Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sheep - byl jednou jeden pes a stádo ovcí

  12:00aktualizováno  19. srpna 7:25
Mega X action. Ne. Hyper blast destroyer. Hmm, další. Sheep. Kra... moment, o co jde? Stručně řečeno, jde o psa, který nahání ovce do transportního auta. Vše v lehce vtipném podání a zatraceně příjemném zpracování. To by vás mohlo zajímat, tedy alespoň v případě, že vlastníte handheld GameBoy Advance...

Sheep

Každý (tedy skoro každý, abych někomu nekřivdil), kdo hrám věnoval čas počítající se na léta dospěje - dříve nebo později - do stadia, kdy začíná přehodnocovat svůj původní přístup. Někteří definitivně končí. Jiní zůstávají svému hobby i nadále věrni, občas si nostalgicky postesknou, avšak výběr titulů omezují pouze na špičkové počiny. Průměr je (už) nezajímá. Není tajemstvím, že GBA hry evokují vzpomínky právě na kvalitní tituly minulosti, avšak vlna průměrných a narychlo vyrobených her zahlcuje už i můj oblíbený handheld. Sheep by se mohl, při pohledu na obrázky, mezi tou početnou množinou rychle ztratit. Grafika dozajista příliš nevyniká, vzdáleně by mohla připomínat barevnější verzi ze staršího GBC, nicméně i starý Pokémon jenom znovu potvrdil, jaké hodnoty jsou nejdůležitější. Zábava. Ohánět se s originalitou nemá v dnešní době cenu - osobně si daleko více vážím (a bavím se u) řemeslně odvedené, ale absolutně neoriginální záležitosti, než originálního, ovšem nudného experimentu. Sheep přitom v sobě kombinuje obě ceněné složky - jak zábavu při hraní, tak punc originální esence.

První podmínku úspěchu Sheep splňuje - prostý cíl hry. Po spuštění se totiž stanete farmářským psem, který poskakuje kolem stáda ovcí a snaží se je nahnat do transportního vozu. PSX Sheep dějiny sic už takový námět pamatují, ale co se týče handheldu, jedná se určitě o jeden z nejoriginálnějších kousků a to dílem větším, než u porůznu vydávaných 3D akcí. Každopádně nevšední motiv je tu a co nám ve svém provedení všechno nabízí? Úplně na začátku si vyslechnete od ovcí docela užitečné informace o fungování hry. Především se dozvídáte, jak co nejefektivněji dovést stádo v pořádku do vozu. Zprvu stačí směrový kříž a pobíháním za stádem tak určovat jeho směr. Ovce se chovají hodně poslušně a několik prvních misí slouží víceméně k otrkání. Během těchto krůčků vám klasicky radí informační cedule, ovšem s každou misí přibývá nějaká ta novinka a vy zjišťujete, že procházka zeleným sadem to nebude. Už jen prostředí - brzy narazíte na různé pružiny, které vás odpálkují na určené místo, zavřené ohrady, kdy budete muset své ovečky dočasně opustit, otevřít vrata a posléze se vrátit k nezbednému stádu. Ovšem i ovce si brzy postaví svoji hlavu a začnou utíkat všemi možnými směry, jenom ne tím, kterým právě potřebujete. Možná by to tolik nevadilo, ale nebezpečí číhá na každém kroku - smrtící mechanismy na jatkách, traktor, valící se chuchvalec smotané sklizně... A když už se vám podaří zažehnat průšvih zjistíte, že do konce mise vám chybí několik vteřin. Nejsem sice přítelem časových limitů, nicméně v podání Sheep jde vskutku o pochopitelné opatření, abyste misi nehráli třeba hodinu. Pak by hra sama o sobě byla o ničem.

Sheep

Ale nejenom pobíháním kolem stáda živ je honácký pes. Tak jako každý správný příslušník svého plemene dovede pořádně zaštěkat - stačí chvilku přidržet tlačítko. Nabízí se i pouze takové "haf" s o něco menším účinkem, ale záleží na situaci, poněvadž psí štěkot působí na ovce přímo magicky. Že autoři pojali Sheep spíše jako veselou záležitost než simulátor se odrazilo i na různých předmětech a roztrženém pytli se spoustou bonusů a nápadů. Předměty. Tak třeba malé děti se rády nechávají nalákat na bonbóny nabízené hodným strýčkem před školou a co teprve ovce. Pokládá jim je na zem sice pes a za chvíli se propadnou do nicoty (?), každopádně lákací funkci plní stále dokonale. Dále mě napadá př. rádio, které sice hraje pouhých několik sekund, ale po tu dobu se stáváte pro vlastní stádo hvězdou (bezmezně vás následují). Bonusy se válejí skoro na každém rohu, ale většinu z nich si přivlastníte teprve v okamžiku, kdy se jich dotkne některá z ovcí. To samé platí i pro páčky a mechanismy. Některé přepnete v klidu sami, ale spousta jich vyžaduje asistenci vašich svěřenců. Třeba potřebujete zatížit tlačítko, jež otevírá dveře, tak tam naženete stádo, přičemž ta ovce, co vstoupí jako první na tlačítko, tam zůstává. Tím pádem ztratíte jeden kus a mějte na paměti, že do cílové rovinky jich musí dorazit minimálně šest. Ovšem během putování lze narazit na vězně schované třeba za kostkami (poskládané jako domino) a tak opět stačí dovést stádo na aktivující Sheep panel a vězně osvobodit. Sympatické a logické je, že pes dokáže vzít do huby ovci a posléze ji přenést na kýžené místo. Tady musím připomenout, že hned v úvodu si dokonce volíte, jestli chcete hrát za psa či fenku, z čehož vyplývají i pozměněné dovednostní atributy.

Technické zpracování je velmi kvalitní, engine hry například nabízí jednoúrovňový zoom, což některé situace pěkně zpřehlední. Grafika sama o sobě, jak jsem se zmiňoval už v úvodu, asi nepřekvapí, ale ani neurazí a ve spojení s hezkými animacemi mi přijde fajn. Přívětivé herní menu nekazí strohé podání, naopak předkládá přehršle informací a statistik (i ve hře - mapa, infa zúčastněných), což příjemný zážitek ještě více umocňuje. Co se týče ozvučení, také nemám výhrady, i když taková ta melodická, brnkající hudba může lézt po čase trochu na nervy. A pokud vás už mise nebaví, zkuste režim, kdy naháníte ovce uzavřené v ohradě pod proudem. Pozor na proud :-). Celkově Sheep tedy rád doporučím, i když masové oblíbenosti se asi nedočká.

Sheep
Výrobce/Distributor Capcom
Platforma GameBoy Advance
Vibrace: ne
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Sheep je originální a zábavná hra, ve které budete coby pes nahánět stádo ovcí do transportního vozu. Nejedná se o žádný simulátor, ale poměrně vtipně zpracovanou akci na postřeh.
Hodnocení: 80% (info)

Autor:


Témata: Vězni, simulátor


Nejčtenější

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Další z rubriky

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.