Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Second Sight - Ať vás provází síla

  12:01aktualizováno  17. února 12:33
John Vattic má skutečně smolný den. Probudí se připoután k posteli, na nic si nepamatuje, kde kdo se ho pokouší zabít a k tomu se u něj objevují jakési psionické schopnosti. Zhostíte se role Johna Vattica ve hře Second Sight?
75

Second Sight

Platforma: PC
Výrobce: Free Radical

Herní karta

Tak tu máme další předělávku z konzolí. S těmi se nám v poslední době roztrhl pytel, ale zdaleka ne každá stojí za pozornost. V tuhle chvíli se nám na disky bude snažit dostat nadějný titul s názvem Second Sight. Jestli za to stojí se dozvíte v naší recenzi.

Second Sight Originalita v dnešní době? Děláte si legrací?
Originalita je v dnešní době něco vskutku nevídaného, takže vás jistě potěší, že jí je v této hře celkem dost. Zapomeňte na druhou světovou válku, Vietnam nebo další otřepaná témata, která nám už všem pořádně lezou krkem. Teď přichází John Vattic se svými super schopnostmi, nad kterými by i Luke Skywalker zbledl závistí.

Příběh se točí okolo výše zmíněného chlapíka. Že jeho situace má do rodinné idylky daleko asi jako Windows k bezchybnému operačnímu systému je jasné už při prvním pohledu, protože se bůhvíproč probudí v jakémsi sanatoriu přikurtován k lůžku a pokryt jizvami, krvavými obvazy a dalšími ee. Navíc si nemůže vzpomenout ani na primitivní melodie diskofilních tucáren, natož na něco ze své minulosti. Prostě den blbec.

Že tady není připoután pouze pro potěchu nějakého úchylného doktůrka, ale že je s ním něco v nepořádku, se John dozví ve chvíli, kdy pomyslí na pouta a oni povolí. Jak se ale dostat z místnosti? Spínač ke dveřím je za sklem, ale opět na něj stačí pomyslet a dveře se otevřou. Paráda, telekinetické schopnosti jsem si vždycky přál. U těch ale nekončíme. John se umí také sám uzdravit, zneviditelnit, zabíjet psionickými pulzy, apod. Celkový počet Johnových schopností se sice zastaví na celkem malém čísle pět, ale později ve hře se budou postupně vylepšovat, takže toho s nimi budete moci provádět daleko víc. Bližší popis vašich schopností najdete v následující tabulce.

Luku Skywalkere – jdi se bodnout!

Psi-schopnosti jsou v Second Sight něco jako Síla ve Hvězdných Válkách. Máte určitou zásobu „síly“ (v podstatě něco jako mana), která se automaticky a celkem rychle dobíjí. Každá Johnova schopnost odebírá sílu v různém množství. Telekineze třeba ubírá úplné minimum, ale takový Psi Attack sežere skoro polovinu zásoby najednou, takže se nezapomeňte občas na ukazatel podívat a třeba si za rohem trošku odpočinout, ať se do nepřátelských řad nevrhnete nepřipraveni.

Telekinesis - První schopnost, kterou získáte bude právě telekineze. Ze začátku vám bude sloužit převážně ke stisknutí vzdálených spínačů a pák, ale později ji budete moci použít i k uchopení nepřátel a jejich následnému omlácení o okolní zdi.
Healing - Léčení je druhá schopnost, kterou získáte a její význam je asi jasný. V počátcích hry slouží k vlastnímu léčení, později s ní budete moci léčit i své spolubojovníky.
Psi - Attack - Tento mocný útok je sice poměrně náročný na energii, ale kromě pěkného grafického efektu má i ničivou účinnost, rychlost a přesnost. Později budete moci dělat ničivou vlnu, která smete všechny nepřátele v okolí.
Charm - Ze začátku je toto zneviditelnění celkem podceňováno, ale jsou situace, kdy vás doslova zachrání na poslední chvíli. Také s ním lze přesvědčovat přátelské osoby a ukecat je, aby se nebály (na mysli mám jednu konkrétní misi).
Projection - Velice důležitá schopnost. John se bude soustředit a vyvolá jakéhosi svého ducha, kterého můžete ovládat, dokud Johnovi nedojde energie. Takový duch může projít silovým polem a za rohem ho pomocí spínače vypnout nebo třeba jen prozkoumat terén, protože nepřátelé ho nevidí. V pozdější fázi s ním můžete ovládnou nepřítele a třeba s ním vystřílet vlastní řady.

Second Sight Takže John má vygumovanou paměť, neví kde je a proč, kdejakej blbec se ho pokouší zabít a navíc má schopnosti, o kterých se mu ani nesnilo. Kdybych měl hru popsat v krátké větičce, asi bych řekl, že se jedná o mix Hitmana a Freedom Fighters. Abyste rozuměli, v sanatoriu a v dalších misích ze současnosti bude vaší dobrou zbraní stealth technika, tiché likvidování strážců a kamer, nabourávání se do počítačů a prostě další takové věci, které většinou zabrání alarmu a vaší následné eliminace. Jak ale budete postupně rozmotávat celý příběh, bude si John postupně rozpomínat na události z dřívějška, které nebudete prožívat pouze v podobě in-game animací, ale v samostatných misích. Tyto mise z minulosti jsou v drtivé většině čistě akční a nějaká stealth technika vás nebude muset zajímat. Ze začátku nebudete mít ani žádné super schopnosti a budete si muset vystačit s nějakým kvérem a dobrou muškou. Teď se podrobně podíváme na oba typy misí.

Second SightTichý zabiják nebo Rambo?
V prvním typu misí je John zmatený jako lesní včela a v podstatě skoro neví, co se okolo něj děje. Bude hledat odpovědi na spousty otázek, jako kdo je, kde je, kde vzal všechny své schopnosti, apod. Vzhledem k tomu, že moc přátel na své straně nemá, bude se snažit řešit vše pěkně potichu. Díky svým schopnostem si poradí s nejedním strážcem i bez použití střelných zbraní a nebude se zbytečně snažit spustit alarm. Pokud se mu to přeci jen povede, čeká ho ve většině případů rychlá smrt, protože se ze všech stran seběhne ohromná spousta strážců, na které John už prostě stačit nebude, schopnosti neschopnosti. Tyto tiché mise v sobě také skrývají nejeden logický puzzle, který budete řešit hádejte čím? Ano správně. Telekinezí zatáhnete za páku na nepřístupném místě, pomocí své mysli překonáte silové pole a vypnete ho, ovládnete nepřátelského vojáka, který bude střílet do vlastních řad, apod. Někdy budete mít také na výběr, jestli se okolo nepřátel proplížíte strategicky umístěnou větrací šachtou opodál nebo zvolíte přímou konfrontaci a zbavíte se zmetka na trvalo. Na konci mise se v animaci pohne děj trošku kupředu a John si vzpomene na něco z minulosti nebo se dopídí důležitému zjištění. Často se tedy posuneme v čase o šest měsíců dříve, kde John své schopnosti teprve získává, ale hlavní roli tady hrát ještě nebudou.

Second Sight Second Sight Second Sight

Second SightDruhý typ misí je z většiny čistě akční a připomíná výše zmíněnou hru Freedom Fighters. Také už tady John nebude na všechno sám, ale bude mu pomáhat vycvičené komando WinterIce. John bohužel není ten, kdo komandu velí, takže se žádné ovládání spolubojovníků nekoná, ale ti se o sebe většinou postarají sami. Konfrontace s nepřítelem je jev celkem častý, takže se připravte na spoustu střílení. Bez zamíření toho většinou moc netrefíte, takže od toho tu máme pravé tlačítko myši. John si nepřítele pěkně zaměří (u odstřelovačky uvidíte zoomnuté okénko v rohu obrazovky) a pak už je to jiné kafe. Pokud jste navíc za překážkou, funguje střelba podobně jako třeba u Bad Boys 2, jen s tím rozdílem, že se pohled nepřepne do první osoby. John se prostě rychle vykloní a zaměří prvního zmetka, který se mu namane. Celé zaměřování padouchů je naštěstí automatické a John jen vyrovnává mušku. Na některých místech se bohužel nepřátelé objevují stále dokola (Respawn! Nesnáším respawn!!! Sakra dejte mi bouchačku ať je všechny postřílim! Respawn! Neeee!!!), takže je třeba si pospíšit s vaším úkolem (najít cestu dál, apod.), než to někdo z komanda koupí. Naštěstí vidíte v rohu obrazovky ikonky svých spolubojovníků s ukazatelem jejich zdraví, takže se k nim když tak můžete vrátit vyléčit je, případně jim trochu pomoci. Zbraní v celé hře je bohužel velmi málo. Od vynikajícího uspávacího flusbroku, který je mnohdy lepší než sebemenší kanón, protože likviduje potichu, se dostaneme k několika pistolím, ruskému a americkému samopalu, brokovnicím a odstřelovačce. Svůj účel to sice plní, ale přesto mi tu něco chybělo.

Second Sight Mise máme za sebou, ale jak se to hraje?
Hratelnostně je na tom Second Sight dobře. Děj se pěkně posouvá dopředu a skládá pomalu další a další střípky událostí. Příběh je skvělý a s napětím budete očekávat další misi, ve které už se snad dovíte něco víc. Misí je také dostatečný počet, aby vás hra zabavila na několik poklidných večerů. Co hru trochu (no vlastně trochu víc) kazí, je ovládání, které je typicky konzoloidní. Johna ovládáte směrovými klávesami a myší se rozhlížíte. Mnohem lepší by bylo, kdyby se myší ovládal směr pohybu, protože na klávesnici je to takové krkolomné. Největší vopruz je ale kamera, která je vyřešena opravdu nešťastně a na některých místech neuvidíte nic, až na Johnův kukuč. Hra sice nabízí alternativní pohledy z napevno umístěných kamer, ale ty jsou tak nešikovně umístěny, že Johna uvidíte většinou z boku, což na rozhledu opravdu moc nepřidá. Škoda, za špatnou kameru a ovládání jsem nucen strhnout dobrých deset procent.

Grafické hody? Dnes ne…
Jak už je asi patrné z nadpisu, grafické orgie se dnes opravdu nekonají. Grafika není sice kdovíjak odpudivá, ale na rok 2005 bych čekal něco lepšího. Nemůžu si pomoc, ale grafické zpracování mi velice připomínalo (zvláště v akčních levelech) starou akční řežbu Soldier of Fortune, jen to není z pohledu první osoby. Jeden ze členů WinterIce týmu je dokonce nápadně podobný Johnu Mullinsovi :). Některé věci jsou ale celkem povedené (například útok psionickým pulzem vypadá opravdu úžasně). Design levelů je celkem povedený, ale v interiérech to občas zavání stereotypem. Naštěstí jen občas.

Second SightObčas ve hře najdete například zpestření v podobě hracího automatu, na kterém si můžete zahrát nějakou tu klasickou automatovou gamesku :). Rovněž potěší takové detaily, jako počítače s typickým windowsáckým ovládáním nebo známé „scény za sklem“ (byť velice vzácné). Celkový vzhled a požitek ze hry by měla umocnit implementace fyzikálního modelu. Ten sice hraní opravdu umocňuje, ale na mnoha místech je znát jeho nedodělanost. Pokud odhodíte nepřítele pulzem, nádherně odletí a třeba i proletí skleněnými dveřmi za ním, které se krásně rozsypou, ale jsou i situace, kdy projdete okolo papírové krabice, na které je položen kus trubky, do krabice jen trošičku drknete a trubka vyletí pět metrů vysoko a vzápětí se roztančí v rohu jako duet na soutěži v latinsko-amerických tancích. To samé platí i o barelech, o které stačí opravdu jen zavadit a budou vám rotovat pod nohama několik sekund. Tady by to chtělo ještě trošku zapracovat.

Second Sight Second Sight Second Sight

Zvuková stránka je na tom celkem dobře. Postavy mluví úplně normálně, zbraně vydávají zvuky, jaké každý očekává, prostě klasika, na kterou jsme dnes už všichni zvyklí. Hudby si sice moc neužijete, alespoň já jsem jí moc nevnímal, ale občas podle ní i poznáte, jestli je klid nebo jestli se na vás v nejbližších chvílích vyřítí banda zmetků s ne moc hezkými úmysly.

Verdikt: Second Sight je příjemné překvapení, které málokdo od této konzolovky čekal. I přes zastaralou grafiku, občas hroznou kameru, typicky konzolové ovládání a několika chybkách v enginu je tato hra hodná zahrání. Po všech těch válkách a Vietnamu se jedná o příjemné zpestření na poli akčního žánru s originálním prvkem využití psionických schopností hlavního hrdiny. Nesmím zapomenout ani na vynikající příběh a rozdělení do dvou časových rovin, spoustu akce i tichého plížení nebo občasného řešení problému vícero cestami. Second Sight není hra bez chyb, ale je originální a zábavná a to se v dnešní době cení dvojnásob.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

87 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 162 čtenářů

Témata: Včela

Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Další z rubriky

RECENZE: Ve strategii Ancestors Legacy budete dobývat a plenit

Ancestors Legacy

Nová historická strategie od polského studia Destructive Creations se hlásí o vaši přízeň a rozhodně má s čím vyrukovat.

RECENZE: Adventura Forgotton Anne pod krásnou grafikou skrývá jen nudu

Forgotton Anne

Máte rádi filmy studia Ghibli? Tak se na nějaký běžte znovu podívat a nenechte se zlákat hrou Forgotton Anne, která...

RECENZE: Pamatujete na sci-fi simulátor Descent? Overload je to samé

Overload - fotky z recenzování

Descent patří mezi ty hry, na které hráči kolem třicítky vzpomínají s nostalgickou slzou v oku, zatímco ti mladší...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz