Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Search and Rescue 2 - Baywatch v akci

  12:00aktualizováno  10. července 2001 12:05
Jestli snad někdo čeká vnadnou Pamelu a vadnoucího Házlhofa, hned na začátku takového blouznivce musíme zklamat. Pokud se tato hra snaží něčím být, pak tedy simulátorem vrtulníku HH-65 Dolphin, který létá u americké Coastal Guard. Simulátorem ryze civilním a nenásilným, v němž je vaším úkolem cosi pro počítačové hry takřka neuvěřitelného - pomáhat lidem!
Search and Rescue 2

Jestli snad někdo čeká vnadnou Pamelu a vadnoucího Házlhofa, hned na začátku takového blouznivce musíme zklamat. Pokud se tato hra snaží něčím být, pak tedy simulátorem vrtulníku HH-65 Dolphin, který létá u americké Coastal Guard. Simulátorem ryze civilním a nenásilným, v němž je vaším úkolem cosi pro počítačové hry takřka neuvěřitelného - pomáhat lidem! Chudák spadl z lodi a topí se v moři? Zachraňte ho! Jsou lesní dělníci obklíčeni požárem? Ať už tam jste! V takovém duchu jsou stavěny jednotlivé mise.

Jak dvojka v názvu napovídá, má nový Search and Rescue svého předchůdce. Ten je ve zlevněných edicích stále na pultech českých obchodů a nutno říci, že to není zrovna nejpovedenější kousek. Je pro něj příznačná neakcelerovaná grafika, pomalý engine a nepříliš velká zábavnost. Autoři hry měli tedy co napravovat, ale jejich snaha ani tentokrát nevedla ve všech případech k úspěchu.

Skvělý nápad, horší provedení
Práce leteckých záchranářů přináší napínavé situace a mohla by být základem pro skutečně dobrý simulátor. Námět hry je v tomto směru povedený a originální (záchranářské mise sice nabízejí i jiné simulátory - jen pro příklad třeba Flight Unlimited III, ale v žádném to není základní téma).

Search and Rescue 2

A jak si autoři Interactive Vision poradili se zpracováním Search and Rescue 2 (SAR2)? Celý kousek zabere na harddisku něco přes 300 MB. Oproti prvnímu dílu je již akcelerovaný, ovšem pouze v D3D. Příznivci 3dfx a rozhraní Glide přicházejí zkrátka. Menu hry nabízí poměrně málo možností: V "Options" najdete dosti chudé volby nastavení. Položka "Single mission" dává na výběr z 51 samostatných záchranářských úkolů. "Campaign" se snaží simulovat běžný služební život pilota Coastal Guard. V "Helicopter info" je něco málo parametrů vrtulníku Dolphin. A pak už je tam pouze Quit, kterýžto netřeba vysvětlovat.

V nastavení parametrů simulátoru je možné vybírat většinou jen zde dvou možností. Letový model může být realistický nebo arkádový, vrtulník rozbitný nebo nerozbitný, časový limit pro splnění úkolů zapnutý či vypnutý. Poněkud lepší je to s volbou počasí a hodiny, ve které má mise začínat.

Kdepak jsem nechal mapy?
Pilota pobřežní hlídky čeká v SAR2 létání nad celkem deseti oblastmi. Všechny jsou poměrně malé, a tak se může stát, že vrtulník narazí na neprostupnou zeď, která ho v jistém okamžiku zastaví v rozletu. Dál to prostě nejde. Autoři vysvětlují omezený letový prostor tím, že potřebovali detailně vymodelovat krajinu, neboť vrtulníkem se samozřejmě nelétá příliš vysoko.

Search and Rescue 2

Ihned poté, co usednete do Dolphina a nastartujete motory, vám však začne něco chybět. Sakra, kde jsou ty mapy? Nejsou, milí přátelé. Prostě nejsou. Člověk by v takovémto simulátoru čekal vizuální orientaci podle terénu, srovnávání s mapami... A ono nic. Navigaci zajišťuje malá šipečka v černozeleném kroužku na přístrojové desce (jinak ten přístroj prostě nazvat nelze).

A jak vypadá krajina? Ve středním rozlišení 800x600 nebo nejvyšším 1024x768 to docela jde, jsou-li nastaveny nejvyšší detaily. Domky, cesty, stromy, jezdící auta a plovoucí lodě vypadají docela obstojně i v okamžiku, kdy u nich vrtulník přistane, což u mnoha simulátorů nebývá úplným pravidlem. Žádné rozpixelované rozplizlosti tady nehrozí. Na druhou stranu - auta jsou při pohledu z blízka divně hranatá a stromy připomínají nepovedené divadelní kulisy.

Něco zcela odlišného ovšem nastane, pokud zvolíte jakékoli jiné než nejvyšší detaily. To je překvapení, když máte být za slunného dne půl kilometru od města a vidíte jen ty pláně zelené. A najednou blik! Město se ve zlomku vteřiny zjeví jako mávnutím kouzelného proutku. Jenže vrtulník má zrovna maximální rychlost a na pětníku ho nezastavíte. Blik! A město je pryč. Věru zábavná hra na kočku a na myš.

Search and Rescue 2

Engine hry navíc není z nejrychlejších a chce pěkně nadupaný hardware, aby se byl let v plných detailech plynulý. Na minimální konfiguraci doporučené výrobcem, kterou je Pentium 166, tahle věc snad ani nemůže fungovat. Ale ani na Celeronu 433 s Voodoo2 a 64 MB RAM si plynulého létání s plnými detaily neužijete, ačkoliv je tato sestava po všech stránkách nad hranicí doporučené konfigurace.

S Pamelou nepokecáte
To byste chtěli, co? Laškovat rádiem s pozemními hlídkami a nejraději s vaší oblíbenou prsatou záchranářkou. Tak to nejde, hoši. Simulace rádiového provozu sice patří ke každému dobrému civilnímu leteckému simulátoru, ale tady prostě není. Nemluví na vás řídící věž, nikomu nemusíte odpovídat, ani vám nikdo za poklidného letu neřekne, že se najednou něco stalo a musíte okamžitě letět tam a tam.

Ne že byste neslyšeli vůbec nic. Ve hře hraje nudná monotónní hudba. A taky tam hučí motor. Nikdy jsem v sice Dolphinu neseděl, ale dost pochybuji, že jeho Lycomingy ze sebe cedí něco takového. A ještě taky slyšíte hlášky typu: Koš spuštěn! Koš vytažen! Pacient stabilní! Pacient nestabilní! Pacient umírá! Časový limit vypršel. Pacient umřel.

Search and Rescue 2

Idioti, mágové a levitanti
Tak přesně takové osoby se v SAR2 vyskytují. Úkol zní: zachránit zbloudilého turistu v horách. Letíte tam, vždyť ten chudák potřebuje pomoc! Oním nešťastníkem je panák, připomínající svou hranatostí postavičky z Lega. Stojí v příkré stráni, kde není možné přistát. Spustíte mu lano. On se však nehne ani o píď. A v tomto okamžiku přichází jádro celé hry. To nejzábavnější. Dostat komíhající se lano k panákovi, který o ně nejeví sebemenší zájem. Simulace houpajícího se lana je dokonalá, reaguje i na vítr. Minuty ubíhají, lano se létá sem a tam, panák stojí a zábava je asi taková, jako když se člověk postižený stařeckým třesem snaží navléknout nit do toho nejmenšího ouška jehly, které existuje.

Vlastnosti obětí jdou vystihnout snadno: dokonalá umělá idiocie! Ale podobně jsou na tom i vaši parťáci záchranáři. Spustíte do vody poblíž přístavního mola žabího muže, aby zachránil chlápka, který spadl do vody. Myslíte, že ho vytáhne na břeh a vy že můžete letět nad moře? Cha, cháá! Popadne oběť a vleče ji na širé moře směrem za vrtulníkem, pacholek. A při tom ještě horní polovinou těla levituje - tedy vznáší se nad hladinou, místo aby plaval. A to má být žabí muž.

Search and Rescue 2

Anebo jiný inteligent. Pracuje na lodi a dostal zprávu, že jeho žena umírá na rakovinu (dost nechutný námět pro hru, což?). Aby ji ještě mohl vidět, musíte ho dopravit do nemocnice. Na lodi sice jde přistát, ale chlápek na to vůbec nereaguje a hledí zasmušile do dáli. Brzy si uvědomíte, že zadáním mise bylo vytáhnout ho nahoru v koši a ne přistávat. A jste v tom zas. Koš se komíhá kolem chlapíka, ten ale i s kámošem stojí a chytit si ho nechce. No co, koneckonců je to jeho problém.

Zajímaví jsou i záchranáři, kteří sedí ve vrtulníku. S nosítky zásadně nevystupují z kabiny, ale prostě se zjeví venku. Pak nekráčejí, ale sunou se ke zraněnému, aniž by pohnuli nohama. Ten zmizí ze země, aby se v zápětí objevil na osítkách. Záchranáři s obětí se pak dosunou k vrtulníku, před dveřmi zmizí a najednou jsou vevnitř, iluzionisté. Vývojářům zřejmě taková podivná slova jako animace nebo motion capturing příliš neříkají.

Kromě jednotlivých misí SAR2 nabízí také "generovanou kampaň". O co jde? Úkoly se pilotovi nabízejí pokaždé v jiném pořadí, začínají v jiném denním čase a za jiného počasí. Mění se také místa, na kterých dochází k nehodám. Ale základem úkolů jsou pořád staré známé scénáře z nabídky "Single mission". Pilot létá, plní, zachraňuje. Skóre roste a on se posunuje v žebříčku nejlepších a zvyšuje se jeho hodnost.

Search and Rescue 2

Přístrojů jen pár mi stačí
Fyzikální letový model vypadá vcelku pravděpodobně. Jinak je to už s přístroji. Je jich celkem šest. Trochu málo na realistický letecký simulátor civilního vrtulníku. Tohle hardcore virtuální piloty, odkojené kousky jako MS Flight Simulator, Flight Unlimited či Fly! rozhodně nenadchne. Dalším bodem v neprospěch realistické simulace je fakt, že pohled z kabiny téměř nevyužijete, není totiž potom vidět pod vrtulník ani na oběti, kterým máte pomáhat. Takřka celou dobu sledujete svůj stroj z pohledu vnějších kamer. Je třeba říci, že ty jsou ale udělané skutečně velice dobře a takřka vždy lze zvolit pohled, umožňující zároveň sledovat místo nehody i vrtulník.

Budou tedy spokojeni alespoň příznivci akčního arkádového létání? Bohužel, asi ne, pokud vysloveně nemilují frustrující situace, kdy se svým vrtulníkem komíhají nad tuhoňem, který evidentně nestojí o pomoc.

Skvělý nápad, horší provedení podruhé
Celkový dojem z tohoto kousku, který zatím není na našem trhu, ale již se prodává v USA a v západní Evropě, vyznívá rozporuplně. Jde o výborný nápad, který mohl vyústit v naprosto skvělý letecký simulátor, kdyby se spojil s možnostmi MS Flight Simulatoru nebo Flight Unlimited. To se ale nepovedlo.

Místo toho vznikla hra, která není ani simulátorem, ani zábavným arkádovým létáním. Grafika krajiny je vcelku pěkná, ale jen ve nejvyšším rozlišení. Grafika vrtulníku, aut a postav má podezřele málo polygonů na to, jak vysoká je hardwarová náročnost. S efekty, jako je průhledná mlha nebo nedej bože kapky deště stékající po skle kabiny se tady nestkáte. Některé mise mohly být originální a zábavné, nebýt tupounství záchranářů i zachraňovaných. Mohla to být dobrá hra - ale není. Je jen mírně podprůměrná.

Search and Rescue 2
Výrobce: InterActive Vision
Distributor: Virgin Interactive
Minimální konfigurace: P166 MHz, 32 MB RAM, D3D kompatibilní grafická karta, 315 MB na HD
Doporučená konfigurace: P300 MHz, 64 MB RAM, D3D kompatibilní grafická karta, zvuková karta, analogový joystick
3D karty: pouze D3D
Multiplayer: ne
Verdikt: Civilní letecký simulátor, který nectí základní standardy tohoto žánru.
Hodnocení: 45%





Nejčtenější

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Další z rubriky

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.