Sentinel: Descendants in Time
Před časem nám polský vývojářský tým Datalion naservíroval perfektní adventuru Schizm 2: Chameleon, kterou si oblíbila spousta hráčů. Datalion tedy kuje železo, dokud je žhavé a bleskurychle nám servíruje svůj další kousek, který je na stejném enginu a o příběh se stará ten samý autor. Takže se na tento nadějný titul pojďme podívat trochu podrobněji.
Australský spisovatel opět v akci
Nejprve si povíme něco k příběhu. Na jeho scénáři pracoval opět známý australský sci-fi spisovatel Terry Dowling, který tentokrát vychází z jedné své starší povídky jménem „The Ichneumon ane the Dormeuse“ (Ichneumon a Dormosa, u nás byla tato povídka publikována pouze v časopise Ikarie v roce 1997, konkrétně v čísle 4/97). Po přečtení povídky musím říct, že ji hra celkem dobře vystihuje, jen ve hře necítíte smrtelné nebezpečí jako v povídce. Hra se odehrává v době, kdy byly nalezeny, v podobě osmdesáti pěti hrobek, pozůstatky kdysi dávno vymřelé a daleko vyspělejší tastánské civilizace. V těch se, podle pověstí, nachází spousta vyspělých technologií a cenností. Ty tam ale samozřejmě neleží jen tak, ale chrání je spousta defensivních mechanismů, takže v nich už zahynula spousta hledačů pokladů. Vaše jméno je Beni. Máte za sebou už několik takových vykrádaček, ale tentokrát to nebude tak lehké, protože se musíte dostat do hrobky s označením „Tomb 35“, která je jako jediná zatím neporušena. Vylámal si na ní zuby kde kdo a kromě legendárního vykradače hrobek Ramireze se z ní nikdo nevrátil živý. V této hrobce by měla být ukryta ta největší tajemství, ale bohužel ji stráží obranný systém „Dormeuse“, který má vlastní umělou inteligenci. Vy ale nemáte na vybranou, protože chamtivý obchodník jménem Doba, který chce poklady pro sebe, unesl vaši mladší sestru, takže se chtě nechtě pro poklady třicáté páté hrobky musíte vydat.
|
V tuto chvíli se ujímáte hlavní role vy. Objevíte se v tajemné hrobce 35, kde se po vyřešení jednoho malého rozehřívacího puzzlu aktivují tři tajemné portály, o kterých si ale povíme až později. Prakticky ihned poté, co jste vrženi do hry, si všimnete grafiky, ovládání a uživatelského rozhraní. Datalion si opět licencoval osvědčený „Jupiter engine“, který použil i u výše zmíněné hry Schizm a ždíme z něj opět maximum. Pokud jste nehráli Schizm, nečekejte žádnou „point-and-click“ adventuru ze staré školy, ve které jste zkoušeli všechno na všechno a debatovali s desítkami postav, ale připravte na nádherný 3D zážitek viděný vlastníma očima, minimum dialogů (které ani nemůžete ovlivnit) a spousty pekelně těžkých puzzlů.
3D grafika a pohled z první osoby si s sebou nesou mnohé výhody, mezi které patří třeba naprostá volnost a možnost podívat se opravdu skoro všude. Celá hra se navíc ovládá pouze směrovými klávesami a levým tlačítkem myši, takže nic složitého. Na mezerníku je sice skok, ale ve hře ho ani jednou nevyužijete, takže je taková zbytečná funkce. Přestože se tvůrci rozhodli pro tento způsob zobrazení, nemůžete nikde ve hře spadnout z útesu nebo jít někam, kam si to tvůrci nepřáli. Toto omezení celkem vítám, nemusím nahrávat pozici poté, co jsem se moc přiblížil ke kraji nebo někde zbytečně bloudit. Kurzor je pouze malá tečka uprostřed obrazovky, se kterou nemůžete hýbat – rozhlížíte se současně s ním. Pokud přijdete k nějaké věci, se kterou můžete něco dělat, kurzor se zvětší, takže to nepřehlédnete.
Namáháme si mozečky
Po krátkém rozkoukání ve hře se setkáte s defensivním systémem hrobky, ale nečekejte žádné nestvůry s deseti hlavami, roboty s plasmovými děly nebo něco takového. Vaším protivníkem bude holografická simulace sličné mladé dívky jménem Tamara, která představuje technologicky vyspělý systém s vlastní umělou inteligencí, který se jmenuje Dormeuse. Tamara, respektive Dormeuse, vás bude jednou za čas kontaktovat a v krátkých dialozích se bude seznamovat ona s vámi, vy s ní a její kulturou, apod. Ona je v podstatě něco jako duch celé hrobky, ale vaším skutečným protivníkem budou všemožné puzzly, které jsou tu pro vás připraveny. A že jich není málo!
|
Z pohledu obtížnosti bych řekl, že většina hádanek je spíše pro hráče kované v adventurách. Takoví hráči vědí, co od čeho očekávat, ale nováček v tomto odvětví bude asi zklamán z přílišné obtížnosti. Většina hádanek není sice až TAK hrozná, ale najdou se i skutečně pekelné kousky. Naštěstí je ve hře zakomponována malá nápověda, která jde zapnout ve volbách hry. Pokud tedy přijdete k místu, kde se řeší nějaká hádanka, napíše se vám na obrazovce krátká větička, co máte asi tak dělat. Není to sice vždy hned jasné, ale přeci se vám tam nenapíše kompletní řešení :). Také jsou občas na obrazovce vidět malé poloprůhledné šipky, které ukazují na některé důležité místo nebo předmět, abyste něco náhodou nepřehlédli. I tak vás ale některé hádanky zaměstnají na několik desítek minut, někoho z vás i hodin :). Bohužel jsem trošku nepochopil provázanost hádanek s příběhem. Nikde není zmínka proč právě tady musím aktivovat tohle, apod. Pochopil jsem, že hádanky mají symbolizovat nástrahy, ale nejsou nijak nebezpečné, natož smrtelné. To je ale jen malý detail.
Grafické a zvukové hody?
Pokud se podíváte na obrázky rozházené okolo, jistě mi dáte za pravdu, že grafika se opravdu povedla. Každý svět vypadá úžasně a nejednou se zastavíte a budete si prohlížet nádhernou scenérii. Ať už se budete procházet po úzkých lávkách na vodním světe Eska nebo z dáli pozorovat sopku chrlící žhavou lávu a oblaka temného dýmu na ostrůvku Corabanti, nepřestanete práci grafiků obdivovat. Vše je navíc vypracované do nejmenších detailů. Bravo, tady to opravdu nemohlo dopadnout lépe.
Zvuková stránka také není špatná, ale moc si jí neužijete. Zvuků moc není, melodií na pozadí také ne. Naštěstí to trochu kompenzuje namluvení obou hlavních charakterů (Beni a Tamara), které je jedním slovem prvotřídní a je poznat, že je nenamlouvali žádní amatéři.
Hratelnost a spol.
Hratelnost tohoto titulu je skvělá, ale neocení to všichni hráči. Procházení nádherných světů a plnění nejrozmanitějších hádanek je něco, nad čím zajásá nejeden adventurista, ale člověk, který adventury nehraje nad tím asi pouze mávne rukou.
Verdikt: Sentinel je skvělá hra. Je to hra, která v sobě kombinuje úžasnou grafiku, originální a často velmi těžké hádanky a perfektní příběh z pera světoznámého spisovatele. Sice trošku zamrzí neprovázanost hádanek s příběhem, ale i tak se jedná o skvělý kousek, který můžu jen doporučit.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 36 čtenářů
Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us
Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...
Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí
Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně
Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...
Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky
Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova
V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...
Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?
Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...
Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák
Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...
Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry
Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...
Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost
Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...