|
Velké množství hráčů se domnívalo, že v důsledku fúze Blue Byte a Ubisoft již Settlers na osobních počítačích nespatří. Po úspěšném čtvrtém dílu, jímž by se série dala zakončit, přichází Heritage of Kings. Ne, nespletli jsme se, tvůrci a především publisher opustil klasické číslování, což má mnoho důvodů. Jednak zajetá řada vyvolává v mnohých hráčích pocit, že se do ní již nedá vstoupit, aniž by o něco přišli. Navíc se do tvorby míchá již zmíněný UbiSoft, který má nyní nad projektem hlavní slovo a chce ho přizpůsobit nejnovějším standardům. Nemůžeme mu to zazlívat, vždyť, s rukou na srdci, kdy jsme od této společnosti hráli naposledy špatnou hru? Je zcela logické, že se Settlers přizpůsobí této době, vždyť tvůrci nedělají žádnou charitu a jde především o to, prodat co možná nejvíce kusů. Možná trochu zamrzí akorát fakt, že se na Heritage of Kings již nebude podílet duchovní otec série Volker Wertich, který si založil vlastní firmičku Phenomic a do herních análů se zapsal skvělým počinem Spellforce. Na druhou stranu byly k tvorbě přizvány svěží studnice nápadů jako je třeba Bruce Milligan s nepostradatelnými zkušenostmi z Rise of Nations, Tropico či třeba Civilization.
Po úspěšném čtvrtém dílu, jímž by se série dala zakončit, přichází Heritage of Kings. Ne, nespletli jsme se, tvůrci a především publisher opustil klasické číslování, což má mnoho důvodů.
Dost už ale v tomto případě celkem opodstatněně dlouhých úvodů a pojďme se podívat, co si na nás renomovaný, ale i renovovaný BlueByte chystá. Vězte, že toho nebude málo. A začneme pěkně zostra. Při pohledu na okolní obrázky budou mít pamětníci co dělat, aby udrželi nervy na uzdě a nerozsekali příslušenství svého elektronického miláčka. Vždyť noví Settlers vypadají jako každá druhá realtimovka. Ano, jsou to ty nutné změny, o nichž jsme hovořili. Pokud bychom měli hru k něčemu po grafické stránce přirovnat, byl by to zřejmě nedávný povedený kousek Empires. Konec je s detailními, nádherně prokreslenými 2D bitmapami, od nynějška je vše 3D. Zatímco hardcore fanoušky série necháme ještě chvíli nepříčetně oddychovat, my ostatní si na rovinu řekněme, že německá grafika byla do dna vyčerpána a pokud by autoři chtěli přijít ještě s něčím novým, stálo by je to pěknou porci sil, které se takto mohou využít k něčemu užitečnějšímu. Vždyť ani toto 3D nevypadá vůbec špatně a podle toho, co jsme měli možnost vidět, patří k tomu nejlepšímu v žánru. Obrovskou předností jsou rozsáhlá a plně vymodelovaná území, kde se to jen hemží skvěle propracovanými vojáky, jimž se vlní i vlasy na hlavě, o zbývajícím ochlupení ani nemluvě. Stromy se klátí ve větru, a to jich je na mapách vskutku požehnaně. Budovy již nejsou složeny z několika málo polygonů, ale patří k nejdetailnějším objektům ve hře. Na kostele například reálně fungují hodiny, a to ne jen tak náhodně, nýbrž přesně podle virtuálního prostředí. Jistěže se ve hře bude reálně střídat den a noc se všemi patřičnými efekty. Kapitolou sama pro sebe je výstavba baráků. Ta již nebude probíhat skokově, ale podle nejnovějších zpráv zcela realisticky, tudíž uvidíme přibývající cihly a pilně pracující panďuláky. Tímto a dalšími prvky nás chtějí autoři dostat co možná nejvíce do děje, za což jim patří vřelý dík. Zbývá jen doplnit, že při nespoutaných hrátkách s volnou kamerou uvidíme i odrazy našich i protivníkových svěřenců na vodních plochách. Otázkou je, jaký hardware bude potřebný k rozpohybování celé této parády. Jako obvykle jsou slyšet hlasy o značném optimalizování a nekrvavých nárocích, ale popravdě: moc jim nevěříme. Takřka jisté však je, že se tvůrci nastíněnými postupy dostanou takřka na tu samou míru detailnosti a preciznosti, jakou jsme měli možnost vidět u minulých 2D dílů, i když to celé bude tvořeno zcela jinou cestou.
Podle všeho budou mít grafické i jiné, za pomoci RenderWare enginu (použitý například v GTA či Tony Hawks Pro Skater) vytvořené, vymoženosti vliv i na herní stránku. Jako zářný příklad může sloužit dynamické počasí. Při dešti se povětšinou zatáhne jinak na jedničku vyvedená obloha a sníží se viditelnost. Sníh zase velice rychle změní terénní podmínky, takže se jednotky nebudou moci pohybovat tak, jako po golfové travičce. Navíc se můžeme těšit na skutečné zalidnění světa, nenarazíme jen sem tam na nějakou figurku. Vedle toho, že prostředí bude žít do jisté míry vlastním životem, se i vy budete spoléhat na velké davy jednotek. Tvůrci se domnívají, že bitvy s několika špatně vybavenými chudáčky nejsou tím pravým ořechovým a my jim dáváme za pravdu, Když už se začíná preferovat v předešlých dílech Settlers opomíjený prvek bojů, ať to stojí alespoň za to.
Podle všeho budou mít grafické i jiné, za pomoci RenderWare enginu vytvořené, vymoženosti vliv i na herní stránku. Jako zářný příklad může sloužit dynamické počasí.
Nad každým baráčkem bude opět vlát vlajka vypovídající o jeho majiteli. Na druhou stranu ale zmizí známé věžičky, které sloužily k rozšiřování panství. Přesto BlueByte dosud neprozradili, jak by mělo dobývání probíhat. Z výše zmíněného se však dá vyčíst, že můžeme čekat i (možná dokonce především) značný důraz na bojovou stránku. Na mnoha obrázcích se objevují ukazatelé cesty, jež dávají vzpomenout na dávno zašlé, přesto však pro vzpomínky velice příjemné, časy prvních dvou dílů settleří ságy. Zde patřilo správné budování cest k jednomu z hlavních klíčů odemykajících úspěch. Zatím jsme se sice nedočkali oficiálního potvrzení, ovšem z mnoha chatů tvůrců s fanoušky tato serepetička vskutku vyplynula.
Pokud očekáváte staré a ze čtvrtého dílu známé Římany, Vikingy, Máje nebo Trojany, budete možná opětovně překvapeni. Důvod je jednoduchý - nedočkáte se jich. Myslím, že je tomu tak dobře, protože rozdíly mezi jednotlivými národy nebyly vskutku valné. Heritage of Kings se vrací ke kořenům série, která si brala to nejlepší z doby středověké a jí vykouzlená atmosféra byla jen podtrhujícím prvkem dalších skvělých aspektů. Opět se tak můžeme těšit na velkolepé katedrály a domky, z nichž řemeslo jejich vlastníka přímo čiší. Namísto trochu obskurních postav Settlers 4 se dočkáme klasických rytířů, lukostřelců a mnoha dalších. Přestože v jejich počtu se nechystá žádný zápis do Guinessovy knihy rekordů, budeme moci zaměstnat na deset rozličných bojovníků a zhruba stejný počet podpůrných povolání. Kdo by snad čekal propracovaný příběh, bude asi jako vždy zklamán. Samozřejmě, že tu nějaká, v rámci možností vypiplaná zápletka je, a my můžeme dokonce prozradit, že se točí kolem jakéhosi „Černého rytíře“ s magickými choutkami. Na renderované sekvence zapomeňte, story se bude podávat formou dobře natočených i prostříhaných in-game animací. Zcela otevřeně se mluví i o menších prvcích fantasy, které svoje uplatnění najdou především v rukou kouzelníků, s nimiž si vyhrajete třeba na poli již propíraných podnebních podmínek.
Na renderované sekvence zapomeňte, story se bude podávat formou dobře natočených i prostříhaných in-game animací
Ale abyste si nemysleli, že se Heritages of Kings strhne v nějakou frašku s boji v hlavní roli, to rozhodně ne. Autoři chtějí jen skloubit koncept aplikovaný především v počátcích série s novými poznatky v oblasti počítačových her. „Tolik oblíbený duch Settlers zůstane zachován“, slibuje producent Benedikt Grindel. Zároveň dodává, že hráči budou mít pořád co objevovat, a to i v posledních misích, což může být skvělý příslib, stejně tak dobře jako reklamní chvástání. Vsadili bychom si spíše na to první, vždyť ještě na žádném z dílů se nepracovalo tak dlouho, jelikož vývoj hry započal již v roce 2002 a dočkáme se ho nejdříve pod letošní stromeček. Uklidňujícím dojmem na nás působí rovněž slova, která potvrzují to, co by od hry nyní již málokdo čekal – pořád půjde především o stavění a obchodování, i když s pořádnou porcí bojových chvilek. A kdo říká, že tomu tak nemůže být?
Dohromady to tak opět vypadá na zajímavý titul, přestože si nejsme tak zcela jistí jako obvykle. Kdyby tvůrci přišli s novým dílem, který by vypadal a sliboval to samé jako jeho předchůdci, zlobili bychom se nejspíše pro nedostatek invence. To nyní nepřichází v úvahu a je dosti pravděpodobné, že si Heritage of Kings získají i příznivce vně tábora oddaných příznivců Settlers. A ano, jistý podíl na tom bude jistě mít i zjednodušení, které však proběhne především ve sférách ovládání a do samotného konceptu zasáhnou především přídavky. Ten na pohled největší přichází s překopanou a nové zážitky slibující grafikou, ten druhý zase s trochu vylepšeným herním stylem, jenž počítá s větší dobou věnovanou válčení. Na druhou stranu, z několika zdrojů jsme se dozvěděli, že si hru budeme moci zahrát i takřka mírumilovnou cestou, tedy obratnou diplomacií, výstavbou a obchodováním. Bude to sice těžší, ale staromilcovo srdce dozajista zaplesá. Tak nám tedy nezbývá, než se těšit na Vánoce, kdy Heritage of Kings spatří světlo světa nejen na PC, ale i pro všechny plnohodnotné konzole.
Index očekávání: 8/10