Schizm - obávaný Myst III killer je zde

12:00aktualizováno  16. prosince 7:40
Prostořecí tvůrci hry Schizm: Mysterious Journey o svém dítku prohlásili, že zatluče skvělou puzzle-adventuru Myst III: Exile hluboko do země. Kde se v nich jen vzalo tolik sebevědomí? A nebo je to jen jejich drzost a dobře promyšlený marketingový tah? To se vám pokusíme nastínit v této recenzi.

Schizm: Mysterious Journey

Vítejte na planetu Argilus. Planetu, ztracenou hluboko ve vesmíru, která je přesycena logickými puzzly a hlavolamy.

Sesazení z trůnu stávajícího krále je odvěkou snahou sebevědomých jedinců či skupin, které si o sobě myslí, že mají pro souboj s nejmocnějším protějškem dostatek sil a prostředků. Ve skutečnosti má však reálné šance k úspěchu jen nepatrný zlomek z nich. Mezi tyto sebevědomé a ambiciózní patří i polský tým LK Avalon se svým distributorem Project 3, kteří celé tři roky kuchtili logickou puzzle-adventuru Schizm. Od počátku byl jejich cíl naprosto jasný – vytvořit nejdokonalejší hru svého žánru, jehož zakladatelem byl v roce 1993 slavný Myst. Letos na jaře usedl na pomyslný trůn puzzle-adventur vynikající třetí díl této ságy, což tvůrce Schizmu přivedlo k myšlence dát svému dítku přívlastek „Myst III Killer“. Opravdu odvážný tah od týmu, jenž má za sebou pouze jediný a ke všemu ještě nepříliš úspěšný projekt (Reah, 1998). Na druhou stranu ale musíme uznat, že základní informace o hře, spoluúčast známého australského scifi spisovatele Terryho Dowlinga na scénáři a hlavně množství překrásných screenshotů dávaly tušit, že Schizm není tak úplně bez šance svého soka „zabít“.

Schizm: Mysterious Journey A jaký že je výsledek tohoto adventuristy velmi očekávaného souboje? Na to si budete muset ještě pár odstavců počkat. Hned zpočátku je však nutné zdůraznit, že onu ostrou bitvu podstatně ovlivnila jistá skutečnost – hra byla primárně vytvářena pro platformu DVD a její CD verze, jejíž recenzi právě čtete, je pouze jakýmsi ochuzeným odvarem. Aby totiž tvůrci mohli hru ze zlatého DVD vměstnat na pět stříbrných CD, museli rapidně snížit kvalitu grafiky i zvuku a dokonce ze hry vyříznout několik puzzlů. Je tedy naprosto zřejmé, že šance tohoto „chudšího bratříčka“ na likvidaci Mystu III jsou zákonitě mnohem nižší. Předčasně ale nikoho odsuzovat nebudeme, že?

Schizm lze žánrově jednoznačně zařadit mezi sci-fi. Odehrává se na konci 21. století, kdy nastal čas prozkoumávání a postupného osidlování cizích planet vzdálených hluboko ve vesmíru. Jednou z takových byl i Argilus. Když na něm lidé poprvé přistáli, objevili zde vskutku prazvláštní stopy po civilizaci – sídla vybudovaná na organických ostrovech, vznášející se města připomínající obrovské balóny a řadu dalších technicky dokonalých výtvorů. Život jako takový však na Argilu hledali marně. Proto sem byla vyslána početná Schizm: Mysterious Journey skupinka vědců, která zde vybudovala své základny a snažila se pustou planetu důkladně prozkoumat. Po zhruba deseti měsících byla na Argilus vyslána loď Angel se zásobami potravin a techniky. Její dvojčlenné posádce - Samu Maineymu a Hannah Grantové – se ale nepodařilo s Argilem navázat spojení, naopak se na jejich plavidle vyskytly technické problémy a oba ho museli nouzově opustit. Po tom, co každý z nich přistál na jiném místě planety, je čekalo šokující zjištění – po vědcích není ani vidu ani slechu a zachovalo se pouze několik varovných zpráv, které nevěstily nic dobrého. Co se tu asi mohlo stát? A dokáží se odsud oni sami vůbec dostat pryč? Bez vaší pomoci, nebo lépe řečeno bez pomoci vašeho mozku, to asi nezjistíte.

Děj hry je rovnoměrně rozdělen mezi oba hlavní hrdiny, tedy mezi Hannah a Sama. Oni sami se přitom nikdy nesetkají a jsou odkázáni pouze na radiové spojení, jímž si tu a tam předají důležité informace nebo udají svou aktuální pozici. Oba se tak musí vydat napříč neznámým světem a vyřešit množství zapeklitých hlavolamů, jimiž je planeta doslova poseta. A jsou to právě ony logické hádanky, o něž ve hře běží především. Samotný příběh rozhodně nelze Schizm: Mysterious Journey považovat za tažného koně hry – sám o sobě představuje klasické sci-fi klišé, později se ze hry téměř vytrácí a tečkou za vzniklou prázdnotou je nicneříkající závěr, který rozhodně není dostatečnou odměnou za vaše mnohadenní snažení. Střípky děje sesbíráte maximálně tak z několika holografických zpráv nebo z krátkých setkání s několika duchy, jejichž herecké ztvárnění a obzvláště pak dabing je další z věcí, na nichž se kritici s chutí vyřádí. Se smutkem jsem tedy nucen konstatovat, že rukopis Terryho Dowlinga není na hře téměř vůbec znát.

Jak už jsem se zmínil, Schizm je hra hlavně o puzzlech a hádankách. A v tomto ohledu je svému konkurentovi Mystu III minimálně rovnocenným soupeřem co se týče jejich kvality a jednoznačně ho pak přebíjí z hlediska jejich počtu a obtížnosti. Základem úspěchu je, že všechny puzzly jsou naprosto dokonale zakomponované do surrealistického herního prostředí a vytváří tak místy vskutku bizarní svět, jehož podstatu je ze všeho nejdříve nutné pochopit. Prostředí Argilu sestává z několika různorodých ostrůvků, jež od sebe odděluje nekonečný oceán. Zpočátku je každý hrdina uvězněn na vlastním Schizm: Mysterious Journey ostrově, z nichž později nalezne cestu k několika dalším. V tom jim poslouží dva pozoruhodné dopravní prostředky - zvláštní „plovoucí organický ostrov“ a ještě více zvláštní vzdušné plavidlo připomínající kostru obrovské ryby. Od chvíle, kdy tato plavidla zprovozníte, se můžete neomezeně pohybovat mezi všemi ostrovy dle vlastní libosti nezávisle na tom, zdali zrovna ovládáte Sama nebo Hannah. Tvůrci nám v tomto ohledu poskytli dost svobody a až na první čtvrtinu hry je prakticky lhostejné, se kterou postavou řešíte které úkoly. O něco méně chytré však bylo rozprostřít puzzly po všech ostrovech i v pokročilých fázích hry, kdy vás během zátuhů čeká zdlouhavé putování po celé planetě. Rychlý přesun pomocí mapy totiž chybí a postrádal jsem i velice užitečnou featurku přivolání jedné postavy na pozici té druhé (která se ukázala být velice užitečná ve skvělé 3D adventuře The Watchmaker).

Vraťme se však ještě na okamžik k herním puzzlům, jež jsou alfou a omegou Schizmu. V prvé řadě je mou povinností vás upozornit, že většina z nich patří do kategorie hardcore. Zpočátku na nás sice tvůrci vyrukují s úkoly, jež nemohou zkušeného Schizm: Mysterious Journey hráče rozházet, nicméně zhruba po první čtvrtině hry začne jít do tuhého. Budete muset uplatnit jak váš pozorovací talent, tak i sluch (ve hře je několik zvukových puzzlů) a dokonce i matematické schopnosti! Cíl většiny puzzlů je prakticky shodný – stisknout komplex páček či tlačítek v určitém pořadí, nicméně právě ony způsoby zjištění správné kombinace jsou velmi nápadité a zajímavé. Někdy ji stačí vydedukovat z několika tabulek se záhadnými symboly, jindy je nutné se zadívat na světýlka na potemnělé obloze a dočkáte se i používání záhadných měřících přístrojů, jež v podstatě samy o sobě představují vlastní hlavolamy. Drtivá většina puzzlů nepostrádá svoji zajímavost a schopnost hráče plně zaujmout, nicméně v asi dvou případech to tvůrci s jejich obtížností trošičku přehnali a zabrnkají vám tak silně na nervy a především otestují vaši trpělivost (test trpělivosti v mém případě nalezl jednu mezeru, kterou muselo vyplnit – až se to stydím přiznat :o) – nahlédnutí do návodu).

Nadešel čas se na Schizma podívat tak, jak se promítne na sítnici vašich očí. Přestože je herní engine na první pohled velmi podobný enginu z Mystu III: Exile, již na pohled druhý uzříte celou řadu odlišností. Na okolí se sice opět díváte pohledem z vlastních Schizm: Mysterious Journey očí, avšak není vám povoleno se kolem sebe neomezeně otáčet, jak jsme z podobných her zvyklí. Naopak se můžete otáčet jen skokově do několika (většinou osmi) předem určených směrů a to navíc zpravidla jen horizontálně. Z předchozí věty určitě řada z vás usoudila, že musí být engine šíleně zastaralý, jenže je tady jedno velké ALE. Tvůrci totiž pojali Schizm vskutku megalomansky a přecpali ho obrovským množstvím celoobrazovkových animací, což je mimochodem taky důvodem, proč je hra určena pro vysokokapacitní DVD. Formou FMV je zde řešeno prakticky úplně všechno: 1) Pohyb mezi všemi lokacemi je vyplněn svižnou animací, tak jako nám to předváděly první dva díly Atlantisu. Je zcela zřejmé, že tyto plynulé průchody výrazně dodávají hře na realističnosti a na atmosféře. Vytknout by se jim dalo snad jen to, že nejdou nijak přerušit a cestování z jednoho konce planety na druhý tak nějaký ten čásek zabere. 2) Formou animací je tvořeno otáčení se na lokacích mezi předem určenými směry a výsledný efekt je vskutku působivý. Platí zde sice ono omezení volného pohybu, nicméně otáčení je tak realističtější a onu plochost z podobných her vystřídal dojem paralaxního scrollingu (bližší předměty se míhají rychleji než ty vzdálenější). Samozřejmostí je, že přechod mezi animací a „statickou Schizm: Mysterious Journey lokací“ je vizuálně téměř nerozeznatelný, protože 3) řada samotných lokací jsou v podstatě vlastní celoobrazovkové animace. Zjednodušeně řečeno se vám před očima stále dokola přehrává krátké video, na němž můžete zároveň obdivovat vlnící se hladinu vody, povlávající prapory či závěsy, pohupující se lanovky nebo třeba unikající páru, a přitom neomezeně manévrovat s kurzorem. S něčím podobným se v hrách typu Atlantis 3 či Myst III setkáte jen sporadicky.

Vše má ale své pro i proti a celý tento systém animací padá – alespoň u CD verze – na jejich obrovské kompresi. Vůbec nebudu přehánět, když řeknu, že grafika místy připomíná nekvalitní „empeg“ v rozlišení 320x200 roztáhnutý na 640x480 (což je jediné možné rozlišení hry). Na obrovské pixely narazíte téměř všude a přestože je design prostředí vskutku nádherný a skvěle rozanimovaný, výsledek je vzhledem ke kompresi zcela degradovaný. Znatelné je to obzvláště v potemnělých lokalitách, kdy jsou temné stěny tvořeny jediným odstínem šedi a voda jediným odstínem modře. Hra tak citelně ztrácí na atmosféře, což zklame především ty hráče, kdož si na kvalitě grafiky zakládají. Bohužel. O Schizm: Mysterious Journey něco lépe jsou na tom zvuky i hudba, ale i ty prošly „dekvalitativní“ úpravou. Hudbu samotnou bych označil za průměrnou – neurazí, ale monumentálnosti soundtracku Mystu III nedosahuje.

Se závěrečným hodnocením to nemám ale vůbec jednoduché. Představit si Schizm s nekompresovanou a tudíž nádhernou grafikou, troufl bych si ho usadit po bok velikána Mysta III. Tyto představy se nejspíš u DVD verze stávají realitou, nicméně to vám s jistotou potvrdit nemohu. K dispozici jsem měl pouze ochuzenou CD verzi a ta souboj s Mystem III jednoznačně prohrála právě kvůli nekvalitnímu zpracování. Pokud vám ale na grafice příliš nezáleží a jde vám pouze a jedině o desítky hodin strávených nad řešením chytlavých a extrémně obtížných hádanek, potom se dlouho rozmýšlet nemusíte. Schizm je po stránce hratelnosti opravdu hodně dobrá hra, kterou by si příznivci logických adventur neměli nechat uniknout.

Schizm: Mysterious Journey (CD verze)
Výrobce: LK Avalon
Vydavatel: Project 3 Interactive