Sentinel - doposud nepřekonaná legenda

Jsou hry, které si zahrajeme jednou a již se k nim nevracíme a jsou hry, ke kterým se stále vracíme a ti více postižení o nich ještě často přemýšlí, když je právě nehrají. Jednou z her, která se zapsala do historie počítačových her, je Sentinel (Strážce).
Sentinel

Jsou hry, které si zahrajeme jednou a již se k nim nevracíme a jsou hry, ke kterým se stále vracíme a ti více postižení o nich ještě často přemýšlí, když je právě nehrají. Jednou z her, která se zapsala do historie počítačových her, je Sentinel (Strážce). Ti dříve narození mohou nyní tiše zamáčknout slzu (teď v zimě i kroupu), kanoucí z očí zničených televizní obrazovkou napojenou na COMMODORE 64 nebo na ZX Spectrum s tichou vzpomínkou na počátky počítačové zábavy. V následujících řádcích se pokusím přiblížit jednu z her tohoto období, která doposud nebyla překonána.

Nacházím se ve futuristické trojrozměrné krajině. Má duše je duší robota. V nejvyšším bodě krajiny se nachází on: Sentinel - strážce krajiny. Hlídá. Slyším jeho pohyb. Pomalu se otáčí. Rychle hodnotím situaci. Během několika sekund se stane má pozice kritickou. Sentinel mě zahlédne.

Obhlížím okolí. Vidím několik stromů. Rychle je absorbuji. Každý ze stromů znamená jednotku životodárné energie. Pohledem kontroluji otáčení Sentinela. Sentinel Zbývá několik sekund. Absorbuji další stromy v okolí. Dva stromy znamenají blok. Blok znamená být výše a jinde. Žít. Rychle tvořím blok. Přímo na blok umisťuji kopii svého těla. Sentinel mě zahlédl. Kontrolka ukazuje dramatický úbytek energie. V poslední chvíli přesouvám svoji duši do nového robota. Sentinel vysává původní tělo. S úbytkem energie se tělo mění v obyčejný blok, pak ve strom a nakonec mizí úplně.

Tentokrát se únik podařil. Několik dalších sekund života... Rychle absorbuji stromy v okolí. Sentinel stvořil z mého původního těla několik nových stromů. Daří se mi je pohltit. Vyhledávám nejvyšší viditelné místo. Tvořím tři nové bloky a kopii svého těla. Znovu přesouvám svoji duši. Absorbuji původní tělo a blok na kterém jsem stál. Získávám pět jednotek. Již jsem téměř na úrovni Sentinela. Vedle něj vidím místo. Tvořím jeden blok. Kopii svého těla. Přesouvám se. Vítězím. Vidím na podstavec Sentinela a rychle ho absorbuji. Krajina je má. Vítězství. Hyperprostorovým skokem se přesouvám do nové krajiny. Čeká mě nový souboj. Budou dva...

Sentinel je strategicko-logická hra, která se stala ve své době hitem a troufám si tvrdit, že doposud nebyl vytvořen důstojný remake ani pokračovatel. Co je tedy smyslem této hry. Sentinel Základní idea je velice jednoduchá. Na nejvyšším místě futuristické krajiny, která je šachovnicově rozdělena, je Sentinel - strážce, který se pomalu otáčí (po třiceti stupních). V každé pozici zůstává přibližně 15 sekund. Pohyb je doprovázen zvukovým efektem. Vaším úkolem je tohoto strážce překonat, což znamená dostat se výše než on a pak ho absorbovat. Vy sám jste součásti robota, který se nemůžete pohybovat, ale pouze se přesouvat, absorbovat a tvořit předměty.

Váš robot může absorbovat a tvořit strom (1 jednotka energie) blok (2 jednotky) a robota (3 jednotky). Jak již bylo uvedeno, lze absorpcí zničit i Sentinela (4 jednotky) a v dalších kolech i jeho pomocníky Sentry - stráž (3 jednotky). Ukazatel energie je umístěn na obrazovce vlevo nahoře. Aby šlo cokoliv absorbovat nebo stvořit, je nutné vidět na základnu objektu a mít zapnutý křížový zaměřovač. Abyste se dostali výše, je vždy nutné najít co nejvýše položenou viditelnou základnu, na ní stvořit několik bloků (v závislosti na energii), nakonec kopii svého robota a následně přesunout své "Já".

Sentinel

Pokud Vás Sentinel nebo Sentry spatří, začnou vám vysávat energii a vy se musíte rychle přesunout - je to indikováno zvukovým efektem a kontrolkou na obrazovce vpravo nahoře. Když Vás Sentinel zahlédne tak, že nevidí na základnu kde stojíte, neubírá vám energii, ale po chvíli Vás zcela náhodně přesune v krajině a vy ztrácíte své původní tělo (nevidíte ho ke zpětné absorpci) a také tři jednotky energie na nového robota.

I když je hra provedena jen ve dvou barvách a její rychlost odpovídá původní rychlosti procesoru Z80, ve své době představovala revoluční first person 3D zobrazení a skvělý herní námět. Hru Sentinel firmy Firebird můžete vyzkoušet na jednom z mnoha emulátorů. Např. na jedné z nejlepších stránek o ZX Spectru http://www.void.demon.nl/spectrum.html. Samotnou hru potom naleznete nejrychleji na adrese http://www.void.jump.org/games/s.html.


Témata: Robot