Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Shadowrun - ať žije cyberpunk!

  12:07aktualizováno  6. října 10:47
Oblíbené pen-and-paper RPG se konečně dočká plnohodnotného virtuálního přepracování, které by rádo ovládlo segment multiplayerových akcí. Zda má šanci, nebo jde jen o nesplnitelné přání, se dozvíte v našem preview!

Shadowrun Již ve chvíli svého ohlášení to virtuální přepracování kultovního Shadowrunu nemělo jednoduché. Hardcore fandové původního pen-and-paper RPG se okamžitě začali bouřit. Nedalo jim spát, že se jejich oblíbený cyberpunkový RPG svět s rasami jako jsou lidé, elfové či trpaslíci s dějištěm v Seattlu přeměnil v průměrnou FPS střílečku z Jižní Ameriky. Proč se tvůrci z FASA Interactive rozhodli implementovat nové rasy, magii a technologie? Jednoduše proto, že to tak cítí. Podle nich změny Shadowrunu jedině prospějí, a přestože tato odpověď pravověrné fandy uspokojí zřejmě jen stěží, pořád je tu obří počítačové i konzolové publikum, které si řádně odvedenou akci v povedeném světě nechá líbit.

Příběh začíná v roce 2012 a vychází z domněnky, že ve vesmíru existuje jakási cyklická magie, jež se na náš svět vrací každých pět tisíc let, přičemž vzbuzuje magické schopnosti v každém člověku.

Pro ty, kdož Shadowrun nikdy nehráli, přiblížíme základní, již o nové prvky obohacenou premisu. Příběh začíná v roce 2012 a vychází z domněnky, že ve vesmíru existuje jakási cyklická magie, jež se na náš svět vrací každých pět tisíc let, přičemž vzbuzuje magické schopnosti v každém člověku. Některé z nich pak přemění ještě mnohem více, čímž pádem se z nich stávají trpaslíci, trollové nebo elfové. Shadowrun Megakorporace jménem RNA Global se po nedlouhém váhání rozhodne tuto prazvláštní energii ovládnout a podaří se jí najít její ohnisko. Ovšem dochází k nehodě, která postihuje jihoamerické město Santo. To se pochopitelně mnohým nelíbí, vznikají různé frakce a začíná válka. Tolik ve vší stručnosti k příběhu, který stejně nepředstavuje nikterak důležitou součást hry.

Shadowrun je totiž vyvíjen primárně jako multiplayerová akce, jež by měla slučovat dva dosud oddělené světy. Počítačový a konzolový, který je reprezentován microsoftí platformou X-BOX 360. Ptáte se jak? Inu jednoduše – na jednotné servery se budou moci připojit jak vlastníci PC, tak majitelé zmíněné konzole a bojovat zde v jedné hře. Podle nás však vyvstane problém související s odlišností ovládacích rozhraní na jednotlivých strojích. Je známou pravdou, že střílečky se na klávesnici s myší ovládají mnohem lépe, kdyžto na klasických gamepadech je ovládání přeci jen kostrbatější. Tvůrci však tvrdí, že se jim ovládání podařilo skvěle vyladit, tudíž xboxáci žádné znevýhodnění nepocítí. V tomto případě ale jenShadowrun tak neuvěříme a raději si počkáme na hratelnou verzi, která mnohé prokáže.

Hra bude výhradně multiplayerová. Osamocení hráči si sice zapaří, ovšem jen proti botům v klasických módech. Žádná kampaň se nekoná. Předváděčka odkryla tajemství několika úrovní, při jejichž designování kladla FASA velký důraz na vertikální složku. Ta se ve hře projeví skrze různorodé technologie, díky nimž nebude velkým problémem dosáhnout dříve nevídaných výšin. Co se samotných módů týče, není nabídka kdovíjak bohatá – deathmatch ani jeho týmová varianta dosud nebyly potvrzeny, ovšem dá se předpokládat, že se jich dočkáme. Mnohem zajímavější je ovšem Raid, který spočívá ve vytrvalém útočení a bránění určitých cílů. Extraction zase nabídne boj o jediný artefakt, jenž se na mapě nachází.

Osamocení hráči si sice zapaří, ovšem jen proti botům v klasických módech. Žádná kampaň se nekoná.

Na začátku hry budete vyzváni k volbě jedné ze čtyř postav. Každá z nich Shadowrun samozřejmě disponuje svými specialitkami, přednostmi i slabostmi. Tak už to chodí. Mnohé se točí kolem tzv. „esence,“ což je ona všemi žádaná látka, magická síla chcete-li, jejímž využitím se dají provádět mnohé psí kusy. Nejvyváženější třídou jsou zcela jasně lidé s přiměřeným objemem „many“ a průměrnou rychlostí i sílou. Elfové jsou na druhou stranu těmi nejrychlejšími stvořeními s mnoha zajímavými kouzly, ovšem o jejich tělesné zdatnosti se ani nemá smysl rozepisovat. Trollové jsou stvořeními pomalými, ale nesmírně silnými a mnoha útočnými technikami oplývajícími, s magií to ale moc slavné nemají. Posledními jsou pomalí trpaslíci, kteří mají zřejmě nejzajímavější vlastnost ve hře. Tou je vysávání esence z nepřátel, okolí a vůbec všeho, v čem se vyskytuje magická energie.

Na první pohled se Shadowrun jeví jako každá druhá střílečka. Zastřílíte si z veskrze klasického arzenálu zbraní, kulomety počínaje, sniperkami a raketomety konče. Skutečný duch hry však spočívá v onom kouzlení. Před každým kolem dostaneteShadowrun na výběr z dosažených čáryfuků, přičemž tři z nich si vyberete a ty pak budete prakticky využívat ve hře. Ofenzivní činnost zprostředkovávají zbraně, tudíž je jasné, že kouzla se budou soustředit trochu jiným směrem. Měly by mít především defenzivní, pomocnou a podpůrnou náturu. Kupříkladu vidění i teleportování se skrz zdi či vypaření se, což znemožní kulkám, aby vás zasáhly. Tvůrci se přiznávají, že inspiraci často hledali v nejrůznějších cheatech, jež dávají hráčům nefér výhody. Zde je však budou moci využívat všichni a kdo se s nimi naučí pracovat nejobratněji, získá nesmírnou výhodu.

Hodně zajímavě působí taktéž systém uzdravování a kříšení. Pokud se potřebujete vyléčit, hodíte na zem k tomu určené semínko, z nějž zanedlouho vyroste strom života schopný dodat zdraví vám i vašim parťákům, ale i nepřátelům. Jedná se o suverénní herní objekt, takže se za ním budete moci i účinně krýt. Ještě vychytanější a ošemetnější je oživování. Pokud máte dostatek esence, můžete Shadowrun vzkřísit zabitého parťáka, ovšem budete se muset smířit s faktem, že určitá část posvátné energie se v daném kole již neobnoví. Onen oživený vám ale na druhou stranu bude zavázán a to doslova. Je totiž přímo závislý na vašem životě. Když zemřete, začne postupně krvácet i on, čímž pádem je jasné, že se vás bude snažit chránit. Je tu však možnost, jak vzkříšení zabránit – rozstřílením těla nepřítele na cimpr campr. Notoričtí masochisté tak konečně dostanou dobré opodstatnění svých choutek. Rovněž je potřeba vydělávat peníze, za něž si pořizujete výbavu. Ty na vaše konto poplynou tehdy, když budete hrát pro tým – křísit parťáky či etablovat stromy života. Rovněž každá kulka v těle nepřítele dojde svého peněžitého ocenění.

Pokud se potřebujete vyléčit, hodíte na zem k tomu určené semínko, z nějž zanedlouho vyroste strom života schopný dodat zdraví vám i vašim parťákům, ale i nepřátelům.

Přestože si hardcore fanoušci zřejmě nepřestanou stěžovat na změny v jejich oblíbeném konceptu, my ostatní nemáme důvod se znepokojovat. Tvůrci prostě chtějí zaujmout originálním přístupem, což se jim do jisté míry daří a hlavně touží, stejně jako hráči, po krystalicky čiré akční zábavě. A ta se v podobě Shadowrunu začíná velmi jasně rýsovat.

Index očekávání: 90%

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Návrat mistra hororu. Fanoušci Cthulhu se mohou těšit na dvě nové hry

E3 2018

Pokud máte rádi hororové hry, tak byste si neměli nechat ujít chystané Call of Cthulhu a The Sinking City. Obě jsou...

The Surge 2 láká na ještě detailnější odsekávání končetin

The Surge 2

Líbilo se vám skvělé akční RPG The Surge z loňského roku? Příští rok dostanete pořádný nášup toho samého.

Vypadá to jako Bioshock, ale není to Bioshock, co to je? We Happy Few

We Happy Few

Od prvotního návrhu prošla hra We Happy Few výraznými změnami. Místo sandboxové hratelnosti se teď soustředí především...



Najdete na iDNES.cz