Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Shadowlands – vítejte v Zemi stínů

  12:00aktualizováno  22. června 5:02
Mezi současnými hráči je jistě mnoho těch, kteří holdují RPGčkům a nedají dopustit na takové hry, jako je třeba Fallout, Icewind Dale nebo Final Fantasy. Víte však, jak vypadala RPGčka před pěti či deseti lety? V rámci pravidelného víkendového ohlédnutí se dnes podíváme na zajímavé dobrodružství, které bylo ve své době velkým hitem.

Shadowlands Gameska The Shadowlands je z dnešního pohledu již kouskem vpravdě historickým. Toto úspěšné a v leckterých oblastech převratné a originální RPGčko se na herním trhu objevilo roku 1992 zásluhou firmy Domark. Hra Shadowlands byla k dispozici nejen majitelům PC, ale i pařanům amigáckým, což samozřejmě přispělo k jejímu úspěchu. Díky oblibě této hry vydali autoři ještě téhož roku volné pokračování s názvem Shadow Worlds, které z prvního dílu částečně převzalo základní systém hry a ovládání, ale jeho děj byl zasazen do prostředí sci-fi.

Hlavní dějová pointa hry Shadowlands je založena na poměrně otřepané fantasy zápletce – zlý padouch snažící se ovládnout se svými hordami celou zemi a proti němu čtyři hrdinové, kteří se rozhodnou učinit jeho tyranii přítrž. I když by možná leckterý hráč rád zvolil za svého hrdinu záporňáka, v Shadowlands se samozřejmě pod vaší kontrolou ocitne čtveřice reků bojujících na straně dobra.

Na počátku hry si tradičně vytvoříte svoje postavy, a to tak, že jim „poskládáte“ obličeje z různých typů vlasů, očí, vousů a podobně, trochu jako v současnosti při tvorbě hráčů v sérii Shadowlands FIFA. Ne že by tohle byl ten pravý důvod, proč je hra Shadowlands originální, ale i taková drobnost byla ve své době v rámci RPGček v podstatě novinkou. Kromě vzhledu je nutno hrdinům přidělit i několik základních atributů (combat, magic, strength a health snad netřeba překládat), které se jim s vaším postupem ve hře budou samozřejmě vylepšovat. Po výběru postav již hráčům nic nebrání v tom, aby se pustili do strastiplné cesty, na jejímž konci čeká sám zloduch Cthul Tol Anuin. Hra je v podstatě naprosto lineární, což ovšem ve své době bylo pro RPGčka, neboli dungeony (řečeno pařanským jazykem počátku devadesátých let) vcelku typické. Většina děje se odehrává v zatuchlém podzemí a cesta vašich hrdinů není rozhodně procházkou růžovým sadem.

Grafické zpracování nebylo ve své době nijak převratné (ovšem na tehdejší lehký nadprůměr to v klidu stačilo), ale prostředí bylo vykresleno poměrně přehledně. Do mírného nadprůměru lze zařadit i zvukovou stránku hry. Hra používá izometrický pohled, který byl ve své době pro RPGčka dost netypický. Začátkem devadesátých let frčely spíše klasické dungeony zpracované z vlastního pohledu a originálnost hry Shadowlands tak byla patrná již na první pohled. Hráč měl díky tomuto pseudo 3D pohledu přehled o všech svých Shadowlands postavách, hra navíc umožňovala ovládání nejen celé tlupy naráz, ale i přepnutí na jednotlivé hrdiny a jejich samostatné jednání.

Krom jiného na hrdiny v podzemí čekají různé hádanky. Některé jsou vcelku klasické, další však byly ve své době originální v tom, že k jejich vyřešení bylo nutné koordinovat samostatné jednání jednotlivých postav – dva rekové si například stoupli na nášlapné plošinky a otevřeli tak dveře, třetí proběhl otevřenými dveřmi stisknout páku a čtvrtý stál s připravenou zbraní u stěny, která se po stisknutí páky otevřela a vychrlila několik příšerek. Dalšími velmi originálními typy problémů jsou hádanky a pasti, jejichž překonání souvisí se světlem. Světlo je totiž důležitý fenomén Shadowlands a jeho správné použití je leckdy potřeba k dalšímu postupu ve hře. Některé hádanky a rébusy jsou v této hře dost náročné a hráč se může leckdy nepěkně zaseknout, díky již zmíněné lineárnosti navíc takový zákys představuje v podstatě nemožnost pokračovat ve hře. Další nesnází při procházení temných kobek jsou samozřejmě monstra, která vám znepříjemní život, jak jen to půjde. Nutno podotknout, že boje v Shadowlands jsou dosti tuhé, navíc probíhají v reálném čase a legrácka v podobě pauzování mezerníkem nebyla roku 1992 ještě jaksi v módě. Shadowlands Obtížnost celkově (tedy bojová i mozková) je poměrně vysoká, takže k samému cíli se prokousali jen ti nejzavilejší pařani.

Kromě originálních hrátek se světlem přišla hra Shadowlands i s další neotřelou záležitostí. Ve všech předmětech ve hře (tedy i v obyčejném kusu klacku či jablku z ovocného sadu) se totiž skrývá jisté množství magické energie. Čím kvalitnější a hodnotnější předmět, tím více energie obsahuje. Tuto energii může některý z vašich hrdinů (pokud možno ten s nejlepšími magickými schopnostmi) přesávat z jednoho předmětu do druhého. Pokud například máte spoustu jídla, ale málo pochodní, můžete vysát z několika jablek energii a předat ji do pochodní, které poté vydrží déle svítit. Kromě tohoto hospodaření s manou se mohou hrdinové věnovat i sesílání kouzel, jak už tomu je ve fantasy RPGčkách dobrým zvykem.

Další zajímavostí této hry je ovládání vašich postav. Jak již jsem naznačil výše, lze ovládat jak celou skupinku hrdinů naráz, tak samostatně jednotlivé postavy. K ovládání hlavních akcí slouží myš, pomocí které ovládáte pohyb, boj, používání předmětů, prozkoumávání a tak dále. K volbě jednotlivých činností slouží ikona s obrysem hrdinova těla, rozdělená na Shadowlands příslušné části (jednou rukou sbíráte předměty, druhou mlátíte potvory po chrbátu, hlavou čtete nápisy na zdech a tak dále). Ovládání tedy originální a ve své době i docela příjemné, dnes však již přežité. Současní hráči už jsou obvykle přeci jen trochu rozmazlení a více jim vyhovuje systém „inteligentního“ kurzoru, kdy hra sama rozezná, co s daným předmětem či postavou hodlá hráč udělat. Inventář a informace o hrdinech jsou více méně klasické, ale naprosto dostačující a hlavně přehledné.

Hra Shadowlands je bezesporu jedním z milníků počítačových RPGček. Ve své době neobvyklé izometrické zpracování, důležitost světla, přesávání magické energie mezi předměty, možnost nezávislého jednání jednotlivých postav, to vše dává této hře punc originality. Na druhou stranu by bylo možné hře vytknout trochu vysokou obtížnost a také to, že časem upadlo procházení herních lokací do stereotypu – prostředí, monstra i hádanky se v průběhu hry příliš neměnily. Dnes už se asi nenajde mnoho těch, kteří by si tuto hru zahráli, samozřejmě zejména díky devět let starému zpracování. Leckdo však má k dispozici jen nějaký starší počítač, na kterém nerozběhne současná RPGčka typu Baldur´s Gate či Summoner. Pro tyto hráče je Shadowlands rozhodně dobrou volbou i dnes, jelikož v mnohém zůstává originální a zajímavý i v obrovské záplavě her současnosti.

Autor:


Témata: Fallout

Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...



Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

RECENZE: Subnautica je nejlepší podmořská hra všech dob

Subnautica

Podmořská Subnautica je na první pohled nenápadná hra, která se od svého vydání drží mezi nejprodávanějšími hrami na...

Další z rubriky

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

Warhammer: Vermintide 2 vyjde již počátkem března

Warhammer: Vermintide 2

Pokračování skvělé kooperativní akce Warhammer: Vermintide 2 vyjde již 8. března.

Vývojáři si psali pozitivní recenze vlastní hry, Steam zakročil

Recenze na Steamu

Autoři hry Wild Buster si na Steamu kupovali vlastní hru, aby k ní mohli psát pozitivní recenze.

Najdete na iDNES.cz