že jednou se vrátíte. A ve velkém stylu!

Autor:
Témata: Electronic Arts, Vlak
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...