Settlers IV: Trójané a Elixír Moci

12:00aktualizováno  16. února 2003 3:19
První přídavek ke čtvrtému dílu Settlerů se jmenoval Mission CD a byl důkazem toho, že vývojářské firmy občas chtějí na hře vydělat za každou cenu. Fandové této netypické, avšak populární budovatelské strategie už ale mohou vesele křičet ""jupí""! Vývojáři z BlueByte totiž konečně vydali opravdový datadisk.

Settlers 4: Trójané a Elixír Síly Co dělá datadisk datadiskem? Tak tuhle otázku si měli pánové a dámy z BlueByte položit, než vyslali do světa zbytečný addon nazvaný lakonicky Mission CD. Obsahoval tři kampaně po pěti misích a dvě po třech. Jedinou novinkou byl editor map a možnost hraní náhodně generovaných misí. Uznejte, že za ty peníze je to trochu málo. Když teď vyšel skutečný datadisk k Settlers IV, který editor a náhodné mapy také obsahuje, ukázala se zbytečnost Mission CD v plné kráse. Snaha vydělat na hře za každou cenu v tomto případě neuvěřitelně bije do očí. A nic na tom nezmění ani fakt, že každá mise Settlerů přináší hráči zábavu na dlouhé hodiny.

Pokud neznáte originální strategii Settlers IV, ani předchozí díly úspěšné série, mohu doporučit přečtení naší vyčerpávající recenze čtvrtého dílu osadnické ságy. Pokud nejste zrovna čtivé typy, pokusím se vám v následujících řádcích zjednodušeně nastínit princip hry. Settlers IV jsou ekonomická strategie, ve které nejde ani tak o sílu zbraní, jako spíše o vaši schopnost převálcovat nepřítele na plné obrátky rozjetou výrobou. K dispozici nemáte přehršle různých vojenských jednotek, ale jen tři typy (každou se třemi úrovněmi výkonnosti) a velitele. Settlers 4: Trójané a Elixír Síly Vaše strategie nespočívá ani až tak na správném rozmístění mnohasethlavých pluků, jako na tom, jak blízko od sebe postavíte kovárnu a doly, aby nosiči při přenášení uhlí neztráceli moc času. Nevynalézáte mnoho nových technologií, ale každé uříznuté prkno a každý vytěžený kámen mohou zvrátit rovnováhu sil na jednu nebo na druhou stranu. Vyhrává většinou ten, kdo nejdříve vyrobí nejvíce a vrhne vše proti soupeři. Settlers svým principem trochu připomínají například Age of Empires nebo ještě více třeba méně známé Knights and Merchants, ale liší se od těchto her tím, že nekladou takový důraz na bojovou strategii. Čtvrtý díl série u nás vyšel nedávno, a to plně lokalizovaný do českého jazyka. Stejně naloží český distributor Cenega také s addonem a datadiskem.

Co přináší datadisk Trojané a Elixír Moci nového? Především je to nový přírůstek do skupiny národů. Kromě Římanů, Májů a Vikingů můžete hrát také za Trójany, kteří mají své speciality. Jejich nejoblíbenějším masitým pokrmem nejsou steaky z ovcí (jako u Vikingů), ale husí stehýnka. Nepěstují vinnou révu (jako Římané), ale rozvlní vám obrazovku lány vzrostlých slunečnic. Jejich speciální bojovou jednotkou není střelec z foukačky (jako u Májů), ale maník s malým katapultem na zádech. Settlers 4: Trójané a Elixír Síly Tenhle voják sice nadělá v řadách nepřátel víc paseky, než obyčejný lučištník, ale proti útoku jiných je úplně bezbranný a bez ochrany jinými jednotkami na místě zahyne. V oblasti kouzel mají Trójané také své speciality - například kouzlo měnící hrst něpřátelských vojáků v obyčejné nosiče, kteří upustí zbraně a snaží se spasit útěkem k domovu. Anebo kouzlo, které odkryje část dosud neprozkoumané mapy, což může být opravdu důležitá výhoda. Kromě těchto "maličkostí" ale Trójané fungují na stejném principu, jako ostatní národy. I oni mají své doly, farmy, pekárny, kovárny, kasárna a samozřejmě nezbytné věže, kterými rozšiřují své území. Trójské budovy se od staveb ostatních národů liší jen v grafickém zpracování, které je mimochodem už tradičně velmi povedené. Nejenže můžete během hry zoomovat od naprosto detailního pohledu až k pohledu z ptačí perspektivy, ale ono se všechno to tvorstvo na monitoru neustále hýbe, pachtí a hemží. V lese běhají zvířata, nad kytkama poletují motýli a osadníci, kteří nemají co na práci, postávají kolem a hrají si s jojem. To vše tady bylo už v předchozích dílech. Specialitou datadisku je ale úchvatný pohled na několik polí, na kterých se ve slabém vánku sem a tam kymácejí rozkvetlé slunečnice... nejeden cynický pařan určitě při hraní zaslzí jako já. :-)

Settlers 4: Trójané a Elixír Síly V kampaních datadisku se setkáme s některými změnami také u starých známých Římanů, Májů a Vikingů. Přibyla například některá kouzla. Narozdíl od původní hry tak mohou římští kněží měnit bažiny na travnaté pláně, Májové kouzlem přemění trávu na vyprahlou poušť a Vikingové v tundru. Všechny národy pak nově dokáží kouzlem přeměnit část země zčernalé působením Temného kmene na úrodnou půdu. Nezměnil se ovšem známý fakt, že mana dojde vždycky ve chvíli, kdy ji nejvíce potřebujete. :-) Další změny si všimnete jen v případě, že hru hrajete v nejvyšším rozlišení 1280x1024. Jen tehdy se vám v levém dolním rohu obrazovky objeví v nevyužitém prostoru menší okno, které můžete zaměřit na některou část mapy a zoomem si najet chudákovi osadníkovi skoro až do žaludku. Pozorovací okénko se hodí třeba v případě, že bojujete na odlehlém konci mapy a potřebujete zároveň sledovat, zda nepřítel právě nedobývá vaši klíčovou věž. Další novinkou je přítomnost létajících strojů, které vám od začátku budou dělat velké starosti.

Settlers 4: Trójané a Elixír Síly Nepřítelem je opět starý známý Temný kmen pod vedením bůžka Morbuse. Datadisk Trójané a Elixír Moci navazuje na příběh původní hry. V hlavní kampani, která se skládá z celkem 12-ti misí, se Trójané utkají s obživlým Morbusem. Odvěký nepřítel živých věcí má nepřekonatelnou alergii na všechny kvetoucí organismy a tak je za pomoci svých nohsledů ničí. Na konci Settlers IV ukončil Morbus své nedobrovolné vyhnanství na zemi tak, že se - také nedobrovolně - proměnil v kamennou sochu. Jak to už u zloduchů bývá, v datadisku nám opět obživl a tropí paseku. A tentokrát tady máme Trójany, aby jeho řádění učinili definitivní přítrž. V průběhu kampaně tak budete mimo jiné shánět spojence, kteří s vámi půjdou do boje proti Temnotě, najdete a zničíte tajnou laboratoř, která vyrábí létající stroje, a budete se snažit zabránit Morbusovi ve smíchání tajemného Elixíru Moci. Jak to všechno dopadne? To se dozvíte v závěru poslední mise a věřte, že jde o konec vtipný a nečekaný. Jedna změna se týká také strategie. Téměř od začátku hlavní kampaně vám totiž život znepříjemňují nálety Temného kmene v létajících strojích připomínajících vrtulníky, které (ač údajně poháněny lidskou silou) paradoxně po několika šípových salvách vybuchují v celkem efektním klubku plamenů. Zažitá strategie postavená na obraně věží v takovém případě bere za své, protože temná komanda snadno pronikají přes vaše hranice a odvážejí vaše nosiče a dělníky jako otroky do své vlastní říše. No a bez nosičů jste co? Bez nosičů jste nahraní.

Settlers 4: Trójané a Elixír Síly Další tři kampaně, které na datadisku najdete, nabízejí po čtyřech misích za ostatní tři národy. Jako Říman například začínáte s hrstkou osadníků na jednom ostrově a vaším cílem je potopit nepřátelské loďstvo a zmocnit se trójského přístavu na jiném ostrově. Pokračujete coby likvidátor předsunutých trójských vojenských posádek a nakonec - ano, i vývojáři četli řecké báje a pověsti - dojde i na bájného trójského koně. Cílem vašeho snažení v římské kampani pak je zmocnit se posvátné sošky, kterou vám Trójané ukradli. Všechny tři kampaně jsou propracované, mají zajímavý příběh a dobře se u nich pobavíte. Kde je nuda z Mission CD? Jako by by trójský datadisk vyráběla úplně jiná firma... Aby byl výčet misí a map úplný, musím ještě připomenout další kampaň, která je sice kratší, ale určitě také pobaví. Spíše než o boj se v ní jedná o dosažení určitých ekonomických výsledků - musíte třeba vyrobit určitý počet výrobků a dopravit je na určené místo. Zní to možná nudně, ale nudné to není, věřte mi. :-) A poslední záležitost, o které je nutné na tomto místě napsat - kromě singleplayerových misí samozřejmě datadisk obsahuje také mapy pro hru více hráčů, které můžete hrát jak po místní síti, tak přes internet.

Settlers 4: Trójané a Elixír Síly Podstatnou změnou oproti původní hře je samozřejmě generátor náhodných map. Zatím jsme byli odkázání na několik originálních misí a na několik map, které šlo stáhnout z internetu. Teď stačí zadat v generátoru požadavky na velikost, podíl vody a souše, množství nerostů atd. a hra vám vygeneruje novou mapu. Každá náhodně generovaná mapa má svůj vlastní kód, který můžete prozradit jinému nadšenci do Settlerů a ten si pak stejnou mapu může zahrát taky. Dalším přídavkem, který ale některé hry mívají přibalen už v základní výbavě, je editor vlastních map. Podrobný popis všech jeho funkcí najdete samozřejmě v manuálu, ale předpokládám, že fandové Settlerů zanedlouho s jeho pomocí zaplaví internet podomácku vyrobenými misemi. Jen je škoda, že náhodné mapy a editor nebyly už v původní hře a BlueByte čekali až na addon a datadisc. Pokud jako já hádáte, že firmě šlo v tomto případě hlavně o peníze, zřejmě nebudete daleko od pravdy.

Co říct na závěr? Trójský datadisk se opravdu povedl a po zklamání z Mission CD je to skvělá náplast. Je vidět, že na otázku, kterou jsem kladl v úvodu recenze (tedy: co dělá datadisk datadiskem?) mistři z BlueBytu znají přesvědčivou odpověď. Trójané a Elixír Moci mají všechno, co má správný datadisk mít. Nový národ, nová kouzla, občerstvující změny ve strategii a především zajímavé a zábavné pokračování příběhu o boji s Morbusem. Pokud vás chytila původní hra Settlers IV, je pro vás datadisk jasnou volbou, která vám zajistí zábavu na řadu dalších dlouhých hodin.

Settlers IV: Trójané a Elixír Moci
Výrobce: BlueByte
Distributor: UbiSoft
Distributor v ČR: Cenega
Minimální konfigurace: Pentium 200 MHz, 64 MB RAM, grafika 4 MB, DirectX 7.0
Doporučená konfigurace: Pentium II 300 MHz, 128 MB RAM, grafika 8 MB, DirectX 7.0
Verdikt: Konečne opravdový datadisk k jedné z nejlepších budovatelských strategií, které v herním světě najdete. Nový národ, nová kouzla, pokračování boje se starým nepřítelem. Který fanda Settlerů by mohl odolat?

Hodnocení:

80%