Po nedávné recenzi na špičkový off-road simulátor Insane se mi dostalo té cti představit vám i další novinku na poli off-road automobilových simulátorů, hru maďarských Clever's nazvanou Screamer 4x4. Pod svá ochranná křídla si tento vývojářský tým vzala společnost Virgin Interactive. Na to, jestli se jim podařilo udělat stejně kvalitní hru, se podíváme v následujících řádcích.
Screamer 4x4, jako trochu neobvyklá kombinace rally a truck trialu, se mi zpočátku moc nezdála. Předpokládal jsem, že to nebude nic zábavného, klasická rally vypadá úplně jinak, truck trial je zase spíše takovou pro počítačové hry ne úplně vhodnou tématikou, i když by se možná čistě trialová hra chytla. Vždycky se najde spousta nadšenců, kteří by popojížděli s neohrabaným náklaďákem po centimetrech na strmém svahu, aby se vešli mezi dva kameny a nesrazili vlaječky.
Pokud se budeme ale držet srovnávání Screameru 4x4 s Insane, již na počátku je třeba zdůraznit, že Screamer 4x4 je hra mnohem více specializovaná na závodní disciplínu, která by se dala částečně přirovnat k truck trialu. Oproti skutečnosti se však nejezdí s nákladními vozy, ale s klasickými terénními automobily, více či méně upravenými pro závodění. Smyslem těchto závodů je sice co nejrychlejší průjezd danou tratí, která vede velmi obtížným terénem, ale tak, aby v přesně daných místech byl průjezd brankou (checkpointem) nejčistší, bez doteku. V případě, že se to nepovede (a není to zase tak velký problém), je potom závodník penalizován sekundami navíc. V případě, že během závodu narazíte do okolostojících textur (pardon, chtěl jsem říci diváků a traťových komisařů, ale bohužel plackoidní zpracování nedává možnost nazvat to jinak), budete okamžitě diskvalifikováni. Sice to je nepříjemné, ale uvědomme si, že tohle rozhodně není žádný Carmegeddon.
Výbavou každého vozu je navigační systém, který vám ukazuje směr k dalším dvěma brankám, a je opravdu nepostradatelnou pomůckou, protože se velmi často stane (zejména při jízdě v noci nebo mlze), že branky nejsou vůbec vidět a použitelnost mapy je diskutabilní.
Novinkou, která mi u Insane chyběla, je možnost dokupovat si vylepšení a případně i nové vozy za prémie získané za vyhrané závody v Championshipu. Ten obsahuje celkem devět soutěží seřazených od nejlehčí do nejobtížnější. Daná soutěž obsahuje vlastní jednotlivé tratě - samostatné závody. I když, jestli jsem dobře počítal, je map (prostředí, ve kterých se jezdí) pouze šest, jsou poměrně rozsáhlé a navíc jednotlivé tratě jsou vytyčeny pokaždé jinak.
Na rozdíl od Insane obsahuje Screamer 4x4 herní módy, které zdaleka nejsou tak rozmanité, a bohužel ani tak zábavné. V hlavním menu najdete Championship a Trophy, což je vlastně klasický závod obsahující jednu trať. Abych byl úplně přesný, oproti Insane zde navíc naleznete volbu Tutorial, mód pro řidiče-začátečníky, který jim ukáže a vysvětlí, jak zacházet s vozem.
Hlavním důvodem, proč se simulátor nazývá simulátorem, je většinou realističnost chování. Porovnáme-li si opět Screamer 4x4 s Insane, dá se říci, že i když je fyzikální model Screamer 4x4 poměrně kvalitně propracovaný, kvalit Insane bohužel nedosahuje a ten tak nadále zůstává králem. Ovládání vozu je dostatečně realistické (například je zde možnost kromě klasické manuální převodovky manuálně obsluhovat i spojku, což jsem neviděl nikde jinde, než u prastarého ale výborného Viper Racing). Ovšem fyzikální model není úplně stoprocentní. Vůz zejména ve vyšších rychlostech na nerovnostech přehnaně poskakuje a vůbec se chová zvláštně. Model poškození vozidel, který byl u Insane zajímavě graficky zpracován, je u Screameru 4x4 trochu nešťastně omezen pouze na ztrátu výkonu vozu. I přes systém oprav ztráta výkonu znamená kromě nižší rychlosti také to, že některá prudká stoupání nebude možno vyjet.
Zastavíme-li se u značek vozidel, se kterými máte možnost jezdit, z počátečních dvou se nakonec dostanete až na deset. Oproti Insane jsou však licencována, tudíž mají reálné protějšky. Najdete zde Jeepy, Land Rover Defender, Mercedesy, Mitsubishi a Toyotu. Všechna auta je možné dále dolaďovat podle individuálních potřeb.
Grafický engine je na špičkové úrovni, modely jednotlivých vozů jsou propracovány do drobných detailů. Okolní prostředí nezaostává za hezkými auty, navíc je i více interaktivní než u Insane. Je to dobře, protože u této hry není vždy rychlost tím nejdůležitějším ukazatelem, a pro pečlivé průjezdy je i práce s externími kamerami nutností. Hardwarové nároky jsou na standardní úrovni, 3D karta je nutností, konec konců, bez ní bych nespouštěl snad žádnou současnou hru mimo logických :o). Zvuková kulisa je na průměrné úrovni, nevyniká ani kladně, ani záporně. Multiplayer ve Screamer 4x4 nabízí standardní volby pro hru po TCP/IP a umožňuje pouze a jen společné závodění, jak by se asi dalo čekat.
Shrneme-li si tedy výše uvedené, je nutné konstatovat, že Screamer 4x4 je sice dobře zpracovaná, ale velmi úzce zaměřená hra, která se mi rychle omrzela. S radostí jsem se hned vrátil k Insane. Pokud tedy hledáte přesně jen to, co Screamer 4x4 umí - off-road simulování trial-rally závodů, pak berte Screamer 4x4, pokud hledáte zábavu na delší dobu, berte Insane.
Screamer 4x4 | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|