SFF, barebone... Dá se na tom hrát?

  12:00aktualizováno  13. září 1:30
Vzhledem ke svému mládí a ne až takové popularitě šel svět „počítačů malých forem“ (SFF) možná mimo vás. Nastává ale doba, kdy byste klidně mohli přijít na to, že nějaký takový mazlíček by vám docela dobře vyhovoval...

Raketoplán made in Tchajwan
Když jsem před mnoha lety dostal poprvé do ruky krabici se základní deskou značky Shuttle, prohlížel jsem si nevěřícně raketoplán na obalu a říkal si: co to ti orientálci proboha zase vymysleli za značku? Deska nicméně fungovala, jak měla, a mně se pak tchajwanská firma Shuttle zase nadlouho vytratila z obzoru. Není divu – se svými motherboardy se na světovém trhu příliš neprosazovala. Vynalezla však něco, čím se postupně dostala do velké konjunktury a povědomí většiny příznivců hardwaru: malé počítače označované jako SFF (Small Form Factor – někdy také interpretováno jako Shuttle Form Factor.)

SFF

Co je malé, to je hezké
Pokud jste nějakým řízením osudu o SFF ještě neslyšeli, vězte, že se jedná o velmi malé počítače (jistou představu vám nabízí výše umístěný obrázek), které lze v minimální sestavě koupit jako kombinaci skříně a základní desky – zbytek si můžete doplnit podle vlastní chuti. Další pojem, se kterým se můžete u SFF setkat, je barebone (někdo ho dokonce používá nesprávně jako alternativu SFF). Barebone je právě označení toho, že se jedná pouze o základní kostru počítače, nikoli kompletní sestavu.

Jaká byla motivace pro vznik počítačů SFF? Když Shuttle na konci roku 2001 přišel se svým prvním modelem SFF, doufal (a ukázalo se, že velmi oprávněně), že mnozí uživatelé už mají dost onoho růstového paradoxu: jistě jste si všimli toho, že přes úspěšně pokračující miniaturizaci vnitřku čipů se samotné počítače za poslední roky naopak zvětšily a jejich hlučnost je bez dodatečných investic leckdy nepříjemná. Základními devizami SFF jsou tedy jejich malost a tichost, výrobci se je navíc někdy snaží prezentovat jako levná řešení, spíše však ve srovnání s počítači renomovaných značek. Záporem je pak malá rozšiřitelnost: je zřejmé, že uvnitř těchto mazlíčků nebude místo na přehršel karet.

Za nové modely už bychom se rozhodně nemuseli stydět...
Počítače SFF byly donedávna na okraji zájmu hráčů, protože většinou nedisponovaly slotem AGP a grafické záležitosti se tudíž odehrávaly (pomalu) na základní desce – teprve v druhé polovině loňského roku se objevil první model vybavený slotem AGP. Letos už je situace mnohem lepší a model Shuttle XPC SB65G2, který tento týden testoval Anand, už je připraven co do vybavení a výkonu směle soutěžit s běžnými počítači. Jeho základní deska FB65 je postavená na čipsetu 865PE, takže do ní můžeme směle použít i ta nejmodernější Pentia 4. Následuje výčet příjemností: rozhraní Firewire, USB 2.0, Serial ATA + RAID, síťový čip Realtek 10/100 a modul pro bezdrátovou komunikaci 802.11b, zvukový čip CMedia 5.1 s optickým vstupem a výstupem SPDIF, duální řadič paměti, velmi tichý ventilační systém I.C.E. a přehršel overclockerských pomůcek (např. možnost úprav napětí procesoru, AGP a pamětí nebo fixovatelné frekvence AGP a PCI). Daní za malý prostor je jen jeden slot PCI a dva paměťové sloty. To, co by mohlo někomu na desce s výše zmíněným čipsetem scházet, je aktivovaná technologie PAT. Takovýto plně vybavený počítač je spokojen se zdrojem o kapacitě pouhých 220 W.

Anand otestoval XPC SB65G2 s Pentiem 4 3,0 (800MHz FSB) a Radeonem 9800 PRO 128 MB; jak vidíte z grafu, je zdatným soupeřem sestav vybavených běžnými základními deskami s čipsety i875P a i865PE se zprovozněným PATem. Za zmínku stojí i výsledky přetaktovávacích pokusů: při nominálních napětích se podařilo dostat dané Pentium 4 na 3,4 GHz, což skýtá odvážnějším overclockerům slibné zázemí. Podotýkám, že očekávaná počáteční cena tohoto výtečně vybaveného drobečka bude činit 350 dolarů

UT2003

Divadlo malých forem začíná
Začíná nová éra SFF – éra, kdy si i „normální hráči“ budou klást otázku, zda se nevydat cestou malého a tichého mazlíčka namísto klasických věží. Musíme však mít na paměti, že motherboardy používané v SFF jsou u většiny výrobců speciálně konstruované a neodpovídají žádnému běžnému formátu. Z toho plyne, že zatoužíme-li po výměně základní desky, budeme odkázáni na to, zda výrobce našeho SFF nějaké jiné vhodné desky produkuje.

I když do vlaku SFF v mezičase naskočila řada dalších firem, má Shuttle nepopiratelný náskok v designu a renomé průkopníka. U nás hodlá z těchto aktiv těžit ProCA s.r.o., český distributor Shuttlu a provozovatel stránek www.shuttle.cz, na nichž můžete kromě odborných informací získat i představu o vysokých znalostech pravopisu zaměstnanců firmy ProCA (pro zvláštní požitek doporučuji sekci FAQ ;-). Odložím-li závěrečné vtipkování, konstatuji, že nastává čas, kdy by už byla škoda ignorovat počítače typu SFF, protože začínají být zajímavou alternativou pro většinu uživatelů a čeká je bezpochyby další rychlý vývoj, a to zdaleka nejen v dílnách firmy Shuttle.

Zdroj: AnandTech

Autor:

Nejčtenější

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Fanoušci vzpomínají na Stana Lee u jeho hvězdy na chodníku slávy v Hollywoodu....

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

Kombinace Dooma s nejnudnější hrou na světě je skutečnou výzvou

Revenant Bus

Modifikace Revenant Bus přináší klasickou (ne)hratelnost Desert Busu do enginu Dooma. A přidává i několik drobných...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Potvrzeno: vzniknou remastery legend Command & Conquer a Red Alert

Command & Conquer (1995)

Po trapném odhalení mobilní verze Command & Conquer letos na E3 se EA pokouší napravit si reputaci. Potvrdilo, že...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Jak Red Dead Redemption 2 zastínil Assassin’s Creed: Odyssey

Red Dead Redemption 2 versus Assassin’s Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey a Red Dead Redemption 2 jsou dva nejnovější přírůstky do rodiny akčních příběhových her v...

Deset mrtvých značek ze stáje EA. Kterou by měla firma oživit?

Herečky, které se objevily v příběhových filmech Red Alert 3.

Historické portfolio vydavatelství Electronic Arts lze číst více způsoby. Na jednu stranu se u každé značky najdou...

Seriál podle Castlevanie byste neměli minout, ani pokud jste hru nehráli

Castlevania

Animovaný seriál z dílny Netflixu sice využívá licenci na sérii klasických videoher, ale funguje i jako samostatné...

Najdete na iDNES.cz