Shadowrun – divnohra jak má být

  12:00aktualizováno  5. června 4:51
V posledních letech se staly bizarní a atypické hry velmi populární a i když se jim z komerčního hlediska nedaří tak jako klasickým žánrům, tak po nich neustále touží mnoho hráčů.

Shadowrun Hráli jsme již kvanta her, ale hned na začátku musíme uznat, že při prvním spuštění hry Shadowrun jsme neměli nejmenší páru, o co že to v ní vlastně jde. Po půlhodinové aklimatizaci na herní prostředí a po zjištění základních herních mechanismů však přišlo jedno nemilé překvapení, které vám sdělíme na konci recenze.

Hra je založená na cyber-punkové stolní předloze, která sice není tak rozšířená jako třeba Dungeons & Dragons, ale pár fanoušků po světě už posbírala. Její příběh se odehrává v budoucnosti, která je zmítána boji mezi lidmi, elfy, trpaslíky, trolly a orky. Aktuální videohra vynechává poslední jmenovanou rasu a zbylé čtyři pouští do boje v multiplayerových FPS kláních. Pokud tak máte tuto odnož akčních her z pohledu první osoby rádi, tak by vás tato hra mohla zaujmout, ale jestli si raději zapaříte singleplayerovou gamesku s výživným příběhem, tak na Shadowrun rovnou zapomeňte.

Shadowrun

Nejzajímavějším faktorem je možnost pořizování kouzel a technické výbavy.

Základ hry spočívá v několika málo od sebe se příliš nelišících módů, které jsou variací na klasický Capture the Flag. Levely, ve kterých se budete pohybovat, jsou uzavřené arény, z nichž některé jsou malé, některé větší a některé bychom označili jako střední, ale rozhodně jsme při hraní nenarazili na žádnou, kterou bychom si označili za velkou. Nevadí, spousta hráčů nemá ráda bloudění a v arénách ze hry Shadowrun se opravdu neztratí ani jedinci s nulovým orientačním smyslem. Jejich design však není úplně marný a některé kousky bychom se nebáli označit za opravdu povedené. Narazíte na arény s otevřeným prostranstvím, na arény uzavřené, kde se budete pohybovat pouze v chodbách, nebo na kombinaci obojího. Shadowrun Prostředí je naprosto neinteraktivní, ale povaze hry to víceméně nevadí.

Již v úvodu jsme zmínili rasy za které budete moci hrát. Ne až tak překvapivě jsou jejich odlišné schopnosti jedním z největších lákadel hry. Lidé jsou tradičně vyvážení po všech směrech. V ničem nevynikají, ale vyloženě slabé místo také nemají. To elfové jsou na tom jinak. Jsou hbití a vynikají v boji nablízko (k tomu se dostaneme později). Trollové jsou obří příšery, jež excelují v práci s těžkými zbraněmi, což bohatě vynahrazuje jejich pomalejší mobilitu. Posledním do party jsou naši oblíbení trpaslíci. Z jejich pohledu je svět větší a svými schopnostmi si nás získali. Jsou silní, schopní zacházet  víceméně s většinou zbraní a navíc vysávají zdraví z blízkých postav, ať už přátelských či nikoliv. Odlišnost postav je opravdu fajn a při tvorbě týmu je důležité ho vytvořit z co nejrozmanitějších členů.

Vizuálně je na tom hra stejně jako vlastně i celkově – tedy divně.

Shadowrun Samozřejmě nelze vytvořit FPS bez pořádného počtu zbraní a v tomto ohledu je až na jednu výjimku Shadowrun naprosto klasický. Nalezneme tu pistoli, brokovnici, pušku, rotační kulomet a raketomet či ostřelovací pušku. Jediným zpestřením je katana, přičemž tento samurajský meč je opravdu vítanou změnou oproti klasickým střelným zbraním. Při jeho nošení se navíc kamera vždy přepne do pohledu z perspektivy třetí osoby. Připomíná vám to také Unreal Championchip 2: Liandri Conflict? Tak to správně, protože hraní s katanou je totiž velmi podobné tomu z Unrealu.

Vývoj hry

Byl dlouhý a přesto to není na finálním produktu vůbec zdát. Mělo jít o demonstrativní projekt, který ukáže, že i konzoloví a PC hráči mohou hrát spolu nebo proti sobě. Tato funkce sice evidentně funguje, ale na kvalitní hru to nestačí. V ranné fázi vývoje dokonce používali vývojáři grafický engine Halo, ale v pozdější fázi se rozhodli pro vlastní, který však nedotáhli k úplně dokonalosti.

Shadowrun Nejzajímavějším faktorem však zůstává možnost pořizování kouzel a technické výbavy. Možná se vám první jmenované zdá jako naprostá šílenost, ale v praxi fungují i v FPS kouzla opravdu dobře. Takový teleport, díky kterému se můžete dostat skrz zeď, možnost vzkřísit mrtvé spolubojovníky (pokud nepřátelé nerozstříleli jejich těla) či přivolat na pomoc obří monstrum, to rozhodně nejsou věci k zahození. A těchto kouzel je samozřejmě více. Díky technologickým vymoženostem si budete moci zase pořídit skladatelnou verzi rogala, speciální vizor, díky kterému budete moci vidět skrze zdi, či si dočasně zrychlit reflexy (v kombinaci s katanou smrtící pro všechny, kdo po vás vystřelí). Díky magii, technologiím a rozličným rasám je Shadowrun nadprůměrným kouskem. Jsme si ale jisti, že bez těchto vyjmenovaných aspektů by o hru nezavadil ani pes. Arén je málo, zbraně nejsou nic extra a herní módy jsou variací na jeden a ten samý. Kromě výše zmíněných Shadowrun kladů jistě stojí za zmínku Microsoftem avizovaná možnost hrát proti PC hráčům. Není to sice bůhvíjak zásadní věc, ale je fajn občas sejmout třeba i nějakého toho PCčkáře, zvláště když za to dostanete achievment.

Vizuálně je na tom hra stejně jako vlastně i celkově – tedy divně. Modely postav jsou vcelku detailní, okolí nápaditá, textury rozmazané a pixel shader efekty působivé. Prostě od každého aspektu něco. Celkově je však pořád hra, co se týče vizuální stránky, nadprůměrná a myslíme si, že většině hráčů bude vyhovovat. Co je však neomluvitelné je animace. V drtivé většině případů je normální, ale občas nastane situace, při které jasně vidíte, že sem tvůrci zapomněli animaci přidat. Nemluvě o lezení po žebříku, které vypadá hůře, než na 16-bitových konzolích.

Klady a zápory

Plus Multiplayer zabaví
Plus Kouzla a technické pomůcky
Plus 4 rozdílné rasy
Plus Možnost hraní s PC hráči

Mínus Nevydrží dlouho
Mínus Hodně omezený obsah
Mínus Téměř žádný singleplayer

Díky naprosto minimální porci singleplayeru, který dohrajete za méně něž dvacet minut, je hra výhradně určena pro hru více hráčů. Kromě hry po Xbox Live je možno hrát i po System Linku, ale Rozdělenou obrazovku hra neobsahuje. Ani pro hráče s připojením se však nejedná o jasnou koupi. Pointa celé recenze je, že hra toho obsahuje opravdu málo. A to i v porovnání s nedávno spuštěnou online betou Halo 3, která je do značné míry omezená. Sečteno a podtrženo, na chvilkové hraní ano, ale pokud chcete hru, která vás zabaví na delší dobu, tak Shadowrun není nic pro vás.

Shadowrun
Výrobce/Vydavatel FASA Studio/Microsoft
Platforma Xbox 360
Multiplayer: 2-16 hráčů
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 2 MB
Verdikt: Chvilková záležitost, která v krátkodobém horizontu pobaví, ale v dlouhodobém nemá proti konkurenci šanci.
Hodnocení: 65% (info)



Témata: Interaktivní, Xbox

Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Sedm nejtypičtějších výmluv chudáka hráče

Hráč na kokainu - ilustrační foto (Angry Gamer)

Za okny pomalu vychází slunce, na krku spousta povinností a rozechvělé prsty ospalého hráče se jen velmi neochotně...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Mesut Özil po konci v německé reprezentaci začal streamovat Fortnite

Mesut Özil

Fotbalista Mesut Özil má rád videohry a za svoji vášeň se nestydí. Dokonce spustil vlastní kanál na streamovací...

Další z rubriky

RECENZE: Hearthstone: The Boomsday Project láká na mechy a spíš nudí

Hearthstone: The Boomsday Project

S The Boomsday Project slaví návrat mechové a nové klíčové slovo Magnetic upravuje dynamiku hry i prostor pro...

RECENZE: Far Cry 5 se loučí masakrem zombíků, paroduje béčkové filmy

Far Cry 5: Dead Living Zombies

Třetí přídavek k povedené střílečce Far Cry 5 nazvaný Dead Living Zombies se zaměřuje na zombíky a všechna možná i...

RECENZE: Two Point Hospital je vymodlené pokračování Theme Hospitalu

Two Point Hospital

Po více než dvaceti letech přichází duchovní pokračování legendární strategie Theme Hospital, v níž jsme šéfovali...

Vyhrajte jednu z poukázek na 500 nebo 1 000 Kč na nákup ve Fresh Corner a MOL
Vyhrajte jednu z poukázek na 500 nebo 1 000 Kč na nákup ve Fresh Corner a MOL

V době od 15. 10. 2018 00:00 do 21. 10. 2018 23:59 odpovězte komentářem pod text soutěže na otázku: „Čím zabavujete svoje dítko při dlouhých cestách autem?“ Vyhrajte jednu z tankovacích karet v hodnotě 500 Kč, nebo 1000 Kč na nákup pohonných hmot i občerstvení na čerpacích stanicích MOL v konceptu Fresh Corner.



Najdete na iDNES.cz